11. prosinca 2017.

Božićna pšenica - simbol rađanja novoga života


Božićna pšenica simbolizira obnovu života, odnosno skoro ponovno buđenje prirode u proljeće, plodnost i blagostanje, kakvo si nastojimo priuštiti u blagdansko vrijeme.

Uz kićenje Božićnog drvca, te paljenje svijeća na adventskom vijencu, sijanje pšenice na Svetu Barbaru, odnosno Svetu Luciju, spada u novije običaje, koji su u naše krajeve došli pred kraj 19. stoljeća. Kako bi pšenica bila bogatija do Božića, neki ju siju 5. prosinca, na blagdan sv. Barbare.

Ako pšenicu niste zasijali na blagdan Svete Barbare, blagdan svete Lucije, koji obilježavamo 13.12.,  krajnje je vrijeme kako bi to učinili u skladu s tradicijom.

Savjeti za sijanje božićne pšenice


Kako bi pšenica što brže proklijala, večer prije ostavite pšenicu u vodi da nabubri, a kako bi što ljepše izgledala na blagdanskom stolu, pšenicu zasijte na ljepši tanjuriću ili nižoj zdjelici. Dno tanjurića ili zdjelice bogato obložite vatom koju dobro navlažite vodom. Na vatu rasporedite sjemenke pšenice. Ako sijete pšenicu u dublje posudice onda koristite zemlju umjesto vate jer bi se mogli pojaviti neugodni mirisi ustajale vode. Posudu napunite zemljom za cvijeće do razine jednog prsta niže od ruba posude. Po zemlji rasprostrite sjemenke pšenice koje zatim prekrijete rahlim slojem zemlje. Posudicu potom stavite na toplo i sunčano mjesto. Preko noći držite zdjelicu pokraj izvora topline kako bi pšenica brže proklijala.

Ako aktivnost sijanja pšenice provodite s djecom, uključite ih već od same pripreme posudica za sijanje. Različite se pvc posudice npr. od jogurta, pudinga i sl. različitim likovnim aktivnostima mogu preobraziti u lijepe i unikatne posudice za sijanje pšenica, a samim time, djeca će još više uživati u aktivnosti sijanja pšenice. Posudice možete iskaširati pa ukrašavati bojanjem temperama ili ih oblijepiti salvetama sa različitim uzorcima, a kada se osuše, prelakirajte ih kako bi ih zaštitili od vode.

Pšenicu zalijevajte redovito, ali ne previše jer bi se mogla pojaviti plijesan ili bi vlati mlade pšenice mogle požutjeti.

Sijanje i praćenje rasta pšenice za djecu je uzbudljiv događaj i izvor mnogih novih spoznaja. Prateći rast pšenice, djeca:
  • stječu znanja o zemlji, vodi i svjetlosti kao uvjetima za rast i život
  • stjeću iskustva dodirom, vidom, njuhom 
  • stjeću iskustva o prirodnoj okolini
  • razvijaju pamćenja
  • stjecanje iskustva o uzročno-posljedičnim vezama: može li pšenica rasti bez nas.

3. prosinca 2017.

Ideje za božićne ukrase

Stiropor kuglica ukrašena rižom



Kuglica od papira



POTREBNO:
  • kolaž papir 
  • šestar ili čaša za opcrtavanje kruga 
  • škare 
  • mala klamerica



Postupak:

Izrežite osam krugova veličine po želji, složite ih zajedno te ih preklopite po sredini. Klamericom pričvrstite krugove do dobivenoj liniji. Zalijepiti vrpcu ili končić na kojem će kuglica visiti. Sada rastvorite kuglicu te po dva polukruga spojite klamericom na dnu tako da svaki slijedeći pričvrstite na suprotnoj strani - gore i dolje, sve dok ne spojite sve stranice kruga.

Kuglica od novinskog papira



Pahuljice od papira




Pahuljica via Vitamin.TV



Pahuljica via Vitamin.TV



Pahuljica via Krokotak


Božićne čestitke




Božićne čestike via RedTedArt

Ukrasi u staklenkama





Potrebno:

  • staklenke sa poklopcima
  • anđeli od češera
  • šišarke
  • umjetni snijeg
  • vruči pištolj 
  • razni ukrasi za željene motive u staklenci: snjegovići, djed božićnjak, zvijezda, keramički anđeli, kućica i sl....
  • ukrasne trakice


Postupak:
Željenu figuricu/motiv zalijepiti na poklopac te poklopiti staklenkom i zavrnuti. Rub staklenke ukrasiti ukrasnom trakicom.  Staklenku izvana možete još dodatno ukrasi gliter sprejem, šljokicama i sl. I to je to! 

1. prosinca 2017.

ADVENTSKI OBIČAJI

Došašće ili advent je vrijeme u crkvenoj godini kada se kršćani intenzivnije pripremaju za svetkovine Božića i Bogojavljenja. Vrijeme Došašća nije toliko obilježeno pokorom, koliko više radosnim i povjerljivim očekivanjem. Počinje nedjeljom koja je po kalendaru najbliža blagdanu svetoga Andrije apostola, a ove godine to je 03.12.2017. Došašće obuhvaća tri tjedna te dane između četvrte nedjelje došašća i samog Božića.

ADVENTSKI VIJENAC


Adventski vijenac je krug ili prsten ispleten od zimzelenog granja sa četiri svijeće, a postavlja se na stol za vrijeme adventa ili došašća kao simbol iščekivanja Božića. Svake nedjelje u došašću, pali se po jedna svijeća.

Simbolika adventskog vijenca

Adventski vijenac čine dva osnovna simbola – krug i svijeće odnosno svijetlo. Krug ili prsten bez početka i kraja simbol je vječnosti i vjernosti. Adventski vijenac tumači se kao znak Božje vjernosti zadanim obećanjima. Zeleno granje simbol je života koji ne prestaje, a svijetlo svijeća označava dolazeće svijetlo Isusa. Postupno paljenje svijeća znak je približavanja Božića, a četiri zapaljene svijeće označavaju posljednju nedjelju Došašća.



BLAGDAN SV. NIKOLE


Sv. Nikola je rođen u gradu Patari u Maloj Aziji (Liciji) u 3. st. poslije Krista. Nikola, poslije smrti roditelja, nasljeđuje bogatstvo, ali se nije uzoholio već je uvijek imao srce za potrebite. Tako je pomogao siromašnom susjedu koji nije imao novaca za miraz svojim kćerima. Nikola je po noći ubacio vrećice sa novcem u tri navrata kroz susjedov prozor kako bi otac sretno udao svoje kćeri. Zbog toga sv. Nikola postaje zaštitnik sirotinje. Umire 6. prosinca 327. godine. Sv. Nikola je cijelog je života shvaćao da je jedini životni put čovjeka – ljubav prema Bogu i bližnjemu. S tom je ljubavi činio čuda i zbog nje je proglašen svetim.
Blagdan sv. Nikole dolazi svake godine. Raduju se djeca, spremaju svoje cipelice, čiste čizmice koje će staviti na prozor kako bi sveti Nikola i njima donio dar koji su zaslužili ako su bili dobri.



