12. travnja 2020.

Sretan i blagoslovljen Uskrs!

Pisanica



Uskrsno mi jutro 
donijelo na dar
čokoladnog zeca, 
pisanica par.

Šarena se jaja 
mogu risat' rukom
obojiti bojom 
il' lukom.

Pisanicu što načiniš,
k'o darak ćeš dati.
Uz čestitke, tople želje
Uskrs svima čestitati.

                  SnježanaTišljarić





10. travnja 2020.

Jaje koje nije znalo koju boju voli



Približavao se Uskrs. Jaje Egi bilo je žalosno. Puno se toga pripremalo: košarice, čokoladni zečići, a hrpa jaja željno je čakala bojanje. Svako je jaje odabralo svoju boju, svoj novi izgled za uskršnju košaricu. Svi, baš svi, osim Egija. On se nije mogao odlučiti u koju boju da oboji svoju ljusku. 

Došao je i dan bojanja jaja, a on još uvijek razmišlja u koju boju da se oboji. Pred njim su bile izložene sve boje: crvena, žuta, plava, zelena, narančasta. A Egi ni tada da se odluči u koju boju da se oboji. 

Razgledao je sve boje i tiho sebi rekao: "Ova plava boja zaista je lijepa i podsjeća me na boju neba." Uzeo je kist i obojio se u nekoliko plavih točkica. 

Zatim je ugledao crvenu boju, koja je bila sjajna i crvena, poput jabuke s bakina ormara. Uzeo je kist i obojio se u nekoliko crvenih točkica. 

Onda je ugledao žutu boju, sjajnu i zlatnu kao sunce. Uzeo je kist i obojio se u nekoliko žutih linija. 

Bila je tu i zelena boja, zelena kao što su iglice na boru. Zelena mu se toliko svidjela da je njome napravio više zelenih linija. Sad je jaje Egi bilo lijepo i obojano.

Zadovoljan svojim izgledom pjevao je:
KOJU BOJU JOŠ DA UZMEM! - pjevao je sam u sebi.

Ugledao je narančastu boji. Bila je svijetla i vesela poput bundeve u kojoj se pa i svijeća za jesensku svečanost.

Tako se jaje Egi zabavljalo bojanjem svoje ljuske.
Pogledao se u ogledalo i rekao - EVO I JA SAM IZABRAO BOJE KOJE VOLIM I SAD SAM SPREMAN ZA USKRS.

-BAŠ SAM LIJEP, BAŠ SAM LIJEP!-

I stvarno je jaje Egi bilo najljepše uskrsno jaje.


Možda će vas zanimati:



Moglo bi vas zanima

9. travnja 2020.

Priča o uskrsnom zecu




Bili jednom mama zečica i tata zec i imali su sedam malih zečića. Nisu znali koji bi od njih mogao biti pravi uskrsni zec.
Uzeli su zato košaru punu šarenih uskrsnih jaja i pozvali svoju djecu.

- Da vidimo koji će od vas biti pravi uskrsni zec! Ponesite ova jaja djeci!

Prvi pristupi najstariji zec, zvani Dugouško. On uze zlatno jaje pa potrči s njim kroz šumu, preko proplanka, prepliva malo jezero, koje se nalazilo na putu, ponovo na livadu, pa sve do dvorišne ograde kuće u kojoj su stanovala djeca. Ona su za zeku, u vrtu, već pripremila gnijezdo. Dugouško uzme jaki zalet i jednim skokom preskoči ogradu. Ali jao! Nije dobro ocijenio, zalet je bio prevelik, on je prejako skočio, a jaje mu je pritom udarilo u zemlju i razbilo se. Žalostan i pokunjen vrati se kući neobavljena posla.
On nije bio pravi uskrsni zec.

Sada je došao red na drugog zečića, zvanog Vrtirep. On uze srebrno jaje, pa potrči s njim kroz šumu. No, čim je stigao u šumu, s grane ga zovne vrana:
- Zeko što to nosiš? Pokaži mi!
- Nosim jaje za djecu. Zar ne znaš da već dolazi Uskrs?
Dok je on pričao, vrana je zgrabila jaje i odletjela s njim. Ni on nije bio pravi uskrsni zec.

