16. ožujka 2021.

Što je to STEM?

 


Akronim STEM u engleskom jeziku označava četiri discipline na koje su ove aktivnost usmjerene: znanost (science), tehnologija (technology), inženjerstvo (engineering) i matematika (mathematics). Pod STEM aktivnosti ubrajamo sve znanstvene aktivnosti koje potiču kognitivni razvoj djece te kojima se djeci znanost približava kroz igru i zabavu.

Područja koja uključuju STEM aktivnosti dio su naše svakodnevice- od učenja o svijetu koji nas okružuje, zvijezdama i planetima, preko tehnoloških inovacija, dizajniranja građevina i primjene matematičkih principa u svakodnevnom životu.

Mala djeca obožavaju učiti, po prirodi su istraživači i to je ono što rade gotovo cijelo  vrijeme. Svaki novi pojam, svaki pokušaj i pogreška dovodi do neke nove spoznaje koja im pomaže shvatiti svijet oko sebe. Danas se toliko inzistira na pamćenju i ponavljanju, praznim činjenicama i znanju svega i svačega pa nije ni čudno što su nam djeca u stalnom strahu od neuspjeha i pod stalnim pritiskom da trebaju bolje i više.

Zašto su STEM aktivnosti sve popularnije?

U današnje vrijeme, sve su traženija zanimanja koja se baziraju na obrazovanju iz područja STEM-a: robotika, umjetna inteligencija, neuroznanost, molekularna biologija koja su uglavnom  deficitarna i stoga dobro plaćena.  Upravo to je razlog zašto mnogi roditelji potiču djecu na STEM aktivnosti.

No, postoje i drugi razlozi: STEM aktivnosti djeci su zabavne i drugačije, a istovremeno ih potiču na logičko razmišljanje, ali i razvijanje kreativnosti.

Sve što trebate jest uvesti malo dodatnog poticaja i pravilno usmjeravanje kroz igru i zabavne aktivnosti kako bi mališani razvijali svoje sposobnosti.

 

Ako vas zanima više o STEM-u, onda svakako pročitajte  Istražimo STEM područja.


Možda će vas zanimati i zabavna stem aktivnost: erupcija vulkana.

7. ožujka 2021.

EDUKATIVNI STIHOVI: Čiste ruke - manje muke



Bakterije su prljavice
po svemu se šire, gmižu,
razmnože se pa grickaju,
sve zasline, pljuju, ližu.



Na ruke ti dođu često, 
najdraže im je to mjesto.
Prije no što kažeš "voda"
već po tebi jedna hoda.

Od sapuna - svi to znaju -
bakterije ugibaju.
Da izbjegneš razne muke,
zato dobro peri ruke.

Prije jela svake vrste
moraš imat' čiste prste.
Nakon nužde i zahoda
uvijek: RUKE - SAPUN - VODA!

Čim odložiš školsku torbu
s prljavštinom počni borbu.
I bori se kao lav




Ilustracije koje prate stihove možete preuzeti OVDJE.

Više o aktivnostima na temu "Čiste ruke, manje muke" pročitajte OVDJE.


25. listopada 2020.

Čarobna ploča

Materijal:

· pladanj

· rastresiti materijal (kukuruzna krupica, sol, oštro brašno i sl.)

· papir

· ravnalo

· olovka za pisanje

· škare



Opis aktivnosti:

Ravnalom podijelite papir na kvadratiće veličine 6*6 cm te unutar svakoga nacrtajte/napišite jedan simbol (slovo, broj ili sl.) te ih izrežite. Istresite rastresiti materijal na pladanj te ga laganim treskanjem raširite po pladnju tako da u tankom sloju prekrije dno pladnja. Zamolite dijete da prstom precrta napisane simbole čarobnoj ploči, jedan po jedan. Ukoliko se radi o slovima, potičite dijete da ih imenuje ili ako još ne prepoznaje slova, imenujte slovo na glas te tražite od djeteta da ponovi za vama. kada dijete usvoji nazive nekoliko slova, možete slagati kraće riječi ili sl.


Zagonetke o životinjama

SLON

Noge ima ko četiri stuba,
ispružio dva velika zuba,
a nos mu je podugačka truba.


LAV

Grivu ima- konj nije.
 Rikom riče- vol nije.
Na mačku liči- mačka nije.