BLAGDAN SV. LUCIJE


13. prosinac dan je Svete Lucije, zaštitnice očiju i vida. Blagdan Sv. Lucije duboko je ukorijenjen u hrvatskim narodnim običajima – na taj dan sije se pšenica kao simbol obnove života i plodnosti. Do Božića pšenica naraste i zazeleni se te ukrašava božićni stol, a tokom božićnog vremena stoji ispod bora, uz jaslice ili u kutu sobe. Tako ovaj običaj spada u skupinu pravih božićnih običaja kojemu je svrha da na sam Božić u kući bude zelenila.

Po julijanskom kalendaru 13. prosinac smatrao se najkraćim danom u godini, a narodna tradicija povezala je ugaslu svjetlost slijepih očiju Sv. Lucije sa najdužom noći zimskog sunčevog ciklusa. 


OBIČAJ IZRAĐIVANJA JASLICA




Jaslice su prikaz Isusova rođenja opisanog u Evanđeljima po Mateju i Luki. Običaj izrađivanja jaslica nastao je i udomaćio se kod nas na tradiciji europskog prikazivanja napuljskih i sicilijanskih jaslica. U crkvama jaslice su se postavljale od 17. stoljeća, a u domovima obitelji jaslice se postavljaju zadnjih 200-tinjak godina. Najstarije primjere jaslica koje predstavljaju remek-djelo narodnog rukotvorstva nalazimo u Hrvatskom zagorju.



UKRAŠAVANJE BOŽIĆNOG DRVCA




Ukrašavanje božićnog drvca na Badnjak neizostavni je dio božićnog ugođaja i najpoznatija tradicija vezana uz proslavu Božića.

Božićno drvce ima dugu povijest. U Hrvatskoj se običaj ukrašavanja božićnog drvca pojavio 1850. godine pod utjecajem njemačke tradicije i tadašnjih teritorijalno-političkih odnosa, iako su i ranije obiteljski domovi za Badnjak bili ukrašeni cvijećem, plodovima i zelenilom, a u kuću se unosio badnjak – debeli panj ili klada koji je tu noć i kasnije gorio na ognjištu.

Božićno drvce u pravilu se kiti na Badnjak (24. prosinca) s djecom, a iznosi se iz kuće na Sveta tri kralja ili Bogojavljenje (6.siječnja), kada završavaju božićni blagdani.

27. studenoga 2017.

The Story of Four Candels


Once, there were four candles in the temple of God. The Four Candles were burning slowly.
The first one was called Peace. “I Am Peace, but these days, nobody wants to keep me lit.”, said the candle peacefully and went out completely.

The second candle heard that and said: " “I Am Faith, but these days, I am no longer indispensable.”Then Faith’s flame slowly diminished and went out completely.

The third candle spoke sadly: “I Am Love and I don't have the strength to stay lit any longer.
People put me aside and don’t understand my importance. They even forget to love those who are nearest to them.”. And Love went out as well.

A child entered the room and saw the three candles no longer burning.
The child began to cry: “Why are you not burning? You are supposed to stay lit until the end.”
Then the Fourth Candle spoke gently to the little boy, “Don’t be afraid, for I Am Hope, and while I still burn, we can re-light the other candles.”

The child took the Candle of Hope and lit the other three candles.
"Shine brightly and never lose hope for I will always shine, no matter how bad things look. Never let the Flame of Hope go out of your life."

The child told the story to everybody he knew. And up to this day, the story is told whenever Christmas is near.




24. studenoga 2017.

Aktivnosti ususret Adventu

Došašće ili advent je vrijeme u crkvenoj godini, kada se kršćani intenzivnije pripremaju za svetkovine Božića i Bogojavljenja. Vrijeme došašća nije toliko obilježeno pokorom, koliko više radosnim i povjerljivim očekivanjem.

Počinje nedjeljom koja je po kalendaru najbliža blagdanu svetoga Andrije apostola, a ove godine je to nedjelja 03.12.2017. Došašće obuhvaća tri tjedna te dane između četvrte nedjelje došašća i samog Božića. Aktivnosti vezane za Advet započinju izradom adventskog vijenca i adventskog kalendara.

Izrada adventskog vijenca



Nekoliko dana prije početka adventa, izradite zajedno s djetetom ili djecom adventski vjenac. U kreativnosti izrade adventskog vijenca budite u djetetu radost iščekivanja Božića. Danas se stvarno može pronaći pregršt ideja za izradu adventskog vijenca, ali pri izradi  ne treba zaboraviti na njegovo pravo značenje, odnosno simboliku.

Adventski vijenac je krug ili prsten ispleten od zimzelenog granja sa četiri svijeće, a postavlja se na stol za vrijeme adventa ili došašća kao simbol iščekivanja Božića. Svake nedjelje u došašću, pali se po jedna svijeća.
Čine ga dva osnovna simbola – krug i svijeće odnosno svijetlo. Krug ili prsten bez početka i kraja simbol je vječnosti i vjernosti, a svijetlo svijeća označava dolazeće svijetlo Isusa. Postupno paljenje svijeća znak je približavanja Božića, a četiri zapaljene svijeće označavaju posljednju nedjelju došašća.

Zeleno granje simbol je života koji ne prestaje.

Uvod u izradu može biti i priča  "Četiri svijeće", a vrijeme izrade iskoristite za učenje stihova "Adventska pjesma".

Izrada adventskog kalendara


Adventski kalendar je posebni kalendar koji koristimo u iščekivanju Božića. Budući da vrijeme početka Adventa varira i svake godine pada na drugačiji datum, Adventski kalendar obićno započinje sa odbrojavanjem 1. prosinca iako mnogi uključuju i one prve dane adventa. Bilo kako bilo, odbrojavanje dana do Božića koristeći se Adventskim kalendarom jako je zabavno, ali i poučno i korisno, osobito u radu s malom djecom. Za svaki dan kojim smo bliže Božiću, odredite aktivnosti kojima ćete se taj dan pripremati za Božić, ili napišite duhovite poruke, izreke i sl.

Ovako je izgledao naš adventski kalendar pretprošle godine:


Vagončiće adventskog vlakića napravila sam od wc tuljaca koje su djeca prethodno obojala (za svaki tjedan različita boja). Obojanim tuljcima izrezala sam otvor u koje sam umetnula porukica za svaki dan adventa, osim naravno vikenda.


