16. siječnja 2016.

Predčitačke vještine

Predvještine čitanja i pisanja

Čitanje je složena aktivnost koja ovisi o nekoliko sposobnosti i vještina koje se postupno razvijaju, a podrazumijeva razumijevanje pisane poruke. Temelji se na prožimanju jezično-govornih, vidnih, slušnih i spoznajnih  sposobnosti i mnogih znanja. Da bi dijete naučilo čitati, ono mora za svaki glas u riječi naučiti dogovorene znakove slova i naučiti kako se provodi - šifrira svaki glas u riječi pomoću toga znaka - slova. Za razumijevanje napisanog, odnosno pisane poruke, dijete treba prije svega vidjeti grafem (slovo), povezati ga s fonemom (glasom), izdvojiti glasove u riječima, te ih kasnije spajati u smislene i razumljive cjeline, odnosno riječi.

Sva novija istraživanja upućuju na važnost dvaju osnovnih gradbenih elemena čitačke vještine, a to su govor  i glasovna osjetljivost djeteta. Stoga je nužno sustavno razvijanje predčitalačkih i čitačkih vještina u predškolskom razdoblju: razvijati govor, izražavanje i razumijevanje govora kroz IGRU koja prije svega mora biti zanimljiva, motivirajuća, dozirana i raspoređena.

Temelji za nesmetano usvajanje predvještina čitanja i pisanja podrazumijevaju uredan govorno-jezični razvoj, uredan razvoj pažnje, pamćenja, koncentracije, te auditivne i vizualne percepcije, važne za učenje čitanja i pisanja. Na osnovi razvijenosti predčitalačkih vještina u određenoj dobi, mogu se prepoznati djeca koja bi kasnije mogla imati poteškoće u usvajanju čitanju i pisanju.

Jedan od takvih pokazatelja kod djece su i poteškoće pri praćenju i pamćenju riječi koje se međusobno slažu odnosno rimuju. Ako dijete teško prati  i sudjeluje u igrama prepoznavanja riječi koje se slažu, odnosno rimuju, možemo kod njega očekivati poteškoće u usvajanju predvještina čitanja i pisanja.


Pisanje kao najsloženija vještina zahtjeva integraciju pažnje, memorije, motornih vještina, jezika i znanja.
FONOLOŠKA SVJESNOST (glasovna analiza – raščlamba i glasovna sinteza – spajanje)
Fonološka svjesnost je sposobnost rastavljanja riječi na glasove i sastavljanja glasova u riječi, povezivanje glasova (fonema) sa slovima (grafemima) i na kraju, razumijevanje napisane riječi.


Razine razvoja fonološke svjesnosti kod djeteta urednog govorno-jezičnog razvoja:

  • Prepoznavanje i slaganje rime (3-4 god.)
  • Prepoznavanje i segmentacija slogova (4-5 god.)
  • Prepoznavanje prvog glasa u riječima (5,5 god.)
  • Rastavljanje riječi na glasove i sastavljanje glasova u smislene cjeline – riječi (6 god.)
  • Stvaranje veze glas – slovo (6,5 god.)
  • Sposobnost stvaranja novih riječi dodavanjem, oduzimanjem ili premještanjem glasova u riječima (7 god.)

Preduvjeti za nesmetan razvoj predvještina čitanja i pisanja kod djeteta:

  • Uredan govorno-jezični razvoj
  • Sposobnost djeteta da razumije ono što govori, da razumije govor drugih, da razumije sadržaj priče, te da ju samo može prepričati
  • Uredan izgovor svih glasova do šeste godine
  • Rečenica uredne gramatičke strukture
  • Lako uči pjesmice napamet
  • Uočava i stvara rimu
  • Lako i dobro pamti pjesmice, priče, slike i događaje
  • Uredna pažnja i koncentracija
  • Motorički spretno
  • Interes za crtanje i pisanje

Iako većina djece lako i brzo uči čitati, prema podacima svjetskih literatura, 10% djece ima poteškoće u usvajanju vještine čitanja ili disleksiju, kao najčešći uzrok poteškoća s učenjem. 