MAČKA

Nečujno ide,
okrugla joj glava,
kraj tople peći
voli da spava.


MAGARAC

Pase, radi, trči, skače,
pa još umije i da njače.


JEŽ

Bockava lopta u travi stoji,
da je dodirne svako se boji.


MEDVJED

U velikoj šumi
mrka zvijer se skriva,
kada dođe zima,
u pećini sniva.


SRNA

Hitra i laka,
čuva je šuma svaka,
 negdje ispod grane
čeka je malo lane.


VJEVERICA

Kuću gradi u šumici,
u šupljini starog hrasta,
sva je hitra, brza, laka,
na tijelu joj meka dlaka.



KRAVA

U staji stanuje,
mlijeko nam daruje,
 travom se hrani,
rogovima brani.


KONJ
Ide brzo, pa još brže,
kad se javlja on zarže.


OVCA

I ako ti dam toplo krzno moher,
do zime će drugo pokrit tijelo moje


PUŽ

Polako ide svima je drag,
za sobom ostavlja srebrni trag


PČELA

Zujalica, vrijednica,
kuća joj je košnica.


ŽABA

Po zemlji skače, po vodi pliva,
a cijele zime dugi san sniva


LEPTIR

Nježan i lijep kao cvijet,
veseli je njegov let.
Gdje je cvijeće
tamo lijeće...
Ima krila, nije ptica,
a bio je gusjenica.
  


ZEKO

Nit je riba,
nit je ptica.
Mrkva mu je poslastica.
Ima krzno meko
a zovu ga …..


LEPTIR

Čudne šare,
divne boje na krilima mojim stoje.


PAS

Imam dlaku nisam maca
pijem vodu nisam žaba
strašan sam a nisam lav
nego idem vav, vav, vav.


  
JEŽ

Šumom ide, šumom šetka,
jedna jako čudna četka.
Al' to prava četka nije
nje se boje čak i
zmije.


PČELA

Svileno krilce
skriveno rilce.
Kad te ubode
eto nezgode.
Ali i slasti
kad te počasti.
Imam igle
ne znam šiti,
tko će mene
pogoditi?



ZEKO

Šap, šap, šaponja,
Zub, zub, zubonja,
trb, trb, trbonja,
brund, brund, brundonja.
Ide šumom, njuši, gleda,
ima li negdje meda.


PUŽ
  
Kuću nosim na leđima,
puzim, puzim danima.
Spor sam i polako idem,
ali uvijek svugdje stignem.
  

MAČKA

Ima brke, djed nije.
Mlijeko pije, dijete nije.


PUŽ

Maleni sam, nisam velik,
ni previše snažan,
ali svoju kuću nosim
i pravim se važan.


ZEBRA

U prirodi se svakog bojim,
i u strahu od svih bježim,
a u gradu zbog pješaka,
hrabro nasred ceste ležim.



SLON

Velik sam kao kuća,
a malenog se miša bojim.
Nos mi je do poda,
čak i kada stojim.


ZEKO

Duge uši, kratak rep,
krzno mi je meko,
volim mrkvu i salatu,
a zovem se...


VJEVERICA

Po krošnjama šećem
i veselo skakućem.
Volim šumski mir.
Da zimi ne prosim
u kućicu nosim
lješnjake i žir.


ŽABA

Zelen mu je ogrtač,
košulja i hlače.
Poput buhe on visoko skače.
Kuća mu je bara
draga iznad svega
u njoj živi
rado pjeva
rega, rega, rega.


ZEKO

Nit je riba,
nit je ptica.
Mrkva mu je poslastica.
Ima krzno meko
a zovu ga ...


MIŠ

Malen sam i volim sir.
A bojim se mačke.
Krzno mi je kao pliš,
pogodite. Ja sam...


LIJA

Ja sam djeco šumska kuma,
hitrih nogu, bistra uma.
Kabanica moja riđa,
svakome se lovcu sviđa.


MEDO

Voli kruške, voli med,
kao djeca sladoled.
Kažu brunda, samo brunda...
Pred zimu zaključa stan
i spava zimski san.
  


MRAV

Malen sam ko zrno riže,
radišan i jak,
uvijek nas je puno braće,
ne plaši nas čak ni lav.
Crni, žuti ili bijeli,
mi ko vojnici pravi.
Što smo? Tko smo?
Mi smo ...
  

