Priče, pjesmice, aktivnosti, edukativni i kreativni materijali za djecu predškolske dobi
18. siječnja 2019.
RUKAVICA
16. prosinca 2018.
Anđeli
Anđeli od češera i ukrasne trake
- češeri
- ukrasna vrpca
- drvena kuglica
- pištolj na vruče ljepilo
- ukrasna trakica
Potrebno:
- ukrasna široka traka
- škare
- drvena kuglica ili perlica za glavu
- uska girlanda sa zvijezdicama
- pištolj za vruče ljepilo
Postupak:
Izrezati jednu traku duljine 15 cm za haljinu anđela, a jednu oko 5 cm za krila. Haljinu u dijelu za glavu nafrkati ite složiti u krug pa zalijepiti krajeve. Vrpcu za krila zavezati u mašnu kako je prikazano na drugoj slici. Anđelu zalijepiti glavu, zatim komadić girlande za kosu anđela. Kapnuti malo ljepila na krila - dio koji je svezan, pa zaljepiti na leđa anđela. Sad kad je anđeo dobio krila, možete ga objesiti na božićno drvce, iskoristiti kao ukras u dekoracijama.
15. prosinca 2018.
Pjevanje božićnih pjesmica
"Blistaj, blistaj zvijezdo mala"
"Dođi, dođi Božiću"
"Ja nosim lampicu svoju"
"Spavaj mali Božiću"
24. siječnja 2018.
Snjegović
Potrebno:
- bijeli deblji papir
- ravnalo
- škare
- ljepilo
- klamerica
- plastične oči (neobavezno, oči se mogu i nacrtati)
- komadić narančastog kolaža za nos
- crni marker
- tkanina za kapicu (cca. dimenzija papira)
- trakica tkanine za šal (malo duži od širine papira)
- komadić špage, trakice ili sl. za vezanje kapice.
Optimalna veličina papira bila bi 20x13cm. Međutim, možete dimenziju smanjivati ili povećati ovisno o vašoj želji. Nakon što ste izrezali papir u željenoj dimenziji, zalijepite tkaninu za kapicu na jedan rub papira po cijeloj dužini. Zatim zalijepite oči i nos, nacrtajte usta i gumbiće te zaklamajte tkaninu kako bi se čvršće primila za papir (u protivnom bi se mogla odlijepiti dok ju budete vezali). Zarolajte papir, zaklamajte spojeve te za kraj zalijepite snjegoviću šal. I vaš snjegović je gotov.
Napomena:
21. siječnja 2018.
Snjegoviću, snjegoviću
Čuvajmo ga od vrućine,
od vatre i kiše.
Jer kad žarko sunce sine,
njega nema više.
Snjegoviću, snjegoviću
ti si slika zime.
Snjegoviću, snjegoviću
igrajmo se s njime.
11. prosinca 2017.
Božićna pšenica - simbol rađanja novoga života
Božićna pšenica simbolizira obnovu života, odnosno skoro ponovno buđenje prirode u proljeće, plodnost i blagostanje, kakvo si nastojimo priuštiti u blagdansko vrijeme.
Uz kićenje Božićnog drvca, te paljenje svijeća na adventskom vijencu, sijanje pšenice na Svetu Barbaru, odnosno Svetu Luciju, spada u novije običaje, koji su u naše krajeve došli pred kraj 19. stoljeća. Kako bi pšenica bila bogatija do Božića, neki ju siju 5. prosinca, na blagdan sv. Barbare.
Ako pšenicu niste zasijali na blagdan Svete Barbare, blagdan svete Lucije, koji obilježavamo 13.12., krajnje je vrijeme kako bi to učinili u skladu s tradicijom.
Savjeti za sijanje božićne pšenice
Kako bi pšenica što brže proklijala, večer prije ostavite pšenicu u vodi da nabubri, a kako bi što ljepše izgledala na blagdanskom stolu, pšenicu zasijte na ljepši tanjuriću ili nižoj zdjelici. Dno tanjurića ili zdjelice bogato obložite vatom koju dobro navlažite vodom. Na vatu rasporedite sjemenke pšenice. Ako sijete pšenicu u dublje posudice onda koristite zemlju umjesto vate jer bi se mogli pojaviti neugodni mirisi ustajale vode. Posudu napunite zemljom za cvijeće do razine jednog prsta niže od ruba posude. Po zemlji rasprostrite sjemenke pšenice koje zatim prekrijete rahlim slojem zemlje. Posudicu potom stavite na toplo i sunčano mjesto. Preko noći držite zdjelicu pokraj izvora topline kako bi pšenica brže proklijala.