Došao je red i na trećeg zeca, koji se je zvao Sladibrk. On uze čokoladno jaje, pa hop s njim kroz šumu! Na samom rubu šume, nadomak proplanku, dočeka ga vjeverica i upita:
- Zeko, što to nosiš?
- Čokoladno jaje za djecu!
- Mmmm… - reče vjeverica - Daj mi malo da liznem, molim te!
Lizne ona, lizne zeko, lizne ona, lizne zeko – i u tili čas nestade čokoladnog jajeta. Kada se zeko Sladibrk vratio kući tata ga je počupao za brkove, koji su još bili umrljani od čokolade, i rekao:
- Nisi ni ti pravi uskrsni zec!

Dođe i četvrti zeko na red. On se zvao Šaro. Uze Šaro šareno jaje, pa s njim kroz šumu. Dođe do ruba šume, preko proplanka, pa sve do jezera. Popne se na brvno da s njim prepliva jezero. Dok je plivao, zagledao se u svoju sliku što ju je primijetio na mirnoj površini jezera. No tada – buć! Pade mu jaje u vodu. Ni on nije bio pravi uskrsni zec.

Peti zeko se zvao Meka Šapa. On uzme plavo jaje, pa s njim kroz šumu. Stigne do ruba šume, prijeđe proplanak, stigne do jezera, prepliva jezero, i tek što je stigao na drugu obalu sretne ga lisica.
- Zeko što to nosiš? - upita ga lisica.
- Nosim djeci uskrsno jaje! - odgovori zec.
- Daj mi ga malo da ga pokažem svojoj djeci!
Lisičići se stadoše igrati s jajem, kao s loptom. No, jednom jaje promaši, padne na kamen i razbije se.
Ni Meka Šapa nije bio pravi uskrsni zec.

Predzadnji zeko, Kratkorepić, uze žuto jaje, pa potrči s njim kroz šumu, preko proplanka, prepliva jezero, stigne na drugu obalu, krene livadom prema kući gdje su stanovala djeca, kad susretne drugog zeca. On ga pozove da se s njim poigra. Ali usred igre najednom nestade zeca, a od jajeta ni traga ni glasa. Ni Kratkorepić nije bio pravi uskrsni zec.

Sedmi zeko, najmlađi, zvao se Bjelko. On uze crveno jaje, pa potrči s njim kroz šumu. U šumi sretne vranu koja ga je zvala:
- Zeko kud ćeš?
- Nosim jaje djeci za Uskrs! - odgovori zeko, ne zaustavljajući se. Na izlasku iz šume dočeka ga vjeverica i htjede se poigrati s njim. No zeko joj odgovori da se žuri odnijeti jaje djeci za Uskrs. Sretno stigne do obale jezera. Stane na brvno da prepliva jezero. Kad je došao na drugu obalu, dočeka ga lisica i htjede ga pozvati da pokaže jaje njenim lisičićima. No, zeko joj se ispriča i reče kako žuri djeci da im odnese uskrsno jaje. Trčeći dalje sretne još jednog zeca. Kad ga taj pozove na igru, Bjelko mu reče:
- Nije sad vrijeme za igru, žurim djeci, nosim im jaje za Uskrs! - i odskakuće dalje. Ubrzo zatim stigne do ograde one kuće u kojoj su stanovala djeca. Djeca su u vrtu već pripremila gnijezdo za uskrsnog zeca. Bjelko uze zalet, ni prevelik, ni premalen i preskoči ogradu baš kako treba. U vrtu je našao gnijezdo što su ga djeca za njega pripremila. U njemu ostavi crveno uskrsno jaje.
On je bio pravi uskrsni zec.

V. Picht



7. travnja 2020.

"Tko sve daje jaje", 3.dio.: Likovna aktivnost „Potrgaj i pogledaj....tko će se izleći iz jajeta!"


                         

Ideju za aktivnost pronašla sam na web-u, a prošle godine u ovo doba provodila sam ju i u vrtiću s djecom. Aktivnost je super nastavak na aktivnosti istraživanja unutrašnjosti jajeta ili čitanja slikovnice „Max je pronašao jaje“ te sličnih aktivnosti na temu "Uskrs".


