29. siječnja 2016.

Kako napraviti navijačke pompone

Potrebno:

  • Jedan paket vrećica za smeće od 40 l (20 vrećica)
  • Škare

Postupak:

Od jednog paketa se može napraviti dva pompona. Složiti vrećice jednu na drugu po tri-četiri vrećice te ih izrezati po dužini u trakice širine cca. 5 cm. Ne zaboravite izrezati rubove vrećica. Kada ste izrezali deset vrećica u trakice, sve trakice skupite zajedno (jednu ostavite jer će vam trebati), poravnajte ih, stisnite po sredini te zavežite trakicom koju ste ostavili (vez možete dodatno učvrstiti selotejp trakom).  Budući da su trakice sada međusobno „zalijepljene“ zbog rezanja škarama, potrebno ih je sve odvojiti. Ova faza traje nešto duže, ali je jako važna kako bi pompon bio što pufastiji. Isto učiniti i s preostalih deset vrećica. I to je to.




Učimo brojeve

Brojanje djeca uče u svakodnevnim aktivnostima. Iako se brojanje čini kao lagana aktivnost ono je puno više od mehanički naučenog brojanja. Da bi dijete uistinu naučilo brojati ono mora usvojiti sva načela brojanja, a o tome više pročitajte u postu "Kako djeca usvajaju matematičke pojmove".
Mi možemo dketetu pomoći u tome nudeći mu različita didaktička sredstva, društvene igre s kockom i sl. koja možete brzo i jednostavno napraviti sami.

Za igru "Učimo brojeve " potrebno je:


  • hamer papir ili veći papir npr. od starog kalendara
  • marker
  • ravnalo
  • prozirna folija
  • selotejp
  • tanji karton za izradu kartica
  • škare.


Papir markerom i ravnalom podijelite u sedam jednakih redova. Na početku redova označite stupac u koje ćete upisati brojeve od 1 do 6, a kako bi djeca samostalno učila brojeve  svaki broj nacrtajte nacrtajte u obliku točkica (kao na igračoj ploči) . U sedmom redu bit će posložene kartice za svrstavanje. . Prozirnu foliju izrežite u trakice te ih zalijepiti u svaki red, za svaki broj kao jedan dugačak džepić. 

Od tanjeg kartona izrežite kartice koje će dijete uvrštavati u džepiće - onoliko kartica koliko je zadano brojem. Na kartice zalijepite željene motive, ili dajte djetetu da nešto po želji nacrta.



24. siječnja 2016.

Kako napraviti puzzle iliti salgaricu?

Napraviti slagaricu ili puzzle je sasvim jednostavno. S obzirom na dob i mogućnosti djeteta, sami možete određivati koliko će dijelova slagarica imati i naravno motive za koje dijete ima interes kao u mom primjeru "dinosauri".

Potrebno:
  • škare
  • ljepilo u tubi ili stiku
  • kartoni
  • skalpel
  • ravnalo
  • fotografija motiva ili crtež po želji
  • marker
  • široki selotejp.
Postupak:





Zalijepite motiv na karton i izrežite višak kartona. Veličinu slike precrtajte na drugi karton koji će biti okvir slagarice. Na okvir docrtajte rub tako kad izrežete višak da bude za 1-2 cm veći od slike slagarice. Radi dugotrajnosti možete sliku plastificirati selotejpom. Sada podijelite sliku na jednake dijelove po želji tako da izmjerite ravnalom dužinu i širinu te markerom iscrtate dijelove radi lakšeg rezanja skalpelom. Možete i rub slike podebljati crnim markerom radi lakšeg određivanja rubnih dijelova. Završite okvir slagarice kao što je prikazano na slikci i slagarica je gotova.

U svijetu dinosaura : društvena igra "Spašavanje jaja "

Interesantno je kako su djeca oduševljena dinosaurima. Čak i djevojčice. Gotovo sva djeca prođu fazu "dinosaura", a taj interes možemo iskoristiti za razvijanje mnogih kompetencija djece. Nakon pete godine, djeca sve više pokazuju interes za društvene igre. Djeca igrajući ovakve igre uče da u životu postoje i pravila kojih se moraju pridržavati, vježbaju strpljenje, kooprerativnost, suradnju, ali i kako se nositi sa neuspjehom. Drušvene igre možete i sami napraviti uz malo mašte i truda. Pretvorite stare kartone i papira, iskoristite figurice životinja i sl. koje dijete voli i skuplja te zabavite zajedno s vašim djetetom.

Z a izradu društvene igre "Spašavanje jaja" (2-4 igrača) potrebno je:

  • 4 tanja  A4 kartona 
  • olovka za crtanje skice
  • tempere i kistovi
  • selotejp.

Za vulkan (može i ne mora)
  • tanji karton
  • škare
  • slano tijesto ili glinamol
  • tempere.





Na kartone iscrtajte igrača polja od starta do cilja - jajeta i tragove lave. Oslikajte igraču ploču kao na slici ili po želji. U sredini (kada se spoje sva četiri kartona u jednu cijelinu) naslikajte vulkan - lavu.
Igrača polja oslikajte sivom bojom kao stijene po kojima će dinosauri hodati do jajeta. Cilj - jaje u gnijezdu naslikajte ili napravite od kolaž papira i zalijepite. Za figurice iskoristite male figurice dinosaura koje ima gotovo svako dijete ili može i neke druge.
Izradite od kartona tuljac za vulkan te ga obložite slanim tijestom kako bi oblikovali vulkan koji ćete oslikati i postaviti u sredinu igrače ploče radi boljeg efekta vulkana i lave. I igra je gotova.

Pravila igre:

Igrači bacaju kocku te se pomiću za onoliko polja koliko su dobili na igračoj kocki. Za manju djecu najbolje je napraviti kocku sa znamenkama do tri, a tako i duže igra traje budući da imaju samo jednu fiuricu dovesti do cilja. Kada igrač stane na polje sa lavom, vraća se jedno polje unazad ili na startt - sami odredite pravilo. Pobjednik je onaj koji prvi spasi jaje od lave.