Nažalost, nemam niti jednu fotografiju adventskog kalendara od prošle godine.
Prošle smo godine  od zelenog hamera izrezali oblik božićnog drvca. Djeca su šljokicama ukrasila plošne kuglice od debljeg papira kojima smo ukrasili božićno drvca. Na vrh drvca  stavili smo zvijezdu, a svaku kuglicu označili brojem, ali unatrag od 24 do 1 s ciljem odbrojavanja dana do Božića koji je predstavljala zvijezda. Porukice smo zakačili s unutarnje strane kuglica. 
 Adventski kalendar za ovu godinu još nije gotov, zapravo je tek u idejnoj razradi. 

Evo jedne slične ideje koju sam nedavno pronašla:

Adventski kalendar s vicevima upute via  Moder parents messy kids



Papirnati wc tuljci mogu se iskoristiti u različitim kombinacijama.
Na internetu se naravno može pronaći pregršt ideja, a ja sam izdvojila nekoliko meni interesantnih. 



Adventski kalendar od papirnatih tuljaca via Coffee and Vanilla.


Još jedna ideja sa papirnim wc tuljcima koju možete pronaći na stranici Coffee With Us.


Instukcije pogledajte OVDJE.




A možete reciklirati i plastične čaše - aktivnost via Briggite.


Adventski kalendar via Hello Knitty






20. studenoga 2017.

Djevojčica sa zlatnom lampicom

Priču o djevojčici s lampicom, koju mi je proslijedila prije desetak godina odgojiteljica Katarina (inače Waldorf odgojitelj), a ja sam ju negdje zametnula i izgubila, davno sam čitala mojoj Gabrijeli. Pokušala sam ju pronaći na internetu, ali bezuspješno. Postoje različite verzije, ali niti  jedna slična onoj koja je meni ostala u sjećanju . Ja sam priču obradila i malo ju promijenila. Nadam se da će vam se svidjeti.

Jednom davno živjela je djevojčica po imenu Lucija. Lucija je živjela sa svojom bakom u osamljenoj kućici na rubu šume. Šumska stvorenja bili su njezini jedini prijatelji, a zlatna lampica njezina jedina igračka, jedina ostavština njezinih roditelja koji su umrli dok je Lucija bila još mala djevojčica. 

Svakoga dana, Lucija bi radila u vrtu, sakupljala drva za ogrjev u šumi i štogod bi radila i gdjegod bi išla, uvijek je sa sobom nosila zlatnu lampicu, čija je svjetlost uvijek sjala te pjevala:

„Ja nosim lampicu svoju

što lijepo svijetli i sja.
Na nebu blistaju zvijezde,
na zemlji sad svijetlim ja.
La, la, la, la, la, la, la la,
la bimela, bamela bum!
La, la, la, la, la, la, la la,
la bimela, bamela bum!"

I upravo se zbog te lampice, Lucija uvijek osjećala sigurno .

Jedne jesenje večeri kada se spustila tama u šumi, Lucija je primijetila da njezina zlatna lampica ne sjaji sjajem kojim je prije sjala.

Tijekom sljedećih dana svjetlost lampice bila je sve slabija te Lucija odluči potražiti Sunce kako bi ono vratilo sjaj njezinoj lampici pa ga krene pronaći.

Na putu kroz šumu, Lucija sretne svog prijatelja zeca.

„Lucija, dođi. Idemo se igrati“, reče joj zec veselo skačući po travi.

„Nemam vremena za igru. Moja lampica se gasi.“ odgovori Lucija tužno. „ Moram pronaći Sunce i ponovo vratiti sjaj svojoj lampici. Znaš li ti gdje ga mogu pronaći?“

„Ne znam, ali mogu ti pomoći tražiti ga.“, reče zec i krene s Lucijom tražiti Sunce. Luciju jako razveseli društvo njezina prijatelja zeca te nastave oni zajedno tražiti Sunce veselo pjevajući:

„Ja nosim lampicu svoju
što lijepo svijetli i sja.
Na nebu blistaju zvijezde,
na zemlji sad svijetlim ja.
La, la, la, la, la, la, la la,
la bimela, bamela bum!
La, la, la, la, la, la, la la,
la bimela, bamela bum!"

Lutajući tako šumom u potrazi za Suncem, sretnu oni vjevericu . „A gdje vi tako žurite“, upita ih ona.

„Idemo tražiti Sunce.“, odgovore joj Lucija i zec. „Znaš li ti možda gdje ga možemo pronaći?“.

„Ne znam, ali znam nekoga tko bi vam mogao pomoći. Mudra Sova će to sigurno znati. Idemo ju zajedno pitati.“, reče vjeverica veselo i pohita prema velikom hrastu gdje je živjela Mudra Sova.“

Noć se već spustila i zadnje zrake sunca nestale su u tami noći, a lampica se potpuno ugasila. Lucija tužno pogleda prijatelje i suze joj krenu niz obraze.

Mudra Sova upravo se probudila.

„Mudra Sovo....“, obrati joj se vjeverica. „Moja prijateljica Lucija želi pronaći Sunce. Njezina lampica se ugasila. Znaš li ti gdje ga može pronaći kako bi joj ono ponovo vratilo sjaj.“

Sova je mudro šutjela. I baš kad su mislili da im ne želi odgovoriti i htjeli otići, Sova mudro prozbori:

„Hu-hu. Sunce ćete pronaći na vrhu šumske planine. Hu-hu. Ali požurite, morate tamo stići do zore.“

Luciji se vrati nada i srce joj veselo zaigra.

Zahvale mudroj Sovi na pomoći pa se upute prema šumskoj planini. Uspon je bio težak i strm, ali nisu odustali. Zvijezde su blistavo svjetlucale na vedrom nebu, obasjavajući im put prema vrhu. Napokon se popnu na vrh planine. Ali tamo nije bilo Sunca. Razočarani i umorni, stisnu se jedno uz drugo kako bi se malo odmorili….

Kad odjednom, prve zrake Sunca, crvene i žute, zaplešu po nebu i uštipnu Luciju po obrazu. Zatim se nebo ispuni zlatnim sjajem i Sunce pokaže svoje lice.

„O, drago Sunce“, uzvikne Lucija. „Moja se lampica ugasila. Molim te, vrati joj sjaj kako bi mi mogla svijetliti put.“

I dogodi se čudo. Jedna blistava zraka Sunca, spusti se s neba, zavrti se veselo plešući oko Lucije, zaustavi se i u trenu upali Lucijinu lampicu. Lampica zablista kao nikada do tada, sjajem zlatnijim od najblistavijeg zlata, a Sunce se nasmiješi pa nastavi šarati nebo svojim toplim zrakama.

"Hvala ti, Sunce", rekla je Lucija tiho. Sretna i zadovoljna, zajedno sa svojim prijateljima, Lucija krene nazad svojoj kući veselo pjevajući:

„Ja nosim lampicu svoju
što lijepo svijetli i sja.
Na nebu blistaju zvijezde,
na zemlji sad svijetlim ja.
La, la, la, la, la, la, la la,
la bimela, bamela bum!
La, la, la, la, la, la, la la,
la bimela, bamela bum!"



