11. veljače 2016.

Valentinovo

Početak obilježavanja današnjega Valentinova potječe još iz vremena staroga Rima.
Danas je Valentinovo dan posvećen izražavanju ljubavi, bilo voljenoj osobi, dragom prijatelju, djetetu ili majci i ocu.

U vrtiću Valentinovo obilježavamo različitim aktivnostima na temu ljubavi – ljubavi prema prijatelju, roditeljima, braći ili sestrama, ljubimcima, te simbola ljubavi: srce i crvena boja. Na internetu možete pronaći podosta aktivnosti  vezanih za Valentinovo, a ja ću izdvojiti neke koje sam ja provela sa svojom djecom.

Poticaj za razgovor i aktivnosti može biti priča o ljubavi, pjesmica ili igrokaz kao što je igrokaz Neobičan par ili Zaljubljena žaba.


Srca od slanoga tijesta


Izradite slano tijesto te ponudite djeci zajedno sa modlicama u obliku srca, da izrađuju kolačić. Svako dijete neka odvoji jedno srce koje ćete probušiti npr. sa slamčicom te ostaviti da se posuši. Nakon sušenja, djeca srce  oboje različitim bojama tako da svako srce – dijete ima barem jedan par. Provuče trakica kroz rupicu, zavežite i ogrlica je gotova. Ovako pripremljene ogrlice možete iskoristiti različite igre kao što su „Srce na srce“ i „Dan ljubavi“.

Igra „Srce na srce“

Djeca objese ogrlice oko vrata. Pustiti glazbu da djeca slobodno plešu. Kada se glazba zaustavi, djeca moraju pronaći srce ista boje  - svoj par te se primiti za ruke. Par koji je bio najbrži sada govori zašto voli svog prijatelja  i što mu se sviđa na njemu/njoj.


Igra „Dan ljubavi“

Igra se igra igračom kockom na koju ste zalijepili srca različitih boja. Sjednete s djecom u krug, a možete i ugasiti svjetla i upaliti svijeće kako bi stvorili ugodnu atmosferu. Bacite kocku, a djeca koja imaju srce boje kao na kocki, traže si para za ples. Kada su sva djeca pronašla svoj par, pustite laganu glazbu te potičete djecu na ples u dvoje. Igra je gotova kada sva djeca otplešu u paru ili dok traje dječji interes.

Učimo matematiku 




Umetaljka „Nađi srcu njegov par“




Slagarice „Spoji slomljena srca“

Kartice "srca" izradila sam od debljeg papira koje sam izrezala u kvadratiće 2,5 cm dužine i širine. na njih sam polijepila srca različitih boja od kolaža. Ovako pripremljene kartice iskoristila sam za igru "Ples srca". Djecu pozovemo da se okupe u krug sjedeći na stolicama. Djeca su izvlačila nasumce srce koje smo zalijepili pik trakom na prsa (na srce). Bacanjem kocke (sa srcima različitih boja umjesto brojeva) djeca jedne boje dobivene bacanjem kocke prvi put biraju para  - dijete koje ima boju srca koju je kocka odredila drugim bacanjem. Nakon što bi djeca formirala parove, pustila sam laganu muziku i potaknula ih na ples u paru. Ova se igra pokazala jako zabavna djeci.

Iste kartice možete iskoristiti i za  usvajanje matematičkih pojmova kao npr. u aktivnosti "Nastavi niz". Na kartonu iscrtajte polja - redove i kolone te započnite niz srca. Zadatak je nastaviti niz slažući kartice.





Plakat sa brojevima od 1 do 6 i džepićima od prozirne folije za umetanje kartica odlična je aktivnost za usvajanje načela brojanja.





Pečate u obliku srca napravila sam od wc rola te ih ponudila djeci zajedno sa crvenom temperom u plitkom tanjuriću. Djeca su prvo otiskivala srca slobodno po papiru od kojega smo kasnije napravili čestitke za Valentinovo, a kasnije sam im ponudila i radni list za učenje matematike "Otisni onoliko pečata koliko je zadano brojem".