Ako aktivnost sijanja pšenice provodite s djecom, uključite ih već od same pripreme posudica za sijanje. Različite se pvc posudice npr. od jogurta, pudinga i sl. različitim likovnim aktivnostima mogu preobraziti u lijepe i unikatne posudice za sijanje pšenica, a samim time, djeca će još više uživati u aktivnosti sijanja pšenice. Posudice možete iskaširati pa ukrašavati bojanjem temperama ili ih oblijepiti salvetama sa različitim uzorcima, a kada se osuše, prelakirajte ih kako bi ih zaštitili od vode.
Pšenicu zalijevajte redovito, ali ne previše jer bi se mogla pojaviti plijesan ili bi vlati mlade pšenice mogle požutjeti.
Sijanje i praćenje rasta pšenice za djecu je uzbudljiv događaj i izvor mnogih novih spoznaja. Prateći rast pšenice, djeca:
- stječu znanja o zemlji, vodi i svjetlosti kao uvjetima za rast i život
- stjeću iskustva dodirom, vidom, njuhom
- stjeću iskustva o prirodnoj okolini
- razvijaju pamćenja
- stjecanje iskustva o uzročno-posljedičnim vezama: može li pšenica rasti bez nas.
3. prosinca 2017.
Ideje za božićne ukrase
POTREBNO:
- kolaž papir
- šestar ili čaša za opcrtavanje kruga
- škare
- mala klamerica
Postupak:
Izrežite osam krugova veličine po želji, složite ih zajedno te ih preklopite po sredini. Klamericom pričvrstite krugove do dobivenoj liniji. Zalijepiti vrpcu ili končić na kojem će kuglica visiti. Sada rastvorite kuglicu te po dva polukruga spojite klamericom na dnu tako da svaki slijedeći pričvrstite na suprotnoj strani - gore i dolje, sve dok ne spojite sve stranice kruga.
Kuglica od novinskog papira
Pahuljice od papira
Božićne čestitke
Ukrasi u staklenkama
- staklenke sa poklopcima
- anđeli od češera
- šišarke
- umjetni snijeg
- vruči pištolj
- razni ukrasi za željene motive u staklenci: snjegovići, djed božićnjak, zvijezda, keramički anđeli, kućica i sl....
- ukrasne trakice
1. prosinca 2017.
ADVENTSKI OBIČAJI
ADVENTSKI VIJENAC
ADVENTSKI VIJENAC
Simbolika adventskog vijenca
BLAGDAN SV. NIKOLE
BLAGDAN SV. NIKOLE
BLAGDAN SV. LUCIJE
BLAGDAN SV. LUCIJE
OBIČAJ IZRAĐIVANJA JASLICA
OBIČAJ IZRAĐIVANJA JASLICA
UKRAŠAVANJE BOŽIĆNOG DRVCA
UKRAŠAVANJE BOŽIĆNOG DRVCA
27. studenoga 2017.
Heartwarming Christmas Story: "The Story of Four Candels"
Once, there were four candles in the temple of God.
The Four Candles burned softly, their warm light filling the room with peace.
The first candle was called Peace.
“I am Peace,” whispered the candle gently. “But these days, no one wants to keep me burning.”
And with a quiet sigh, Peace’s flame slowly faded away.
The second candle heard this and said,
“I am Faith. But these days, people believe they no longer need me.”
Its light flickered, grew weaker, and then Faith went out too.
The third candle spoke with sadness,
“I am Love, and I no longer have the strength to stay lit.
People push me aside and forget how important I am. They even forget to love those closest to them.”
And Love’s flame also disappeared.
Then, a little child entered the temple and saw that three candles were no longer burning.
Tears filled the child’s eyes.
“Why aren’t you shining?” the child cried. “You’re supposed to stay lit until the very end!”
At that moment, the fourth candle spoke softly, its flame warm and steady.
“Don’t be afraid,” it said kindly. “I am Hope, and as long as I am still burning, we can bring the others back to life.”
The child gently took the Candle of Hope and used its flame to relight Peace, Faith, and Love.
The room once again filled with light and warmth.
Then Hope whispered,
“Shine brightly and never lose me. No matter how dark things may seem, as long as Hope burns in your heart, the other lights can always return.”
The child shared this story with everyone, and to this very day, it is told whenever Christmas draws near—
a gentle reminder to keep the flame of Hope alive.
Check HERE for the shorter version suitable for younger children or ESL learners.
24. studenoga 2017.
Aktivnosti ususret Adventu
Počinje nedjeljom koja je po kalendaru najbliža blagdanu svetoga Andrije apostola, a ove godine je to nedjelja 03.12.2017. Došašće obuhvaća tri tjedna te dane između četvrte nedjelje došašća i samog Božića. Aktivnosti vezane za Advet započinju izradom adventskog vijenca i adventskog kalendara.