Disleksija je sindrom koji obuhvaća niz simptoma. Očituje se u različitim teškoćama, u različitim jezičnim sastavnicama, uključujući, uz teškoće čitanja i pisanja, i mnogo ozbiljnije teškoće u stjecanju vještine pisanja.
Ukratko, disleksija nije bolest, nije vezana uz dob, obrazovanje niti inteligenciju. Disleksija je poremećaj čitanja i pisanja,a vezana je uz teškoće usvajanja školskog gradiva jer dijete teže čita i piše, ili teže rješava matematičke zadatke (naročito zadatke s riječima). Disleksija je jedna od specifičnih poteškoća učenja i pojavljuje se u čitanju i pisanju, brojevnom i ponekad notnom zapisu.

Disgrafija je smanjena sposobnost djeteta da svlada vještinu pisanja (prema pravopisnim načelima određenog jezika). Očituje se mnogobrojnim, trajnim i tipičnim pogreškama. Teškoće nisu povezane s neznanjem pravopisa. Trajno su zastupljene bez obzira na dovoljan stupanj intelektualnog i govornog razovja, uredan sluh i vid, te školovanje. Iako se u mnogim slučajevima specifične poteškoće u pisanju javljaju zasebno, česti su slučajevi da se u djeteta disleksija i disgrafija javljaju istovremeno.

Diskalkulija je poremećaj matematičkih sposobnosti, a očituje se u poteškoćama razumijevanja i usvajanja matematičkih pojmova i operacija, slabom poznavanju matematičkog rječnika, rotacijama, zamjenama, dodavanju, te premještanju znamenaka u brojevima.


Simptomi u predškolskoj dobi koji mogu ukazivati na poteškoće u učenju čitanja i pisanja:

  • kasno progovaranje i usporen govorno-jezični razvoj
  • siromašan rječnik
  • dugo zadržavanje grešaka u izgovoru glasova
  • teškoće govorno-jezičnog izražavanja
  • agramatizmi u govoru
  • teškoće u učenju pjesmica i brojalica
  • teškoće u pamćenju
  • nerazvijena fonološka svjesnost i nakon 6. godine
  • poteškoće zadržavanja pažnje
  • nespretnost u krupnoj i finoj motorici
  • nesigurnost u prostorno-vremenskim odnosima
  • hiperaktivnost, impulzivnost
  • nezainteresiranost za crtanje i pisanje
  • nemotiviranost, te nedostatak interesa za slikovnice i čitanje.

UBRZANI RAZVOJ ČITANJA


DAROVITOST I ČITANJE

Djeca velikih intelektualnih sposobnosti, tj. darovita djeca, vrlo su često napredni čitači. Ona čitaju prije polaska u školu, a neka od njih već i u dobi od dvije godine. Vrlo često nauče čitati sama, ali češće uz pomoć: pitaju za objašnjenja i imena slova, pokušavaju pročitati natpise, reklame. Bez obzira jesu li darovita u matematičkom, književnom ili nekom drugom području, često je darovitu djecu najlakše prepoznati upravo po ranom zanimanju za knjige, po njihovoj izrazitoj i rano izraženoj sposobnosi da se služe isanim tekstom. Darovita djeca čitaju mnogo više od svojih vršnjaka.


Korisne govorno-jezične igre koje potiču predčitačke vještine:

  • prepoznavanje i imenovanje poznatih zvukova
  • igre brojalicama
  • opisivanje slika
  • prepričavanje doživljaja
  • prepričavanje priča
  • traženje riječi koje se slažu, tj. rimuju (sir-žir, krava-trava, vuk-luk, teta-beta)
  • traženje početnog glasa u riječima (v-vuk, l-lav, a-auto…)
  • raščlanjivanje riječi na glasove ( noga – n_o_g_a…)
  • sastavljanje glasova u riječi (r_u_k_a – ruka…).


DIJETE NA ZAVRŠETKU PREDŠKOLSKOG RAZDOBLJA TREBA:

  • razumijeti priče koje mu se pričaju, znati prepričati jednostavnu i kratku priču
  • shvatiti da pisani tekst sadrži pisanu poruku
  • znati kako se drži knjiga, okreću listovi, kako tekst teće s lijeva nadesno, i odozgo nadolje
  • znati da se tekst sastoji od rečenica, rečenica od riječi, a riječ od glasova
  • prepoznati sluhom pojedinačne glasove u riječi  te znati rastaviti riječi na glasove (glasovna analiza) te sastaviti glasove u riječ (glasovna sinteza)
  • prepoznavati slova abecede
  • znati pročitati i napisati vlastito ime.