Napomena: ja sam 4 igrače ploče radi dugotrajnosti prije spajanja plastificirala, a zatim ih selotejpom spojila tako da ih nakon igre mogu posložiti i spremiti, a da ne zauzimaju puno prostora, a opet da bude nadohvat djeci kada požele ponovo igrati igru.
I još nešto, igraču ploču djeca mogu jednostavno iskoristiti i kao maketu za  za igru dinosaurima.

17. siječnja 2016.

Poticanja razvoja dječje socijalne kompetencije

1.SOCIJALNA KOMPETENCIJA U RANOM DJETINJSTVU

ODREĐENJE SOCIJALNE KOMPETENCIJE

Socijalno kompetentna djeca ona su koja se upuštaju u zadovoljavajuće interakcije i aktivnosti s odraslim osobama i vršnjacima i kroz takve aktivnosti unapređuju svoju osobnu kompetencije, a to su:

  • Popularnost i prijateljstvo
Stručnjaci za socijalni razvoj razlikuju dva aspekta socijalne kompetencije: POPULARNOST (VRŠNJAČKI           STATUS) i PRIJATELJSTVO

  • Društvenost i prisnost
Važan čimbenik u ocjeni socijalnog razvoja djeteta može biti kvaliteta, a ne kvantiteta vršnjačkih odnosa. To znači da je važnije da dijete ima nekoliko prijatelja s kojima ima jaču emotivnu vezu, nego da ima puno prijatelja sa nikakvom ili slabijom emotivnom vezom



SASTAVNICE SOCIJALNE KOMPETENCIJE

Sposobnost da reguliraju svoje emocije važan je doprinos razvoju vršnjačkog statusa i prijateljstva.


1.Regulacije emocija

Sposobnost da se reagira na zahtjevne situacije s rasponom emocija i na način koji je socijalno prihvatljiv i dovoljno fleksibilan da bi ostavio i prostora i za spontane reakcije, ali i za sposobnost odgode spontane reakcije prema potrebi. U ranom djetinjstvu djeca moraju naučiti kako se nositi sa frustracijama, kako uživati u drugima, prepoznati opasnost, prevladati strah i tjeskobu te kako razvijati prijateljstva.


2.Socijalno znanje i socijalno razumijevanje

Socijalno kompetentna djeca usklađuju svoje ponašanje s tuđim tako da nađu zajednički jezik, razmjenjuju informacije i ispituju sličnosti i razlike. Socijalna umijeća su najvažnija za socijalno sudjelovanje i uspjeh.


3.Socijalne dispozicija

Predstavlja namjerno i umjereno ponašanje prema širokim ciljevima:
  • radoznalost
  • šaljivost
  • kreativnost
  • plahivost
  • refleksivnost
  • pristupačnost
  • svadljivost
  • škrtost



UOBIČAJENI PROBLEMI SOCIJALIZACIJE

STIDLJIVOST
Sramežljivost je u nekim situacijama primjerena reakcija u male djece. Dijete je svijesno nepoznate situacije. Međutim, izrazita sramežljivost, povučenost i socijalna izoliranost mogu ostaviti posljedice na djetetov razvoj. Treba razlikovati nezrelu samotnjačku igru kod predškolaca (npr. glumljenje životinja) i zrelu individualnu igru (npr. slikanje i slične individualne aktivnosti).

AGRESIVNOST
Jedan od najvećih problema. Postoje dva tipa agresivnost:
  • Reaktivna agresivnost
Defenzivna reakcija na neki izazov koji je popračen vidljivim bijesom
  • Proaktivna agresivnost
Sileđijska agresija kojoj je cilj dominacija ili zastrašivanje vršnjaka. Djeca su agresivna jer im nešto manjka, neko socijalno umijeće ili kontrola impulsa, ili jer se ne znaju nositi sa visokim razinama bijesa ili agresinosti.

USAMLJENOST
Mala djeca mogu osjećati duboku usamljenost, kadšto kao posljedica obiteljskih okolnosti. Takvoj djeci odgajatelji mogu pomoći da im prodube osjećaj pripadnosti.



UTJECAJI NA RAZVOJ SOCIJALNE KOMPETENCIJE


ULOGA OBITELJI
Najvažniji utjeca na razvoj socijalizacije. Opće kompetencije djece, uključujući i ovu socijalnu kompetenciju, pospješuju se autoritativnim, a ne permisivnim roditeljskim odgojem.
  • AUTORITATIVNI ODGOJ
Kombinacija intenzivne skrbi i intenzivnog nadzora kao i dobre komunikacije i topline. Socijalno kompetentna i samostalna djeca potječu iz obitelji u kojima su iskusila i bliskost i rezerviranost, i ljubav i strogost.

ULOGA VRŠNJAKA
Predškolska djeca se osjećaju manje stresno u nepoznatim situacijama u nazočnosti nekog drugog djeteta, pa čak i njima nepoznatima, nego kad su sama.

ULOGA ODGOJITELJA
Kada se odgojiteljica posveti jednom djetetu umjesto da se obraća cijeloj grupi, lakše će potaknuti dijete na aktivno mišljenje pomoću neke problemske situacije i ponuditi prijedloge na topao poticajni način.




2. DJELOTVORNE STRATEGIJE KOJE POJAČAVAJU SOCIJALNU KOMPETENCIJU

  1. OTVORENA KOMUNIKACIJA S RODITELJIMA
  2. POŠTIVANJE DJEČJIH OSJEĆAJA
  3. USPOSTAVA AUTORITETA I POVJERENJA
  4. POZITIVNO ETIKETIRANJE DJEČJEG KARAKTERA
  5. UVAŽAVANJE INDIVIDUALNIH RAZLIKA
  6. POZIVANJE NA TEMELJNA PRAVA
  7. POJAČAVANJE PROSOCIJALNIH UMIJEĆA 
  8. OBRAĆANJE DJEČJEM ZDRAVOM RAZUMU
  9. POMOĆ U PREVLADAVANJU NEDAĆA




NENASILNO RJEŠAVANJE SUKOBA


Sukob je situacija u kojoj postoje suprotna zbivanja i tendencije, ponašanja i emocije.
KONSTRUKTIVANO  RJEŠAVANJE SUKOBA predstavlja aktivan odnos prema problemu, u kome će svaki sudionik voditi računa kako o svojim potrebama i željama, tako i o potrebama i željama druge strane. Socijalne vještine, odnosno naučeni oblici ponašanja, pridonose uspostavljanju uspješnijih odnosa s okruženjem i većem osobnom zadovoljstvu.