Izrada adventskog vijenca
Adventski vijenac je krug ili prsten ispleten od zimzelenog granja sa četiri svijeće, a postavlja se na stol za vrijeme adventa ili došašća kao simbol iščekivanja Božića. Svake nedjelje u došašću, pali se po jedna svijeća.
Čine ga dva osnovna simbola – krug i svijeće odnosno svijetlo. Krug ili prsten bez početka i kraja simbol je vječnosti i vjernosti, a svijetlo svijeća označava dolazeće svijetlo Isusa. Postupno paljenje svijeća znak je približavanja Božića, a četiri zapaljene svijeće označavaju posljednju nedjelju došašća.
Zeleno granje simbol je života koji ne prestaje.
Uvod u izradu može biti i priča "Četiri svijeće", a vrijeme izrade iskoristite za učenje stihova "Adventska pjesma".
Izrada adventskog kalendara
Adventski kalendar je posebni kalendar koji koristimo u iščekivanju Božića. Budući da vrijeme početka Adventa varira i svake godine pada na drugačiji datum, Adventski kalendar obićno započinje sa odbrojavanjem 1. prosinca iako mnogi uključuju i one prve dane adventa. Bilo kako bilo, odbrojavanje dana do Božića koristeći se Adventskim kalendarom jako je zabavno, ali i poučno i korisno, osobito u radu s malom djecom. Za svaki dan kojim smo bliže Božiću, odredite aktivnosti kojima ćete se taj dan pripremati za Božić, ili napišite duhovite poruke, izreke i sl.
Ovako je izgledao naš adventski kalendar pretprošle godine:
20. studenoga 2017.
Priča za djecu: Djevojčica sa zlatnom lampicom - Ja nosim lampicu svoju
„Ja nosim lampicu svoju
što lijepo svijetli i sja.
Na nebu blistaju zvijezde,
na zemlji sad svijetlim ja.
La, la, la, la, la, la, la la,
la bimela, bamela bum!
La, la, la, la, la, la, la la,
la bimela, bamela bum!"
I upravo se zbog te lampice, Lucija uvijek osjećala sigurno .
Jedne jesenje večeri kada se spustila tama u šumi, Lucija je primijetila da njezina zlatna lampica ne sjaji sjajem kojim je prije sjala.
Tijekom sljedećih dana svjetlost lampice bila je sve slabija te Lucija odluči potražiti Sunce kako bi ono vratilo sjaj njezinoj lampici pa ga krene pronaći.
Na putu kroz šumu, Lucija sretne svog prijatelja zeca.
„Lucija, dođi. Idemo se igrati“, reče joj zec veselo skačući po travi.
„Nemam vremena za igru. Moja lampica se gasi.“ odgovori Lucija tužno. „ Moram pronaći Sunce i ponovo vratiti sjaj svojoj lampici. Znaš li ti gdje ga mogu pronaći?“
„Ne znam, ali mogu ti pomoći tražiti ga.“, reče zec i krene s Lucijom tražiti Sunce. Luciju jako razveseli društvo njezina prijatelja zeca te nastave oni zajedno tražiti Sunce veselo pjevajući:
„Ja nosim lampicu svoju
što lijepo svijetli i sja.
Na nebu blistaju zvijezde,
na zemlji sad svijetlim ja.
La, la, la, la, la, la, la la,
la bimela, bamela bum!
La, la, la, la, la, la, la la,
la bimela, bamela bum!"
Lutajući tako šumom u potrazi za Suncem, sretnu oni vjevericu . „A gdje vi tako žurite“, upita ih ona.
„Idemo tražiti Sunce.“, odgovore joj Lucija i zec. „Znaš li ti možda gdje ga možemo pronaći?“.
„Ne znam, ali znam nekoga tko bi vam mogao pomoći. Mudra Sova će to sigurno znati. Idemo ju zajedno pitati.“, reče vjeverica veselo i pohita prema velikom hrastu gdje je živjela Mudra Sova.“
Noć se već spustila i zadnje zrake sunca nestale su u tami noći, a lampica se potpuno ugasila. Lucija tužno pogleda prijatelje i suze joj krenu niz obraze. Mudra Sova upravo se probudila.
„Mudra Sovo....“, obrati joj se vjeverica. „Moja prijateljica Lucija želi pronaći Sunce. Njezina lampica se ugasila. Znaš li ti gdje ga može pronaći kako bi joj ono ponovo vratilo sjaj.“
Sova je mudro šutjela. I baš kad su mislili da im ne želi odgovoriti i htjeli otići, Sova mudro prozbori:
„Hu-hu. Sunce ćete pronaći na vrhu šumske planine. Hu-hu. Ali požurite, morate tamo stići do zore.“
Luciji se vrati nada i srce joj veselo zaigra.
