Cilj pokusa je upoznati djecu s pojmom gustoće kroz uočavanje da se otopine različitih gustoća ne miješaju. Ovako je tekao pokus koji sam realizirala sa svojoj djecom.....
Pribor i materijali koje smo mi koristili:
6 manjih staklenki ili čaša,
jedna veća staklenka
voda, prehrambene boje ili tempera: crvena, narančasta, žuta, zelena, plava, ljubičasta
šećer .
U staklenke ili čaše ulijemo istu količinu vode i u svaku dodamo boju po želji te šećer.
Kako bi dobili otopine različitih gustoća, količinu šećera koju dodajemo povećavamo
za jednu žlicu po staklenci.
Npr. u crvenu dodamo 1 žlicu šećera, u narančastu dvije, u žutu
tri itd. Djeca broje dodane žlice šećera. Žlicom dobro pomiješati vodu i šećer
kako bi se sav šećer otopio.
Pitanja za djecu: „Što će se dogoditi sa šećerom?/Gdje je
nestao šećer?“; „
Kad su otopine spremne, polako ih sipati u veću staklenu
kako se ne bi pomiješale. Pitanjima navedite djecu da zaključe da se zbog dodanog šećera otopine
ne miješaju. Šećer je promijenio gustoću vode. Što ga više ima, to je voda
gušća.
Naš pokus je djelomično uspio. Uspjele su se odvojiti
najrjeđa crvena i najgušća ljubičasta, a
zelena boja je dominirali nad ostalim bojama. No, ipak, planirani
ishodi su ostvareni. Međutim, zbog
djelomično uspjelog pokusa najbolje bi bilo koristi samo nekoliko boja npr. crvenu, zelenu, žutu i ljubičastu te
koristit što užu staklenku ili po mogućnosti epruvetu u koju ćete dolijevati
dobivene otopine.
Prije ukrašavanja pisanica potreno je pripremiti ispuhana jaja, a kako ispuhati jaja pročitajte upute OVDJE.
Potrebno je:
Ispuhana jaja - postupak možete pronaći
Plastelin za učvršćvanje ispuhang jaja na štapić
Štapići za ražnjiće
Komad stiropora (u njega ćete ubadati štapiće sa pisanicama kako bi se osušile bez oštećenja)
Akrilni lak u spreju (nije nužan, ali čini pisanice dugotrajnijim te im daje lijepi sjaj) – može i lak koji se nanosi kistom
Postupak:
Pažljivo ugurati štapić kroz rupici na jajetu te fiksirati s malo plastelina.
PISANICE UKRAŠENE POSIPANJEM PIJESKA U BOJI
Potrebno:
Obojani pijesak različitih boja u većim posudama (npr. pvc podlošci od povrća i sl.), a kako obojiti pijesak pročitajteOVDJE.
Drvofix (ljepilo za drvo)
Kistovi
Postupak:
Jaja na štapiću premazivati ljepilom te posipavati pijeskom kako bi se pijesak primio za ljepilo. Kada ste ukrasili cijelu pisanicu, zabosti štapić u stiropor i ostaviti sušiti. Prelakirati lakom, a kada se lak osuši, odrezati štapić i pisanica je gotova. Zapamtite, ne morate odmah premazati cijelo jaje ljepilo, već se možete igrati te dio po dio premazivati i posipati kako bi dobili različite uzorke po želji.
UKRAŠAVANJE SALVETNOM TEHNIKOM
Ovom tehnikom možete ukrašavati i kuhana jaja.
Potrebno:
Troslojne salvete
Bjelanjak jednog jajeta
Kist
Postupak:
Razdvojiti slojeve salvete od kojih ćemo koristiti samo gornji sloj sa uzorcima. Narežit salvete na male komadiće ili izrežite motive sa salvete kojima želite ukrasiti pisanice. Mažite jaje bjelanjkom te lijepite komadiće salvete. Kada oblijepite cijelo jaje ponovo premažite jaje bjelanjkom te ga stavite sušiti.
Komadići ljuskica u boji - obojite ispuhana jaja temperama te ih izmrvite na sitne komadiće (dovoljno velike da ih možete lagano lijepiti, a opet dovoljno male da lijepo prijanjaju uz stijenku jajeta)
Drvofix
Kist
Akrilni lak u spreju
Postupak:
Nanositi ljepilo na jaje te slagati komadiće ljuskica. Kada oblijepite cijelu pisanicu, ostaviti sušiti. Nakon sušenje pošpricati lakom radi sjaja i isticanja boje ljuskica, ali i zaštite boje. Na kraju izrazati štapić.