SLON

Velik sam ko kuća
a miša se bojim.
Nos mi je do poda,
teška mi je noga.
Trubim jako ko trombon,
ime mi je ...

12. srpnja 2020.

Vjetar Maestral

Na pučini plavog mora
njihao se val.
Kao kakav tromi medo
što ide na bal.
Putujući nešto mrmlja,
udara o žal.
To se s njime igra vjetar maestral.

Zalaz sunca nebo zlati,
nestao je dan.
Na počinak ode vjetar,
uhvati ga san.
Na leđima mirnog mora
zaspao je val,
budit će ga sutra
vjetar maestral.


Pokretna igra “Skok na boju”

Ubacivanjem misaonih procesa u motorički proces u mozgu se stvara puno više sinapsi, neuronskih veza čime se ubrza razvoj inteligencije i stvaralačkog mišljenja. Osim što ćemo zadovoljiti djetetovu potrebu za kretanjem, poticat ćemo razvoj prostorne percepcije djeteta te razvoj pozornosti i pamćenja.

Pripreme za igru:

Koristeći se pik trakom, špagom ili hula-hoop obručom, na podu obilježiti prostor u kojemu će dijete stajati, a iz kojega može skočiti na sve strane. Iza, ispred, lijevo i desno od obruča položiti na pod kolaž papire različitih boja (ili papire obojane različitim bojama). Dimenzije papira ne trebaju biti velike, tek toliko da se označi mjesto. Boje koje predlažem su zelena, žuta, crvena i plava.

Tijek igre:

Dijete stoji u sredini obilježenog prostora. Na upute ispred, iza, lijevo, desno dijete skače na zadano mjesto. Npr. na uputu “lijevo”, dijete skače na lijevu stranu od obruča te izgovara pojam koji je iste boje kao boja koja se nalazi na tom mjestu/mjestu (lijevo od obruča). Ako je na tom mjestu žuta, dijete imenuje npr. limun. Dijete se uvijek prvo vraća u sredinu prije skakanja na novo zadano mjesto. Kada dijete dva puta izgovori isti pojam, igra je gotova.

Ako u igri sudjeluje više djece, igra može bit i natjecateljska. Pobjednik je ono dijete koje se najduže zadrži u igri.


JUMPING COLORS FLASHCARD GAME


Ako provodite program ranog učenja engleskog jezika, igru možete iskoristit za učenje i ponavljanja boja. Dva seta plastificiranih  flashcars "Colors" posložite na pod u obliku dva kvadrat ili kruga pazeći da ostaviti dovoljno mjesta u sredini gdje će djeca stajati. Može igrati samo jedno dijete, a u tom slučaju formirajte jedan krug.  Kada na glas izgovorite boju, zadatak je djeteta što brže skočiti na odgovarajuću boju/flashcard na podu.

Kada je riječ o večoj skupini djece, igra u paru teče brže i zanimljivija je djeci, a može biti i natjecateljska. Djecu podijelite u dvije skupine/tima. Naizmjence se mijenjaju po jedno dijete iz svake skupine. Kada na glas kažete određenu boju, djeca trebaju što brže skočiti na odgovarajuću flashcard. Dijete koje prvo skoči na odgovarajuću boju dobiva jedan bod za svoj tim.


       


Moglo bi vas zanimati:


Priča: JAJE KOJE NIJE ZNALO KOJU BOJU VOLI


IDEJE ZA AKTIVNOSTI "Ribica duginih boja"


RELATED ESL TEACHING IDEAS:



ACTIVITY IDEAS ON THE "THE RAINBOW FISH" STORY




Pokretne igre za djecu

Igra je osnovni oblik aktivnosti djeteta jer ispunjava njegovo cijelo vrijeme. U igri se ne zadovoljavaju samo potrebe djeteta za kretanjem nego se i povećava rad svih organa i organskih funkcija, pa je njezina uloga u rastu i razvoju djece utoliko veća.

Djeca najviše vole pokretne igre koje ubrajamo u igre s pravilima. Pokretna igra jest osnovi oblik rada na tjelesnom odgoju predškolskog djeteta. Ovim igrama djeca stječu i učvršćuju pravilno navike osnovnih gibanja, tj. prirodnih oblika kretanja.

