Postupak: Do pola napuniti staklenku pijeskom, dodati tintu željene boje (za početak je dovoljno malo tinte, a kasnije možete dodavati još dok ne postignete željeni intenzitet boje), zatvoriti staklenku i tresti dok pijesak ne poprimi jednoličnu boju. Istresti u plitku posudu kako bi se pijesak osušio, a nakon što se osuši, pijesak je gotov za uporabu.
Akronim STEM u engleskom jeziku označava četiri discipline
na koje su ove aktivnost usmjerene: znanost (science), tehnologija
(technology), inženjerstvo (engineering) i matematika (mathematics). Pod STEM
aktivnosti ubrajamo sve znanstvene aktivnosti koje potiču kognitivni razvoj
djece te kojima se djeci znanost približava kroz igru i zabavu.
Područja koja uključuju STEM aktivnosti dio su naše
svakodnevice- od učenja o svijetu koji nas okružuje, zvijezdama i planetima,
preko tehnoloških inovacija, dizajniranja građevina i primjene matematičkih
principa u svakodnevnom životu.
Mala djeca obožavaju učiti, po prirodi su istraživači i to
je ono što rade gotovo cijelo vrijeme. Svaki
novi pojam, svaki pokušaj i pogreška dovodi do neke nove spoznaje koja im
pomaže shvatiti svijet oko sebe. Danas se toliko inzistira na pamćenju i
ponavljanju, praznim činjenicama i znanju svega i svačega pa nije ni čudno što
su nam djeca u stalnom strahu od neuspjeha i pod stalnim pritiskom da
trebaju bolje i više.
Zašto su STEM aktivnosti sve popularnije?
U današnje vrijeme, sve su traženija zanimanja koja se
baziraju na obrazovanju iz područja STEM-a: robotika, umjetna
inteligencija, neuroznanost, molekularna biologija koja su uglavnom deficitarna i stoga dobro plaćena.Upravo to je razlog zašto mnogi roditelji potiču
djecu na STEM aktivnosti.
No, postoje i drugi razlozi: STEM aktivnosti djeci su
zabavne i drugačije, a istovremeno ih potiču na logičko razmišljanje, ali i
razvijanje kreativnosti.
Sve što trebate jest uvesti malo dodatnog poticaja i
pravilno usmjeravanje kroz igru i zabavne aktivnosti kako bi mališani razvijali
svoje sposobnosti.
· rastresiti materijal (kukuruzna krupica, sol, oštro brašno i sl.)
· papir
· ravnalo
· olovka za pisanje
· škare
Opis aktivnosti:
Ravnalom podijelite papir na kvadratiće veličine 6*6 cm te unutar svakoga nacrtajte/napišite jedan simbol (slovo, broj ili sl.) te ih izrežite. Istresite rastresiti materijal na pladanj te ga laganim treskanjem raširite po pladnju tako da u tankom sloju prekrije dno pladnja. Zamolite dijete da prstom precrta napisane simbole čarobnoj ploči, jedan po jedan. Ukoliko se radi o slovima, potičite dijete da ih imenuje ili ako još ne prepoznaje slova, imenujte slovo na glas te tražite od djeteta da ponovi za vama. kada dijete usvoji nazive nekoliko slova, možete slagati kraće riječi ili sl.
Ubacivanjem misaonih procesa u motorički proces u mozgu se stvara puno više sinapsi, neuronskih veza čime se ubrza razvoj inteligencije i stvaralačkog mišljenja. Osim što ćemo zadovoljiti djetetovu potrebu za kretanjem, poticat ćemo razvoj prostorne percepcije djeteta te razvoj pozornosti i pamćenja.
Pripreme za igru:
Koristeći se pik trakom, špagom ili hula-hoop obručom, na podu obilježiti prostor u kojemu će dijete stajati, a iz kojega može skočiti na sve strane. Iza, ispred, lijevo i desno od obruča položiti na pod kolaž papire različitih boja (ili papire obojane različitim bojama). Dimenzije papira ne trebaju biti velike, tek toliko da se označi mjesto. Boje koje predlažem su zelena, žuta, crvena i plava.