Za aktivnost je potrebno: 

  • bijeli papir za crtanje
  • kolaž papir/novine/eko papir za jaje (prema dostupnosti i želji)
  • škare, ljepilo za papir (može i ljepilo od brašna, recept pogledajte OVDJE)
  • bojice/flomasteri,/pastele (prema želji)

Postupak: 
  1. Od kolaž papira izrezati veliko jaje (da prekrije veću površinu bijelog papira za crtanje). 
  2. Može se, a i ne mora, lagano ocrtati izrezano jaje na papiru kako bi se dobio okvir za crtanje. Ukoliko je jaje veliko, onda to i nije potrebno. Međutim, ako je jaje podosta manje od papira, onda ga je poželjno ocrtati kako bi se označilo područje unutar kojega će se crtati. 
  3. Prema vlastitoj želji, u ocrtanom jajetu, odnosno u sredini papira za crtanje, nacrtati životinju koja se liježe iz jaja. 
  4. Nakon što je crtež gotov, probušiti rupu u sredini izrezanog jaja od kolaža. 
  5. Rubove jajeta od kolaža premazati ljepilom te zalijepiti na papir tako da prekrije crtež, odnosno unutar iscrtanog područja. 
  6. Pričekati nekoliko minuta da se lijepilo osuši. 
  7. Kada se lijepilo osušile, pomozite trganjem papira/ljuske jajeta piletu/kornjači/zmiji i sl. izaći van. 






Cijeli postupak pogledajte u videu koji slijedi (u videu koristimo domaće ljepilo od brašna!):

6. travnja 2020.

"Tko sve daje jaje", 2. dio: Slikovnice i priče


Više o dobrobitima čitanja slikovnica i priča možete pročitati OVDJE, a u današnjem postu predložit ću neke od slikovnica i priča koje djeci čitamo u sklopu aktivnosti "Tko sve daje jaje". S obzirom da su knjižnice zatvorene, dala sam si malo truda te jednu od slikovnica, „Max je pronašao jaje“, prevela  i prilagodila u video formatu.

„Max je pronašao jaje“

Slikovnica se u originalu zove „Max Finds an Egg“, a namijenjena je za rano učenje engleskog jezika 1. stupnja. Slikovnicu možete gledati sa zvukom ili isključiti zvuk i na glas je čitatu djetetu. 




Slikovnica „Oda jajetu“, Zoran Pongrašić



Što je bilo prvo - kokoš ili jaje? Pitanje je koje oduvijek potiče maštu i izaziva mnoge zanimljive rasprave. "Svatko na svoj način odgovor nam daje. Čemu sva ta buka, galama i svađa? Iz jaja se uvijek novi život rađa!" U ovoj slikovnici je sve razigrano, veselo i šareno, čak su i slova različitih veličina i boja. A uz pomoć brojnih humorističnih crteža djeca će moći upoznati razne životinje koje se legu iz jaja. Zanimljivo i veselo!


Slikocnica "Povuci i ... pogledaj! Koga će mama roditi?", Giovanna Mantegazza


Povuci i pogledaj koje će sve mame iz životinjskoga svijeta dobiti svoje mladunce iz snešenih jaja . . . Slikovnica na izvlačenje (sa slikama koje se mijenjaju) pogodna je za igru, otkrivanje i zabavno učenje, a namijenjena je najmlađima.
Slikovnicu možete naručiti i preko weba. Trenutno je na akciji, a ponudu pogledajte ovdjeOVDJE.

Slikovnica „Jaje“, Dick Bruna



Čije je jaje bijelo izgubljeno u travici? Koka kaže da je njeno, pijetao da je njegovo, a tu su još maca i pjegavi psić koji radoznalo obilaze oko jajeta. Kora je pukla i pojavilo se žuto, gladno pače. I koka, i pijetao, i psić i maca pobrinuli su se da nahrane zbunjenoga mališana. Sada pače više nije gladno, niti zabrinuto, jedino ga još zanima gdje bi moglo zaplivati. Slikovnica slavnoga ilustratora Dicka Bruna, namijenjena najmlađim čitateljima.


Priča "Čarobno jaje"

Priču o čarobnom jajetu pročitajte OVDJE.


Priča "Ružno pače"

“Ružno pače” je priča o nevoljama i patnjama malog labuda koji se greškom izlegao u pačjem gnijezdu. Odmah na početku je obilježen kao drugačiji i tu počinju svi njegovi problemi. Pače biva omalovažavano na razne načine i zlostavljano i zbog toga što nije vjerovao u sebe, misleći kako je bezvrijedan napušta pačje pleme. Priču prčitajte OVDJE.