Ako je pokretna igra vezana za neku temu, poticaj za igru može biti poznata pjesma, zagonetka, priča, zajednički doživljaj, slika i sl.  Uspjeh igre često ovisi o objašnjenju pravila igre zato je potrebno unaprijed se pripremiti i utvrditi riječi kojima će se djeci objasniti igra. Objašnjenje mora biti kratko i jasno.

Pokretne igre idealan su način zabave i za proslave rođendana.


JESENSKI VJETAR - pokretna igra zamišljanja 

Došao je i zadnji predzadnji mjesec u godini - studeni. Sunce škrto šalje svoje zrake na zemlju. Valjaju se magle, vjetar zavija, a kiša bubnja po krovovima. Već se i koja snježna pahuljica usuđuje dolepršati na zemlju. 

Vjetar njiše grane

Zamislimno da smo drvo s kojeg vjetar pokušava skinuti i posljednji list. Podignimo ruke iznad glave (naše ruke su grane), raširimo noge da nas vjetar ne sruši. Naše noge su deblo, a stopala korijenje zakopano duboko u zemlji. Vjetar puše najprije sasvim lagano, pa se njišu samo grančice na krošnji (mašemo rukama). Zatim puše sve jače i čitavo se stablo naginje na jednu pa na drugu stranu (naginjemo cijelo tijelo, ali na mjestu).
Vjetar nas je dobro prodrmao i sve je lišće palo. Tome se vjetar veoma raduje. On se igra lišćem. Zamislite da ste lišće. Najprije ga diže visoko (poskočimo u vis) pa ga spušta na zemlju (čučnemo). Ponovimo nekoliko puta.

Ali vjetru je dosadila igra lišćem, umorio se i puše još sasvim lagano. Legnimo na leđa, kotrljamo se malo na lijevu, a zatim na desnu stranu.
Puše sve lakše, lakše i napokon je prestao puhati. Ostajemo ležati na leđima.


SUNCOKRET - VJEŽBA ZAMIŠLJANJA U POKRETU


Ležimo poput sjemenki suncokreta u Zemlji. Sunce nas probudi i sjemenka počinje klijati (kleknemo na koljena). Suncokret dobije listiće i raste, raste... (ustanemo na noge). Zatim se razvija prekrasan cvijet  (naše glavice su cvijet suncokreta) i on prati Sunce na njegovom putu. Iz svijeta se razvijaju sjemenke koje padaju na zemlju (legnemo na pod). Tamo će ostati do proljeća kada će oopet proklijati.


RODA I ŽABE

Jedno dijete je roda, a ostala djeca su žabe. Roda skakuće na jednoj nozi, u ruci nosi rupčić (može se igrati i bez rupčića). Oko nje skakuću i  krekeću žabe koje ona pokušava dotaknuti rupčićem. Ona žaba koju uspije dotaknuti rupčićem ili rukom, postaje roda. Ako se roda umori i stane na obje noge, prestanu se igrati i izaberu novu rodu.
Igra se može igrati i na ispadanje. Roda lovi žabe sve dok ne ostane jedna koja u idućoj igri postaje roda.


IGRA SEMAFORA (VARIJACIJA LEDENE KRALJICE)

Jedno dijete je semafor i stane ispred ostale djece okrenuto leđima.. Kada kaže "zeleno", djeca se polaku pomiću prema njemu i pokušavaju ga dotaći, a kada kaže "crveno" okrene se prema djecu,a djeca se moraju zaustaviti i ostati nepomično. Tko se pomakne na crveno, vraća se na početak, a pobjednik je ono dijete koje prvo stigne do semafora.


KIPOVI

Jedno dijete je kipar, a ostala djeca su kipovi. Kipar stoji na povišenom mjestu, a kipovi su raštrkani oko njega. Kada kipar pljesne, svi se kipovi počinju okretati oko svoje osi, a kipar rukama oponaša pokrete djece. kada on vikne "stoj", sva djeca stanu i načine "kip". Kipar sada odabire najljepši kip koji postaje kipar u slijedećoj igri.