VAŽNOST OKRUŽENJA ZA RAZVOJ PREDČITAČKIH VJEŠTINA

O utjecaju nasljednih čimbenika u razvoju vještina čitanja još nije dovoljno razriješeno. Međutim, sve je više podataka o utjecaju okolinskih čimbenika tako da se danas smatra da je aktivno bavljenjem djetetom od njegovog rođenja i prva godina djetetova života najpresudnije razdoblje za njegov daljnji razvoj. Tada se stvara najveći broj veza i novih živčanih izdanaka nužnih za djetetovo učenje - to je razdoblje najintezivnijeg razvoja.
Okolina koja je sigurna i daje djetetu velike mogućnosti istraživanja povoljno utječe na razvoj djeteta. No, najvažniji čimbenik u poticajne okoline bit će ljudi: koji djecu vole, grle, pjevaju mu, pričaju i čitaju slikovnice.


SAVJETI:

Za budući razvoj predčitačkih vještina bitan je uredan govorno-jezični razvoj djeteta, u kojem temeljnu ulogu imaju roditelji. Roditelji su ti koji bi trebali svom djetetu osigurati poticajnu govornu sredinu, okružiti ga mnoštvom raznolikih životnih situacija u kojima treba što više razgovarati s djetetom, objašnjavati mu govorom, pri čemu treba upotrebljavati vrlo jasan govor –  prilagođen kronološkoj dobi djeteta (bez iskrivljavanja izgovora, tepanja i sl., jednostavnijih  rečeničnih struktura). Najjednostavniji način poticanja govorno-jezičnog razvoja djeteta je pričanje priča.



PREPORUČENE KNJIGE I SLIKOVNICE:

  1. Edita Slunjski: Kad djeca pišu, broje, računaju....- Neobične igre obićnim materijalima
  2. Mira Čudina Obradović: Igrom do čitanja
  3. Zbirka slikovnica- Petra: Učimo riječi Petra i ja




Abeceda od pvc čepova

Plastične čepove možemo iskoristiti za mnoge aktivnosti, između ostaloga i za poticanje prečitalačkih vještina. Abecedu od pvc čepova napravite tako da na čepove zalijepite kartonske kružiće na koje ste napisali slova ili da gornji dio čepa premažete bojmom ili korektorom, a nakon sušenja  napišete slova abecede (dva do tri čepa za jedno slovo). Ovako napravljena slova, odnosno abecedu, možete koristiti u različitim aktivnostima kao na primjer igri memory ili pridruživanju slova i pisanjem zadanog pojma i sl.




Potrebno:

  • plastični čepovi (mali ili veliki
  • korektor (tekući - sa kistom) ili
  • kružići od tanjeg kartona veličine čepova ili tanji karton
  • vruće ljepilo
  • marker.



Glazba i dijete

Glazba se oduvijek koristi da smiri , utješi, zabavi i razveseli djecu. Glazba je jedan od najbogatijih izvora za poučavanje djece, a utječe na cjeloviti razvoj djeteta. Ona je prirodni dio njihove igre i osigurava prilike za pozitivnu komunikaciju s odraslima. Glazba ne zahtijeva skupu i tehnološki razvijenu opremu. Jednostavni, kod kuće ili u vrtiću napravljeni instrumenti povećavaju vještine fine motorike djeteta, i to za vrijeme izrade instrumenata i za vrijeme sviranja.

Cilj glazbene umjetnosti jest radost zajedničkog pjevanja, igre, plesa, slušanja glazbe te poticanje stvaralačkih sposobnosti kod djece. Glazbom se obogaćuje dječji emocionalni svijet, koji je u današnje vrijeme često zapostavljen zbog neminovnog razvoja tehnologije. Aktivnim uključivanjem u glazbu, kod djeteta razvijamo smisao za lijepo, a to je jedan od najboljih puteva za poticanje dječjih osjetila koja svakodnevno primaju nove sadržaje.

Kod upoznavanja djeteta s glazbom treba voditi računa o razlikama u potrebama, mogućnostima i osobinama djece iste dobi, a pogotovo različite dobi. Da bi dijete zavoljelo glazbu, temelj upoznavanja s glazbom treba biti igra.