Zahvale mudroj Sovi na pomoći pa se upute prema šumskoj planini. Uspon je bio težak i strm, ali nisu odustali. Zvijezde su blistavo svjetlucale na vedrom nebu, obasjavajući im put prema vrhu. Napokon se popnu na vrh planine. Ali tamo nije bilo Sunca. Razočarani i umorni, stisnu se jedno uz drugo kako bi se malo odmorili….
Kad odjednom, prve zrake Sunca, crvene i žute, zaplešu po nebu i uštipnu Luciju po obrazu. Zatim se nebo ispuni zlatnim sjajem i Sunce pokaže svoje lice.
„O, drago Sunce“, uzvikne Lucija. „Moja se lampica ugasila. Molim te, vrati joj sjaj kako bi mi mogla svijetliti put.“
I dogodi se čudo. Jedna blistava zraka Sunca, spusti se s neba, zavrti se veselo plešući oko Lucije, zaustavi se i u trenu upali Lucijinu lampicu. Lampica zablista kao nikada do tada, sjajem zlatnijim od najblistavijeg zlata, a Sunce se nasmiješi pa nastavi šarati nebo svojim toplim zrakama.
"Hvala ti, Sunce", rekla je Lucija tiho. Sretna i zadovoljna, zajedno sa svojim prijateljima, Lucija krene nazad svojoj kući veselo pjevajući:
„Ja nosim lampicu svoju
što lijepo svijetli i sja.
Na nebu blistaju zvijezde,
na zemlji sad svijetlim ja.
La, la, la, la, la, la, la la,
la bimela, bamela bum!
La, la, la, la, la, la, la la,
la bimela, bamela bum!"
18. studenoga 2017.
Igre prstićima i rukama
Pokret, kao izvor spoznaje, raznim sadržajima i oblicima rada razvija ruku i prste i pričinjava zadovoljstvo i veselje. Zato kažemo da su ruke izvor spoznaje, ali i radosti i veselja. U igri se rukama koristimo pojedinačno, u paru ili skupini. Znači da ruke možemo isticati i kao predmet i sadržaj igre.Igre rukama kao oblik zabave ili aktivnosti koristi svaki odgajatelj u svom odgojno obrazovnom radu. Gotovo nema igre s pjevanjem u kojoj odgajatelj neće upotrijebiti ruke: „Boc, boc iglicama“, „Ovako se ruke peru, ovako…“, „Kad si sretan..“ i druge. Koriste se kad se želi djecu smiriti, zabaviti ili zaokupiti.
Dobrobiti koje djeca ostvaruju ovakvim igrama su mnogostruke. Između ostaloga, igre rukama za djecu su korisne jer:
- potiču razvoj socijalizacije (poštivanje pravila, suradnja, prihvaćanje poraza i dr.)
- potiču razvoj vještina izražavanja na materinjem jeziku (bogaćenje rječnika, slušanje, izgovor, pamćenje i dr.)
- njeguju tradiciju.
Kažiprst ga kuća nosi,
Srednjak šuti, pa se ljuti,
Što prstenjak sve izjeda,
A mezimcu ništa ne da.
JEDAN PRST
Jedan prst,
Dva prsta,
Tri.
S ovim prstom,
Čet'ri prsta,
Pet.
PRSTI
Ovaj ide u lov,
Ovaj za njim,
Ovaj kuću čuva,
Ovaj jelo kuha,
Ovaj ide m m m (mumljajući).
PRSTIĆ PALAC
Prstić palac, pravi znalac.
Kažiprst kazuje put.
Srednji prst je od svih veći.
Prstenjak se prstom hvali.
Peti viče: „mali, mali, mali.“
Upute za igru:
Objašnjavajući tekst, hvatamo redom dječje prstiće, a pri zadnjem stihu lagano protresemo njihov mali palac.
IDE BUBAMARA
Ide bubamara,
Ne zna gdje bi stala,
Gili,gili, gili…
Prstima lagano prelazimo djetetovim tijelom, a na zadnje riječi malo poškakaljamo dijete.
KUHALA MACA DJEČICI
Kuhala maca dječici,
u toj maloj ručici,
palcu dala, prstenjaku dala,
kažiprstu dala,
samo malom prstu ništa nije dala,
pa je trčao, trčao,
gle tu se sakrio.
Izgovarajući tekst, kružimo kažiprstom po dlanu djeteta. Kad izgovaramo "..dala." dodirujemo svaki dječji prstić. Izgovarajući "pa je trčao..." naši prsti "trče" po djetetovu tijelu. N vratu i iza uha malo ga poškakljamo uz izgovaranje "gle tu se sakrio.".