GLAZBENI KIPOVI

Djeca pleš uokolo na glazbu. kada glazba stane moraju se ukipiti na mjestu u oom položaju u kojem se zateknu. jedno dijete šeta između te ih pokušava nasmijati, ali bez diranja. Tko se pomakne ispada iz igre te nasmijava kipove u nastavku igre. Glazba kreće iz početka, a traje sve dok traje i dječji interes,


RIBAR I RIBICE

Jedno dijete je ribar, a ostala djeca su ribice. Ribar stoji na jednom kraju igrališta ili dvorane, a ribice na drugom kraju u vrsti. Na znak ribice pokušavaju pretrčati na drugu stranu, a ribar uloviti ribicu. Ribica koju ribar ulovi ostaje kod ribara i postaje ribar. Ribari se hvataju za ruke i čine mrežu. Igra se nastavlja na  znak. Ribice pokušavaju pretrčati na drugu stranu te se provući kroz ruke ribara, a ribari uloviti ribice. Ako ribari puste ruke, mreža je pukla i sve ribice su slobodne. Ribari iznova čine mrežu i hvataju ribice sve dok ne ostane samo jedna koja će postati prvi ribar u novoj igri.


GLAZBENE STOLICE

Za igru pripremite stolicu za svako dijete koje složite u red sa razmakom između ili u krug na način da su sjedal okrenuta prema van. Umjesto stolice mogu se koristiti obruči ili jastuci i sl. Pustiti glazbu. Dok glazba svira djeca plešu oko stolica, a kad glazba stane, svako dijete potraži stolicu i sjedne. Nakon nekoliko krugova maknite jednu stolicu. Kada glazba stane, dijete koje je ostane bez stolice ispada iz igre. Igra se nastavlja sve dok ne ostane samo jedno dijete koje je pobjednik igre.


PJEVANJE S POKRETIMA


HOKI POKI 



ZEKO PLEŠE

Igra s pjevanjem - plešemo u kolu, plješćemo, lupimo nogama....na "jednom amo.....", dignemo prvo jednu nogu u suprotnu stranu, zatim drugu, a"naokolo" se okrenemo oko tijela.



PLJES, PLJES, PLJESNIMO

Pjesmica za djecu koju , dok pjevamo, pratimo pokretima koji se spominju u pjesmici - plješćemo, lupamo nogama, dižemo se na prste.



Zagonetke 2. dio


SNIJEG
Iz visine gusto pada
nikad padom ne nastrada.
A kad toplo sunce svane,
rastopi se i nestane.


MJESEC
Samo noću bdjijem,
Na nebu se krijem,
Mlad, star ili ljut
Uvijek sam ko limun žut.


VJETAR
Ne vidiš me al' sam jak.
Dižem sve u zrak.


VJETAR
Gura te,
ne vidiš ga.


ŽIREVI
Nitko od njih nema kose,
Pa kod kuće kapu nose.
Kad se jesen njima javi,
U svijet odu – gologlavi.


TREŠNJA
Lice mi je crveno
Srce mi je drveno.
Svi bi htjeli zobati,
Svi bi htjeli probati.


VISIBABA
I kroz lišće i kroz snijeg
Podiže se bijeli stijeg.
Prije neg´ se laste vrate,
Već u šumi ona cvate.


GLJIVA
Ja stanujem pored panja,
Baš u šumi ispod granja.
Šeširom se dičim svojim,
Dok na jednoj nozi stojim.


LIST
Djetinjstvo mu zeleno,
a starost mu žuta,
kada uvene,
pada pokraj puta.


BREZA
Ja sam drvo
"šumska princeza"
bijela sam i lijepa
i zovem se...


ORAH
Tvrda kuća nema vrata,
u njoj žive četiri brata.


LUBENICA
Zelena košara,
crna goveda,
gvozden ključ koji otvara.

8. srpnja 2020.

Ribica

Jedna riba mala
plivati je stala.
Plivala je cijeli dan
skočila iz mora van.


Hajde ribo mala ti
idi dalje plivati.
a u ljeto ja ću doći
plivat ćemo
sve do noći.

Zagonetke

CESTA

Ide ravno, pa zavije.
Po njoj auti jure,
po njoj ljudi žure.


LOPTA

Nemam ruku, nemam nogu,
ali vješto skočit mogu.
Niti jednog nemam ugla,
okrugla sam kao kugla.


SLADOLED

Sladak sam kao šećer,
i hladan kao led,
sva me djeca vole jesti,
jer ja sam ...


SPUŽVA

Vodu pije
a živo nije.
Tko je to?
Što je to?


LOPTA

Svi što je vole
svi je tuku
udaraju nogom
i bacaju iz ruku.


