8. srpnja 2020.
Ribica
plivati je stala.
Plivala je cijeli dan
skočila iz mora van.
Hajde ribo mala ti
idi dalje plivati.
a u ljeto ja ću doći
plivat ćemo
sve do noći.
Zagonetke
Ide ravno, pa zavije.
Po njoj auti jure,
po njoj ljudi žure.
LOPTA
Nemam ruku, nemam nogu,
ali vješto skočit mogu.
Niti jednog nemam ugla,
okrugla sam kao kugla.
SLADOLED
Sladak sam kao šećer,
i hladan kao led,
sva me djeca vole jesti,
jer ja sam ...
SPUŽVA
Vodu pije
a živo nije.
Tko je to?
Što je to?
LOPTA
Svi što je vole
svi je tuku
udaraju nogom
i bacaju iz ruku.
NAOČALE
Dva okvirčića
na vrhu nosića.
OLOVKA
Šiljasta sam kao trn,
na papiru trag mi crn.
VODA
Zaista me svuda ima;
U moru i oblacima,
I u zemlji i u zraku,
I u znaku vodenjaku.
PARA
Vatra i voda su mi mati.
Ja se dižem, a ne tečem,
Kud god stižem, sve opečem.
SJENA
Crna sam kao noć,
i uvijek te pratim.
Po mraku se skrivam,
po danu se vratim.
SLADOLED
Sladak sam kao šećer,
i hladan sam kao led.
Ako me na toplo staviš,
više nisam ....
SAT
Niti jurim, niti žurim,
uvijek sporo idem,
Ali točno na vrijeme,
uvijek na cilj stignem.
AVION
Kao najlakša ptica letim,
a težak sam kao slon,
pijem samo benzin
i zovem se ...
Leti zrakom, ptica nije,
zuji, brunda, kukac nije.
Kad je žedan benzin pije –
to pogoditi teško nije.
ZEBRA
Svakog dana stotine nogu
pregazi moja rebra,
a ja i dalje stojim,
jer ja sam .....
MJESEC
Samo noću bdijem,
na nebu se krijem,
mlad, star ili ljut
uvijek sam ko limun žut.
SEMAFOR
Imam oka tri,
al' ni jedno ne vidi.
Ali moje oči mnogo znače
za pješake i vozače.
KOTAČI
Mi smo četiri brata,
jedan drugog hvata.
Sve ceste smo vidjeli,
još se nismo sreli.
IGRA: „IKS, OKS“ (KRUŽIĆ, KRIŽIĆ)
Materijal:
Verzija 1· papir
· olovka
Verzija 2
· komad kartona
· ravnalo
· crni marker
· 10 pvc čepova od mlijeka ili sl.
Opis:
Ovu igru igraju dva igrača. U verziji jedan, za svaku igru nacrtajte dvije paralelne i vertikalne crte koje idu jedna preko druge. Jedan igrač koristi oznaku X, a drugi O . Oznake se naizmjence upisuju u crtež, a cilj je svake znake uspjeti upisati u redu (tri oznake) u bilo kojem smjeru, tj. vertikalno, horizontalno ili dijagonalno. Kao na primjer:U momentu kada je igrač upisao tri oznake u redu, taj igrač je pobijedio i igra se prekida te se crta novi crtež. Naravno, u mnogim slučajevima rezultat je neriješen jer nitko nije uspio složiti red. Obično se svaki uspješno riješeni zadatak boduje jednim bodom.
Ako želite trajniju igru i volite reciklirati, možete od kartona izraditi ploču za igranje, a od čepova iks i oks. Na kartonu, koristeći se ravnalom, markerom povucite dvije okomite i dvije horizontalne crte dužina 15 cm, a razmaka 5 cm. Na čepovima nacrtajte oznake X i O. Svaki igrač uzima po 5 čepova ikseva ili okseva te odeđuju tko će prvi igrati. Jedan čep (iks ili oks) je uvijek višak, ovisno o tomu koji igrač prvi igra (onaj koji igra prvi je u prednosti jer u konačnici zauzima jedno polje više pa ima i već šanse za pobjedu).
Aktivnosti na temu: "Plesna haljina žutog maslačka"
- slikovnica, tekst priče (skraćenu verziju pronaći ćete OVDJE) ili audio/video verzija priče:
Upute:
Pročitajte djetetu priču ili ju pustite u audio formatu. Najbolje je čitanje koje se odvija uz osjećaj povezanosti, topline i zajedničkog uživanja u priči stoga je dobro da vam dijete sjedi u krilu. Učinkovito i poticajno čitanje ima oblik razgovora u kojem se faze čitanja izmjenjuju s fazama razgovora tekstu, a razgovor postaje sve složeniji i bogatiji. Potrudite se da vaš govor sadrži više od teksta.