SOCIJALNE VJEŠTINE KOJE NASTOJIMO RAZVIJATI KOD DJECE:

  • slušanje
  • započinjanje i održavanje razgovora
  • postavljanje pitanja
  • zahvaljivanje i pohvaljivanje
  • predstavljanje sebe i drugih
  • davanje i slijeđenje uputa
  • ispričavanj
  • uvjeravanje
  • poznavanje i izražavanje tuđih osjećaja
  • traženje dozvole
  • dijeljenje, pomaganje, pregovaranje
  • samokontrola
  • izbjegavanje tučnjeva i sl.

Potrebno je što više poticati djecu na korištenje vještina i rješavanja vlastitih problema jer će djeca tako biti češće u prilici ovladavati vještinama za kreativno rješavanje sukoba. Cilj nije ukloniti sukob jer sukobi mogu poticati osobni rast i razvoj i učenje i promjene. Cilj je smanjenje broja sukoba i priprema djeteta za efikasnije i konstruktivno nošenje sa sukobima kad se oni pojave.

   
                                                                        
Literatura:

  1. Katz i McClellan: Poticanje razvoja dječje socijalne kompetencije
  2. Marina Ajduković i Nina Pečnik: Nenasilno rješavanje sukoba
  3. Josip Janković: Sukob ili suradnja

Tehnika kaširanja


Za pripremu smjese za kaširanje ne postoji jedinstven recept pa tako jedni koriste oštro brašno, a drugi glatko i sve to u različitim omjerima. Ljepilo za tapete se pokazalo kao dobro vezivo kao i drvofix (jedna do dvije žlice). Sve što smo izkaširali poželjno je nakon sušenja prelakirati npr. bezbojnim lakom u spreju, radi dugotrajnosti. Kada nudimo djeci aktivnost kaširanja onda to radimo u dvije etape. Prvo im ponudimo materijale koji su potrebni za stvaranje osnove za kaširanje, a zatim ostale materijale za kaširanje. Tehnika kaširanja nezaobilazna je kada govorimo o prostorno-materijalnom kontekstu kao što je izrada didaktike i ostalih sredstava za aktivnosti.

SMJESA ZA KAŠIRANJE 1.

Potrebno:

  • 1l hladne vode
  • 4 velike žlice brašna
  • 2 velike žlice drvofixa ili ljepila za tapete kao vezivi (nije potrebno)
  • Novinski papir ili neki drugi otpadni papir
  • kist

Postupak:

Umutimo brašno u vodu i stavimo kuhati. Kad dobijemo gustoću pudinga maknemo s vatre i ohladimo. Umiješamo vezivo. Masu nanosimo na prethodno izgrađene konstrukcije na koje lijepimo izrezane komadiće (veličine dječjeg dlana) papir. Potrebno je nanijeti barem dva sloja kako bi oblik poprimio čvstoću. Još jednom sve premazati. Nakon sušenja predmete možemo obojati te po želji izlakirati.



SMJESA ZA KAŠIRANJE 2.

Potrebno:

  • Drvofix
  • Voda
Postupak:

Pomiješati vodu i drvofix u omjeru 1:1. Ova smjesa je pogodnija za kaširanje stakla, ali možete ju koristiti i za kaširanje ostalih materijala.

Likovne aktivnosti bojom



Mnogobrojne dječje aktivnosti omogućuju djeci upoznavanje i utvrđivanje određenih boja. Poznavanje boja i rad s bojama osnova su za likovno izražavanje koje je iznimno važna stvaralačka aktivnost u predškolskoj dobi. Kroz takve aktivnosti dijete traga, otkriva,uobličuje i prenosi svoja iskustva i spoznaje. Pri likovnim aktivnostima djeci je potrebno osigurati dovoljno prostora u kojem će moći slobodno eksperimentirati bojom.

Kao što poznavanje boja nije samo po sebi cilj, tako ni u likovnom izražavanju djece nije bitan rezultat u vidu završne slike. Važniji je proces kroz koji dijete razvija likovnu radoznalost, estetsku osjetljivost, razvija maštu kao i sposobnost uporabe poznatih predmeta na nov način.

Materijali kojima se boja: 
  • drvene bojice
  • flomasteri
  • voštane boje
  • krede u boji
  • tuševi
  • tempere
  • kistovi
  • četkice
  • spužvice i dr.
Materijali koji se boje: 
  • papir
  • karton
  • platno
  • prirodnine
  • predmeti koje su djeca izradila i dr.

TEHNIKE BOJANJA

Prije samoga početka aktivnosti, važno je djetetu omogućiti slobodu. Djeca ne mogu uživati u likovnim aktivnostima bojeći se da će napraviti nered ili nešto zaprljati. Potrebno im je dati pregaču ili neku zaštitnu odjeću, a prostor za igru bojom treba zaštititi novinskim papirom ili plastičnim stolnjakom.


Neki od načina kako se djeca mogu igrati bojama:

1. Izrada otisaka

Jedna od djeci zanimljivih igara bojom. Kao materijal za izradu otisaka možemo koristiti polovice krumpira ili različitog tvrdog voća, karton, spužvice, prst, dlan i dr. Pri tom možemo izrezati različite oblike, a djetetu pustiti na maštu kako će te oblike kombinirati. Najjednostavnije likovno sredstvo pri izradi otisaka je tempera koju razrijedimo sa vrlo malo vode kao ne bi bila previše gusta.