MRAMORNA JAJA (idealna tehnika za ukrašavanje bijelih jaja)
Potrebno:
Pjena za brijanje (najobičnija, najjeftinija pjena, nikako ne gel za brijanje)
Kuhana jaja što svjetlija za najboljii efekt bijela
Tekuće prehrambene boje
Potrošna plastična posuda
Papirnati ručnici
Drveni štapić
Postupak:
Istisnite pjenu za brijanje u posudu tako da prekrije cijelo dno posude, nakapajte obilno prehrambenu boje različitih boja te pomiješajte drvenim štapićem, ali samo da se boja prošara pjenu. Uronite jaje u pjenu tako da bude cijelo prekriveno išaranom pjenom pa ga odložite na papirnati ručnik gdje ćete ga ostaviti minimalno deset minuta prije nego što obrišete pjenu papirnatim ručnikom. Za bolji efekt, ostaviti pjenu na jajetu što duže. Nakon što je jaje odstajalo prekriveno sa pjenom, možete nježno obrisati pjenu sa jajeta. Ali pazite, nemojte jako trljati da ne ostružete boju. I to je to. Mramorna jaja su gotova.
SVJETLUCAVE PISANICE BOJANE U CRNOM I BIJELOM VINU
Postupak bojanja pisanica u bijelom i crnom vinu pogledajte u nastavku:
This game can boosts colors memorizing in a fun way while teaching "Colors" to the ESL students. You can use it also as an intro lesson when teaching "The Rainbow Colors Song". Arrange two sets of plasticized flashcards "Colors" on the floor in the shape of two squares or circles, making sure to leave enough space in the middle where the students will stand.
If it's only one child will play this game then you need to form just one circle. When you say the color, the child's task is to jump to the matching color/flashcard on the floor as quickly as possible.
When it comes to a larger group of students, playing in pairs is faster and more interesting, and can also work as a competitive game. In that case, divide the students into two groups/teams. One child from each group takes turns. When you say a certain color, students need to jump to the appropriate flashcard as quickly as possible. The child who first jumps to the matching color gets one point for his team or two points but loses one point if jumping on the wrong color. You should adopt the rules of the game depending on students' age and level.
Ovo je jednostavan eksperiment kojim djeci možete predočiti kako nastaje duga i uvesti ih u očaravajući svijet fizike. Aktivnost također spada u STEM aktivnosti, a više o STEM-u možete pročitati u Što je stem?.
Uvod u eksperiment
Prije izvođenja eksperimenta pitajte djecu što znaju o dugama: kada se pojavljuje i kako nastaje. Možete pogledat i različite edukativne video materijale na youtube kanala kao npr.:
Neposredno prije izvođenja eksperimenta, uz slikovne aplikacije, objasnite djeci da duga nastaje prolaskom bijele sunčeve svjetlosti kroz kapljice kiše gdje se ta svjetlost lomi i razdvaja u boje dugina spektra te da jednostavnim eksperimentom i vi možete stvoriti dugu.
Za eksperiment ćete trebati:
cd položen pod kutom u staklenu posudu s vodom (imitacija kapljice vode)
ručna svjetiljka
crni i bijeli papir na kojemu ćemo reflektirati dugu (opcionalno: svjetlost se može reflektirati i na zidu)
Papir položite okomito ispred posude s cd-om. Kada uperite svjetlost prema cd-u duga će se reflektirati na papiru kao na slikama.
Nakon odrađenog eksperimeta i razgovora o istome predlažem likovnu aktivnost crtanja flomasterima ili drvenim bojicama "Kako nastaje duga"s ciljem dokumentiranja usvojenih znanja ispoznaja.
This is a good song for teaching ESL students. It's easy, catchy, and educative. You can use it for the "How is a rainbow formed" project. You can teach it before or after teaching "The Rainbow Colors".
Before teaching a new song, it is always required to pre-teach the targeted vocabulary. For this song, that would be sun, rain, rainbow, flowers. Prepare the flashcards and introduce them to your students. You can use some of these FLASHCARDS GAMES IDEAS.
Depending on the English level your students are, you can also add warmth, sound, sight or whatever you like. It is always a great idea to use TPR as well.
After introducing the targeted vocabulary, ask students what will appear in the sky when the sun is shining and the rain is falling at the same time. They will probably know the answer: the rainbow.