Likovna aktivnost "U srcu te nosim"
Likovnoj aktivnosti predhodio je razgovor o ljubavi. Djeca su prvo narezala crveni papir u manje komadiće.  Nakon što su  narezala dovoljno komadića crvenog papira, ponudila sam im šablonu srca kako bi opcrtala srce (starija djeca mogu nacrtati srce i bez šablone) na bijelom papiru. Nakon toga su nacrtani oblik srca djeca oblijepila crvenim komadićima kolaž papira. Na kraju je ostalo samo nacrtati nekoga koga jako vole i nose ga u svom srcu.







6. veljače 2016.

Istražujemo magnetizam: igre magnetima

Što privlači magnet?


Ponudite djeci magnete i različite materijale koje magneti privlače i one koje ne privlače. Pustite ih da slobodno istražuju, a za bilježenje uočenog izradite plakate za bilježenje rezultata istraživanja privlači ili ne privlači. Djeca mogu označavati stavljajući oznake + ili -, ili karticama na koje ste učvrstili ponuđene materijale ili njihove slikovne prikaze.

Magnetni labirint

Od kartonske ploče ili neke druge nemaetalne ploče, izradite labirint sa stazom koja ima start i cilj. Cilj igre je dinosaura (ili neku drugu figuricu ili sl.) na koji ste zaljepili magnet ili metal odvesti na cilj - krajnju točku labirinta, povlačeći magnet s donje strane ploče. Kako bi djeci olakšali vođenje, zalijepite magnet na pluteni čep. 







Možda će vas zanimati i ovo:








4. veljače 2016.

Eksperiment: Kako rade vulkani

Potrebno je:
  • plastična boca od 1/2 l
  • plastelin ili sivo slano tijesto
  • plastična posuda
  • topla voda
  • crvena tempera
  • soda bikarbona
  • alkoholni ocat

Od plastične boce i plastelina napravite oblik vulkana - obložite bocu plastelinom ili tijestom, a možete ju i iskaširati.


Efekt erupcije vulkana postići ćete tako da toplu vodu (cca. 3 dcl) obojite crvenom temperom te pomiješate sa žlicom sode bikarbone. Tako pripremljenu mješavinu ulijete u bocu. Na kraju dodajte ocat, a naš vulkan će eruptirati pjenušavom crvenom tekućinom, baš poput prave lave.



Ovaj pokus možete iskoristiti i za razvoj kreativnosti djece u aktivnostima likovnog izražavanja. Ponudite djeci sivu, crvenu, žutu temperu i potaknite ih na slikanje vulkana i erupcije lave.




U svijetu dinosaura 2.dio

Evo  još nekih ideja na temu dinosaura koje sam realizirala sa svojom djecom. S ciljem obogaćivanja dječje igre  možemo izraditi različita sredstva . Pur pjena je odlično sredstvo za izradu takvih sredstava jer se lako oblikuje i oslikava, nije teška, ali je čvrsta i otporna. Pur pjena nije prikladna za rad sa malom djecom, ali nakon što se željeni oblici osuše te prema potrebi oblikuju skalpelom, djeca mogu slobodno rukovati njome.


Za izradu rekvizita za igru dinosaura potrebno je:
  • pur pjena
  • kartoni
  • skalpel po potrebi
  • tempere i kistovi.
Prije rukovanja obavezno pročitajte sva uputstva i zaštitite ruke rukavicama. Na kartonu oblikujte pjenom željeni oblik. Za veće oblike kao npr. vulkan zalijepite na karton tuljac ili nešto što podsjeća na željeni oblik te oko njega izraditie pur pjenu. Nemojte dirati pjenu nekoliko satim, a najbolje ju je obrađivati drugi dan kad se potpuno osušila. Ovako izgledaju moji rekviziti od pur pjene:





dinosauri, aktivnosti, sandrin kutak

2. veljače 2016.