18. studenoga 2017.

Igre prstićima i rukama


< Igre rukama i prstićima ubrajamo u skupinu starijih i zaboravljenih igara. Njih bolje poznaju starije generacije jer su nastale su vrijeme kada su se igračke za djecu izrađivale od raznih prirodnih i drugih dostupnih materijala.

Pokret, kao izvor spoznaje, raznim sadržajima i oblicima rada razvija ruku i prste i pričinjava zadovoljstvo i veselje. Zato kažemo da su ruke izvor spoznaje, ali i radosti i veselja. U igri se rukama koristimo pojedinačno, u paru ili skupini. Znači da ruke možemo isticati i kao predmet i sadržaj igre.Igre rukama kao oblik zabave ili aktivnosti koristi svaki odgajatelj u svom odgojno obrazovnom radu. Gotovo nema igre s pjevanjem u kojoj odgajatelj neće upotrijebiti ruke: „Boc, boc iglicama“, „Ovako se ruke peru, ovako…“, „Kad si sretan..“ i druge. Koriste se kad se želi djecu smiriti, zabaviti ili zaokupiti.

Dobrobiti koje djeca ostvaruju ovakvim igrama su mnogostruke. Između ostaloga, igre rukama za djecu su korisne jer:
  • potiču razvoj motorike 
  • potiču razvoj socijalizacije (poštivanje pravila, suradnja, prihvaćanje poraza i dr.) 
  • potiču razvoj vještina izražavanja na materinjem jeziku (bogaćenje rječnika, slušanje, izgovor, pamćenje i dr.) 
  • njeguju tradiciju. 


IGRE PRSTIĆIMA


OVAJ PALAC

Ovaj palac kruha prosi,
Kažiprst ga kuća nosi,
Srednjak šuti, pa se ljuti,
Što prstenjak sve izjeda,
A mezimcu ništa ne da.

JEDAN PRST


Jedan prst,
Dva prsta,
Tri.
S ovim prstom,
Čet'ri prsta,
Pet.


PRSTI


Ovaj ide u lov,
Ovaj za njim,
Ovaj kuću čuva,
Ovaj jelo kuha,
Ovaj ide m m m (mumljajući).


PRSTIĆ PALAC


Prstić palac, pravi znalac.
Kažiprst kazuje put.
Srednji prst je od svih veći.
Prstenjak se prstom hvali.
Peti viče: „mali, mali, mali.“

Upute za igru:
Objašnjavajući tekst, hvatamo redom dječje prstiće, a pri zadnjem stihu lagano protresemo njihov mali palac.


IDE BUBAMARA


Ide bubamara,
Ne zna gdje bi stala,
Gili,gili, gili…
Prstima lagano prelazimo djetetovim tijelom, a na zadnje riječi malo poškakaljamo dijete.

KUHALA MACA DJEČICI


Kuhala maca dječici,
u toj maloj ručici,
palcu dala, prstenjaku dala,
kažiprstu dala,
samo malom prstu ništa nije dala,
pa je trčao, trčao,
gle tu se sakrio.


Izgovarajući tekst, kružimo kažiprstom po dlanu djeteta. Kad izgovaramo "..dala." dodirujemo svaki dječji prstić. Izgovarajući "pa je trčao..." naši prsti "trče" po djetetovu tijelu. N vratu i iza uha malo ga poškakljamo uz izgovaranje "gle tu se sakrio.".


PRSTI


Prvi prst je palac,
pravi radoznalac,
drugi pravo kaže,
i nikada ne laže,
a srednjak je treći,
on je ponajveći,četvrti je domali,
prstenom se hvali,
a malić najmanji,
najslabiji, najtanji.


KRIŠ, KRAŠ, MATIJAŠ


Kriš, kraš, Matijaš.
Kaj mi daš?
(kažiprstom kružimo po djetetovu dlanu)
Packu dam.
(nježno pljesnemo po djetetovu dlanu)
Kriš, kraš, Matijaš.
Kaj mi daš?
(kažiprstom kružimo po djetetovu dlanu)Pikec dukec,
pac, pac, pac.
(na pac nježno pljesnemo po djetetovu dlanu)
Kriš, kraš, Matijaš.
Kaj mi daš?
(kažiprstom kružimo po djetetovu dlanu)
Prstom buc,
(bocnemo prstom djetetov dlan)
Dlanom tuc,
(pljesnemo djetetov dlan)
I za nos povuc.
(nježno povučemo djetetov nosić).



IGRE RUKAMA

RUKE


Prste ima ruka svaka,
(ispružimo ruke i mičemo prstima)
kad ih stisnem, to je šaka.
((stisnemo šaku).
Bum, bum, bum, bum, bum,
(udaramo šaku u šaku)
to je pjesma laka!
Igraju se ruke dvije,
(mašemo rukama, vrtimo, pucketamo prstima)
tko će bolje tko će prije.
Bum, bum, bum, bum, bum,
(udaramo šakom u šaku)
to je pjesma laka!





OKOŠ BOKOŠ, PITA KOKOŠ



Okoš bokoš, pita kokoš,
kol´ko, kume, tebi treba jaja?
Okoš bokoš, skoći kokoš,
pita Baja, kol´ko tebi treba jaja.

kupina djece postavi se u krug te ispruže ruke ispred sebe sa zatvorenim šakama. Jedno dijete, govori u ritmu tekst i dodiruje po redu svaku šaku, pa i svoju. Budući da mu je jedna ruka zauzeta, on umjesto nje dodiruje i svoju bradu. Na zadnju riječe, suigrač na čijoj šaci se zaustavila šaka djeteta koje izgovara tekst, odgovara brojem od jeda do deset (ako su djeca starije do dvadeset).Ritam udaranja se nastavlja do izrečenog broja. Onaj koga zahvati dogovoreni broj, makne svoju šaku iz kruga. Igra se dok ne ostane samo jedna šaka u igri, a dijete čije je šaka, je pobijednik igre.




MAKARON


Son makaron,
son makaron
marin, marion.
leo, leo, cin cin cin.
Leo leo, cin, cin cin.
Jedan, dva, tri.
Son makaron, son solfeđo.
Dum dum dum,
dum, dum, dum,
trif, traf, truf.
Son makaron,
son seferon,
temaron, temaron,
leo, leo, cin cin cin,
Leo, leo, cin cin cin.
Jedan dva, tri,
magarac si ti.