Predložene slikovnice i priče odličan su uvod u  aktivnosti istraživanja "Tko sve daje jaje", 1.dio   ili kao poticaj prije likovne aktivnosti "Pomozi mi izaći" koju ću opisati u slijedećem postu. Uživajte u čitanju!


Možda će vas zanimati:




5. travnja 2020.

"Tko sve daje jaje" 1. dio: Istražujemo zajedno:



Dijete ima urođenu potrebu za istraživanjem jer tako uči o svijetu koji ga okružuje. Iskustvo je jedan od najboljih načina učenja djeteta, a na nama je da stvaramo uvjete za takvo učenje. Kako nam je Uskrs sve bliži, a svi znamo da su ukrašena jaja, odnosno pisanice, jedan od simbola Uskrsa, idealno je vrijeme za različite aktivnosti na temu „Jaje“. Danas ću vam predložiti nekoliko koje i inače provodim s djecom u vrtiću, a ovdje ću ih prilagoditi vama.
Jedna od takvih aktivnosti je i aktivnost istraživanja unutrašnjosti jajeta.

Istraživačko spoznajna aktivnost „Jaje“

Pokažete djetetu jaje i pružite mu ga u ruke da ga opipa, istraži. Postavljajte djetetu poticajna pitanja poput:
  • „Kakvog je oblika/boje?“
  • „Je li jaje krhko ili čvrsto?
  • „Što se u jajetu nalazi?“
  • „Koje se životinje legu iz jaja?“  i sl.


Nakon kraćeg istraživanje vanjskog izgleda jajeta, predložite djetetu da zajedno otkrijete što se u njemu nalazi. Možete vi ili dijete razbiti ljusku jajeta te sadržaj istresti na tanjur. Ukoliko dijete ne imenuje dijelove unutrašnjosti imenujte ih i objasnite da se iz bjelanjka razvijaju pilići, jer je ovo kokošje jaje, i u njemu rastu, a žutanjak je hrana kojom se ono hrani. Naglasite da se neće iz svakog jajeta izlijeći pilić i da ona jaja iz kojih se neće izleći, mi jedemo baš kao i jaje koje ste razbili i istresli u tanjur. Ako je dijete i dalje pokazuje interes, predlažem ove kratke i edukativne filmiće:





Možda će vas zanimati:






4. travnja 2020.

Recept za ljepilo od brašna, brzo i jednostavno!





Budući da ove godine, nažalost, nemamo tu mogućnost obilježavanja blagdana Uskrsa u vrtićima, školama i sl., to ne znači da aktivnosti koje inače provodimo, djeca ne mogu raditi kod kuće, u svojim domovima, sa svojim obiteljima.
Za neke aktivnosti koje ćemo raditi bit će nam potrebno ljepilo za papir koje ne moraju svi nužno imati kod kuće. Ali ništa zato, postoji vrlo brz i jednostavan način da ga napravite sami. Osim činjenice da nemate pri ruci ljepilo za papir koji mogu koristiti i djeca, ovako pripremljeno ljepilo sto posto je sigurno za djecu pa ako ga  malena djeca požele i kušati, ne može im biti apsolutno ništa.

Potrebno je:
  • 300 ml vode
  • 100 g brašna
  • lončić
  • mutilica
  • štednjak
  • plastična bočica na tiskanje ili manja staklenka

Postupak:

U posudi promiješajte 300 ml vode i 100 g brašna. Uz neprestano miješanje zakuhajte masu. Kad proključa, smanjite vatru i uz malo energičnije miješanje, kuhajte masu dok ne postane glatka i gusta. Ako se pojave grudice, ne brinite, samo nastavite energično miješati kako se masa ne bi zalijepila za dno lončića dok grudice ne nestanu. Možete  povremeno lončić podići sa vatre na nekoliko sekundi pa ga potom ponovo vratit kako bi spriječili da se masa ne „uhvati“ za dno“. Tako gotovu masu staviti hladiti na sobnoj temperaturi te poklopite kako bi spriječili stvaranje „korice“ na površini. Kada se ohladi, ljepilo možete pomoći vrećice za smrzavanje pretočiti  u plastičnu bočicu na stiskanje (npr. bočica od alkohola, boje za kosu i sl.). ili u staklenku sa poklopcem. Ovako napravljeno ljepilo može se tjednima koristiti, ali uz držanje u hladnjaku. probajte, stvarno je super brzo i lako

Pogledajte cijeli postupak:





3. travnja 2020.