Mali paleontolozi


U sklopu projekta " U svijetu dinosaura" formirala sam centar paleontologije s ciljem poticanja djece na istraživanje i razvijanje kompetencija učiti kako učiti. Djecu je centar oduševio što je bilo i za očekivati. Otkopavali su kosti, uspoređivala veličine, pretpostavljala od kojeg dinosaura bi bila koja kost i koliko je bio veliki, natjecala se tko će pronaći više kosti i sl. Interes je bio veliki, a djeca su se u aktivnosti zadržavala i do jedan sat, a i duže.

Za formiranje centra paleontologije koristila sam:

  • fotografije paleontologa i kostura dinosaura
  • pijesak 
  • razne životinjske kosti (dugo kuhane u vodi s malo octa), školjke, kamenje, fosil dinosaura od slanog tijesta
  • kistove različitih dimenzija, pincete, povečala
  • papire i olovke
  • enciklopedije i knjige o dinosaurima.
sandrin kutak


Kako bi djeca utvrdila svoje spoznaje stečene u centru paleontologije, ali i razvijala ostale kompetencije, na stolu do centra pripremila sam im aktivnost izrade kostura dinosaura. Na deblji papir zalijepila sam skicu kostura dinosaura, a djeca su drvenim štapićima različitih dužina i lijepilom slagala, uspoređivala i pridruživala dijelove kostura u cjelinu. Ova aktivnost iziskuje strpljenje, upornost, preciznost, urednost. Djeca su uz navedeno usvajala i matematičke pojmove te razvijala finu motoriku prstiju i šake.




Možda će vas zanimati i ovo:










29. siječnja 2016.

Kako napraviti navijačke pompone

Potrebno:

  • Jedan paket vrećica za smeće od 40 l (20 vrećica)
  • Škare

Postupak:

Od jednog paketa se može napraviti dva pompona. Složiti vrećice jednu na drugu po tri-četiri vrećice te ih izrezati po dužini u trakice širine cca. 5 cm. Ne zaboravite izrezati rubove vrećica. Kada ste izrezali deset vrećica u trakice, sve trakice skupite zajedno (jednu ostavite jer će vam trebati), poravnajte ih, stisnite po sredini te zavežite trakicom koju ste ostavili (vez možete dodatno učvrstiti selotejp trakom).  Budući da su trakice sada međusobno „zalijepljene“ zbog rezanja škarama, potrebno ih je sve odvojiti. Ova faza traje nešto duže, ali je jako važna kako bi pompon bio što pufastiji. Isto učiniti i s preostalih deset vrećica. I to je to.




Učimo brojeve

Brojanje djeca uče u svakodnevnim aktivnostima. Iako se brojanje čini kao lagana aktivnost ono je puno više od mehanički naučenog brojanja. Da bi dijete uistinu naučilo brojati ono mora usvojiti sva načela brojanja, a o tome više pročitajte u postu "Kako djeca usvajaju matematičke pojmove".
Mi možemo dketetu pomoći u tome nudeći mu različita didaktička sredstva, društvene igre s kockom i sl. koja možete brzo i jednostavno napraviti sami.

Za igru "Učimo brojeve " potrebno je:


  • hamer papir ili veći papir npr. od starog kalendara
  • marker
  • ravnalo
  • prozirna folija
  • selotejp
  • tanji karton za izradu kartica
  • škare.


Papir markerom i ravnalom podijelite u sedam jednakih redova. Na početku redova označite stupac u koje ćete upisati brojeve od 1 do 6, a kako bi djeca samostalno učila brojeve  svaki broj nacrtajte nacrtajte u obliku točkica (kao na igračoj ploči) . U sedmom redu bit će posložene kartice za svrstavanje. . Prozirnu foliju izrežite u trakice te ih zalijepiti u svaki red, za svaki broj kao jedan dugačak džepić. 

