20. ožujka 2021.

EXSPERIMENT: DUGA U STAKLENCI /Rainbow in a Jar: A Simple Density Experiment for Early Learners

 

A simple density experiment


The goal of this experiment is to introduce children to the concept of density by observing that solutions with different densities do not mix. Here’s how the experiment went with my group of children:

Materials we used:
  • 6 small glass jars or cups
  • 1 larger glass jar
  • Water
  • Food coloring or tempera paint: red, orange, yellow, green, blue, purple
  • Sugar

We poured the same amount of water into each jar or cup and added a different color to each. Then we added sugar, increasing the amount by one tablespoon for each subsequent jar. This way, we created solutions with different densities.

Cilj pokusa je upoznati djecu s pojmom gustoće kroz uočavanje da se otopine različitih gustoća ne miješaju. Ovako je tekao pokus koji sam realizirala sa svojoj djecom.....

Pribor i materijali koje smo mi koristili:

  • 6 manjih staklenki ili čaša,
  • jedna veća staklenka
  •  voda, prehrambene boje ili tempera: crvena, narančasta, žuta, zelena, plava, ljubičasta
  •  šećer .  
U staklenke ili čaše ulijemo istu količinu vode i u svaku dodamo boju po želji te šećer. Kako bi dobili otopine različitih gustoća, količinu šećera koju dodajemo povećavamo za jednu žlicu po staklenci. 
 






For example, add one tablespoon of sugar to the red water, two tablespoons to the orange, three to the yellow, and so on. The children can count the spoons of sugar as you add them. Stir the water and sugar well with a spoon until all the sugar dissolves.

Questions for the children:
  • “What do you think will happen to the sugar?”
  • “Where did the sugar go?”

Once the solutions are ready, slowly pour them one by one into the larger jar, being careful not to mix them. Through guided questions, help the children conclude that the solutions don’t mix because of the added sugar. The sugar changes the density of the water — the more sugar there is, the denser the water becomes.

Npr. u crvenu dodamo 1 žlicu šećera, u narančastu dvije, u žutu tri itd. Djeca broje dodane žlice šećera. Žlicom dobro pomiješati vodu i šećer kako bi se sav šećer otopio.

Pitanja za djecu: „Što će se dogoditi sa šećerom?/Gdje je nestao šećer?“; „

Kad su otopine spremne, polako ih sipati u veću staklenu kako se ne bi pomiješale. Pitanjima navedite djecu  da zaključe da se zbog dodanog šećera otopine ne miješaju. Šećer je promijenio gustoću vode. Što ga više ima, to je voda gušća.





Our experiment was partially successful. The lightest (red) and the heaviest (purple) layers separated well, while the green layer dominated over the other colors. However, the planned learning outcomes were still achieved.

Since the experiment only partially worked, it may be best to use fewer colors—for example, red, green, yellow, and purple—and to use a narrower glass jar or, ideally, a test tube for pouring the solutions. This will make it easier to layer the liquids without mixing them.

Naš pokus je djelomično uspio. Uspjele su se odvojiti najrjeđa crvena  i najgušća ljubičasta, a zelena boja je dominirali nad ostalim bojama. No, ipak, planirani ishodi su ostvareni.  Međutim, zbog djelomično uspjelog pokusa najbolje bi bilo koristi samo nekoliko boja npr.  crvenu, zelenu, žutu  i ljubičastu te koristit što užu staklenku ili po mogućnosti epruvetu u koju ćete dolijevati dobivene otopine.

Možda će vas zanimati:


Eksperiment: KAKO NASTAJE DUGA
Priča: JAJE KOJE NIJE ZNALO KOJU BOJU VOLI
IDEJE ZA AKTIVNOSTI "Ribica duginih boja"
POKRETNA IGRA: SKOK NA BOJU


YOU MIGHT ALSO BE INTERESTED IN


Nema komentara:

Objavi komentar