Tijek igre:
Dijete stoji u sredini obilježenog prostora. Na upute ispred, iza, lijevo, desno dijete skače na zadano mjesto. Npr. na uputu “lijevo”, dijete skače na lijevu stranu od obruča te izgovara pojam koji je iste boje kao boja koja se nalazi na tom mjestu/mjestu (lijevo od obruča). Ako je na tom mjestu žuta, dijete imenuje npr. limun. Dijete se uvijek prvo vraća u sredinu prije skakanja na novo zadano mjesto. Kada dijete dva puta izgovori isti pojam, igra je gotova.
Ako u igri sudjeluje više djece, igra može bit i natjecateljska. Pobjednik je ono dijete koje se najduže zadrži u igri.
JUMPING COLORS FLASHCARD GAME
Ako provodite program ranog učenja engleskog jezika, igru možete iskoristit za učenje i ponavljanja boja. Dva seta plastificiranih flashcars "Colors" posložite na pod u obliku dva kvadrat ili kruga pazeći da ostaviti dovoljno mjesta u sredini gdje će djeca stajati. Može igrati samo jedno dijete, a u tom slučaju formirajte jedan krug. Kada na glas izgovorite boju, zadatak je djeteta što brže skočiti na odgovarajuću boju/flashcard na podu.
Kada je riječ o večoj skupini djece, igra u paru teče brže i zanimljivija je djeci, a može biti i natjecateljska. Djecu podijelite u dvije skupine/tima. Naizmjence se mijenjaju po jedno dijete iz svake skupine. Kada na glas kažete određenu boju, djeca trebaju što brže skočiti na odgovarajuću flashcard. Dijete koje prvo skoči na odgovarajuću boju dobiva jedan bod za svoj tim.
Igra je osnovni oblik aktivnosti djeteta jer ispunjava njegovo cijelo vrijeme. U igri se ne zadovoljavaju samo potrebe djeteta za kretanjem nego se i povećava rad svih organa i organskih funkcija, pa je njezina uloga u rastu i razvoju djece utoliko veća.
Djeca najviše vole pokretne igre koje ubrajamo u igre s pravilima. Pokretna igra jest osnovi oblik rada na tjelesnom odgoju predškolskog djeteta. Ovim igrama djeca stječu i učvršćuju pravilno navike osnovnih gibanja, tj. prirodnih oblika kretanja.
Ako je pokretna igra vezana za neku temu, poticaj za igru može biti poznata pjesma, zagonetka, priča, zajednički doživljaj, slika i sl. Uspjeh igre često ovisi o objašnjenju pravila igre zato je potrebno unaprijed se pripremiti i utvrditi riječi kojima će se djeci objasniti igra. Objašnjenje mora biti kratko i jasno.
Pokretne igre idealan su način zabave i za proslave rođendana.
JESENSKI VJETAR - pokretna igra zamišljanja
Došao je i zadnji predzadnji mjesec u godini - studeni. Sunce škrto šalje svoje zrake na zemlju. Valjaju se magle, vjetar zavija, a kiša bubnja po krovovima. Već se i koja snježna pahuljica usuđuje dolepršati na zemlju.
Vjetar njiše grane
Zamislimno da smo drvo s kojeg vjetar pokušava skinuti i posljednji list. Podignimo ruke iznad glave (naše ruke su grane), raširimo noge da nas vjetar ne sruši. Naše noge su deblo, a stopala korijenje zakopano duboko u zemlji. Vjetar puše najprije sasvim lagano, pa se njišu samo grančice na krošnji (mašemo rukama). Zatim puše sve jače i čitavo se stablo naginje na jednu pa na drugu stranu (naginjemo cijelo tijelo, ali na mjestu).
Vjetar nas je dobro prodrmao i sve je lišće palo. Tome se vjetar veoma raduje. On se igra lišćem. Zamislite da ste lišće. Najprije ga diže visoko (poskočimo u vis) pa ga spušta na zemlju (čučnemo). Ponovimo nekoliko puta.
Ali vjetru je dosadila igra lišćem, umorio se i puše još sasvim lagano. Legnimo na leđa, kotrljamo se malo na lijevu, a zatim na desnu stranu.
Puše sve lakše, lakše i napokon je prestao puhati. Ostajemo ležati na leđima.