Od tanjeg kartona izrežite kartice koje će dijete uvrštavati u džepiće - onoliko kartica koliko je zadano brojem. Na kartice zalijepite željene motive, ili dajte djetetu da nešto po želji nacrta.



24. siječnja 2016.

Kako napraviti puzzle iliti salgaricu?

Napraviti slagaricu ili puzzle je sasvim jednostavno. S obzirom na dob i mogućnosti djeteta, sami možete određivati koliko će dijelova slagarica imati i naravno motive za koje dijete ima interes kao u mom primjeru "dinosauri".

Potrebno:
  • škare
  • ljepilo u tubi ili stiku
  • kartoni
  • skalpel
  • ravnalo
  • fotografija motiva ili crtež po želji
  • marker
  • široki selotejp.
Postupak:





Zalijepite motiv na karton i izrežite višak kartona. Veličinu slike precrtajte na drugi karton koji će biti okvir slagarice. Na okvir docrtajte rub tako kad izrežete višak da bude za 1-2 cm veći od slike slagarice. Radi dugotrajnosti možete sliku plastificirati selotejpom. Sada podijelite sliku na jednake dijelove po želji tako da izmjerite ravnalom dužinu i širinu te markerom iscrtate dijelove radi lakšeg rezanja skalpelom. Možete i rub slike podebljati crnim markerom radi lakšeg određivanja rubnih dijelova. Završite okvir slagarice kao što je prikazano na slikci i slagarica je gotova.

U svijetu dinosaura : društvena igra "Spašavanje jaja "

Interesantno je kako su djeca oduševljena dinosaurima. Čak i djevojčice. Gotovo sva djeca prođu fazu "dinosaura", a taj interes možemo iskoristiti za razvijanje mnogih kompetencija djece. Nakon pete godine, djeca sve više pokazuju interes za društvene igre. Djeca igrajući ovakve igre uče da u životu postoje i pravila kojih se moraju pridržavati, vježbaju strpljenje, kooprerativnost, suradnju, ali i kako se nositi sa neuspjehom. Drušvene igre možete i sami napraviti uz malo mašte i truda. Pretvorite stare kartone i papira, iskoristite figurice životinja i sl. koje dijete voli i skuplja te zabavite zajedno s vašim djetetom.

Z a izradu društvene igre "Spašavanje jaja" (2-4 igrača) potrebno je:

  • 4 tanja  A4 kartona 
  • olovka za crtanje skice
  • tempere i kistovi
  • selotejp.

Za vulkan (može i ne mora)
  • tanji karton
  • škare
  • slano tijesto ili glinamol
  • tempere.





Na kartone iscrtajte igrača polja od starta do cilja - jajeta i tragove lave. Oslikajte igraču ploču kao na slici ili po želji. U sredini (kada se spoje sva četiri kartona u jednu cijelinu) naslikajte vulkan - lavu.
Igrača polja oslikajte sivom bojom kao stijene po kojima će dinosauri hodati do jajeta. Cilj - jaje u gnijezdu naslikajte ili napravite od kolaž papira i zalijepite. Za figurice iskoristite male figurice dinosaura koje ima gotovo svako dijete ili može i neke druge.
Izradite od kartona tuljac za vulkan te ga obložite slanim tijestom kako bi oblikovali vulkan koji ćete oslikati i postaviti u sredinu igrače ploče radi boljeg efekta vulkana i lave. I igra je gotova.

Pravila igre:

Igrači bacaju kocku te se pomiću za onoliko polja koliko su dobili na igračoj kocki. Za manju djecu najbolje je napraviti kocku sa znamenkama do tri, a tako i duže igra traje budući da imaju samo jednu fiuricu dovesti do cilja. Kada igrač stane na polje sa lavom, vraća se jedno polje unazad ili na startt - sami odredite pravilo. Pobjednik je onaj koji prvi spasi jaje od lave.