2. Izrada pretisaka

Izrada pretisaka djeci je posebno zanimljiva jer nije moguće predvidjeti što će na kraju ispasti. Potreban je papir koji presavijemo na dvije jednake polovice, zatim ga otvorimo te uputimo dijete da boju nanosi samo na jednu polovicu papira. Kada dijete završi sa nanošenjem boje, preklopi papir sa drugom polovicom i lagano pritišće papir. Kada dijete razdvoji papir dobit će pretisak.

3. Slikanje kotačima

Posebno zanimljiva aktivnost dječacima jer je sredstvo kojim se slika automobil ili neka drug igračka sa kotačima. Temperu razrijedimo s vodom u plitkoj posudi. Dijete zatim umače kotačiće automobila u boju i njima slika po papriu. Raznobojni tragovi koje automobil ostavlja, djeci predstavlja veliko veselje.

4. Slikanje kuglicom

Slikanje kuglicom je također vrlo nepredvidiva igra budući da se kuglica slobodno kotrlja po papiru. Potrebno je temperu malo razrijediti s vodom u plitkoj posudici, npr. pvc tanjuriću. Dijete kuglicu umače u boju, a zatim je kotrlja po papiru. Ako se radi s više boja, vrlo je efektno, jer na mjestima gdje kuglica prelazi preko traga druge boje nastaje neka treća.

5. Puhanje boje

Puhati boju možemo slamčicom ili izravno. Pri tome je potrebno temperu razrijediti s vodom da bude tekuća. Tamnije nijanse su bolje, jer se i u tom razrijeđenom obliku dobro vide na papiru. Pomoću slamčice kapne se boja na pipir, a zatim se puhanjem kroz slamčicu tu kapljicu usmjerava po papiru, po želji. Ukolio se radi s više boja, te se boje miješaju i u malim „potočićima“ se stvaraju nove boje.

6. Slikanje mjehurićima sapunice

U plitkoj posudi razmutimo temperu s tekućinom za pranje suđa. Djeci damo slamčice te ih uputimo da napušu punu zdjelicu mjehurića. Kada mjehurići prijeđu preko ruba posudice, papir prinesemo mjehurićima i pritisnemo dlanom. Ponovimo sve dok cijeli list papira ne bude prekriven mjehurićima. Kada se oosuši, možemo ponoviti postupak nekom drugom bojom.

7. Slikanje drvenim štapićima

Drvenim štapićima nije moguće oslikati veće površine. Međutim, izvrsni su za različite efekte. Razrijeđenu temperu malom žličicom kapnemo na papir, a zatim drvenim štapićem kapljicu boje razvlačimo po papiru u različitim smjerovima.

8. Slikanje pastom za brijanje

Prednost slikanja pastom za brijanje je u tome što pasta za brijanje daje temperi posebnu glatkoću pa je moguće stvarati jako lijepe slike. U posudicu zamiješamo temperu sa pastom za brijanje i na papir tu smjesu nanosimo u debljem ili tanjem namazu. Kod debljeg namaza dobije se lijepa struktura, koja se nakon sušenja može zaštiti lakom za kosu. U radu s malom djecom može se koristiti šlag sa jestivim bojama.

9. Slikanje češljem

Češalj nanosim ravno u boju ili boju nanesemo na papir pa onda češljem prelazimo preko boje i ostavljamo tragove.

10. Slikanje prskanjem

Za slikanje prskanjem koristimo četkicu npr. staru četkicu za zube ili bilo koja druga četkica tvrđih dlačica. Četkicu umačemo u boju koju smo razrijedili sa malo vode te prskamo boju po papiru

11. Slikanje razlijevanjem boje

Koristimo temperu koju smo razrijedili vodom kako bi bila tekuća. Kapnemo boju na papir, a zatim papr naginjemo u različitim smjerovima kako bi se boja razlijevala. Različite se boje stapaju, što daje prelijepe nijanse.

12. Slikanje vrpcom

Prilikom slikanja vrpcom, moguće je koristiti vrpce različitih materijala i debljina. Vrpce izrežemo na duljinu 10 – 15 cm, temperu razrijedimo, a dijete zatim uputimo da umače vrpcu u boju te ju vuče po papiru.

Kako napraviti maketu šume

Obogaćujći dječju igru različitim sredsvtima koje su djeca sama napravila, naravno uz vašu pomoć, potičete djecu na složenije igre u kojima djeca usvajaju nova znanja i ponavljaju već usvojena. Osim toga, činjenica da su nešto stvorila i napravila, u djeci stvara osjećaj zadovoljstva i samopouzdanja pa tako djeca grade pozitivnu sliku o sebi.

Izradite maketu šume i potaknite djecu na učenje o životinjama u šumi ili promjenama u prirodi u različitim godišnjim dobima. Mogućnosti su različite, a ja ću vam predložiti neke ideje za izradu makete.

aktivnosti za djecu, maketa šume


Potrebno:

  • veći i deblji karton za podlogu
  • papirnati tuljci od papirnatih ručnika ili wc papira, a možete ih i sami napraviti od debljeg papira - za deblo 
  • smjesa za kaširanje i novinski papir
  • pištolj za  vruče ljepilo
  • deblji papir za krošnju stabala na koji ćete posipati izmrvljeno lišće ili
  • male grančice za grane stabala koje ćete zalijepiti vručim ljepilom ili
  • novinski papir - zafrkati i modelirati grane stabala te ih lijepiti na tuljac
  • žuta, smeđa, narančasta, crvena i zelena tempera i kistovi

    Postupak:                                                                                                                    Na podlogu zalijepiti tuljce, te iskaširati cijelu maketu. Obojati maketu smeđom bojom.    
                                                                                                                                                                                                                                                                                    Krošnje stabala možete napraviti na nekoliko načina:
    1. Izrezati oblik krošnje od tanjeg kartona, a lišće sitno izmrviti. Nanijeti smjesu za kaširanje na uzorak te posipavati izmrvljeno lišće po njemu. Kada se osuši možete ponuti djeci da ga dodatno obojaju bojama jeseni ovisno koliko se dobro lišće primilo za podlogu. Tuljce zarezati na dvije strane te umetnuti krošnju koju možete fiksirati vručim ljepilom. Šuma je gotova.
    2. Nakupiti u šetnji ili dvorištu sitnih dijelova grančica te od njih izraditi krošnju stabala lijepeči ih vručim ljepilom na tuljce. Grane mogu ostati gole ili im možete dodati i lišće koje ste sakupili ili izradili od kolaž papira itd.
    3. Grane možete napraviti tako da novinski papir zafrčete i muošite u kašir smjesu. Kada se osuši grane lijepiti na debla od tuljca te ih obojati. I ovdje se možete nastaviti igrati dodavanjem lišća po želji.