PRSTI
Prvi prst je palac,
pravi radoznalac,
drugi pravo kaže,
i nikada ne laže,
a srednjak je treći,
on je ponajveći,četvrti je domali,
prstenom se hvali,
a malić najmanji,
najslabiji, najtanji.
KRIŠ, KRAŠ, MATIJAŠ
Kriš, kraš, Matijaš.
Kaj mi daš?
(kažiprstom kružimo po djetetovu dlanu)
Packu dam.
(nježno pljesnemo po djetetovu dlanu)
Kriš, kraš, Matijaš.
Kaj mi daš?
(kažiprstom kružimo po djetetovu dlanu)Pikec dukec,
pac, pac, pac.
(na pac nježno pljesnemo po djetetovu dlanu)
Kriš, kraš, Matijaš.
Kaj mi daš?
(kažiprstom kružimo po djetetovu dlanu)
Prstom buc,
(bocnemo prstom djetetov dlan)
Dlanom tuc,
(pljesnemo djetetov dlan)I za nos povuc.
(nježno povučemo djetetov nosić).
(ispružimo ruke i mičemo prstima)
kad ih stisnem, to je šaka.
((stisnemo šaku).
Bum, bum, bum, bum, bum,
(udaramo šaku u šaku)
to je pjesma laka!
Igraju se ruke dvije,
(mašemo rukama, vrtimo, pucketamo prstima)
tko će bolje tko će prije.
Bum, bum, bum, bum, bum,
(udaramo šakom u šaku)
to je pjesma laka!

OKOŠ BOKOŠ, PITA KOKOŠ
Okoš bokoš, pita kokoš,
kol´ko, kume, tebi treba jaja?
Okoš bokoš, skoći kokoš,
pita Baja, kol´ko tebi treba jaja.
Skupina djece postavi se u krug te ispruže ruke ispred sebe sa zatvorenim šakama. Jedno dijete, govori u ritmu tekst i dodiruje po redu svaku šaku, pa i svoju. Budući da mu je jedna ruka zauzeta, on umjesto nje dodiruje i svoju bradu. Na zadnju riječe, suigrač na čijoj šaci se zaustavila šaka djeteta koje izgovara tekst, odgovara brojem od jeda do deset (ako su djeca starije do dvadeset).Ritam udaranja se nastavlja do izrečenog broja. Onaj koga zahvati dogovoreni broj, makne svoju šaku iz kruga. Igra se dok ne ostane samo jedna šaka u igri, a dijete čije je šaka, je pobijednik igre.
MAKARON
Son makaron,
son makaron
marin, marion.
leo, leo, cin cin cin.
Leo leo, cin, cin cin.
Jedan, dva, tri.
Son makaron, son solfeđo.
Dum dum dum,
dum, dum, dum,
trif, traf, truf.
Son makaron,
son seferon,
temaron, temaron,
leo, leo, cin cin cin,
Leo, leo, cin cin cin.
Jedan dva, tri,
magarac si ti.
Igra se izvodi stojeći ili sjedeći u krugu. Djeca ispuže dlanove, ali tako da dlan desne ruke leži na dlanu lijeve ruke desnog susjeda. Svi dlanovi su okrenuti prema gore. Dijete koje počinje igru svojim dlanom udari o dlan svog lijevog susjeda uz izgovaranje prvog dijela teksta (son makaron). Drugo dijete nastavlja postupak i tako se dlanovi u krugu udaraju pri čemu se izgovara tekst. pri izgovaranju cic cin cin udara se dlan tri put, a na poslijednju riječ "Ti" dijete treba izmaknuti dlan. Ukoliko dijete ne uspije izmaknuti dlan, ispada iz igre. Na taj način se igre sve dok ne ostane jedno dijete koje je pobijednik igre. Igra se može provoditi izgovaranjem samo prve kitice.
TKO JE DOŠAO
Prsti jedne i druge ruke su spojeni (dlan o dlan), a na određeni tekst lupka se prstima na ovaj način:
Tko je došao? - Lupka se samo palčevima.
Mi, mi, mi! - Palčevi su spojeni, lupka se ostalim prstima.
Mama, mama, to si ti? - Lupka se palčevima.
Da, da, da. - lupka se kažiprstima.
Tata, tata to si ti? - Lupka se palčevima.
Da, da, da. - Lupka se srednjim prstima.
Brate, brate to si ti? - Lupka se palčevima
Da, da, da. - lupka se prstenjacima.Sestro, sestro to si ti? Lupka se palčevima.Da, da, da. - lupka se malim prstima.Svi smo zajedno, da, da, da. - Lupka se prstima.
