24. travnja 2016.

Od sjemenke do biljke: Istražujemo svijet biljaka kroz sjemenku graha

S ciljem ponavljanja, utvrđivanja te usvajanja novih znanja o rastu biljaka i važnosti biljnog svijeta kako za nas tako i za životinje, svake godine u proljeće (kada i je vrijeme i sezona sijanja) i mi u vrtiću provodimo aktivnosti sijanja i sadnje prilagođene djeci.

Aktivnost sadnja sjemenke graha jako je zahvalan projekt jer je sjemenka graha velika te brzo klija i raste.


Priča „Janko i čarobni grah" moj je izbor  uvodne aktivnosti prije same aktivnosti sadnje graha. Prije pričanja priče, poželjno je djecu pripremiti za priču. Npr. odigramo neku igru, bilo sa pokretima ili riječima kojom djecu uvedemo u željene radnje, likove ili pojmove iz priče.

Tijek aktivnosti: Sadnja graha

Aktivnost započinjemo razgovorom s djecom o tome što je biljka, od čega raste i što joj je potrebno za život. Zatim djeci pokazujemo sjemenke graha te zajedno promatramo njihov oblik, boju i veličinu. Nakon toga svako dijete dobiva svoju prozirnu plastičnu čašicu, vatu ili zemlju, vodu i sjemenku graha. Djeca pažljivo polažu sjemenku u čašicu, lagano ju prekrivaju i zalijevaju. Čašice zatim stavljamo na prozorsku dasku, gdje imaju dovoljno svjetlosti i topline. Svakodnevno promatramo promjene, zalijevamo po potrebi i bilježimo rast. Djeca s oduševljenjem prate kako sjemenka klija, razvija korijen i listove. Aktivnost završava razgovorom o tome što smo naučili te usporedbom brzine rasta biljaka.

Cilj aktivnosti je potaknuti znatiželju, odgovornost i spoznaju da su biljke živa bića koja trebaju njegu i pažnju. Korake procesa rasta klijanja sjemenja i rasta biljke djeci prezentiramo različitim materijalima npr. mentalnim mapama za djecu ili fotografijama kojima smo dokumentirali rast biljaka prethodnih godina i sl.


SPOZNAJNO-ISTRAŽIVAČKE AKTIVNOSTI
 
Kako bismo djeci približili svijet biljaka na zanimljiv i praktičan način, provodimo niz spoznajnih i istraživačkih aktivnosti povezanih s temom rasta graha. Kroz promatranje, pokuse i igru djeca  istražuju uvjete potrebne za život biljaka, njihovu građu te ciklus rasta i razvoja. Ove aktivnosti potiču znatiželju, istraživački duh i razumijevanje prirodnih pojava kroz iskustveno učenje.

EKSPERIMENT: UVJETI ZA ŽIVOT

Ali što bi se s biljkama dogodilo da im uskratimo jedan od uvjeta za rast? Kako bismo otkrili odgovor na to pitanje napravili smo eksperiment sa tri mlade biljke graha. Jednu biljku smo redovito zalijevali , drugoj smo uskratili vodu, a trećoj smo uskratili svjetlost poklopivši ju kutijom. Cilj je bio pratiti razvoj biljaka kroz duži vremenski period kako bismo došli do željenih spoznaja o uvjetima za život/rast biljaka.


KAKO BILJKE PIJU VODU: GRAĐA BILJAKA

U centru prirode iskopali smo jednu biljku graha zajedno sa korijenom te ju stavili u prozirnu plastičnu čašicu sa vodom s ciljem uočavanja strukture korijena.

IGRA ZAMIŠLJANJA U POKRETU

Ležimo poput sjemenki graha u Zemlji. Kiša nas zalijeva. Sunce nas probudi i sjemenka počinje klijati (kleknemo na koljena). Stabljika graha se probija kroz zemlju i raste u visinu. Stabljika dobiva listiće i raste, raste... (ustanemo na noge). Sunce ju grije, a kiša zalijeva. Cvjetići rastu (raširimo ruke i prste). Iz cvjetića se razvijaju mahune (stisnemo šake). U mahunama se razvijaju sjemenke koje padaju na zemlju (otvorimo šake i legnemo na pod). Tamo će ostati do proljeća kada će opet proklijati.

Nema komentara:

Objavi komentar