NAOČALE

Dva okvirčića
na vrhu nosića.


OLOVKA

Šiljasta sam kao trn,
na papiru trag mi crn.


VODA
Zaista me svuda ima;
U moru i oblacima,
I u zemlji i u zraku,
I u znaku vodenjaku.


PARA
Da sam bijela moraš znati.
Vatra i voda su mi mati.
Ja se dižem, a ne tečem,
Kud god stižem, sve opečem.


SJENA
Crna sam kao noć,
i uvijek te pratim.
Po mraku se skrivam,
po danu se vratim.


SLADOLED

Sladak sam kao šećer,
i hladan sam kao led.
Ako me na toplo staviš,
više nisam ....


SAT

Niti jurim, niti žurim,
uvijek sporo idem,
Ali točno na vrijeme,
uvijek na cilj stignem.


AVION

Kao najlakša ptica letim,
a težak sam kao slon,
pijem samo benzin
i zovem se ...


AVION

Leti zrakom, ptica nije,
zuji, brunda, kukac nije.
Kad je žedan benzin pije –
to pogoditi teško nije.


ZEBRA

Svakog dana stotine nogu
pregazi moja rebra,
a ja i dalje stojim,
jer ja sam .....


MJESEC


Samo noću bdijem,
na nebu se krijem,
mlad, star ili ljut
uvijek sam ko limun žut.


SEMAFOR

Imam oka tri,
al' ni jedno ne vidi.
Ali moje oči mnogo znače
za pješake i vozače.


KOTAČI

Mi smo četiri brata,
jedan drugog hvata.
Sve ceste smo vidjeli,
još se nismo sreli.

IGRA: „IKS, OKS“ (KRUŽIĆ, KRIŽIĆ)

Materijal:

Verzija 1

· papir

· olovka


Verzija 2

· komad kartona

· ravnalo 

· crni marker

· 10 pvc čepova od mlijeka ili sl.


Opis:

Ovu igru igraju dva igrača. U verziji jedan, za svaku igru nacrtajte dvije paralelne i vertikalne crte koje idu jedna preko druge. Jedan igrač koristi oznaku X, a drugi O . Oznake se naizmjence upisuju u crtež, a cilj je svake znake uspjeti upisati u redu (tri oznake) u bilo kojem smjeru, tj. vertikalno, horizontalno ili dijagonalno. Kao na primjer:



U momentu kada je igrač upisao tri oznake u redu, taj igrač je pobijedio i igra se prekida te se crta novi crtež. Naravno, u mnogim slučajevima rezultat je neriješen jer nitko nije uspio složiti red. Obično se svaki uspješno riješeni zadatak boduje jednim bodom.






Ako želite trajniju igru i volite reciklirati, možete od kartona izraditi ploču za igranje, a od čepova iks i oks. Na kartonu, koristeći se ravnalom, markerom povucite dvije okomite i dvije horizontalne crte dužina 15 cm, a razmaka 5 cm. Na čepovima nacrtajte oznake X i O. Svaki igrač uzima po 5 čepova ikseva ili okseva te odeđuju tko će prvi igrati. Jedan čep (iks ili oks) je uvijek višak, ovisno o tomu koji igrač prvi igra (onaj koji igra prvi je u prednosti jer u konačnici zauzima jedno polje više pa ima i već šanse za pobjedu).


Stihovi: Ljeto

Aktivnosti na temu: "Plesna haljina žutog maslačka"

Materijali: 
  • slikovnica, tekst priče (skraćenu verziju pronaći ćete OVDJE)  ili audio/video verzija priče:
·
Upute:

Pročitajte djetetu priču ili ju pustite u audio formatu. Najbolje je čitanje koje se odvija uz osjećaj povezanosti, topline i zajedničkog uživanja u priči stoga je dobro da vam dijete sjedi u krilu. Učinkovito i poticajno čitanje ima oblik razgovora u kojem se faze čitanja izmjenjuju s fazama razgovora tekstu, a razgovor postaje sve složeniji i bogatiji. Potrudite se da vaš govor sadrži više od teksta.

Nakon pročitane/poslušane priče, priča još nije završila jer djeca sada prerađuju probuđene emocije, poruke priče, stvaraju slike u svojim glavicama, a kako bi im pomogli u preradi emocija i izražavanju svojih dojmova povedite razgovor s djetetom poostavljajući mu poticajna pitanja kao na primjer:

· “Kako ti se svidjela priča?