"Zrno u kućicu" - izradite sredstvo za učenje brojanja


Iako nam se možda čini da je brojanje jednostavno, ono je složena aktivnost koja uključuje čitav niz načela koje dijete usvaja postepeno, još od najranije dobi. Ako želikte više znati o usvajanu sustava matematičkih pojmova pročitajte Kako djeca usvajaju matematičke pojmove.
Kako bismo pomogli djetetu da što lakše usvoji načela brojanjapotrebno je  osigurati atmosferu i bogato okruženje u kojemu ćemo djetetu dati na raspolaganje različite didaktičke materijale i sredstva za učenje i usvajanje matematičkih pojmova i brojanja.
Jedno takvo sredstvo je i igra "Zrno u kućicu". Osim što će ovom igrom djeca usvajati načela brojanja, isovremeno če vježbati i hvat za pravilno držanje olovke (tzv. pincentni hvat), a s druge strane nećete potrožiti gotovo ništa osim malo vašeg vremena.



Potrebno:

  • karton veličine  cca. 40X40 cm
  • ljepilo
  • plastični čepovi
  • zrna kukuruza ili dr.
  • crni mareker

Na karton zaljepiti pvc čepove u nekoliko redova. Na početku svakoga reda zalijepiti veliki čep. U preostale čepove u redu napisati brojeve po redu ili nasumićno, te ispod svakoga čepa nacrtati onoliko točkica koliko prikazuje broj  kako bi djeca koja ne razlikuju brojeve mogla prebrojati točkice te povezati broj sa svojom znamenkom. U velike čepove umetnuti sjemenke i učenje matematike može početi. Zadatak je lak: u kućice (čepove) staviti onoliko zrna koliko je zadano brojem, odnosno koliko je točkica.

Napomena!

Ako potaknete dijete da svaku pojedinu sjemenku prihvača "pincentnim hvatom" (palac, kažiprst i srednji prst) ono će usvajati  hvat za pravilno držanje olovke te ga na taj način pripremiti  za početno pisanje.

16. siječnja 2016.

Poklapalica slova




Potrebno:


Na kartonsku ploču zalijepiti fotografije. Ispod sličica iscrtati krugove pomoću čepova abecede te napisati željeni pojam ili možete za stariju i napredniju djecu koja prepoznaju slova ostaviti prazna polja. I to je to, zabavno učenje slova  može početi!



Predčitačke vještine

Predvještine čitanja i pisanja

Čitanje je složena aktivnost koja ovisi o nekoliko sposobnosti i vještina koje se postupno razvijaju, a podrazumijeva razumijevanje pisane poruke. Temelji se na prožimanju jezično-govornih, vidnih, slušnih i spoznajnih  sposobnosti i mnogih znanja. Da bi dijete naučilo čitati, ono mora za svaki glas u riječi naučiti dogovorene znakove slova i naučiti kako se provodi - šifrira svaki glas u riječi pomoću toga znaka - slova. Za razumijevanje napisanog, odnosno pisane poruke, dijete treba prije svega vidjeti grafem (slovo), povezati ga s fonemom (glasom), izdvojiti glasove u riječima, te ih kasnije spajati u smislene i razumljive cjeline, odnosno riječi.

Sva novija istraživanja upućuju na važnost dvaju osnovnih gradbenih elemena čitačke vještine, a to su govor  i glasovna osjetljivost djeteta. Stoga je nužno sustavno razvijanje predčitalačkih i čitačkih vještina u predškolskom razdoblju: razvijati govor, izražavanje i razumijevanje govora kroz IGRU koja prije svega mora biti zanimljiva, motivirajuća, dozirana i raspoređena.

Temelji za nesmetano usvajanje predvještina čitanja i pisanja podrazumijevaju uredan govorno-jezični razvoj, uredan razvoj pažnje, pamćenja, koncentracije, te auditivne i vizualne percepcije, važne za učenje čitanja i pisanja. Na osnovi razvijenosti predčitalačkih vještina u određenoj dobi, mogu se prepoznati djeca koja bi kasnije mogla imati poteškoće u usvajanju čitanju i pisanju.

Jedan od takvih pokazatelja kod djece su i poteškoće pri praćenju i pamćenju riječi koje se međusobno slažu odnosno rimuju. Ako dijete teško prati  i sudjeluje u igrama prepoznavanja riječi koje se slažu, odnosno rimuju, možemo kod njega očekivati poteškoće u usvajanju predvještina čitanja i pisanja.


Pisanje kao najsloženija vještina zahtjeva integraciju pažnje, memorije, motornih vještina, jezika i znanja.
FONOLOŠKA SVJESNOST (glasovna analiza – raščlamba i glasovna sinteza – spajanje)
Fonološka svjesnost je sposobnost rastavljanja riječi na glasove i sastavljanja glasova u riječi, povezivanje glasova (fonema) sa slovima (grafemima) i na kraju, razumijevanje napisane riječi.


Razine razvoja fonološke svjesnosti kod djeteta urednog govorno-jezičnog razvoja:

  • Prepoznavanje i slaganje rime (3-4 god.)
  • Prepoznavanje i segmentacija slogova (4-5 god.)
  • Prepoznavanje prvog glasa u riječima (5,5 god.)
  • Rastavljanje riječi na glasove i sastavljanje glasova u smislene cjeline – riječi (6 god.)
  • Stvaranje veze glas – slovo (6,5 god.)
  • Sposobnost stvaranja novih riječi dodavanjem, oduzimanjem ili premještanjem glasova u riječima (7 god.)