Razvoj djetetovog zanimanja za glazbu potiče se:

1. glazbom
2. govorom i pokretima
3. glazbom i pokretima


Glazba

Glazba treba stvarati radosno raspoloženje, a u glazbene aktivnosti (pjevanje i slušanje glazbe) dijete se može uključiti i putem glazbenih radionica za najmlađe. Tu se prepoznaje i njeguje djetetov glazbeni sluh te glasovne mogućnosti, razvija se pamćenje i pozitivan odnos prema okolini.

Razvoj glazbenog sluha
Budući da je glazbeni sluh osnova svih glazbenih aktivnosti, nužno ga je razvijati kroz različite igre za razvoj sluha:

Igra tišine

Igra se sastoji u tome da se djeca potpuno umire i u tišini osluškuju zvukove na koje inače ne obraćaju pažnju. U zatvorenoj prostoriji u potpunoj tišini djeca osluškuju zvukove različitih instrumenata koji dopiru iz susjednih prostorija, govor roditelja koji čekaju ispred prostorije, korake u hodniku, škripu i buku drugih izvora zvukova (na primjer automobili), cvrkut ptica s drveta koje raste ispred prozora...

Kad prekinemo tišinu, razgovaramo s djecom kakve smo zvukove čuli, učimo razlikovati ugodne od neugodnih zvukova, upućujemo djecu da sve što su čuli prikažu i bojama.

- djecu treba uputiti da u prirodi slušaju šum lišća, žubor potoka, pjev ptica...

- oponašanjem zvukova iz prirode, djeca postepeno razvijaju opseg glasa

Igra jeke

Voditelj glasno pjeva dva ili više tonova u jednom vokalu, a djeca isti motiv pjevaju tiho ili glasno.Govor i pokret

Recitiranjem stihova dječjih pjesmica i najjednostavnijih brojalica, djeca razvijaju smisao za ritam. Kod svakog djeteta postoji urođeni ritam koji se oblikuje kroz glazbenu umjetnost.

Razvoj ritma govorom: brojalice, recitiranje dječjih pjesmica, oponašanje zvukova iz prirode i okoline u kojoj djeca žive (glasanje životinja, šum kiše, kucanje sata, kucanje srca).

Ritam izvodimo: pljeskanjem, toptanjem, klackanjem, pucketanjem prstiju kao i udaraljkama koje su djeca načinila sama ili uz pomoć roditelja (drveni štapići, metalni trokutići, razne kutije punjene žitaricama ili sitnim šljunkom), orahove ljuske, razni kamenčići itd.

Glazba i pokret

Glazbene igre (igre s pjevanjem ili igre uz instrumentalnu pratnju) razvijaju kod djece sposobnost snalaženja u prostoru, vještinu realiziranja jednostavnih ritmova pokretima ili izražavanje pokreta preko raznih elemenata skladbe.
Na primjer, izvođenjem najjednostavnije pjesmice "Kiša pada kap, kap kap..." - oponašamo kišu pokretima prstiju.


UPOZNAVANJE DJEČJIH PJESMICA

Od najranije dobi, djeca se najčešće glazbeno izražavaju kroz pjevanje pjesmica. Prije učenja svake pjesmice, djecu možemo upoznati sa sadržajem pjesmice kroz priču, crtež, malu lutkarsku predstavu ili djeca mogu nacrtati svoj doživljaj pjesmice.
Tek tada je pravo veselje pjesmicu pjevati, a djeca će je vrlo brzo i lako naučiti.

Kod svake pjesmice, djeci je potrebno objasniti svaku nepoznatu ili manje poznatu riječ te objasniti sadržaj ili poruku pjesmice.


Osim što kroz tekstove pjesama djeca proširuju znanja o prirodi i okolini te obogaćuju rječnik novim riječima i pojmovima, djeca mogu upoznavati i osnovne elemente glazbene teorije (crtovlje, ključevi, note, dinamičke oznake).

Pjesme čiji je sadržaj usko vezan s prirodom (godišnja doba), treba učiti onda kad sadržaj pjesme odgovara tom godišnjem dobu.