Igra se izvodi stojeći ili sjedeći u krugu. Djeca ispuže dlanove, ali tako da dlan desne ruke leži na dlanu lijeve ruke desnog susjeda. Svi dlanovi su okrenuti prema gore. Dijete koje počinje igru svojim dlanom udari o dlan svog lijevog susjeda uz izgovaranje prvog dijela teksta (son makaron). Drugo dijete nastavlja postupak i tako se dlanovi u krugu udaraju pri čemu se izgovara tekst. pri izgovaranju cic cin cin udara se dlan tri put, a na poslijednju riječ "Ti" dijete treba izmaknuti dlan. Ukoliko dijete ne uspije izmaknuti dlan, ispada iz igre. Na taj način se igre sve dok ne ostane jedno dijete koje je pobijednik igre. Igra se može provoditi izgovaranjem samo prve kitice.


TKO JE DOŠAO



Prsti jedne i druge ruke su spojeni (dlan o dlan), a na određeni tekst lupka se prstima na ovaj način:
Tko je došao? - Lupka se samo palčevima.
Mi, mi, mi! - Palčevi su spojeni, lupka se ostalim prstima.
Mama, mama, to si ti? - Lupka se palčevima.
Da, da, da. - lupka se kažiprstima.
Tata, tata to si ti? - Lupka se palčevima.
Da, da, da. - Lupka se srednjim prstima.
Brate, brate to si ti? - Lupka se palčevima
Da, da, da. - lupka se prstenjacima.Sestro, sestro to si ti? Lupka se palčevima.Da, da, da. - lupka se malim prstima.Svi smo zajedno, da, da, da. - Lupka se prstima.

15. studenoga 2017.

Priča o četiri svijeće




U hramu je Božjem vladala tišina.  Samo četiri svijeće, svaka svojeg značenja i imena, polagano su gorjele… 

Prva svijeća zvala se MIR.
“Ja sam MIR… ljudi me ne uspijevaju sačuvati… Nitko ne želi da vlada mir. ”, reče tiho i polako se ugasi. 

Druga svijeća je to čula pa reče: “Ja sam VJERA… nažalost mnogi ljudi imaju površnu vjeru i ja ih ne zanimam… Nitko više nema vjere u ništa i nikoga”. Tek što to izgovori, zapuše lagani povjetarac i ugasi je.

Oglasi se žalosno i treća svijeća slabašno tinjajući: “Ja sam LJUBAV… nemam više snage… ljudi često zaboravljaju na mene. Nitko nikoga više iskreno ne voli.“ I  u trenu se ugasi.

Nedugo zatim u sobu  uđe dijete … 
” Što je to?” upitalo je.
“Trebale ste gorjeti do kraja.”
I rekavši to, počelo je plakati.

Tada se oglasi i četvrta svijeća:
“Ne boj se, ja sam NADA! Nitko nikada ne smije izgubiti nadu. Ja ću ih ponovo upaliti i u ljudske živote poslati. ”. Nakon što upali tri svijeće koje su umalo odustale, četvrta svijeća NADA im reče: „Svijetlite i dajte svima mir vjeru i ljubav, a ja ću uvijek biti nada koja se nikada ne gasi, već plamen svoj širi i svakog čovjeka krasi!“.

Dijete je ispričalo ovu priču svima koje je znalo. A ta priča i dan-danas teče, a prati je adventsko vrijeme kroz sve četiri svijeće.


14. studenoga 2017.

Poticanje razvoja dječje socijalne kompentencije

1.SOCIJALNA KOMPETENCIJA U RANOM DJETINJSTVU


ODREĐENJE SOCIJALNE KOMPETENCIJE


Socijalno kompetentna djeca ona su koja se upuštaju u zadovoljavajuće interakcije i aktivnosti s odraslim osobama i vršnjacima i kroz takve aktivnosti unapređuju svoju osobnu kompetencije, a to su:
Popularnost i prijateljstvo
Stručnjaci za socijalni razvoj razlikuju dva aspekta socijalne kompetencije: POPULARNOST (VRŠNJAČKI STATUS) i PRIJATELJSTVO
➜Društvenost i prisnost
Važan čimbenik u ocjeni socijalnog razvoja djeteta može biti kvaliteta, a ne kvantiteta vršnjačkih odnosa. To znači da je važnije da dijete ima nekoliko prijatelja s kojima ima jaču emotivnu vezu, nego da ima puno prijatelja sa nikakvom ili slabijom emotivnom vezom

SASTAVNICE SOCIJALNE KOMPETENCIJE


Sposobnost da reguliraju svoje emocije važan je doprinos razvoju vršnjačkog statusa i prijateljstva.

1.Regulacije emocija

Sposobnost da se reagira na zahtjevne situacije s rasponom emocija i na način koji je socijalno prihvatljiv i dovoljno fleksibilan da bi ostavio i prostora i za spontane reakcije, ali i za sposobnost odgode spontane reakcije prema potrebi. U ranom djetinjstvu djeca moraju naučiti kako se nositi sa frustracijama, kako uživati u drugima, prepoznati opasnost, prevladati strah i tjeskobu te kako razvijati prijateljstva.

2.Socijalno znanje i socijalno razumijevanje
Socijalno kompetentna djeca usklađuju svoje ponašanje s tuđim tako da nađu zajednički jezik, razmjenjuju informacije i ispituju sličnosti i razlike. Socijalna umijeća su najvažnija za socijalno sudjelovanje i uspjeh.

3.Socijalne dispozicija
Predstavlja namjerno i umjereno ponašanje prema širokim ciljevima:
  • radoznalost
  • šaljivost
  • kreativnost
  • plahivost
  • refleksivnost
  • pristupačnost
  • svadljivost
  • škrtost


UOBIČAJENI PROBLEMI SOCIJALIZACIJE


STIDLJIVOST
Sramežljivost je u nekim situacijama primjerena reakcija u male djece. Dijete je svijesno nepoznate situacije. Međutim, izrazita sramežljivost, povučenost i socijalna izoliranost mogu ostaviti posljedice na djetetov razvoj. Treba razlikovati nezrelu samotnjačku igru kod predškolaca (npr. glumljenje životinja) i zrelu individualnu igru (npr. slikanje i slične individualne aktivnosti).

AGRESIVNOST

Jedan od najvećih problema.
 Postoje dva tipa agresivnost:
1. Reaktivna agresivnost - defenzivna reakcija na neki izazov koji je popraćen vidljivim bijesom
2. Proaktivna agresivnost - sileđijska agresija kojoj je cilj dominacija ili zastrašivanje vršnjaka. Djeca su agresivna jer im nešto manjka, neko socijalno umijeće ili kontrola impulsa, ili jer se ne znaju nositi sa visokim razinama bijesa ili agresivnosti.

USAMLJENOST
Mala djeca mogu osjećati duboku usamljenost, kadšto kao posljedica obiteljskih okolnosti. Takvoj djeci odgajatelji mogu pomoći da im prodube osjećaj pripadnosti.