After the conversation, sing the song using TPR. The second time, ask the students to do the TPR as well.
To boost learning you can make for example several cards of each word you have introduced and give them to your students. Ask them to stand up each time when they hear their word. Or, you can make prompts sun, rain, rainbow, flowers like we did and "dramatize" the song as if it was a story. Well, it kind of is.
For the follow-up activity ask your children to draw "How is a rainbow formed".
Postupak: Do pola napuniti staklenku pijeskom, dodati tintu željene boje (za početak je dovoljno malo tinte, a kasnije možete dodavati još dok ne postignete željeni intenzitet boje), zatvoriti staklenku i tresti dok pijesak ne poprimi jednoličnu boju. Istresti u plitku posudu kako bi se pijesak osušio, a nakon što se osuši, pijesak je gotov za uporabu.
Akronim STEM u engleskom jeziku označava četiri discipline
na koje su ove aktivnost usmjerene: znanost (science), tehnologija
(technology), inženjerstvo (engineering) i matematika (mathematics). Pod STEM
aktivnosti ubrajamo sve znanstvene aktivnosti koje potiču kognitivni razvoj
djece te kojima se djeci znanost približava kroz igru i zabavu.
Područja koja uključuju STEM aktivnosti dio su naše
svakodnevice- od učenja o svijetu koji nas okružuje, zvijezdama i planetima,
preko tehnoloških inovacija, dizajniranja građevina i primjene matematičkih
principa u svakodnevnom životu.
Mala djeca obožavaju učiti, po prirodi su istraživači i to
je ono što rade gotovo cijelo vrijeme. Svaki
novi pojam, svaki pokušaj i pogreška dovodi do neke nove spoznaje koja im
pomaže shvatiti svijet oko sebe. Danas se toliko inzistira na pamćenju i
ponavljanju, praznim činjenicama i znanju svega i svačega pa nije ni čudno što
su nam djeca u stalnom strahu od neuspjeha i pod stalnim pritiskom da
trebaju bolje i više.
Zašto su STEM aktivnosti sve popularnije?
U današnje vrijeme, sve su traženija zanimanja koja se
baziraju na obrazovanju iz područja STEM-a: robotika, umjetna
inteligencija, neuroznanost, molekularna biologija koja su uglavnom deficitarna i stoga dobro plaćena.Upravo to je razlog zašto mnogi roditelji potiču
djecu na STEM aktivnosti.
No, postoje i drugi razlozi: STEM aktivnosti djeci su
zabavne i drugačije, a istovremeno ih potiču na logičko razmišljanje, ali i
razvijanje kreativnosti.
Sve što trebate jest uvesti malo dodatnog poticaja i
pravilno usmjeravanje kroz igru i zabavne aktivnosti kako bi mališani razvijali
svoje sposobnosti.
· rastresiti materijal (kukuruzna krupica, sol, oštro brašno i sl.)
· papir
· ravnalo
· olovka za pisanje
· škare
Opis aktivnosti:
Ravnalom podijelite papir na kvadratiće veličine 6*6 cm te unutar svakoga nacrtajte/napišite jedan simbol (slovo, broj ili sl.) te ih izrežite. Istresite rastresiti materijal na pladanj te ga laganim treskanjem raširite po pladnju tako da u tankom sloju prekrije dno pladnja. Zamolite dijete da prstom precrta napisane simbole čarobnoj ploči, jedan po jedan. Ukoliko se radi o slovima, potičite dijete da ih imenuje ili ako još ne prepoznaje slova, imenujte slovo na glas te tražite od djeteta da ponovi za vama. kada dijete usvoji nazive nekoliko slova, možete slagati kraće riječi ili sl.
Ubacivanjem misaonih procesa u motorički proces u mozgu se stvara puno više sinapsi, neuronskih veza čime se ubrza razvoj inteligencije i stvaralačkog mišljenja. Osim što ćemo zadovoljiti djetetovu potrebu za kretanjem, poticat ćemo razvoj prostorne percepcije djeteta te razvoj pozornosti i pamćenja.
Pripreme za igru:
Koristeći se pik trakom, špagom ili hula-hoop obručom, na podu obilježiti prostor u kojemu će dijete stajati, a iz kojega može skočiti na sve strane. Iza, ispred, lijevo i desno od obruča položiti na pod kolaž papire različitih boja (ili papire obojane različitim bojama). Dimenzije papira ne trebaju biti velike, tek toliko da se označi mjesto. Boje koje predlažem su zelena, žuta, crvena i plava.