Nakon pročitane/poslušane priče, priča još nije završila jer djeca sada prerađuju probuđene emocije, poruke priče, stvaraju slike u svojim glavicama, a kako bi im pomogli u preradi emocija i izražavanju svojih dojmova povedite razgovor s djetetom poostavljajući mu poticajna pitanja kao na primjer:
· “Kako ti se svidjela priča?
· “Što ti se najviše dopalo?
· “Koji lik ti se najviše sviđa u priči? Zašto?”
· “Je li te nešto posebno rastužilo/razveselilo” i sl.
Likovna aktivnost: MASLAČKOVA LAMPICA
· kolaž papir: plavi, zeleni, smeđi (u nedostatku istoga pastelama/ drvenim ili vodenim bojicama/temperama obojiti potrebnu količinu papira: plavi za podlogu, zelenu stabljiku, smeđi kružić za cvijet)
· bijela tempera (može i korktor)
· slamčica.
Upute:
Od zelenog papira izrezati stabljiku, a od smeđeg glavicu cvijeta (lampice). Slamčicu umakati u bijelu boju i otiskivati po i oko glavice maslačka (smeđeg kužića). Maslačku možete dodati i pokoji list.
Aktivnosti na temu „Vrlo gladna gusjenica
1. Aktivnost: Priča „Vrlo gladna gusjenica“ , Eric Carle
Materijal:
Opis aktivnosti:
Prije čitanja posjednite dijete u krilo kako bi potaknuli osjećaj bliskosti i stvorili ugodno i opuštajuće okruženje.Tijekom čitanja priče potaknite dijete na aktivno sudjelovanje postavljanjem pitanja i razgovorom o slikama. S ciljem usvajanja naziva dana u tjednu, nakon svakog pročitanog dana, upitajte dijete npr. „Što se dogodilo u nedjelju? (ako dijete još ne imenuje dane u tjednu) ili „Kojega dana u tjednu je mala gusjenica izašla iz jajašca?“ ( ako dijete imenuje dane u tjednu) i sl.
Isto tako možete dijete zamoliti da zajedno prebrojite koliko je čega gusjenica pojela ili da imenuje hranu na slikama. Mogućnosti su različite, a vama prepuštam izbor s obzirom na dob i mogućnosti djeteta.
Vrlo gladna gusjenica
U šumi, na zelenom listu, koji je bio obasjan mjesečinom…ležalo je jedno bijelo jajašce.
U NEDELJU ujutro, kada se pojavilo sunce, iz jajašca je izašla vrlo malena i jako gladna gusjenica. Ubrzo je krenula u potragu za hranom.
U PONEDJELJAK je progrizla 1 jabuku, ali je još uvijek bila gladna.
U UTORAK je progrizla 2 kruške, ali je još uvijek bila gladna.
U SRIJEDU je progrizla 3 šljive, ali je još uvijek bila gladna.
U ČETVRTAK je progrizla 4 jagode…ali je još uvijek bila gladna.
U PETAK je progrizla 5 naranči, ali je još uvijek bila gladna.
U SUBOTU je progrizla 1 krišku čokoladne torte, 1 sladoled, 1 krastavac, 1 krišku sira, 1 krišku salame,1 lizalicu, 1 krišku torte od višanja, 1 kobasicu, 1 kolačić i 1 krišku lubenice! Te je noći malu gusjenicu jako bolio trbuh.
Vrlo gladna gusjenica je tada progrizla 1 zeleni list. Tada se osjećala malo bolje.
Gusjenica više nije bila malena…postala je velika, debela gusjenica. Sagradila je malu kućicu-„kukuljicu“ i probudila se nakon nekog vremena kao…veliki, prekrasni leptir!
2. Aktivnost: „Od gusjenice do leptira“
Materijali:
· papirnati tanjur ili papir za crtanje
· bojice
· može, ali ne mora: riža za jajašca i tjestenina za kukuljicu i gusjenicu (svrdla) , ljepilo
· edukativni film „Od gusjenice do leptira“
Opis:
Nakon što ste pročitali priču, potaknite dijete na razgovor o ciklusu nastanka leptira. Nakon što utvrdite da je dijete razumjelo taj ciklus predložite mu da to i nacrta. Tanjur ili papir olovkom ili flomasterom podijelite na četiri polja te povucite strelice u krug kao na slici. U prvo polje dijete crta jajašce na listu/lijepi rižu , u drugo malu gusjenicu, u treće čahuru, a u četvrto leptira.
3. Stvaralačka aktivnost: „Gusjenica“,
Materijal:
· karton za jaja
· škare
· tempere ili vodene boje, kistovi
· crni flomaster ili
· prazna tabla od tableta i papar – za oči (opcionalno: može, ali i na mora)
· za ticala: čupava žica ili slamčice ili čačkalice
Opis:
Izrežite dio kartonske ambalaže od jaja kao na slici.