UTJECAJI NA RAZVOJ SOCIJALNE KOMPETENCIJE



ULOGA OBITELJI

Najvažniji utjeca na razvoj socijalizacije. Opće kompetencije djece, uključujući i ovu socijalnu kompetenciju, pospješuju se autoritativnim, a ne permisivnim roditeljskim odgojem.
⟶AUTORITATIVNI ODGOJ
Kombinacija intenzivne skrbi i intenzivnog nadzora kao i dobre komunikacije i topline. Socijalno kompetentna i samostalna djeca potječu iz obitelji u kojima su iskusila i bliskost i rezerviranost, i ljubav i strogost.


ULOGA VRŠNJAKA

Predškolska djeca se osjećaju manje stresno u nepoznatim situacijama u nazočnosti nekog drugog djeteta, pa čak i njima nepoznatima, nego kad su sama.


ULOGA ODGOJITELJA

Kada se odgojiteljica posveti jednom djetetu umjesto da se obraća cijeloj grupi, lakše će potaknuti dijete na aktivno mišljenje pomoću neke problemske situacije i ponuditi prijedloge na topao poticajni način.


2. DJELOTVORNE STRATEGIJE KOJE POJAČAVAJU SOCIJALNU KOMPETENCIJU


➤OTVORENA KOMUNIKACIJA S RODITELJIMA
➤POŠTIVANJE DJEČJIH OSJEĆAJA
➤USPOSTAVA AUTORITETA I POVJERENJA
➤POZITIVNO ETIKETIRANJE DJEČJEG KARAKTERA
➤UVAŽAVANJE INDIVIDUALNIH RAZLIKA
➤POZIVANJE NA TEMELJNA PRAVA
➤POJAČAVANJE PROSOCIJALNIH UMIJEĆA
➤OBRAĆANJE DJEČJEM ZDRAVOM RAZUMU
➤POMOĆ U PREVLADAVANJU NEDAĆA


NENASILNO RJEŠAVANJE SUKOBA

Sukob je situacija u kojoj postoje suprotna zbivanja i tendencije, ponašanja i emocije.
KONSTRUKTIVANO RJEŠAVANJE SUKOBA predstavlja aktivan odnos prema problemu, u kome će svaki sudionik voditi računa kako o svojim potrebama i željama, tako i o potrebama i željama druge strane. Socijalne vještine, odnosno naučeni oblici ponašanja, pridonose uspostavljanju uspješnijih odnosa s okruženjem i većem osobnom zadovoljstvu.



SOCIJALNE VJEŠTINE KOJE NASTOJIMO RAZVIJATI KOD DJECE:

  • slušanje
  • započinjanje i održavanje razgovora
  • postavljanje pitanja
  • zahvaljivanje i pohvaljivanje
  • predstavljanje sebe i drugih
  • davanje i slijeđenje uputa
  • ispričavanje
  • uvjeravanje
  • poznavanje i izražavanje tuđih osjećaja
  • traženje dozvole
  • dijeljenje, pomaganje, pregovaranje
  • samokontrola
  • izbjegavanje tučnjeva i sl.

Potrebno je što više poticati djecu na korištenje vještina i rješavanja vlastitih problema jer će djeca tako biti češće u prilici ovladavati vještinama za kreativno rješavanje sukoba. Cilj nije ukloniti sukob jer sukobi mogu poticati osobni rast i razvoj i učenje i promjene. Cilj je smanjenje broja sukoba i priprema djeteta za efikasnije i konstruktivno nošenje sa sukobima kad se oni pojave.




Literatura:

  • Katz i McClellan: Poticanje razvoja dječje socijalne kompetencije
  • Marina Ajduković i Nina Pečnik: Nenasilno rješavanje sukoba
  • Josip Janković: Sukob ili suradnja

PREPORUČENE KNJIGE I SLIKOVNICE:
  • Marian Diamond i Janet Hopson: Čarobno drveće uma
  • Sue Bredkamp: Kako djecu odgajati
  • Mira Čudina-Obradović: Priče o dobru, priče o zlu
  • Jesper Juul: Vaše kompetentno dijete
  • Grupa autora: Osobine i psihološki uvjeti razvoja djece predškolske dobi
  • Ivanka Borovac : Dječji bonton: Pravila lijepog ponašanja - slikovnica
  • Valentina Glavica: Priče za djecu
  • Zbirka Miffy: Miffy je zločesta
  • Marina Ajduković i Nina Pečnik: Nenasilno rješavanje sukoba
  • Josip Janković: Sukob ili suradnja
  • Katz i McClellan: Poticanje razvoja dječje socijalne kompetencije
  • John B. Thomson: Zdravo djetinjstvo

10. studenoga 2017.

Europska kulturna baština



Europski parlament i Vijeće donijeli su 17. svibnja 2017. godine Odluku (EU) 2017/864 o Europskoj godini kulturne baštine 2018.godine.

Kulturna baština, materijalna i nematerijalna, je tkivo naših života i društava. Okružuje nas u gradovima u kojima boravimo, doživljavamo je neposredno u krajolicima, u susretima s raznovrsnim arhitektonskim ostvarenjima, skulpturama, arheološkim kopnenim kao i podvodnim nalazištima. Ne čine je samo književnost, umjetnost i umjetnički predmeti već i tradicijska znanja i umijeća, zanati koje učimo, priče koje pričamo, hrana koju jedemo, glazbu koju slušamo i filmovi koje gledamo. Kulturna baština okuplja zajednice i gradi zajedničko razumijevanje mjesta u kojima živimo. Razvojem tehnologija digitalni svijet također mijenja način na koji pristupamo baštini.


Potaknuti interesom djece, a ujedno nam je  to i  jedna od zadaća ovogodišnjeg plana i programa odgojno obrazovnog rada s djecom, započeli smo aktivnosti i projekte vezane za europsku  kulturnu baštinu. Sve aktivnosti temeljit će se na pedagoško psihološkim spoznajama o razvoju, potrebama i mogućnostima djeteta predškolske dobi kao ishodištu za stvaranje ambijenta u kojem će djeca imati mogućnost aktivnog učenja. Program engleskog jezika integriramo u redoviti program pa tako i  u aktivnosti projekta razvijanjem komunikacije na engleskom jeziku kroz igru, pjesmice, priče i situacijsko učenje. 


Formirali smo kutić „Europske kulturne baštine“ koji ćemo postepeno nadopunjavati materijalima zemalja koje ćemo posjećivati te izradili slijepu kartu Europe te za početak označili našu domovinu Hrvatsku. Kako budemo posjećivali zemlje, označavat ćemo ih pripadajućom zastavom. Slijepu kartu Europe izradila sam u programu Easy poster printer, posložila u cjelinu, zalijepila na hamer papir te obojala pastelama vodenu površinu kako bi države Europe došle do izražaja.




Prije početka putovanja kako bismo mogli putovati u druge zemlje, izradili smo putovnice . Prije same aktivnosti izrade putovnice, upoznali smo i našu domovinu Hrvatsku, njezin položaj, oblik, zastavu i grb.