Tijek igre:
Dijete stoji u sredini obilježenog prostora. Na upute ispred, iza, lijevo, desno dijete skače na zadano mjesto. Npr. na uputu “lijevo”, dijete skače na lijevu stranu od obruča te izgovara pojam koji je iste boje kao boja koja se nalazi na tom mjestu/mjestu (lijevo od obruča). Ako je na tom mjestu žuta, dijete imenuje npr. limun. Dijete se uvijek prvo vraća u sredinu prije skakanja na novo zadano mjesto. Kada dijete dva puta izgovori isti pojam, igra je gotova.
Ako u igri sudjeluje više djece, igra može bit i natjecateljska. Pobjednik je ono dijete koje se najduže zadrži u igri.
JUMPING COLORS FLASHCARD GAME
Ako provodite program ranog učenja engleskog jezika, igru možete iskoristit za učenje i ponavljanja boja. Dva seta plastificiranih flashcars "Colors" posložite na pod u obliku dva kvadrat ili kruga pazeći da ostaviti dovoljno mjesta u sredini gdje će djeca stajati. Može igrati samo jedno dijete, a u tom slučaju formirajte jedan krug. Kada na glas izgovorite boju, zadatak je djeteta što brže skočiti na odgovarajuću boju/flashcard na podu.
Kada je riječ o večoj skupini djece, igra u paru teče brže i zanimljivija je djeci, a može biti i natjecateljska. Djecu podijelite u dvije skupine/tima. Naizmjence se mijenjaju po jedno dijete iz svake skupine. Kada na glas kažete određenu boju, djeca trebaju što brže skočiti na odgovarajuću flashcard. Dijete koje prvo skoči na odgovarajuću boju dobiva jedan bod za svoj tim.
Igra je osnovni oblik aktivnosti djeteta jer ispunjava njegovo cijelo vrijeme. U igri se ne zadovoljavaju samo potrebe djeteta za kretanjem nego se i povećava rad svih organa i organskih funkcija, pa je njezina uloga u rastu i razvoju djece utoliko veća.
Djeca najviše vole pokretne igre koje ubrajamo u igre s pravilima. Pokretna igra jest osnovi oblik rada na tjelesnom odgoju predškolskog djeteta. Ovim igrama djeca stječu i učvršćuju pravilno navike osnovnih gibanja, tj. prirodnih oblika kretanja.
Ako je pokretna igra vezana za neku temu, poticaj za igru može biti poznata pjesma, zagonetka, priča, zajednički doživljaj, slika i sl. Uspjeh igre često ovisi o objašnjenju pravila igre zato je potrebno unaprijed se pripremiti i utvrditi riječi kojima će se djeci objasniti igra. Objašnjenje mora biti kratko i jasno.
Pokretne igre idealan su način zabave i za proslave rođendana.
JESENSKI VJETAR - pokretna igra zamišljanja
Došao je i zadnji predzadnji mjesec u godini - studeni. Sunce škrto šalje svoje zrake na zemlju. Valjaju se magle, vjetar zavija, a kiša bubnja po krovovima. Već se i koja snježna pahuljica usuđuje dolepršati na zemlju.
Vjetar njiše grane
Zamislimno da smo drvo s kojeg vjetar pokušava skinuti i posljednji list. Podignimo ruke iznad glave (naše ruke su grane), raširimo noge da nas vjetar ne sruši. Naše noge su deblo, a stopala korijenje zakopano duboko u zemlji. Vjetar puše najprije sasvim lagano, pa se njišu samo grančice na krošnji (mašemo rukama). Zatim puše sve jače i čitavo se stablo naginje na jednu pa na drugu stranu (naginjemo cijelo tijelo, ali na mjestu).
Vjetar nas je dobro prodrmao i sve je lišće palo. Tome se vjetar veoma raduje. On se igra lišćem. Zamislite da ste lišće. Najprije ga diže visoko (poskočimo u vis) pa ga spušta na zemlju (čučnemo). Ponovimo nekoliko puta.
Ali vjetru je dosadila igra lišćem, umorio se i puše još sasvim lagano. Legnimo na leđa, kotrljamo se malo na lijevu, a zatim na desnu stranu.
Puše sve lakše, lakše i napokon je prestao puhati. Ostajemo ležati na leđima.