Preduvjeti za nesmetan razvoj predvještina čitanja i pisanja kod djeteta:

  • Uredan govorno-jezični razvoj
  • Sposobnost djeteta da razumije ono što govori, da razumije govor drugih, da razumije sadržaj priče, te da ju samo može prepričati
  • Uredan izgovor svih glasova do šeste godine
  • Rečenica uredne gramatičke strukture
  • Lako uči pjesmice napamet
  • Uočava i stvara rimu
  • Lako i dobro pamti pjesmice, priče, slike i događaje
  • Uredna pažnja i koncentracija
  • Motorički spretno
  • Interes za crtanje i pisanje

Iako većina djece lako i brzo uči čitati, prema podacima svjetskih literatura, 10% djece ima poteškoće u usvajanju vještine čitanja ili disleksiju, kao najčešći uzrok poteškoća s učenjem. 

Disleksija je sindrom koji obuhvaća niz simptoma. Očituje se u različitim teškoćama, u različitim jezičnim sastavnicama, uključujući, uz teškoće čitanja i pisanja, i mnogo ozbiljnije teškoće u stjecanju vještine pisanja.
Ukratko, disleksija nije bolest, nije vezana uz dob, obrazovanje niti inteligenciju. Disleksija je poremećaj čitanja i pisanja,a vezana je uz teškoće usvajanja školskog gradiva jer dijete teže čita i piše, ili teže rješava matematičke zadatke (naročito zadatke s riječima). Disleksija je jedna od specifičnih poteškoća učenja i pojavljuje se u čitanju i pisanju, brojevnom i ponekad notnom zapisu.

Disgrafija je smanjena sposobnost djeteta da svlada vještinu pisanja (prema pravopisnim načelima određenog jezika). Očituje se mnogobrojnim, trajnim i tipičnim pogreškama. Teškoće nisu povezane s neznanjem pravopisa. Trajno su zastupljene bez obzira na dovoljan stupanj intelektualnog i govornog razovja, uredan sluh i vid, te školovanje. Iako se u mnogim slučajevima specifične poteškoće u pisanju javljaju zasebno, česti su slučajevi da se u djeteta disleksija i disgrafija javljaju istovremeno.

Diskalkulija je poremećaj matematičkih sposobnosti, a očituje se u poteškoćama razumijevanja i usvajanja matematičkih pojmova i operacija, slabom poznavanju matematičkog rječnika, rotacijama, zamjenama, dodavanju, te premještanju znamenaka u brojevima.


Simptomi u predškolskoj dobi koji mogu ukazivati na poteškoće u učenju čitanja i pisanja:

  • kasno progovaranje i usporen govorno-jezični razvoj
  • siromašan rječnik
  • dugo zadržavanje grešaka u izgovoru glasova
  • teškoće govorno-jezičnog izražavanja
  • agramatizmi u govoru
  • teškoće u učenju pjesmica i brojalica
  • teškoće u pamćenju
  • nerazvijena fonološka svjesnost i nakon 6. godine
  • poteškoće zadržavanja pažnje
  • nespretnost u krupnoj i finoj motorici
  • nesigurnost u prostorno-vremenskim odnosima
  • hiperaktivnost, impulzivnost
  • nezainteresiranost za crtanje i pisanje
  • nemotiviranost, te nedostatak interesa za slikovnice i čitanje.

UBRZANI RAZVOJ ČITANJA


DAROVITOST I ČITANJE

Djeca velikih intelektualnih sposobnosti, tj. darovita djeca, vrlo su često napredni čitači. Ona čitaju prije polaska u školu, a neka od njih već i u dobi od dvije godine. Vrlo često nauče čitati sama, ali češće uz pomoć: pitaju za objašnjenja i imena slova, pokušavaju pročitati natpise, reklame. Bez obzira jesu li darovita u matematičkom, književnom ili nekom drugom području, često je darovitu djecu najlakše prepoznati upravo po ranom zanimanju za knjige, po njihovoj izrazitoj i rano izraženoj sposobnosi da se služe isanim tekstom. Darovita djeca čitaju mnogo više od svojih vršnjaka.


Korisne govorno-jezične igre koje potiču predčitačke vještine:

  • prepoznavanje i imenovanje poznatih zvukova
  • igre brojalicama
  • opisivanje slika
  • prepričavanje doživljaja
  • prepričavanje priča
  • traženje riječi koje se slažu, tj. rimuju (sir-žir, krava-trava, vuk-luk, teta-beta)
  • traženje početnog glasa u riječima (v-vuk, l-lav, a-auto…)
  • raščlanjivanje riječi na glasove ( noga – n_o_g_a…)
  • sastavljanje glasova u riječi (r_u_k_a – ruka…).


DIJETE NA ZAVRŠETKU PREDŠKOLSKOG RAZDOBLJA TREBA:

  • razumijeti priče koje mu se pričaju, znati prepričati jednostavnu i kratku priču
  • shvatiti da pisani tekst sadrži pisanu poruku
  • znati kako se drži knjiga, okreću listovi, kako tekst teće s lijeva nadesno, i odozgo nadolje
  • znati da se tekst sastoji od rečenica, rečenica od riječi, a riječ od glasova
  • prepoznati sluhom pojedinačne glasove u riječi  te znati rastaviti riječi na glasove (glasovna analiza) te sastaviti glasove u riječ (glasovna sinteza)
  • prepoznavati slova abecede
  • znati pročitati i napisati vlastito ime.


VAŽNOST OKRUŽENJA ZA RAZVOJ PREDČITAČKIH VJEŠTINA

O utjecaju nasljednih čimbenika u razvoju vještina čitanja još nije dovoljno razriješeno. Međutim, sve je više podataka o utjecaju okolinskih čimbenika tako da se danas smatra da je aktivno bavljenjem djetetom od njegovog rođenja i prva godina djetetova života najpresudnije razdoblje za njegov daljnji razvoj. Tada se stvara najveći broj veza i novih živčanih izdanaka nužnih za djetetovo učenje - to je razdoblje najintezivnijeg razvoja.
Okolina koja je sigurna i daje djetetu velike mogućnosti istraživanja povoljno utječe na razvoj djeteta. No, najvažniji čimbenik u poticajne okoline bit će ljudi: koji djecu vole, grle, pjevaju mu, pričaju i čitaju slikovnice.