Izolacija i djetetova potreba za kretanjem


S obzirom na novonastalu i neočekivanu situaciju kod nas, ali i u svijetu, život i svakodnevne aktivnosti su nam u mnogočemu promijenjene ili onemogućene. Neću sada dublje ulaziti u tu temu, ali eto, silom prilika i ja sam dio onih koji su manje-više izolirani u svojim domovima zajedno sa svojim obiteljima. Pretpostavljam da je najmlađima već dosadila izolacije te da jedva čekaju povratak  u vrtić ili školu, svojim prijateljima, tetama, učiteljicama…..svojim uobičajenim aktivnostima.


Već duže vrijeme nisam ništa postala na svom blogu, ali s obzirom na višak vremena i voljom za rad, odlučila sam biti malo više aktivnija na blogu. Fokus materijala koje ću objavljivati bit će na aktivnostima koje iziskuju minimalno materijala koje većina vas ima kod kuće pri ruci ili ću nuditi već gotove kao npr. video priču, pjesmicu, ideje za igre i sl.

U nastavku pročitajte kako zadovoljiti djetetovu potrebu za kretanje  te zašto je fizička aktivnost  važna za optimalan razvoj svakoga djeteta.


Važnost prirodnih oblika kretanja



Prirodni oblici kretanja temeljna su motorička znanja koja omogućuju stvaranje preduvjeta za  bavljenje sportom kroz cijeli život – aktivan život i nadogradnju sportskih znanja koja će osigurati izvrsnost u sportu. Djeca sa višom razinom temeljnih motoričkih znanja poput hodanja, trčanja, bacanja i skakanja više se uključuju u slobodnu igru sa vršnjacima, aktivnija su i imaju manji rizik za pretilost.

Kretanje ne zadovoljava samo djetetove različite potrebe, već predstavlja i svojevrsni ventil za psihičku napetost. Različita istraživanja ukazuju na pozitivan odnos između fizičkih aktivnosti i svih psihofizičkih sposobnosti djeteta: 
  • fizički aspekt - povećavanje snage i izdržljivosti, bolje razvijene motoričke vještine, manje sklonost obolijevanju… 
  • mentalni aspekt - jasnoća uma, bolja koncentracija, bolje pamćenje i rješavanje problema… 
  • socio-emocionalni aspekt - kroz fizičke aktivnosti s drugom djecom, djeca stvaraju prijateljstva te razvijaju vještine kao što su: vodstvo i suradnja. Djeca koja su uključena u neki organizirani oblik fizičkih aktivnosti u pravilu su bolje socijalizirana, samopouzdanija, otpornija na stres,….

Krupne, grube motoričke aktivnosti podrazumijevaju pokrete cijelog tijela ili glavnih segmenata tijela. Mogu se podijeliti na lokomotorne (hodanje, trčanje, skakutanje, preskakanje, skok, galop), ne-lokomotorne kretnje (guranja, povlačenja, sagibanja, pregibanja, rotacija) i manipulativne vještine rukom i nogom (bacanje, hvatanje, udarac reketom ili palicom, udarac lopte nogom, vođenje lopte). Fine motoričke kretnje podrazumijevaju precizne i spretne pokrete manipulacije manjim predmetima poput nizanja perlica ili rezanja papira škarama.

Djeca od najranije dobi pokazuju spontan interes za tjelesno kretanje. Štoviše, kretanje je primarna biološka potreba te je od iznimne važnosti za djetetov cjelokupan razvoj.

Prirodne potrebe djeteta za kretanjem treba zadovoljiti, ali i rukovoditi njima. Planirani program tjelesnih vježbi je dio kurikuluma za predškolski odgoj.



AKTIVNOSTI S KRETANJEM


 TJELOVJEŽBA

Svakodnevna tjelovježba ima posebnu važnost. Provodi se s namjerom da se kratkim energičnim pokretima razgiba dječji organizam. Svakodnevnim vježbanjem razvija se tjelesna snaga, koordinacija, ravnoteža i izdržljivost.