15. studenoga 2017.
Priča za djecu: Priča o četiri adventske svijeće
Jednom davno u Božjem hramu gorjele su četiri svijeće. Svaka je imala svoje ime i posebno značenje. Njihovi su plamenčići nježno titrali i grijali prostor toplinom.
Prva svijeća zvala se MIR.
Tiho je rekla:
„Ja sam MIR. Ljudi me često zaborave čuvati. Umjesto mira, svađaju se i ljute. Zato ću se ugasiti.“
I njezin se plamen utišao.
Druga svijeća zvala se VJERA.
Rekla je tihim glasom:
„Ja sam VJERA. Ljudi sve manje vjeruju — u Boga, u sebe i jedni u druge. Zaboravljaju koliko je vjera važna.“
I njezin je plamen nestao.
Treća svijeća zvala se LJUBAV.
Rekla je tužno:
„Ja sam LJUBAV. Ljudi ponekad zaborave voljeti i pomagati. Bez ljubavi, ja više ne mogu svijetliti.“
I ona se ugasila.
Tada je u hram ušlo jedno malo dijete.
Vidjelo je ugašene svijeće i tužno reklo:
„Zašto ste se ugasile? Trebale ste gorjeti zauvijek!“
I djetetu su potekle suze.
Ali tada se začuo topao, nježan glas.
To je govorila četvrta svijeća — NADA.
„Ne plači,“ rekla je. „Ja još gorim. Sve dok postoji nada, možemo opet zapaliti i mir, i vjeru, i ljubav. Nada nikada ne smije nestati!“
Dijete je pažljivo uzelo NADU i s njom ponovo upalilo ostale tri svijeće.
Odjednom je cijeli hram bio obasjan toplom svjetlošću.
NADA je rekla:
„Sada zajedno svijetlimo i podsjećamo sve ljude: čuvajte mir, vjerujte, volite jedni druge, i nikada ne gubite nadu.“
I tako se, svake godine u adventu, pale četiri svijeće — Mir, Vjera, Ljubav i Nada — da nas podsjete koliko je svjetlost jača od tame.
14. studenoga 2017.
Razvoj djece: Razvoj socijalne kompetencije u ranom djetinjstvu
Socijalno kompetentna djeca ona su koja se upuštaju u zadovoljavajuće interakcije i aktivnosti s odraslim osobama i vršnjacima i kroz takve aktivnosti unapređuju svoju osobnu kompetencije, a to su:
➜Popularnost i prijateljstvo
Stručnjaci za socijalni razvoj razlikuju dva aspekta socijalne kompetencije: POPULARNOST (VRŠNJAČKI STATUS) i PRIJATELJSTVO
➜Društvenost i prisnost
Važan čimbenik u ocjeni socijalnog razvoja djeteta može biti kvaliteta, a ne kvantiteta vršnjačkih odnosa. To znači da je važnije da dijete ima nekoliko prijatelja s kojima ima jaču emotivnu vezu, nego da ima puno prijatelja sa nikakvom ili slabijom emotivnom vezom
SASTAVNICE SOCIJALNE KOMPETENCIJE
Sposobnost da reguliraju svoje emocije važan je doprinos razvoju vršnjačkog statusa i prijateljstva.
1. Regulacije emocija
Sposobnost da se reagira na zahtjevne situacije s rasponom emocija i na način koji je socijalno prihvatljiv i dovoljno fleksibilan da bi ostavio i prostora i za spontane reakcije, ali i za sposobnost odgode spontane reakcije prema potrebi. U ranom djetinjstvu djeca moraju naučiti kako se nositi sa frustracijama, kako uživati u drugima, prepoznati opasnost, prevladati strah i tjeskobu te kako razvijati prijateljstva.
2. Socijalno znanje i socijalno razumijevanje
Socijalno kompetentna djeca usklađuju svoje ponašanje s tuđim tako da nađu zajednički jezik, razmjenjuju informacije i ispituju sličnosti i razlike. Socijalna umijeća su najvažnija za socijalno sudjelovanje i uspjeh.
3. Socijalne dispozicija
Predstavlja namjerno i umjereno ponašanje prema širokim ciljevima:
- radoznalost
- šaljivost
- kreativnost
- plahivost
- refleksivnost
- pristupačnost
- svadljivost
- škrtost
- STIDLJIVOST
- AGRESIVNOST
Postoje dva tipa agresivnost:
1. Reaktivna agresivnost - defenzivna reakcija na neki izazov koji je popraćen vidljivim bijesom
2. Proaktivna agresivnost - sileđijska agresija kojoj je cilj dominacija ili zastrašivanje vršnjaka. Djeca su agresivna jer im nešto manjka, neko socijalno umijeće ili kontrola impulsa, ili jer se ne znaju nositi sa visokim razinama bijesa ili agresivnosti.