SUNCOKRET - VJEŽBA ZAMIŠLJANJA U POKRETU
Ležimo poput sjemenki suncokreta u Zemlji. Sunce nas probudi i sjemenka počinje klijati (kleknemo na koljena). Suncokret dobije listiće i raste, raste... (ustanemo na noge). Zatim se razvija prekrasan cvijet (naše glavice su cvijet suncokreta) i on prati Sunce na njegovom putu. Iz svijeta se razvijaju sjemenke koje padaju na zemlju (legnemo na pod). Tamo će ostati do proljeća kada će oopet proklijati.
RODA I ŽABE
Jedno dijete je roda, a ostala djeca su žabe. Roda skakuće na jednoj nozi, u ruci nosi rupčić (može se igrati i bez rupčića). Oko nje skakuću i krekeću žabe koje ona pokušava dotaknuti rupčićem. Ona žaba koju uspije dotaknuti rupčićem ili rukom, postaje roda. Ako se roda umori i stane na obje noge, prestanu se igrati i izaberu novu rodu.
Igra se može igrati i na ispadanje. Roda lovi žabe sve dok ne ostane jedna koja u idućoj igri postaje roda.
IGRA SEMAFORA (VARIJACIJA LEDENE KRALJICE)
Jedno dijete je semafor i stane ispred ostale djece okrenuto leđima.. Kada kaže "zeleno", djeca se polaku pomiću prema njemu i pokušavaju ga dotaći, a kada kaže "crveno" okrene se prema djecu,a djeca se moraju zaustaviti i ostati nepomično. Tko se pomakne na crveno, vraća se na početak, a pobjednik je ono dijete koje prvo stigne do semafora.
KIPOVI
Jedno dijete je kipar, a ostala djeca su kipovi. Kipar stoji na povišenom mjestu, a kipovi su raštrkani oko njega. Kada kipar pljesne, svi se kipovi počinju okretati oko svoje osi, a kipar rukama oponaša pokrete djece. kada on vikne "stoj", sva djeca stanu i načine "kip". Kipar sada odabire najljepši kip koji postaje kipar u slijedećoj igri.
GLAZBENI KIPOVI
Djeca pleš uokolo na glazbu. kada glazba stane moraju se ukipiti na mjestu u oom položaju u kojem se zateknu. jedno dijete šeta između te ih pokušava nasmijati, ali bez diranja. Tko se pomakne ispada iz igre te nasmijava kipove u nastavku igre. Glazba kreće iz početka, a traje sve dok traje i dječji interes,
RIBAR I RIBICE
Jedno dijete je ribar, a ostala djeca su ribice. Ribar stoji na jednom kraju igrališta ili dvorane, a ribice na drugom kraju u vrsti. Na znak ribice pokušavaju pretrčati na drugu stranu, a ribar uloviti ribicu. Ribica koju ribar ulovi ostaje kod ribara i postaje ribar. Ribari se hvataju za ruke i čine mrežu. Igra se nastavlja na znak. Ribice pokušavaju pretrčati na drugu stranu te se provući kroz ruke ribara, a ribari uloviti ribice. Ako ribari puste ruke, mreža je pukla i sve ribice su slobodne. Ribari iznova čine mrežu i hvataju ribice sve dok ne ostane samo jedna koja će postati prvi ribar u novoj igri.
GLAZBENE STOLICE
Za igru pripremite stolicu za svako dijete koje složite u red sa razmakom između ili u krug na način da su sjedal okrenuta prema van. Umjesto stolice mogu se koristiti obruči ili jastuci i sl. Pustiti glazbu. Dok glazba svira djeca plešu oko stolica, a kad glazba stane, svako dijete potraži stolicu i sjedne. Nakon nekoliko krugova maknite jednu stolicu. Kada glazba stane, dijete koje je ostane bez stolice ispada iz igre. Igra se nastavlja sve dok ne ostane samo jedno dijete koje je pobjednik igre.
PJEVANJE S POKRETIMA
HOKI POKI
ZEKO PLEŠE
Igra s pjevanjem - plešemo u kolu, plješćemo, lupimo nogama....na "jednom amo.....", dignemo prvo jednu nogu u suprotnu stranu, zatim drugu, a"naokolo" se okrenemo oko tijela.
PLJES, PLJES, PLJESNIMO
Pjesmica za djecu koju , dok pjevamo, pratimo pokretima koji se spominju u pjesmici - plješćemo, lupamo nogama, dižemo se na prste.