Neka dijete oboji tijelo i glavu gusjenice. Oči dijete može nacrtati npr. crnim flomasterom ili napraviti od kolaž papira, ili uz Vašu pomoć zalijepiti plastične oči koje možete jednostavno izraditi od ambalaže u kojoj su zapakirane tablete: izrežite praznu tablu za tablete na dijelove te u prostor u kojemu je stajala tableta umetnite zrno papra.
4. Aktivnost: „Vježbamo grafomotoriku“
Materijal:
· radni listić možete preuzeti ovdje: Leptir - grafomotorika
· olovka
· drvene bojice
Opis:
Isprintajte radni listić. Uputite dijete da ukrasi leptire prema zadatku. Kada dijete završi, može leptiriće obojiti drvenim bojicama prema vlastitoj želji.
5. Aktivnost: Stihovi s pokretom „Leptir“
Materijal:
· stihovi s pokretom „Leptir“ (nalazi se u nastavku)
Opis:
Čitajte stihove i pratite ih pokretom opisanim u zagradi. Dijete prvo sluša i prati pokrete. Zatim ponovite stihove i pokrete, ali sada uputite dijete da ponavlja pokrete za vama. Slijedeći put potaknite dijete da ponavlja i stihove. Sada ponavljajte stihove, a dijete neka pokuša pokazati odgovarajući pokret. Na kraju pokazujte djetetu pokrete, a dijete pokušava pogoditi stihove.
„LEPTIR“
Krenuo je leptir, na put oko svijeta. (ispružiti ruke i spojiti dlanove)
Poletio s livade, sa šarenog cvijeta. (dlanovima simulirati let leptira)
Obukao čarape (napraviti pokret kao pri oblačenju čarapa)
i majicu žutu, (napraviti pokret kao pri oblačenju majice)
mahao je djeci svoj na dalekom putu. (mahati za pozdrav)
27. lipnja 2020.
Učimo zajedno: stihovi " Trešnja u tjednu"
Stjepan Jakševac
17. travnja 2020.
Sklop aktivnosti: Čiste ruke - manje muke
Stihovi uz ilustraciju odličan su poticaj za sklop aktivnosti na temu "Zdravlje - Čiste ruke, manje muke"*. Osobno sam ih iskoristila kao uvod prije izvođenja eksperimenata "Kako se bakterije šire rukama" te "Reakcija prljavštine na sapun". Prije čitanja stihova razgovarali smo o bakterijama: zašto su opasne, gdje se sve nalaze, možemo li ih vidjeti golim okom i sl. Kada u učenje uključimo što više osjetila, osim što će djeci biti zabavnije čime i njihov interes traje duže, učenje se odvija na višoj kognitivnoj razini. Iz tog razloga, izradila sam ilustracije stihova jer na taj način djeca povezuju riječi sa slikama, a dodamo li i pokkret, kinestetički. Koristeći ilustracije, čitanje će biti poticajno uključimo li i dijete u čitanje. Nakon što prvi put pročitate stihove, predlažem da ponovite čitanje i aktivno uključite djecu postavljanjem različitih poticajnih pitanja, kao npr.:
- "Što misliš kako izgledaju bakterije?"
- "Zašto su bakterije "zločeste bubice"?"
- "Jesu li bakterije velike ili male i možemo li ih mi vidjeti?"
- "Koliko bakterija vidiš na slici? Hajdemo ih zajedno prebrojati....."
- "Što bakterije vole/Gdje se vole zadržavati?"
- "Što bakterije ne vole/Što to ubija bakterije?"
- "Kada je sve potrebno prati ruke?"
- "Kako se ruke pravilno peru?"
- "Kako se sve možemo boriti sa bakterijama?" i sl.
Pravilno pranje ruku djeci možete demonstrairati uz pokret i pjesmicu "Ovako se ruke peru" ( na melodiju pjesmice "The Wheels on the Bus"). Pjesmica traje oko 20-ak sekundi što je dovoljno za temeljito pranje ruku jer djeca još uvijek nisu sposobna poimati vrijeme pa im pjevušenje tih stihova dok peru ručice daje okvirno vrijeme potrebno za temeljije i učinkovitije pranje ruku.
- krema za ruke
- šljokice.
- tanjur, lavor ili neka plića posuda....
- voda
- papar u prahu
- tekući sapun
16. travnja 2020.
Plesna haljina žutog maslačka (Sunčana Škrinjarić)
Svake je godine cvijeće priređivalo raskošni ples koji je bio toliko velik i poseban da je trajao do zore. Pripreme za ples su trajale tijekom cijele godine. Krojile su se i izrađivale posebne haljine te su se pripremali razni ukrasi i kape.