Redovita tjelesna aktivnost potrebna nam je za optimalno funkcioniranje i razvoj. Kako bi vam pomogli da u novonastaloj situaciji ostanete tjelesno aktivni i usvojite zdrave životne navike,  "Živjeti zdravo" pripremili su kompleks 10-minutnih vježbi koje se vrlo jednostavno možete izvoditi i kod kuće.




PLES

Ples vrlo stimulativno utječe na djecu predškolske dobi. S obzirom da se ples temelji na prirodnim oblicima kretanja (hodanju, trčanju, skakanju), da se izvodi u različitim tlocrtnim oblicima i uz različitu pratnju (uz glazbu, uz pjevanje), vrlo pozitivno utječe na razvoj osjećaja za ljepotu i skladnost pokreta, na smisao za jednakomjerno izvođenje pokreta, na razvijanje kreativnog izražavanja i stvaralaštva djece putem pokreta i kretanja te na pravilno držanje tijela.


Na you tube-u se na primjer, može pronaći pregršt pjesama po svačijem ukusu koje će vas svojim ritmom potaknuti na ples te vam izmamiti osmijeh na lice. Možda ćete barem i na trenutak zaboraviti na sve ono što vas u ovome trenutku tišti...





POKRETNA IGRA


Igra je osnovni oblik aktivnosti djeteta jer ispunjava njegovo cijelo vrijeme. U igri se ne zadovoljavaju samo potrebe djeteta za kretanjem nego se i povećava rad svih organa i organskih funkcija, pa je njezina uloga u rastu i razvoju djece utoliko veća.

Djeca najviše vole pokretne igre koje ubrajamo u igre s pravilima. Pokretna igra jest osnovi oblik rada na tjelesnom odgoju predškolskog djeteta. Ovim igrama djeca stječu i učvršćuju pravilno navike osnovnih gibanja, tj. prirodnih oblika kretanja.


Više o pokretnim igrama i primjerima igara pročitajte OVDJE.


BORAVAK NA OTVORENOM



Posebno igra na otvorenom pruža djeci priliku da odrastaju bolje usklađeni s vlastitim tjelesnim potrebama. Sama djeca obožavaju igru na otvorenom.

Na ljuljačkama, u trčanju, natjecanjima s loptom i igrama gdje se koristi tjelesna snaga, djeca se rješavaju viška energije, upoznaju vlastito tijelo, nauče što je napor i odmor.

Otvoreni prostor promiče razvoj velikih mišića. Sloboda kretanja i širina prostora djeci pružaju priliku da trče, poskakuju, skaču i slobodno razgibavaju svoja tijela.


Više o važnosti o vježbanju djece predškolske dobi pročitajte na stranicama www.sportskizivot.com.

2. travnja 2020.

Dijete i slikovnica




Svakodnevno čitanje djetetu omogućit će mu da spozna da je knjiga važan izvor uživanja u priči, zapletu, ljepoti, riječi i slici. Najbolje je čitanje koje se odvija uz osjećaj povezanosti, topline i zajedničkog uživanja u priči. Stoga je dobro da dijete sjedi u krilu, da i samo gleda slikovnicu, prati tijek priče na stranici uz gledanje slike i redova slova te da mu roditelj/odgajatelj pokazuje gdje se nalazi riječ koju upravo čita.

Najprije se čitaju slikovnice jednostavnog sadržaja, jasnih slika i s jednim ili dva glavna lika. Ozračje treba biti opušteno i toplo. Takvo zajedničko čitanje slikovnica razvija u djetetu ljubav prema knjizi i čitanju, ali i djetetove govorne sposobnosti. Govorne su sposobnosti preduvjet čitalačkih sposobnosti i kasnijeg napretka u školi.

Da bi čitanje bilo učinkovito ono se odvija na određen način. Najprije mala djeca komentiraju pročitano i daju slikama imena, ali ne mogu prepričati sadržaj. Postepeno se njihov govor razvija i mogu sve bolje prepričati priču.

Učinkovito i poticajno čitanje ima oblik razgovora u kojem se faze čitanja izmjenjuju s fazama razgovora o slikama i tekstu, a razgovor postaje sve složeniji i bogatiji.