Za izradu putovnice potrebno je:
  • tvrđi papir za koricu putovnice
  • papiri,  istih dimenzija ili manji od tvrđeg papira
  • isprintana zastava Hrvatske za bojanje
  • klamarica.
Izrada: 

Napravite knjižicu od papira tako da posložite nekoliko papira (ovisno o broju zemalja koje planirate posjetiti) na tvrđi papir,. Presavije na pola i zaklamate na mjestu presavijanja i dobili ste knjižicu. Na prednjoj stranici knjižice, neka djeca nacrtaju sebe te izrežu, zalijepe i obojaju hrvatsku zastavu. I putovnica je gotova. Svaki put na početku putovanja u drugu zemlju, isprintajte zastavu te zemlje za bojanje te uputite djecu da ju izrežu, obojaju te zalijepe u putovnicu. Ovisno o dobi, djeca mogu napisati ili iscrtati naziv te zemlje ili nacrtati zastavu.. Mogućnosti su različite, a vi sami odlučite kako ćete "pečatirati" putovnice.

S obzirom da smo mi engleska grupa, putovanje smo započeli u Engleskoj.

Kroz razgovor s djecom, otkrili smo kojim sve prijevoznim sredstvima možemo putovati.

Odlučili smo za početak putovati autobusom, a da nam bude zabavnije putovati, naučili smo i novu pjesmicu „The wheels on the bus“ .  I tako je kroz igru, pjesmu i ples započelo naše putovanje Europom, a više o tome kako smo naučili pjesmicu i obogatili vokabular novim riječima na engleskom jeziku kroz igru i zabavu, napisat ću u novom postu (kada me opet ulovi nesanica :)).

See you soon!

30. rujna 2017.

Sports


The aim of this lesson is to talk about the various sports that children are familiar with. As always, when planning an ESL class methodology, it is necessary to determine the target words, and I have chosen the following ones: football, handball, tennis, hockey, volleyball, athletics.

Cilj aktivnosti je razgovor o različitim sportovima koji su djeci uglavnom poznati. Kao i uvijek , prilikom planiranja metodičkog sata engleskog jezika, potrebno je odrediti ciljane riječi, a ja sam odabrala slijedeće: football, basketball, tennis, hockey, volleyball, athletics.

Za zagrijavanje i uvod u aktivnosti otpjevali smo pjesmicu s pokretima "Walking, walking“ te odigrali pokrenu igru u kojoj djeca rade pokrete prema uputama npr. jump, run, touch your toes i sl. Naravno, tu sam upotrebljavala action verbs koje su već djeca usvojila u ranijim aktivnostima.

For warming up and introduction to activities, we sang the song "Walking, walking" and played a game in which children did the moves according to instructions such as jump, run, touch toes etc. Of course, I used the action verbs that children have already learned in earlier activities.


Budući da se djeca prvi put susreću sa nazivima navedenih sportova, uvela sam djecu u ciljani vokabular koristeći flashcards. S obzirom da u grupi imam i mlađu djecu, prvo sam djeci pokazala flashcards te ih uputila da imenuju sportove koje prepoznaju te imenovala one koje nisu prepoznala.

Since children had learned the names of these sports for the first time, I introduced the kids to the target vocabulary using flashcards. Given that I have younger children in the group, I first showed the kids flashcards and asked them to name the sport they recognized and named those they did not recognize in Croatian language.

Uvela sam djecu u ciljani vokabular pokazujući i imenujući sportove prvi put, a zatim sam uputila djecu da ponove riječ - svaki sport tri puta. Nakon upoznavanja sa vokabularom, odigrali smo „What's missing“ game.

I introduced the children to the targeted vocabulary by pointing and naming the sport for the first time and then I asked the children to repeat the word - every sport three times. After getting to know the vocabulary, we played "What's missing" game.


„Mime the word“

When children adopt vocabulary sports, arrange TPR or you show them movements for each sport. Invite a child and whisper a word (sport) to a child; he or she then mimes the sport for other children to guess.

Kada djeca usvoje vokabular sportova, dogovorite TPR ili im vi pokažite pokrete za svaki sport. Pozovite dijete te mu šapnite ili pokažite sport koji ono ostaloj djeci pokazuje pokretom te ona pogađaju o kojem je sportu riječ.


„Shoot the sport“

For this activity, you will need: a large die, big flash cards, and a ball. Place large flashcards on the floor or hang them on a board or wall and mark the shooting point on the floor with. It can be played in several variants.  Divide the children into two or three groups and compete for who will have more hits. You say the sport and the children shoot the flashcard.


Za ovu aktivnost potrebno je: velika kartonska kocka, velike flashcards i lopta. Velike flashcards posložite na pod ili objesite na ploču ili zid te označite mjesto gađanja na podu pik trakom. Igrati se može u nekoliko varijanti. Npr. djeca mogu pojedinačno gađati sport prema uputi ili ekipno da se podijele u dvije-tri grupe pa se natječu tko će imati više pogodaka. 




„Snap“

Divide the kids into several teams. For each team in each round plays one child. Big flashcards are hanging on the board or smaller flashcards placed on the floor. Say the sport or do a TPR  (if you have children introduced into TPR's targeted sports). Who says  "Snap" and cover the sport with his/her hand first, gets one point.

Podijelite djecu u nekoliko timova. Iz svakog tima u svakom krugu igra po jedno dijete. Velike flashcars obješena se u na ploču ili manje flashcard posložene na pod. Recite na glas jedan sport ili ga pokažite TPR ako ste djecu uveli u TPR ciljanih sportova. Tko prvi kaže „Snap“ i rukom poklopi zadani sport dobije jedan bod.

 „What sport do you play“ -  „I play …..“

Show the kids flashcards and emphasize for each sport "I play ... .tennis / handball" or "I do not play ...". Then ask the kids "What sport do you play" and direct them to answer "I play ...". You can end this activity so that kids can draw the sport they know to play or they want to learn.

Pokažite djeci flashcards te naglasite za svaki sport „I play ….tennis/handball“ ili „I don't play….“. Zatim pitajte djecu „What sport do you play“ i tražite da vam odgovore sa „I play…“ . Ovu aktivnost možete završiti tako da djeca nacrtaju sport koji znaju igrati ili bi željeli naučiti.
Za kraj sata predlažem slijedeće :

Volleyball with a baloon

In the middle of the carpet/floor spread the rope to improvise the volleyball net. Organize a small tournament and divide the kids into several smaller teams or allow them to choose their own team.  Arrange the rules, give the children the baloon and the tournament can start.

Na sredini tepiha/poda zalijepite pik traku ili raširite uže kako bi improvizirali mrežu za odbojku. Organizirajte mali turnir te podijelite djecu u nekoliko manjih timova ili im dozvolite da si sami biraju suigraće – brojalicom odredite kapetane timova koji naizmjence biraju svoje suigraće. Umjesto lopte napušite balon dogovorite pravila i turnir može počet.