Ovu igru igraju dva igrača. U verziji jedan, za svaku igru nacrtajte dvije paralelne i vertikalne crte koje idu jedna preko druge. Jedan igrač koristi oznaku X, a drugi O . Oznake se naizmjence upisuju u crtež, a cilj je svake znake uspjeti upisati u redu (tri oznake) u bilo kojem smjeru, tj. vertikalno, horizontalno ili dijagonalno. Kao na primjer:
U momentu kada je igrač upisao tri oznake u redu, taj igrač je pobijedio i igra se prekida te se crta novi crtež. Naravno, u mnogim slučajevima rezultat je neriješen jer nitko nije uspio složiti red. Obično se svaki uspješno riješeni zadatak boduje jednim bodom.
Ako želite trajniju igru i volite reciklirati, možete od kartona izraditi ploču za igranje, a od čepova iks i oks. Na kartonu, koristeći se ravnalom, markerom povucite dvije okomite i dvije horizontalne crte dužina 15 cm, a razmaka 5 cm. Na čepovima nacrtajte oznake X i O. Svaki igrač uzima po 5 čepova ikseva ili okseva te odeđuju tko će prvi igrati. Jedan čep (iks ili oks) je uvijek višak, ovisno o tomu koji igrač prvi igra (onaj koji igra prvi je u prednosti jer u konačnici zauzima jedno polje više pa ima i već šanse za pobjedu).
slikovnica, tekst priče (skraćenu verziju pronaći ćete OVDJE) ili audio/video verzija priče:
· Upute:
Pročitajte djetetu priču ili ju pustite u audio formatu. Najbolje je čitanje koje se odvija uz osjećaj povezanosti, topline i zajedničkog uživanja u priči stoga je dobro da vam dijete sjedi u krilu. Učinkovito i poticajno čitanje ima oblik razgovora u kojem se faze čitanja izmjenjuju s fazama razgovora tekstu, a razgovor postaje sve složeniji i bogatiji. Potrudite se da vaš govor sadrži više od teksta.
Nakon pročitane/poslušane priče, priča još nije završila jer djeca sada prerađuju probuđene emocije, poruke priče, stvaraju slike u svojim glavicama, a kako bi im pomogli u preradi emocija i izražavanju svojih dojmova povedite razgovor s djetetom poostavljajući mu poticajna pitanja kao na primjer:
· “Kako ti se svidjela priča?
· “Što ti se najviše dopalo?
· “Koji lik ti se najviše sviđa u priči? Zašto?”
· “Je li te nešto posebno rastužilo/razveselilo” i sl.
Likovna aktivnost: MASLAČKOVA LAMPICA
Materijal:
· kolaž papir: plavi, zeleni, smeđi (u nedostatku istoga pastelama/ drvenim ili vodenim bojicama/temperama obojiti potrebnu količinu papira: plavi za podlogu, zelenu stabljiku, smeđi kružić za cvijet)
· bijela tempera (može i korktor)
· slamčica.
Upute:
Od zelenog papira izrezati stabljiku, a od smeđeg glavicu cvijeta (lampice). Slamčicu umakati u bijelu boju i otiskivati po i oko glavice maslačka (smeđeg kužića). Maslačku možete dodati i pokoji list.
1. Aktivnost: Priča „Vrlo gladna gusjenica“ , Eric Carle
Materijal:
Slikovnica ili tekst priče koji možete pronaći u nastavku ili video verzija čitanja priče.
Opis aktivnosti:
Prije čitanja posjednite dijete u krilo kako bi potaknuli osjećaj bliskosti i stvorili ugodno i opuštajuće okruženje.
Tijekom čitanja priče potaknite dijete na aktivno sudjelovanje postavljanjem pitanja i razgovorom o slikama. S ciljem usvajanja naziva dana u tjednu, nakon svakog pročitanog dana, upitajte dijete npr. „Što se dogodilo u nedjelju? (ako dijete još ne imenuje dane u tjednu) ili „Kojega dana u tjednu je mala gusjenica izašla iz jajašca?“ ( ako dijete imenuje dane u tjednu) i sl.
Isto tako možete dijete zamoliti da zajedno prebrojite koliko je čega gusjenica pojela ili da imenuje hranu na slikama. Mogućnosti su različite, a vama prepuštam izbor s obzirom na dob i mogućnosti djeteta.