Načela poticajnog čitanja:

  • Korisnije je aktivno sudjelovanje nego pasivno slušanje
  • Govor roditelja mora sadržavati više od teksta
  • Zahtjevi za samostalnim govorom djeteta postupno se povećavaju – zahtijeva se sve veća samostalnost i sve složeniji oblici izražavanja.

DIJALOŠKO ČITANJE SLIKOVNICA

Odrasli i dijete čitaju slikovnicu tako da dijete sjedi odraslome u krilu i da oboje istovremeno gledaju slike i tekst.

Oblici komunikacijskih poticaja za dijete:


1. JEDNOSTAVNA RAZINA:

  1. Postavljanje poticajnih pitanja.Pitanja koja počinju sa „što“. Npr. „Što je ovo?“
  2. Obogaćivanje odgovora. Djetetov odgovor nadograditi novim pitanjem.
  3. Ponavljanej odgovora. Ispravnu izjavu djeteta valja ponoviti.
  4. Pomaganje. Nakon djetetova pogrešnog odgovora ne treba upozoravati na pogrešku, već samo reći ispravan odgovor.
  5. Pohvale i hrabrenje. Oblike samostalnog govora i ponašanja djeteta valja zapaziti i poticati mirnim prihvaćanjem. Npr. „Dobro si to zapazio.“
  6. Uvažavanje djetetova zanimanja.
  7. Vedrina i šale. Čitanje mora biti zabavno i odvijati se poput igre.


2. SLOŽENIJA RAZINA:

Kada je dijete već sposobno za duže i složenije samostalne iskaze, valja tražiti od djeteta da se govorno izrazi duljim i složeniji rečenicama. Za to su potrebni sljedeći postupci:
  1. Postavljanje pitanja slobodnih odgovora. Npr. „O čemu se ovdje radi?“. Pohvaljuje se svaki odgovor djeteta i odmah izriče primjer odgovora ili djetetov odgovor bogati pitanjima.
  2. Proširivanje djetetova izričaja. Npr. kada dijete kaše „pas“, roditelj ponovi „To je pas.“.
  3. Vedrina i šala.



ŠTO ČITATI DJECI


Slikovnica djeluje na govorni, estetski i misaoni razvoj djeteta, stoga slikovnica mora dobra, umjetnički oblikova i napisana slikovnica. Već smo ustvrdili da je za razvoj predčitačkih vještinalvažno da roditelji čitaju djeci, a roditelji su često u nedoumici što da čitaju djeci jer na tržištu je obilje slikovnica i knjiga za djecu.


KOJA JE SLIKOVNICA DOBRA


Najbolji su izbor one kojima je pisac poznat, a ilustracije potpisao slikar. Izbjegavajte one bez nepoznatih autora. Jezik slikovnica koje imaju poznatog pisca i ilustratora prepoznatljive su po bogatom i maštovitom likovnom sadržaju. Jezik je dobar i lijep, te daje kratku i jednostavnu poruku.

Za djecu mlađu od tri godine slikovnice moraju biti velike, prikazivati jedan predmet jednostavnog i jasnog oblika i primarne boje. Oko pete godine dijete će uživati u proučavanju i otkrivanju sadržaja bogatoga crtežima s mnogo elemenata.


Razlikujemo dva tipa slikovnica:


1. SLIKOVNICA KOJA JE ZAPRAVO PRIČA (najzastupljenija)

Priča je kratka, posebno raspoređenog teksta, obogaćena ilustracijama. Jezik je najčešće bogat i mnogo teži od djetetovih govornih mogućnosti. Dijete će slušanjem obogaćivati i širiti razumijevanje i govor.

2. SLIKOVNICE ČIJA JE SVAKA STRANICA OSLIKANA JEDNOSTAVNIM PRIZOROM KOJI JE OPISAN JEDNOM ILI DVJEMA KRATKIM REČENICAMA

Takve su slikovnice namijenjene za zajedničko čitanje odrasloga i djeteta. One omogućuju da dijete povezuje sliku s tekstom, da shvati značenje teksta. Tipičan primjer takvih slikovnica su slikovnice Dicka Bune.


Literatura:

Mira čudina – obradović: „Igrom do čitanja“
Biserka Petrović – Sočo: „ Dijete, odgajatelj i slikovnica“