Learn how to sing the song "What do you like," 
To learn this song you first need to teach children the names and TPR of the sports that are mentioned in the song.

Naučite pjevati pjesmicu „What do you like“, ali za učenje ove pjesmice prvo ćete djecu naučiti nazive i TPR sportova koji se spominju u pjesmicu.



Na internetu možete nači različite radne listove kojima možete završiti sat te ponoviti i utvrditi naučeno.

For the end, you can find a variety of worksheets on the net that you can finish the lesson with. 


I naravno, pobjednici sportaši nagrađuju se medaljama, peharima i ostalim nagradama. A u  našem slučaju sva djeca koja su sudjelovala u aktivnostima su pobjednici. Stoga podijelite djeci medalje napravljene od tanjeg kartona koje mogu ukrasiti/dizajnirati po vlastitoj želji.



Uglavnom, ovu su samo neke od aktivnosti koje možete iskoristiti za učenje naziva sportova i planiranih fraza vezanih za ovu temu. Nadam se da će vam predložene aktivnosti  korititi, a vi slobodno nama podijelite i svoje.

Bye do slijedećeg posta!

9. rujna 2017.

I još jedna nova pedagoška godina...


A new school year has begun, both in schools and kindergartens ... preparations are being made, activities, projects, goals, tasks ... are planned. To my satisfaction, this year, I continue with my colleague to run the full-day program of early English language learning (ESL). Last year was actually my first year of running it, so for a lot of planning, making materials, studying the web, and other sources with the goal of improving the quality of work with children.

Nova pedagoška godina je počela, kako u školi tako i u vrtićima….pišu se pripreme, planiraju se aktivnosti, projekti, ciljevi, zadaće…. Na moje zadovoljstvo, i ove godine nastavljam, zajedno sa svojom kolegicom, voditi cjelodnevni program ranog učenja engleskog jezika. Prošla godina je zapravo bila i moja prva godina vođenja istoga, pa zbog mnogo planiranja, izrađivanja sredstava, proučavanja web-a i ostalih poslova vezanih za unapređivanje kvalitete rada s djecom, nisam imala puno vremena za dijeljenje svoga iskustva na blogu.

There are many useful ESL (English as a second language) contents on the Internet, such as poems, stories, games with the activities described and accompanying material. I have to admit that most of the activities we do are downloaded from the Internet and adapted to our capabilities and interests. 

Na Internetu se može pronaći pregršt korisnih ESL (English as a second language) sadržaja kao što su pjesmice, priče, igrice sa opisanim aktivnostima i pratećim materijala. Moram priznati da je većina aktivnosti koji provodimo upravo preuzeta s Interneta te prilagođena našim mogućnostima i interesima . Međutim, planiranje i realizacija aktivnosti učenja engleskog jezika ne bi bila toliko kvalitetna i uspješna da nisam završila tečaj metodike ranog učenja jezika u školi stranih jezika „Sova“ koji je vodila prof. Jadranka Ušnik (po meni sjajna metodičarka i učiteljica!) stoga toplo preporučam svima koji planirate voditi program, da osim položenog B2 tečaja (koji je uvjet za provođenje programa), svakako završe i metodiku jer će vam to zasigurno mnogo pomoći u radu, pogotovo ako ste bez iskustva na tom području (što je bio kod mene slučaj).

 I started writing this blog to share experiences,  both mine and yours who already have the experience in that area. However, the blog did not develop in the direction I imagined. I was hoping others would come up with their experiences, ideas, and advice, perhaps pointing out how much easier, better and better to accomplish activities or point to my mistakes. That is why I invite all who run the program or plan to implement it to comment freely and exchange experiences to help and facilitate each other in planning and realizing activities because, in the end, our children have the most benefit from it.

Bye until the next post when I will describe the activities we have been doing on the topic "Sports".

Bye for now!

Blog sam počela pisati s ciljem dijeljenja iskustava u radu, kako mojih tako i vas koji već imate iskustva na tom području. Međutim, blog se nije razvio u smjeru koji sam ja zamislila. Nadala sam se da će se javiti i drugi sa svojim iskustvima, idejama i savjetima, možda ukazati kako lakše, bolje i kvalitetnije realizirati aktivnosti ili mi ukazati na moje pogreške. Zato pozivam sve koji provode program ili ga planiraju provoditi da slobodno komentiraju i razmjenjuju iskustva kako bi si međusobno pomogli i olakšali u planiranju i realiziranju aktivnosti jer na kraju naša djeca imaju i najviše koristi od toga.

Pozdrav do slijedećeg posta u kojima ću opisati aktivnosti koje smo provodili na temu "Sports".


29. ožujka 2017.

Aktivnosti na temu "Moje tijelo"


Ovdje možete pogledati neke ideje koje možete iskoristit za provođenje aktivnosti na temu "Moje tijelo".


Proučavanja rtg snimaka na svjetlosnoj ploči.


Kostur od wc tuljaca 
                  

Kostur u kolaž tehnici



Kosti šake od štapića za uši


 Tema "Moji zubi", crveni hamer i stiropor
(umjesto stiropora može se koristiti npr. bijeli grah)


Labirnint "Probavni sustav - put hrane kroz tijelo"



Možda će Vas zanimati i Sklop aktivnosti "Čiste ruke, manje muke"





PREPORUČENE LITERATURA:
  • S. Berenstain i J. Berenstain: „Medvjedići i nezdrava hrana“
  • Tony Ross: "Operi ruke"
  • Damir Domišljanović i Maja Duvnjak: „Naša velika slikovnica – bolesna ptičica“
  • Emanuela Bussolati i C. Bordoni: „Pogodi što jedem“
  • "Povuci i …otkrij", Neretva, Zagreb
  • Kruno Polandak : „Što sve čini ljudsko tijelo“
  • Tito bilopavlavić: „Voće slatko voće“
  • Simeon Marinković : „Serija slikovnica: Što sve Ana zna….“, Naklada Nika, Zg, 2010.
  • Ida Bogadi, Roland Gambiroža: „Žgaunčeg i Ara“
  • Stephen J. Virgilio: Aktivan početak za zdrave klince
  • Velika enciklopedija malih aktivnosti
  • Michele longour: „Tijelo“
  • Predivan svijet znanja: „Ljudsko tijelo“
  • Iwona Radunz i Thomas Rohner: „Priča o klimavom zubu“
  • Biblioteka Zvrk : „Otkrivamo ljudsko tijelo“
  • „Miffi u bolnici“
  • „Petra ide k liječniku“
  • „Sanja priča o bolnici“
  • Grupa autora: Dijete u formi, Mozaik knjiga
  • John B. Thomson: Zdravo djetinjstvo