LITERATURA:

  1. Josipa Franjić Radulović: Pozdrav Proljeću
  2. Josipa Franjić Radulović: Zimske radosti
  3. Josipa Franjić Radulović: Boje jeseni
  4. Josipa Franjić Radulović: Veselo ljeto
  5. Josipa Franjić Radulović: Šareni dan – Igre s pjevanjem i pjevanje uz igru
  6. A. Ivanković: Pokretne igre

13. siječnja 2016.

Snjegović - izražavanje i stvaranje djece

LIKOVNE AKTIVNOSTI NA TEMU "SNJEGOVIĆ"


Slikanje snjegovića


Za aktivnost slikanja na temu snjegović pripremiti tamnije papire, bijelu temperu, a možete koristiti i smjesu brašna, soli i vode za svetlucavi efekt snijega, tempere u boji i kistove različitih debljina.

Slikanje snjegovića kolaž tehnikom


Pripremiti tamniju podlogu, papir obojan tamnom pastelom, bijeli papir za snjegovića, kolaž papir u boji, ljepilo i škarice. Mlađoj djeci možete ponuditi izrezane oblike da slažu kompoziciju na papiru koju mogu lijepiti sami ili uz vašu pomoć.

Zimska slika


Crtanje grebanjem crne jajčane tempere na bijelom glatkom papiru.


"Snjegović" u slikarskoj i crtačkoj tehnici pastelama.

Djeca brzo otkriju crtačku i slikarsku mogućnost pastela, a u ovoj aktivnosti se koristi objema tehnikama.

Izrežite ili uputite djecu da izrežu oblik snjegovića od tanjeg kartona. Izrezani lik stavite na veći bijeli papir, zatim uputite djecu da pastelama (savjetujem ne presvijetle ili pretamne boje) oslikaju papir oko izrezanog snjegovića (polože pastelu vodoravno na papir i povlačeći ju tako slikaju po papiru. Nakon što djeca oslikaju cijeli papir, makne se lik snjegovića, a snjegovići koji je sada precrtan na papiru detalje nacrtaju pastelama.


Šarena slika



Slikanje obojanim ledom - obojati vodu različitim bojama (temperom, prehrambenom bojom) te ju zalediti u kockice kojima djeca mogu slikati po papiru.


Snjegović od pjene za brijanje


Upute za izradu slike snjegovića od pjene pronađite OVDJE.

IGROKAZI


Od kartona napravite plošne lutkice za igrokaze pa sami ili u dogovoru sa djecom izvedite igrokaze.


Preporučeni igrokazi:


SNJEGOVIĆ U KAPUTU




DJEČAK: Snjegoviću pokraj puta, zašto stojiš bez kaputa?

SNJEGOVIĆ: Imam kaput, zar to nisi znao? Svu noć mi ga vjetar tkao.

DJEČAK: Vjetar tkao? A od čega?

SNJEGOVIĆ: Od pahulja i od snijega.

DJEČAK: Vidi, stvarno! Mogao sam znati.  A ja sam već mislio svoj kaput ti dati.

 Jadranka Čunčić-Bandov



PAHULJICE


Prva pahuljica: Pahuljice, kamo žuriš?

Druga pahuljica: Kamo žurim, kamo žurim?
Ja na zemlju hitam, jurim.

Prva pahuljica: Što ćeš tamo?Baš mi nije jasno.
Zar ti ovdje, na oblaku, nije divno, krasno?

Druga pahuljica: Javit moram tamo svima.
Igrajte se, radujte se.
Stigla vam je bijela zima.

Prva pahuljica: Da li mogu s tobom poći?

Druga pahuljica: Možeš, možeš!
Al' požuri da stignemo prije noći.

Jadranka Čunčić-Bandov


IDEJE ZA IZRADU SNJEGOVIĆA


SNJEGOVIĆ OD PLATIČNIH ČAŠA


Ideju za izradu snjegovića od plastičnih čaša možete pogledati OVDJE.



SNJEGOVIĆ OD ČARAPA


Ideju za izradu pronađite OVDJE.



SNJEGOVIĆE OD COFLEKA


Izvrsna ideja za izradu coflek mašine koja olakšava pravljenje cofleka i maloj djeci. Ideju pronađite OVDJE.
Napravite dva bijela cofleka, dodajte mu nos, oči.... od vune, papira....I snjegović je gotov.

Preporučene slikovnice:




Možda će vas zanimati i ovo:


Pokretna igra "Pogodi snjegovića"


Pjesmice za djecu