Vrlo gladna gusjenica
U šumi, na zelenom listu, koji je bio obasjan mjesečinom…ležalo je jedno bijelo jajašce.
U NEDELJU ujutro, kada se pojavilo sunce, iz jajašca je izašla vrlo malena i jako gladna gusjenica. Ubrzo je krenula u potragu za hranom.
U PONEDJELJAK je progrizla 1 jabuku, ali je još uvijek bila gladna.
U UTORAK je progrizla 2 kruške, ali je još uvijek bila gladna.
U SRIJEDU je progrizla 3 šljive, ali je još uvijek bila gladna. U ČETVRTAK je progrizla 4 jagode…ali je još uvijek bila gladna.
U PETAK je progrizla 5 naranči, ali je još uvijek bila gladna. U SUBOTU je progrizla 1 krišku čokoladne torte, 1 sladoled, 1 krastavac, 1 krišku sira, 1 krišku salame,1 lizalicu, 1 krišku torte od višanja, 1 kobasicu, 1 kolačić i 1 krišku lubenice! Te je noći malu gusjenicu jako bolio trbuh.
Vrlo gladna gusjenica je tada progrizla 1 zeleni list. Tada se osjećala malo bolje.
Gusjenica više nije bila malena…postala je velika, debela gusjenica. Sagradila je malu kućicu-„kukuljicu“ i probudila se nakon nekog vremena kao…veliki, prekrasni leptir!
Eric Carl
2. Aktivnost: „Od gusjenice do leptira“
Materijali:
· papirnati tanjur ili papir za crtanje
· bojice
· može, ali ne mora: riža za jajašca i tjestenina za kukuljicu i gusjenicu (svrdla) , ljepilo
· edukativni film „Od gusjenice do leptira“
Opis:
Nakon što ste pročitali priču, potaknite dijete na razgovor o ciklusu nastanka leptira. Nakon što utvrdite da je dijete razumjelo taj ciklus predložite mu da to i nacrta. Tanjur ili papir olovkom ili flomasterom podijelite na četiri polja te povucite strelice u krug kao na slici. U prvo polje dijete crta jajašce na listu/lijepi rižu , u drugo malu gusjenicu, u treće čahuru, a u četvrto leptira.
3. Stvaralačka aktivnost: „Gusjenica“,
Materijal:
· karton za jaja
· škare
· tempere ili vodene boje, kistovi
· crni flomaster ili
· prazna tabla od tableta i papar – za oči (opcionalno: može, ali i na mora)
· za ticala: čupava žica ili slamčice ili čačkalice
Opis:
Izrežite dio kartonske ambalaže od jaja kao na slici.
Neka dijete oboji tijelo i glavu gusjenice. Oči dijete može nacrtati npr. crnim flomasterom ili napraviti od kolaž papira, ili uz Vašu pomoć zalijepiti plastične oči koje možete jednostavno izraditi od ambalaže u kojoj su zapakirane tablete: izrežite praznu tablu za tablete na dijelove te u prostor u kojemu je stajala tableta umetnite zrno papra.
Isprintajte radni listić. Uputite dijete da ukrasi leptire prema zadatku. Kada dijete završi, može leptiriće obojiti drvenim bojicama prema vlastitoj želji.
5. Aktivnost: Stihovi s pokretom „Leptir“
Materijal:
· stihovi s pokretom „Leptir“ (nalazi se u nastavku)
Opis:
Čitajte stihove i pratite ih pokretom opisanim u zagradi. Dijete prvo sluša i prati pokrete. Zatim ponovite stihove i pokrete, ali sada uputite dijete da ponavlja pokrete za vama. Slijedeći put potaknite dijete da ponavlja i stihove. Sada ponavljajte stihove, a dijete neka pokuša pokazati odgovarajući pokret. Na kraju pokazujte djetetu pokrete, a dijete pokušava pogoditi stihove.
„LEPTIR“
Krenuo je leptir, na put oko svijeta. (ispružiti ruke i spojiti dlanove)
Poletio s livade, sa šarenog cvijeta. (dlanovima simulirati let leptira)
Obukao čarape (napraviti pokret kao pri oblačenju čarapa)
i majicu žutu, (napraviti pokret kao pri oblačenju majice)
mahao je djeci svoj na dalekom putu. (mahati za pozdrav)