· “Što ti se najviše dopalo?

· “Koji lik ti se najviše sviđa u priči? Zašto?”

· “Je li te nešto posebno rastužilo/razveselilo” i sl.


Likovna aktivnost: MASLAČKOVA LAMPICA



Materijal:

· kolaž papir: plavi, zeleni, smeđi (u nedostatku istoga pastelama/ drvenim ili vodenim bojicama/temperama obojiti potrebnu količinu papira: plavi za podlogu, zelenu stabljiku, smeđi kružić za cvijet)

· bijela tempera (može i korktor)

· slamčica.

Upute:

Od zelenog papira izrezati stabljiku, a od smeđeg glavicu cvijeta (lampice). Slamčicu umakati u bijelu boju i otiskivati po i oko glavice maslačka (smeđeg kužića). Maslačku možete dodati i pokoji list.


Aktivnosti na temu „Vrlo gladna gusjenica


1. Aktivnost: Priča „Vrlo gladna gusjenica“ , Eric Carle


Materijal

Slikovnica ili tekst priče koji možete pronaći u nastavku ili  video verzija čitanja priče. 


Opis aktivnosti:

Prije čitanja posjednite dijete u krilo kako bi potaknuli osjećaj bliskosti i stvorili ugodno i opuštajuće okruženje.

Tijekom čitanja priče potaknite dijete na aktivno sudjelovanje postavljanjem pitanja i razgovorom o slikama. S ciljem usvajanja naziva dana u tjednu, nakon svakog pročitanog dana, upitajte dijete npr. „Što se dogodilo u nedjelju? (ako dijete još ne imenuje dane u tjednu) ili „Kojega dana u tjednu je mala gusjenica izašla iz jajašca?“ ( ako dijete imenuje dane u tjednu) i sl. 

Isto tako možete dijete zamoliti da zajedno prebrojite koliko je čega gusjenica pojela ili da imenuje hranu na slikama. Mogućnosti su različite, a vama prepuštam izbor s obzirom na dob i mogućnosti djeteta.


Vrlo gladna gusjenica


U šumi, na zelenom listu, koji je bio obasjan mjesečinom…ležalo je jedno bijelo jajašce.

U NEDELJU ujutro, kada se pojavilo sunce, iz jajašca je izašla vrlo malena i jako gladna gusjenica. Ubrzo je krenula u potragu za hranom.

U PONEDJELJAK je progrizla 1 jabuku, ali je još uvijek bila gladna.

U UTORAK je progrizla 2 kruške, ali je još uvijek bila gladna.

U SRIJEDU je progrizla 3 šljive, ali je još uvijek bila gladna.

U ČETVRTAK
je progrizla 4 jagode…ali je još uvijek bila gladna.

U PETAK je progrizla 5 naranči, ali je još uvijek bila gladna.

U SUBOTU
je progrizla 1 krišku čokoladne torte, 1 sladoled, 1 krastavac, 1 krišku sira, 1 krišku salame,1 lizalicu, 1 krišku torte od višanja, 1 kobasicu, 1 kolačić i 1 krišku lubenice! Te je noći malu gusjenicu jako bolio trbuh.

Vrlo gladna gusjenica je tada progrizla 1 zeleni list. Tada se osjećala malo bolje.

Gusjenica više nije bila malena…postala je velika, debela gusjenica. Sagradila je malu kućicu-„kukuljicu“ i probudila se nakon nekog vremena kao…veliki, prekrasni leptir!


Eric Carl 

2. Aktivnost: „Od gusjenice do leptira“


Materijali:

· papirnati tanjur ili papir za crtanje

· bojice

· može, ali ne mora: riža za jajašca i tjestenina za kukuljicu i gusjenicu (svrdla) , ljepilo

· edukativni film „Od gusjenice do leptira“ 




Opis:

Nakon što ste pročitali priču, potaknite dijete na razgovor o ciklusu nastanka leptira. Nakon što utvrdite da je dijete razumjelo taj ciklus predložite mu da to i nacrta. Tanjur ili papir olovkom ili flomasterom podijelite na četiri polja te povucite strelice u krug kao na slici. U prvo polje dijete crta jajašce na listu/lijepi rižu , u drugo malu gusjenicu, u treće čahuru, a u četvrto leptira.

