17. travnja 2020.

Sklop aktivnosti: Čiste ruke - manje muke




Edukativne stihove "ČISTE RUKE MANJE MUKE" s ilustracijama pogledajte OVDJE.
Stihovi uz ilustraciju odličan su poticaj za sklop aktivnosti na temu "Zdravlje - Čiste ruke, manje muke"*. Osobno sam ih iskoristila kao uvod prije izvođenja eksperimenata "Kako se bakterije šire rukama" te "Reakcija prljavštine na sapun". Prije čitanja stihova razgovarali smo o bakterijama: zašto su opasne, gdje se sve nalaze, možemo li ih vidjeti golim okom i sl. Kada u učenje uključimo što više osjetila, osim što će djeci biti zabavnije čime i njihov interes traje duže, učenje se odvija na višoj kognitivnoj razini. Iz tog razloga, izradila sam ilustracije stihova jer na taj način djeca povezuju riječi sa slikama, a dodamo li i pokret, kinestetički. Koristeći ilustracije, čitanje će biti poticajno uključimo li i dijete u čitanje. Nakon što prvi put pročitate stihove, predlažem da ponovite čitanje i aktivno uključite djecu postavljanjem različitih poticajnih pitanja, kao npr.:

  • "Što misliš kako izgledaju bakterije?"
  • "Zašto su bakterije "zločeste bubice"?"
  • "Jesu li bakterije velike ili male i možemo li ih mi vidjeti?"
  • "Koliko bakterija vidiš na slici? Hajdemo ih zajedno prebrojati....."
  • "Što bakterije vole/Gdje se vole zadržavati?""Što bakterije ne vole/Što to ubija bakterije?"
  • "Kada je sve potrebno prati ruke?"
  • "Kako se ruke pravilno peru?"
  • "Kako se sve možemo boriti sa bakterijama?" i sl.
Nakon pročitanih stihova, nastavili smo razgovor te, s ciljem poticanja razvoja spoznaje i usvajanje znanja o načinu širenja bakterija pa tako bolesti, te sprečavanju njihova širenja pravilnim pranjem ruku, izveli smo već spomenute eksperimente.

Pravilno pranje ruku djeci možete demonstrairati uz pokret i pjesmicu "Ovako se ruke peru" ( na melodiju pjesmice "The Wheels on the Bus"). Pjesmica traje oko 20-ak sekundi što je dovoljno za temeljito pranje ruku jer djeca još uvijek nisu sposobna poimati vrijeme pa im pjevušenje tih stihova dok peru ručice daje okvirno vrijeme potrebno za temeljije i učinkovitije pranje ruku.

EKSPERIMENT "KAKO SE BAKTERIJE ŠIRE RUKAMA"

Potrebno:
  • krema za ruke
  • šljokice.
Djeca sjede u krugu. Prvo dijete obilno namaže ruke kremom za ruke te mu se ruke posipaju šljokicama. Uputite djecu da zamisle da su šljokice bakterije. Sada se rukuje s djetetom s njegove desne ili lijeve strane i tako u krug. Bakterije, odnosno šljokice, će se lijepiti s ruke na ruku te će na kraju biti prisutne na rukama sve djece.



EKSPERIMENT "REAKCIJA PRLJAVŠTINE/BAKTERIJA NA SAPUN"
Potrebno:
  • tanjur, lavor ili neka plića posuda....
  • voda
  • papar u prahu
  • tekući sapun
U vodu koju smo pripremili u plićoj posudi, dodati puno papra kako bi se prekrila cijela površina vode. Papar je prljavština, baš kao i ona na našim rukama. U sredinu kapnuti malo sapuna. U trenutku kada sapun kapne u vodu, prljavština će "pobjeći" i povući se u stranu te ostaviti čisto područje oko mjesta gdje je kapnuo sapun.



U planiranju i realizaciji aktivnosti, uvijek nam je cilj stvaranje uvjeta za optimalan razvoj djeteta, odnosno poticanje cjelokupnog razvoja pa smo aktivnost završili likovnom aktivnošću "Bakterije na mojim rukama". Uputila sam djecu da vizualiziraju kako oni misle da bakterije izgledaju te da ih nacrtaju na obrisima svojih ruku.

Više o aktivnostima na temu pročitajte u "Moje tijelo"





16. travnja 2020.

Plesna haljina žutog maslačka (Sunčana Škrinjarić)



Svake je godine cvijeće priređivalo raskošni ples koji je bio toliko velik i poseban da je trajao do zore. Pripreme za ples su trajale tijekom cijele godine. Krojile su se i izrađivale posebne haljine te su se pripremali razni ukrasi i kape.

I tako je jedne godine u jarku, jedan žuti maslačak plakao jer je znao da ne može prisustvovati plesu. Naime, on je smatrao sebe neuglednim jer je imao ružnu haljinu. Tada je jedna bubamara, odnosno božja ovčica, začula plač maslačka. On joj se tada povjerio i rekao joj je da plače jer je njegova haljina ružna i da svi cvjetovi imaju ljepšu haljinu od njega te da on zato ne može prisustvovati plesu. Maslačak ne želi biti najružniji cvijet na plesu.

Bubamara nije znala što da radi i kako da maslačku pomogne pa je za savjet pitala ostale kukce. No, nitko nije znao kako mu pomoći.
Cijelu priču čuo je stari pauk koji je bio jako zao. On je osjetio da mu se te noći približava smrt pa je bio jako nesretan. Odlučio je da će maslačku istkati haljinu kakvu neće nitko drugi imati. Vjerovao je da će mu biti lakše umrijeti ako razveseli maslačka.