- USAMLJENOST
UTJECAJI NA RAZVOJ SOCIJALNE KOMPETENCIJE
- ULOGA OBITELJI
⟶AUTORITATIVNI ODGOJ
Kombinacija intenzivne skrbi i intenzivnog nadzora kao i dobre komunikacije i topline. Socijalno kompetentna i samostalna djeca potječu iz obitelji u kojima su iskusila i bliskost i rezerviranost, i ljubav i strogost.
- ULOGA VRŠNJAKA
ULOGA ODGOJITELJA
Kada se odgojiteljica posveti jednom djetetu umjesto da se obraća cijeloj grupi, lakše će potaknuti dijete na aktivno mišljenje pomoću neke problemske situacije i ponuditi prijedloge na topao poticajni način.
DJELOTVORNE STRATEGIJE KOJE POJAČAVAJU SOCIJALNU KOMPETENCIJU
➤OTVORENA KOMUNIKACIJA S RODITELJIMA
➤POŠTIVANJE DJEČJIH OSJEĆAJA
➤USPOSTAVA AUTORITETA I POVJERENJA
➤POZITIVNO ETIKETIRANJE DJEČJEG KARAKTERA
➤UVAŽAVANJE INDIVIDUALNIH RAZLIKA
➤POZIVANJE NA TEMELJNA PRAVA
➤POJAČAVANJE PROSOCIJALNIH UMIJEĆA
➤OBRAĆANJE DJEČJEM ZDRAVOM RAZUMU
➤POMOĆ U PREVLADAVANJU NEDAĆA
NENASILNO RJEŠAVANJE SUKOBA
Sukob je situacija u kojoj postoje suprotna zbivanja i tendencije, ponašanja i emocije.
KONSTRUKTIVANO RJEŠAVANJE SUKOBA predstavlja aktivan odnos prema problemu, u kome će svaki sudionik voditi računa kako o svojim potrebama i željama, tako i o potrebama i željama druge strane. Socijalne vještine, odnosno naučeni oblici ponašanja, pridonose uspostavljanju uspješnijih odnosa s okruženjem i većem osobnom zadovoljstvu.
SOCIJALNE VJEŠTINE KOJE NASTOJIMO RAZVIJATI KOD DJECE:
- slušanje
- započinjanje i održavanje razgovora
- postavljanje pitanja
- zahvaljivanje i pohvaljivanje
- predstavljanje sebe i drugih
- davanje i slijeđenje uputa
- ispričavanje
- uvjeravanje
- poznavanje i izražavanje tuđih osjećaja
- traženje dozvole
- dijeljenje, pomaganje, pregovaranje
- samokontrola
- izbjegavanje tučnjeva i sl.
Literatura:
- Katz i McClellan: Poticanje razvoja dječje socijalne kompetencije
- Marina Ajduković i Nina Pečnik: Nenasilno rješavanje sukoba
- Josip Janković: Sukob ili suradnja
PREPORUČENE KNJIGE I SLIKOVNICE:
- Marian Diamond i Janet Hopson: Čarobno drveće uma
- Sue Bredkamp: Kako djecu odgajati
- Mira Čudina-Obradović: Priče o dobru, priče o zlu
- Jesper Juul: Vaše kompetentno dijete
- Grupa autora: Osobine i psihološki uvjeti razvoja djece predškolske dobi
- Ivanka Borovac : Dječji bonton: Pravila lijepog ponašanja - slikovnica
- Valentina Glavica: Priče za djecu
- Zbirka Miffy: Miffy je zločesta
- Marina Ajduković i Nina Pečnik: Nenasilno rješavanje sukoba
- Josip Janković: Sukob ili suradnja
- Katz i McClellan: Poticanje razvoja dječje socijalne kompetencije
- John B. Thomson: Zdravo djetinjstvo
30. rujna 2017.
Sports
The aim of this lesson is to talk about the various sports that children are familiar with. As always, when planning an ESL class methodology, it is necessary to determine the target words, and I have chosen the following ones: football, handball, tennis, hockey, volleyball, athletics.
Cilj aktivnosti je razgovor o različitim sportovima koji su djeci uglavnom poznati. Kao i uvijek , prilikom planiranja metodičkog sata engleskog jezika, potrebno je odrediti ciljane riječi, a ja sam odabrala slijedeće: football, basketball, tennis, hockey, volleyball, athletics.