                            

 


3. Stvaralačka aktivnost: „Gusjenica“, 


Materijal:

· karton za jaja

· škare

· tempere ili vodene boje, kistovi

· crni flomaster ili

· prazna tabla od tableta i papar – za oči (opcionalno: može, ali i na mora)

· za ticala: čupava žica ili slamčice ili čačkalice


Opis:


Izrežite dio kartonske ambalaže od jaja kao na slici. 




Neka dijete oboji tijelo i glavu gusjenice. Oči dijete može nacrtati npr. crnim flomasterom ili napraviti od kolaž papira, ili uz Vašu pomoć zalijepiti plastične oči koje možete jednostavno izraditi od ambalaže u kojoj su zapakirane tablete: izrežite praznu tablu za tablete na dijelove te u prostor u kojemu je stajala tableta umetnite zrno papra.
  

  



4. Aktivnost: „Vježbamo grafomotoriku“


Materijal:

· radni listić možete preuzeti ovdje: Leptir - grafomotorika

· olovka

· drvene bojice 


Opis:

Isprintajte radni listić. Uputite dijete da ukrasi leptire prema zadatku. Kada dijete završi, može leptiriće obojiti drvenim bojicama prema vlastitoj želji.


5. Aktivnost: Stihovi s pokretom „Leptir“


Materijal:


· stihovi s pokretom „Leptir“ (nalazi se u nastavku)

Opis:

Čitajte stihove i pratite ih pokretom opisanim u zagradi. Dijete prvo sluša i prati pokrete. Zatim ponovite stihove i pokrete, ali sada uputite dijete da ponavlja pokrete za vama. Slijedeći put potaknite dijete da ponavlja i stihove. Sada ponavljajte stihove, a dijete neka pokuša pokazati odgovarajući pokret. Na kraju pokazujte djetetu pokrete, a dijete pokušava pogoditi stihove. 


                                   „LEPTIR“

Krenuo je leptir, na put oko svijeta. (ispružiti ruke i spojiti dlanove)

Poletio s livade, sa šarenog cvijeta. (dlanovima simulirati let leptira)

Obukao čarape (napraviti pokret kao pri oblačenju čarapa)

i majicu žutu, (napraviti pokret kao pri oblačenju majice)

mahao je djeci svoj na dalekom putu. (mahati za pozdrav)




27. lipnja 2020.

Učimo zajedno: stihovi " Trešnja u tjednu"


Trešnja u tjednu

Dok je visila na grani,
ovako su joj tekli dani:
PONEDJELJAK - zeleni se.
UTORAK - rumeni se.
SRIJEDA -  kao krv.
ČETVRTAK - U NJOJ CRV.
U PETAK - puna meda i čvorak ju milo gleda.
U SUBOTU - divna sva je.
U NEDJELJU -koštica je.
                                     
                                           Stjepan Jakševac


Djeca vrlo brzo i lako usvajaju stihove prilagođene njihovoj dobi ukoliko u učenje uključimo sliku, igru i pokret.Ovo je jedna ideja za aktivnost koju sam ja provela sa svojom djecom u vrtiću, a koja se pokazala kao pun pogodak. Za aktivnost su potrebne slikovne kartice stihova. Na slici u nastavku posta možete vidjeti primjer kako sam ih ja napravila.  Nakon pročitanih stihova uz pokazivanje odgovarajućih kartica/slika te razgovora o pročitanom, djecu možete podijeliti po danima u tjednu - pomiješate slikovne kartice te ih djeca izvlače. Odredite zadatak koji će dijete/djeca napraviti kada čuju "svoj" dan dok ponavljate stihove. Npr. dijete se ustane i okrene ili sl. Zatim potaknite dijete/djecu na ponavljanje stiha vezanog uz "njihov" dan. Vi kažete "ponedjeljak" dijete reagira sa "zeleni se" itd. Na stihove "koštica je" uputite" svu djecu da čučnu i rukama pokriju glavu, odnosno da se "pretvore" u košticu. Pretpostavljam da će djeca željeti i tražiti da ponavljate stihove jer ovakav način učenja djeca doživljavaju kao igru, što nam je zapravo i bio cilj, te tako brzo i lako usvojiti sve stihove.