I tako je stari pauk bio zaposlen cijelu noć, a ujutro sljedeći dan, haljina je bila gotova. Maslačak je obukao haljinu i sretan otišao na ples. Cijelu je noć sa svima plesao, a svi su se divili njegovoj prekrasnoj haljini.

Sljedećeg dana, jedan je dječak puhnuo u maslačka i njegova se haljina rasprsnula. No, na proljeće je pored tog istog maslačka niknulo još mnogo drugih. I svi su oni prisustvovali plesu cvijeća u svojim predivnim paučinastim haljinama.

(skraćena verzija)

Cijelu priču poslušajte u audio formatu:






15. travnja 2020.

URADI SAM: Kist za vodene boje


Ako ste jedni od onih koji ne vole bacati stvari i uživaju u recikliranju, ovo je sigurno aktivnost za vas. 

Potrebno:

  • stara kozmetička četkica
  • škare selotejp 
  • čačkalica
  • klamerica ili pištolj za vruče ljepljenje
  • slamčice za vodu
Kako napraviti kist brzo i lako, pogledajte u videu što slijedi:










13. travnja 2020.

Uradi sam: Vodene boje



Akvarel ili vodene boje su boje čiji je pigment fino mljeven, povezan vezivom, smješten u posudice i topiv u vodi, po čemu su i dobile ime; riječ aqua znači voda. Vodene boje možete napraviti i sami, brzo i jednostavno, a postupak ću vam opisati u današnjem postu.


Većinu djece impresionira slikanje vodenim bojama  te im nije toliko bitan produkt koliko sam čin slikanja: potezi kistom, rastapanje vode i boja na papiru, eksperimentiranje bojama i sl.

U početku dok dijete eksperimentira vodenim bojama stječe iskustvo i usvaja osnovne primjene i mogućnosti slikanja vodenim bojama.

Način primjene


Vodene boje se razrjeđuju vodom te nanose mekanim kistovima različitih debljina na hrapavi papir.  Može se slikati na suhoj ili mokroj podlozi, odnosno prethodno čistom vodom namočeni papir. Ova se tehnika može  dobro kombinirati i s različitim crtačkim tehnikama kao što su olovka, flomaster, tuš i pastela koja spada i u crtačke i slikarske tehnike.
Pokazalo se da mlađa djeca često ponavljaju određene motive, što može značiti da su zainteresirana za svojstva primarne boje, dok starija slikaju različite motive, što predstavlja znak njihove razvojne zrelosti.

Upute za djecu


Zaštitimo stol, ponudimo vodene boje, kistove, papir i posudicu s vodom. Tijekom slikanja potičemo dijete da mekano drže kist te nježno kistom utopljenim u vodu razrjeđuju boju. U početku dijete nema taj osjećaj za pravilno doziranje vode i boje te najčešće struže boju ili skoro pa suhim kistom  pokušava nanijeti boju na papir što često rezultira i trganjem papira. Ali, sve je to proces u kojima dijete otkriva mogućnosti, primjenu i pravilno korištenje vodenih boja. Stoga je poželjno za cijelo vrijeme aktivnosti poticati dijete da koristi puno vode i ispire kist nakon korištenja jedne boje.
Budući da motivacija za slikanje često proizlazi iz priča, bajki, a često i iz  crtića, prije svakog slikanja – ovisno o tematici – djeci se može ispričati priča kao uvod u slikanje. Uvod može biti i razgovor o nekoj temi, promatranje prirode ili proučavanje nekog umjetničkog djela i sl.
Kada ste sve pripremili i dijete je motivirano za slikanje, ne preostaje mu ništa osim uživanja u umjetničkom izražavanju.

Nemate vodene boje? Ili kistove? Sada je idealno vrijeme da ih sami napravite kod kuće budući da nakon Uskrsa sigurno imate višak boje za jaje ili boje za hranu. Još dodate popisu malo sode bikarbone, bijelog octa i gustina te mrvicu šećera i  imate sve sastojke za izradu vodenih boja i razveselite svoje mališane. 

Danas ću vam opisati kako napraviti vodene boje, a u slijedećem postu, a do tada će se vodene boje osušiti i biti spremne za korištenje, opisat ću vam kako napraviti kistove različitihdebljina kako bi zadovoljstvo slikanja bilo još veće.

Više o likovni aktivnostima pročitajte OVDJE.

Uradi sam: Vodene boje

Potrebno:

  • dublja posuda, metlica ili vilica za miješanje
  • kalup za led ili npr. podložak od bombonjere
  • mjerica (npr. 2 žlice) sode bikarbone
  • 2/3 mjerice bijelog octa
  • mjerica gustina
  • 1 žličica šećernog sirupa (4 žličice šećera otopljeno u 1 žličii vode)

Cijeli postupak pogledajte u videu koji slijedi:



Napomena!
Dovoljno vam je samo nekoliko osnovnih boja jer ostale boje možete dobiti miješanjem dviju osnovnih pa se prisjetimo:



Nadam se da vam je današnji post koristan i da vam se sviđa. A sada kist u ruke i probudite kreativc u sebi! Slobodno podijelite dječje uratke u komentarima ispod posta. Mene to bi jako razveselio, a vjerujem i vaše najmlađe da vide  svoje i radove ostale djece (ili možda i odraslih) „izložene“ negdje gdje ih i drugi mogu vidjeti! Tako između ostalog, jačamo djetetovo pouzdanje, dodatno ga motiviramo na izražavanje te mu pokazujemo da cijenimo ono što radi i stvara.

Pozdrav do slijedećeg posta!