SUNCOKRET - VJEŽBA ZAMIŠLJANJA U POKRETU
Ležimo poput sjemenki suncokreta u Zemlji. Sunce nas probudi i sjemenka počinje klijati (kleknemo na koljena). Suncokret dobije listiće i raste, raste... (ustanemo na noge). Zatim se razvija prekrasan cvijet (naše glavice su cvijet suncokreta) i on prati Sunce na njegovom putu. Iz svijeta se razvijaju sjemenke koje padaju na zemlju (legnemo na pod). Tamo će ostati do proljeća kada će oopet proklijati.
RODA I ŽABE
Jedno dijete je roda, a ostala djeca su žabe. Roda skakuće na jednoj nozi, u ruci nosi rupčić (može se igrati i bez rupčića). Oko nje skakuću i krekeću žabe koje ona pokušava dotaknuti rupčićem. Ona žaba koju uspije dotaknuti rupčićem ili rukom, postaje roda. Ako se roda umori i stane na obje noge, prestanu se igrati i izaberu novu rodu.
Igra se može igrati i na ispadanje. Roda lovi žabe sve dok ne ostane jedna koja u idućoj igri postaje roda.
IGRA SEMAFORA (VARIJACIJA LEDENE KRALJICE)
Jedno dijete je semafor i stane ispred ostale djece okrenuto leđima.. Kada kaže "zeleno", djeca se polaku pomiću prema njemu i pokušavaju ga dotaći, a kada kaže "crveno" okrene se prema djecu,a djeca se moraju zaustaviti i ostati nepomično. Tko se pomakne na crveno, vraća se na početak, a pobjednik je ono dijete koje prvo stigne do semafora.
KIPOVI
Jedno dijete je kipar, a ostala djeca su kipovi. Kipar stoji na povišenom mjestu, a kipovi su raštrkani oko njega. Kada kipar pljesne, svi se kipovi počinju okretati oko svoje osi, a kipar rukama oponaša pokrete djece. kada on vikne "stoj", sva djeca stanu i načine "kip". Kipar sada odabire najljepši kip koji postaje kipar u slijedećoj igri.
GLAZBENI KIPOVI
Djeca pleš uokolo na glazbu. kada glazba stane moraju se ukipiti na mjestu u oom položaju u kojem se zateknu. jedno dijete šeta između te ih pokušava nasmijati, ali bez diranja. Tko se pomakne ispada iz igre te nasmijava kipove u nastavku igre. Glazba kreće iz početka, a traje sve dok traje i dječji interes,
RIBAR I RIBICE
Jedno dijete je ribar, a ostala djeca su ribice. Ribar stoji na jednom kraju igrališta ili dvorane, a ribice na drugom kraju u vrsti. Na znak ribice pokušavaju pretrčati na drugu stranu, a ribar uloviti ribicu. Ribica koju ribar ulovi ostaje kod ribara i postaje ribar. Ribari se hvataju za ruke i čine mrežu. Igra se nastavlja na znak. Ribice pokušavaju pretrčati na drugu stranu te se provući kroz ruke ribara, a ribari uloviti ribice. Ako ribari puste ruke, mreža je pukla i sve ribice su slobodne. Ribari iznova čine mrežu i hvataju ribice sve dok ne ostane samo jedna koja će postati prvi ribar u novoj igri.
GLAZBENE STOLICE
Za igru pripremite stolicu za svako dijete koje složite u red sa razmakom između ili u krug na način da su sjedal okrenuta prema van. Umjesto stolice mogu se koristiti obruči ili jastuci i sl. Pustiti glazbu. Dok glazba svira djeca plešu oko stolica, a kad glazba stane, svako dijete potraži stolicu i sjedne. Nakon nekoliko krugova maknite jednu stolicu. Kada glazba stane, dijete koje je ostane bez stolice ispada iz igre. Igra se nastavlja sve dok ne ostane samo jedno dijete koje je pobjednik igre.
PJEVANJE S POKRETIMA
HOKI POKI
ZEKO PLEŠE
Igra s pjevanjem - plešemo u kolu, plješćemo, lupimo nogama....na "jednom amo.....", dignemo prvo jednu nogu u suprotnu stranu, zatim drugu, a"naokolo" se okrenemo oko tijela.
PLJES, PLJES, PLJESNIMO
Pjesmica za djecu koju , dok pjevamo, pratimo pokretima koji se spominju u pjesmici - plješćemo, lupamo nogama, dižemo se na prste.