15. travnja 2020.
13. travnja 2020.
Uradi sam: Vodene boje
Način primjene
Upute za djecu
Više o likovni aktivnostima pročitajte OVDJE.
Uradi sam: Vodene boje
- dublja posuda, metlica ili vilica za miješanje
- kalup za led ili npr. podložak od bombonjere
- mjerica (npr. 2 žlice) sode bikarbone
- 2/3 mjerice bijelog octa
- mjerica gustina
- 1 žličica šećernog sirupa (4 žličice šećera otopljeno u 1 žličii vode)
12. travnja 2020.
10. travnja 2020.
Jaje koje nije znalo koju boju voli
Približavao se Uskrs. Jaje Egi bilo je žalosno. Puno se toga pripremalo: košarice, čokoladni zečići, a hrpa jaja željno je čakala bojanje. Svako je jaje odabralo svoju boju, svoj novi izgled za uskršnju košaricu. Svi, baš svi, osim Egija. On se nije mogao odlučiti u koju boju da oboji svoju ljusku.
Došao je i dan bojanja jaja, a on još uvijek razmišlja u koju boju da se oboji. Pred njim su bile izložene sve boje: crvena, žuta, plava, zelena, narančasta. A Egi ni tada da se odluči u koju boju da se oboji.
Razgledao je sve boje i tiho sebi rekao: "Ova plava boja zaista je lijepa i podsjeća me na boju neba." Uzeo je kist i obojio se u nekoliko plavih točkica.
Zatim je ugledao crvenu boju, koja je bila sjajna i crvena, poput jabuke s bakina ormara. Uzeo je kist i obojio se u nekoliko crvenih točkica.
Onda je ugledao žutu boju, sjajnu i zlatnu kao sunce. Uzeo je kist i obojio se u nekoliko žutih linija.
Bila je tu i zelena boja, zelena kao što su iglice na boru. Zelena mu se toliko svidjela da je njome napravio više zelenih linija. Sad je jaje Egi bilo lijepo i obojano.
Zadovoljan svojim izgledom pjevao je:
KOJU BOJU JOŠ DA UZMEM! - pjevao je sam u sebi.
Ugledao je narančastu boji. Bila je svijetla i vesela poput bundeve u kojoj se pa i svijeća za jesensku svečanost.
Tako se jaje Egi zabavljalo bojanjem svoje ljuske.
Pogledao se u ogledalo i rekao - EVO I JA SAM IZABRAO BOJE KOJE VOLIM I SAD SAM SPREMAN ZA USKRS.
-BAŠ SAM LIJEP, BAŠ SAM LIJEP!-
I stvarno je jaje Egi bilo najljepše uskrsno jaje.
9. travnja 2020.
Priča o uskrsnom zecu
7. travnja 2020.
"Tko sve daje jaje", 3.dio.: Likovna aktivnost „Potrgaj i pogledaj....tko će se izleći iz jajeta!"
Ideju za aktivnost pronašla sam na web-u, a prošle godine u ovo doba provodila sam ju i u vrtiću s djecom. Aktivnost je super nastavak na aktivnosti istraživanja unutrašnjosti jajeta ili čitanja slikovnice „Max je pronašao jaje“ te sličnih aktivnosti na temu "Uskrs".
- bijeli papir za crtanje
- kolaž papir/novine/eko papir za jaje (prema dostupnosti i želji)
- škare, ljepilo za papir (može i ljepilo od brašna, recept pogledajte OVDJE)
- bojice/flomasteri,/pastele (prema želji)
- Od kolaž papira izrezati veliko jaje (da prekrije veću površinu bijelog papira za crtanje).
- Može se, a i ne mora, lagano ocrtati izrezano jaje na papiru kako bi se dobio okvir za crtanje. Ukoliko je jaje veliko, onda to i nije potrebno. Međutim, ako je jaje podosta manje od papira, onda ga je poželjno ocrtati kako bi se označilo područje unutar kojega će se crtati.
- Prema vlastitoj želji, u ocrtanom jajetu, odnosno u sredini papira za crtanje, nacrtati životinju koja se liježe iz jaja.
- Nakon što je crtež gotov, probušiti rupu u sredini izrezanog jaja od kolaža.
- Rubove jajeta od kolaža premazati ljepilom te zalijepiti na papir tako da prekrije crtež, odnosno unutar iscrtanog područja.
- Pričekati nekoliko minuta da se lijepilo osuši.
- Kada se lijepilo osušile, pomozite trganjem papira/ljuske jajeta piletu/kornjači/zmiji i sl. izaći van.
Cijeli postupak pogledajte u videu koji slijedi (u videu koristimo domaće ljepilo od brašna!):