SAVJETI:

Za budući razvoj predčitačkih vještina bitan je uredan govorno-jezični razvoj djeteta, u kojem temeljnu ulogu imaju roditelji. Roditelji su ti koji bi trebali svom djetetu osigurati poticajnu govornu sredinu, okružiti ga mnoštvom raznolikih životnih situacija u kojima treba što više razgovarati s djetetom, objašnjavati mu govorom, pri čemu treba upotrebljavati vrlo jasan govor –  prilagođen kronološkoj dobi djeteta (bez iskrivljavanja izgovora, tepanja i sl., jednostavnijih  rečeničnih struktura). Najjednostavniji način poticanja govorno-jezičnog razvoja djeteta je pričanje priča.



PREPORUČENE KNJIGE I SLIKOVNICE:

  1. Edita Slunjski: Kad djeca pišu, broje, računaju....- Neobične igre obićnim materijalima
  2. Mira Čudina Obradović: Igrom do čitanja
  3. Zbirka slikovnica- Petra: Učimo riječi Petra i ja




Abeceda od pvc čepova

Plastične čepove možemo iskoristiti za mnoge aktivnosti, između ostaloga i za poticanje prečitalačkih vještina. Abecedu od pvc čepova napravite tako da na čepove zalijepite kartonske kružiće na koje ste napisali slova ili da gornji dio čepa premažete bojmom ili korektorom, a nakon sušenja  napišete slova abecede (dva do tri čepa za jedno slovo). Ovako napravljena slova, odnosno abecedu, možete koristiti u različitim aktivnostima kao na primjer igri memory ili pridruživanju slova i pisanjem zadanog pojma i sl.




Potrebno:

  • plastični čepovi (mali ili veliki
  • korektor (tekući - sa kistom) ili
  • kružići od tanjeg kartona veličine čepova ili tanji karton
  • vruće ljepilo
  • marker.



Glazba i dijete

Glazba se oduvijek koristi da smiri , utješi, zabavi i razveseli djecu. Glazba je jedan od najbogatijih izvora za poučavanje djece, a utječe na cjeloviti razvoj djeteta. Ona je prirodni dio njihove igre i osigurava prilike za pozitivnu komunikaciju s odraslima. Glazba ne zahtijeva skupu i tehnološki razvijenu opremu. Jednostavni, kod kuće ili u vrtiću napravljeni instrumenti povećavaju vještine fine motorike djeteta, i to za vrijeme izrade instrumenata i za vrijeme sviranja.

Cilj glazbene umjetnosti jest radost zajedničkog pjevanja, igre, plesa, slušanja glazbe te poticanje stvaralačkih sposobnosti kod djece. Glazbom se obogaćuje dječji emocionalni svijet, koji je u današnje vrijeme često zapostavljen zbog neminovnog razvoja tehnologije. Aktivnim uključivanjem u glazbu, kod djeteta razvijamo smisao za lijepo, a to je jedan od najboljih puteva za poticanje dječjih osjetila koja svakodnevno primaju nove sadržaje.

Kod upoznavanja djeteta s glazbom treba voditi računa o razlikama u potrebama, mogućnostima i osobinama djece iste dobi, a pogotovo različite dobi. Da bi dijete zavoljelo glazbu, temelj upoznavanja s glazbom treba biti igra.


Razvoj djetetovog zanimanja za glazbu potiče se:

1. glazbom2. govorom i pokretima
3. glazbom i pokretima


Glazba

Glazba treba stvarati radosno raspoloženje, a u glazbene aktivnosti (pjevanje i slušanje glazbe) dijete se može uključiti i putem glazbenih radionica za najmlađe. Tu se prepoznaje i njeguje djetetov glazbeni sluh te glasovne mogućnosti, razvija se pamćenje i pozitivan odnos prema okolini.

Razvoj glazbenog sluha
Budući da je glazbeni sluh osnova svih glazbenih aktivnosti, nužno ga je razvijati kroz različite igre za razvoj sluha:

Igra tišine

Igra se sastoji u tome da se djeca potpuno umire i u tišini osluškuju zvukove na koje inače ne obraćaju pažnju. U zatvorenoj prostoriji u potpunoj tišini djeca osluškuju zvukove različitih instrumenata koji dopiru iz susjednih prostorija, govor roditelja koji čekaju ispred prostorije, korake u hodniku, škripu i buku drugih izvora zvukova (na primjer automobili), cvrkut ptica s drveta koje raste ispred prozora...

Kad prekinemo tišinu, razgovaramo s djecom kakve smo zvukove čuli, učimo razlikovati ugodne od neugodnih zvukova, upućujemo djecu da sve što su čuli prikažu i bojama.

- djecu treba uputiti da u prirodi slušaju šum lišća, žubor potoka, pjev ptica...

- oponašanjem zvukova iz prirode, djeca postepeno razvijaju opseg glasa

Igra jeke

Voditelj glasno pjeva dva ili više tonova u jednom vokalu, a djeca isti motiv pjevaju tiho ili glasno.Govor i pokret

Recitiranjem stihova dječjih pjesmica i najjednostavnijih brojalica, djeca razvijaju smisao za ritam. Kod svakog djeteta postoji urođeni ritam koji se oblikuje kroz glazbenu umjetnost.

Razvoj ritma govorom: brojalice, recitiranje dječjih pjesmica, oponašanje zvukova iz prirode i okoline u kojoj djeca žive (glasanje životinja, šum kiše, kucanje sata, kucanje srca).

Ritam izvodimo: pljeskanjem, toptanjem, klackanjem, pucketanjem prstiju kao i udaraljkama koje su djeca načinila sama ili uz pomoć roditelja (drveni štapići, metalni trokutići, razne kutije punjene žitaricama ili sitnim šljunkom), orahove ljuske, razni kamenčići itd.