Za zagrijavanje i uvod u aktivnosti otpjevali smo pjesmicu s pokretima "Walking, walking“ te odigrali pokrenu igru u kojoj djeca rade pokrete prema uputama npr. jump, run, touch your toes i sl. Naravno, tu sam upotrebljavala action verbs koje su već djeca usvojila u ranijim aktivnostima.
For warming up and introduction to activities, we sang the song "Walking, walking" and played a game in which children did the moves according to instructions such as jump, run, touch toes etc. Of course, I used the action verbs that children have already learned in earlier activities.
Budući da se djeca prvi put susreću sa nazivima navedenih sportova, uvela sam djecu u ciljani vokabular koristeći flashcards. S obzirom da u grupi imam i mlađu djecu, prvo sam djeci pokazala flashcards te ih uputila da imenuju sportove koje prepoznaju te imenovala one koje nisu prepoznala.
Since children had learned the names of these sports for the first time, I introduced the kids to the target vocabulary using flashcards. Given that I have younger children in the group, I first showed the kids flashcards and asked them to name the sport they recognized and named those they did not recognize in Croatian language.
Uvela sam djecu u ciljani vokabular pokazujući i imenujući sportove prvi put, a zatim sam uputila djecu da ponove riječ - svaki sport tri puta. Nakon upoznavanja sa vokabularom, odigrali smo „What's missing“ game.
I introduced the children to the targeted vocabulary by pointing and naming the sport for the first time and then I asked the children to repeat the word - every sport three times. After getting to know the vocabulary, we played "What's missing" game.
„Mime the word“
When children adopt vocabulary sports, arrange TPR or you show them movements for each sport. Invite a child and whisper a word (sport) to a child; he or she then mimes the sport for other children to guess.
„Shoot the sport“
For this activity, you will need: a large die, big flash cards, and a ball. Place large flashcards on the floor or hang them on a board or wall and mark the shooting point on the floor with. It can be played in several variants. Divide the children into two or three groups and compete for who will have more hits. You say the sport and the children shoot the flashcard.
Za ovu aktivnost potrebno je: velika kartonska kocka, velike flashcards i lopta. Velike flashcards posložite na pod ili objesite na ploču ili zid te označite mjesto gađanja na podu pik trakom. Igrati se može u nekoliko varijanti. Npr. djeca mogu pojedinačno gađati sport prema uputi ili ekipno da se podijele u dvije-tri grupe pa se natječu tko će imati više pogodaka.
„Snap“
Divide the kids into several teams. For each team in each round plays one child. Big flashcards are hanging on the board or smaller flashcards placed on the floor. Say the sport or do a TPR (if you have children introduced into TPR's targeted sports). Who says "Snap" and cover the sport with his/her hand first, gets one point.
Podijelite djecu u nekoliko timova. Iz svakog tima u svakom krugu igra po jedno dijete. Velike flashcars obješena se u na ploču ili manje flashcard posložene na pod. Recite na glas jedan sport ili ga pokažite TPR ako ste djecu uveli u TPR ciljanih sportova. Tko prvi kaže „Snap“ i rukom poklopi zadani sport dobije jedan bod.
„What sport do you play“ - „I play …..“
Show the kids flashcards and emphasize for each sport "I play ... .tennis / handball" or "I do not play ...". Then ask the kids "What sport do you play" and direct them to answer "I play ...". You can end this activity so that kids can draw the sport they know to play or they want to learn.
Pokažite djeci flashcards te naglasite za svaki sport „I play ….tennis/handball“ ili „I don't play….“. Zatim pitajte djecu „What sport do you play“ i tražite da vam odgovore sa „I play…“ . Ovu aktivnost možete završiti tako da djeca nacrtaju sport koji znaju igrati ili bi željeli naučiti.
Za kraj sata predlažem slijedeće :
Volleyball with a baloon
In the middle of the carpet/floor spread the rope to improvise the volleyball net. Organize a small tournament and divide the kids into several smaller teams or allow them to choose their own team. Arrange the rules, give the children the baloon and the tournament can start.
Na sredini tepiha/poda zalijepite pik traku ili raširite uže kako bi improvizirali mrežu za odbojku. Organizirajte mali turnir te podijelite djecu u nekoliko manjih timova ili im dozvolite da si sami biraju suigraće – brojalicom odredite kapetane timova koji naizmjence biraju svoje suigraće. Umjesto lopte napušite balon dogovorite pravila i turnir može počet.
Learn how to sing the song "What do you like,"
To learn this song you first need to teach children the names and TPR of the sports that are mentioned in the song.
Na internetu možete nači različite radne listove kojima možete završiti sat te ponoviti i utvrditi naučeno.
For the end, you can find a variety of worksheets on the net that you can finish the lesson with.



