Glazba i pokret

Glazbene igre (igre s pjevanjem ili igre uz instrumentalnu pratnju) razvijaju kod djece sposobnost snalaženja u prostoru, vještinu realiziranja jednostavnih ritmova pokretima ili izražavanje pokreta preko raznih elemenata skladbe.
Na primjer, izvođenjem najjednostavnije pjesmice "Kiša pada kap, kap kap..." - oponašamo kišu pokretima prstiju.


UPOZNAVANJE DJEČJIH PJESMICA

Od najranije dobi, djeca se najčešće glazbeno izražavaju kroz pjevanje pjesmica. Prije učenja svake pjesmice, djecu možemo upoznati sa sadržajem pjesmice kroz priču, crtež, malu lutkarsku predstavu ili djeca mogu nacrtati svoj doživljaj pjesmice.
Tek tada je pravo veselje pjesmicu pjevati, a djeca će je vrlo brzo i lako naučiti.

Kod svake pjesmice, djeci je potrebno objasniti svaku nepoznatu ili manje poznatu riječ te objasniti sadržaj ili poruku pjesmice.


Osim što kroz tekstove pjesama djeca proširuju znanja o prirodi i okolini te obogaćuju rječnik novim riječima i pojmovima, djeca mogu upoznavati i osnovne elemente glazbene teorije (crtovlje, ključevi, note, dinamičke oznake).

Pjesme čiji je sadržaj usko vezan s prirodom (godišnja doba), treba učiti onda kad sadržaj pjesme odgovara tom godišnjem dobu.


LITERATURA:

  1. Josipa Franjić Radulović: Pozdrav Proljeću
  2. Josipa Franjić Radulović: Zimske radosti
  3. Josipa Franjić Radulović: Boje jeseni
  4. Josipa Franjić Radulović: Veselo ljeto
  5. Josipa Franjić Radulović: Šareni dan – Igre s pjevanjem i pjevanje uz igru
  6. A. Ivanković: Pokretne igre

13. siječnja 2016.

Snjegović - izražavanje i stvaranje djece

LIKOVNE AKTIVNOSTI NA TEMU "SNJEGOVIĆ"


Slikanje snjegovića


Za aktivnost slikanja na temu snjegović pripremiti tamnije papire, bijelu temperu, a možete koristiti i smjesu brašna, soli i vode za svetlucavi efekt snijega, tempere u boji i kistove različitih debljina.

Slikanje snjegovića kolaž tehnikom


Pripremiti tamniju podlogu, papir obojan tamnom pastelom, bijeli papir za snjegovića, kolaž papir u boji, ljepilo i škarice. Mlađoj djeci možete ponuditi izrezane oblike da slažu kompoziciju na papiru koju mogu lijepiti sami ili uz vašu pomoć.

Zimska slika


Crtanje grebanjem crne jajčane tempere na bijelom glatkom papiru.


"Snjegović" u slikarskoj i crtačkoj tehnici pastelama.

Djeca brzo otkriju crtačku i slikarsku mogućnost pastela, a u ovoj aktivnosti se koristi objema tehnikama.

Izrežite ili uputite djecu da izrežu oblik snjegovića od tanjeg kartona. Izrezani lik stavite na veći bijeli papir, zatim uputite djecu da pastelama (savjetujem ne presvijetle ili pretamne boje) oslikaju papir oko izrezanog snjegovića (polože pastelu vodoravno na papir i povlačeći ju tako slikaju po papiru. Nakon što djeca oslikaju cijeli papir, makne se lik snjegovića, a snjegovići koji je sada precrtan na papiru detalje nacrtaju pastelama.


Šarena slika



Slikanje obojanim ledom - obojati vodu različitim bojama (temperom, prehrambenom bojom) te ju zalediti u kockice kojima djeca mogu slikati po papiru.


Snjegović od pjene za brijanje


Upute za izradu slike snjegovića od pjene pronađite OVDJE.

IGROKAZI


Od kartona napravite plošne lutkice za igrokaze pa sami ili u dogovoru sa djecom izvedite igrokaze.


Preporučeni igrokazi:


SNJEGOVIĆ U KAPUTU




DJEČAK: Snjegoviću pokraj puta, zašto stojiš bez kaputa?

SNJEGOVIĆ: Imam kaput, zar to nisi znao? Svu noć mi ga vjetar tkao.

DJEČAK: Vjetar tkao? A od čega?

SNJEGOVIĆ: Od pahulja i od snijega.

DJEČAK: Vidi, stvarno! Mogao sam znati.  A ja sam već mislio svoj kaput ti dati.

 Jadranka Čunčić-Bandov



PAHULJICE


Prva pahuljica: Pahuljice, kamo žuriš?

Druga pahuljica: Kamo žurim, kamo žurim?
Ja na zemlju hitam, jurim.

Prva pahuljica: Što ćeš tamo?Baš mi nije jasno.
Zar ti ovdje, na oblaku, nije divno, krasno?

Druga pahuljica: Javit moram tamo svima.
Igrajte se, radujte se.
Stigla vam je bijela zima.

Prva pahuljica: Da li mogu s tobom poći?

Druga pahuljica: Možeš, možeš!
Al' požuri da stignemo prije noći.

Jadranka Čunčić-Bandov


IDEJE ZA IZRADU SNJEGOVIĆA


SNJEGOVIĆ OD PLATIČNIH ČAŠA


Ideju za izradu snjegovića od plastičnih čaša možete pogledati OVDJE.



SNJEGOVIĆ OD ČARAPA


Ideju za izradu pronađite OVDJE.



SNJEGOVIĆE OD COFLEKA


Izvrsna ideja za izradu coflek mašine koja olakšava pravljenje cofleka i maloj djeci. Ideju pronađite OVDJE.
Napravite dva bijela cofleka, dodajte mu nos, oči.... od vune, papira....I snjegović je gotov.

Preporučene slikovnice:




Možda će vas zanimati i ovo:


Pokretna igra "Pogodi snjegovića"


Pjesmice za djecu