Napomena: ja sam 4 igrače ploče radi dugotrajnosti prije spajanja plastificirala, a zatim ih selotejpom spojila tako da ih nakon igre mogu posložiti i spremiti, a da ne zauzimaju puno prostora, a opet da bude nadohvat djeci kada požele ponovo igrati igru.
I još nešto, igraču ploču djeca mogu jednostavno iskoristiti i kao maketu za  za igru dinosaurima.

17. siječnja 2016.

Poticanja razvoja dječje socijalne kompetencije

1.SOCIJALNA KOMPETENCIJA U RANOM DJETINJSTVU

ODREĐENJE SOCIJALNE KOMPETENCIJE

Socijalno kompetentna djeca ona su koja se upuštaju u zadovoljavajuće interakcije i aktivnosti s odraslim osobama i vršnjacima i kroz takve aktivnosti unapređuju svoju osobnu kompetencije, a to su:

  • Popularnost i prijateljstvo
Stručnjaci za socijalni razvoj razlikuju dva aspekta socijalne kompetencije: POPULARNOST (VRŠNJAČKI           STATUS) i PRIJATELJSTVO

  • Društvenost i prisnost
Važan čimbenik u ocjeni socijalnog razvoja djeteta može biti kvaliteta, a ne kvantiteta vršnjačkih odnosa. To znači da je važnije da dijete ima nekoliko prijatelja s kojima ima jaču emotivnu vezu, nego da ima puno prijatelja sa nikakvom ili slabijom emotivnom vezom



SASTAVNICE SOCIJALNE KOMPETENCIJE

Sposobnost da reguliraju svoje emocije važan je doprinos razvoju vršnjačkog statusa i prijateljstva.


1.Regulacije emocija

Sposobnost da se reagira na zahtjevne situacije s rasponom emocija i na način koji je socijalno prihvatljiv i dovoljno fleksibilan da bi ostavio i prostora i za spontane reakcije, ali i za sposobnost odgode spontane reakcije prema potrebi. U ranom djetinjstvu djeca moraju naučiti kako se nositi sa frustracijama, kako uživati u drugima, prepoznati opasnost, prevladati strah i tjeskobu te kako razvijati prijateljstva.


2.Socijalno znanje i socijalno razumijevanje

Socijalno kompetentna djeca usklađuju svoje ponašanje s tuđim tako da nađu zajednički jezik, razmjenjuju informacije i ispituju sličnosti i razlike. Socijalna umijeća su najvažnija za socijalno sudjelovanje i uspjeh.


3.Socijalne dispozicija

Predstavlja namjerno i umjereno ponašanje prema širokim ciljevima:
  • radoznalost
  • šaljivost
  • kreativnost
  • plahivost
  • refleksivnost
  • pristupačnost
  • svadljivost
  • škrtost



UOBIČAJENI PROBLEMI SOCIJALIZACIJE

STIDLJIVOST
Sramežljivost je u nekim situacijama primjerena reakcija u male djece. Dijete je svijesno nepoznate situacije. Međutim, izrazita sramežljivost, povučenost i socijalna izoliranost mogu ostaviti posljedice na djetetov razvoj. Treba razlikovati nezrelu samotnjačku igru kod predškolaca (npr. glumljenje životinja) i zrelu individualnu igru (npr. slikanje i slične individualne aktivnosti).

AGRESIVNOST
Jedan od najvećih problema. Postoje dva tipa agresivnost:
  • Reaktivna agresivnost
Defenzivna reakcija na neki izazov koji je popračen vidljivim bijesom
  • Proaktivna agresivnost
Sileđijska agresija kojoj je cilj dominacija ili zastrašivanje vršnjaka. Djeca su agresivna jer im nešto manjka, neko socijalno umijeće ili kontrola impulsa, ili jer se ne znaju nositi sa visokim razinama bijesa ili agresinosti.

USAMLJENOST
Mala djeca mogu osjećati duboku usamljenost, kadšto kao posljedica obiteljskih okolnosti. Takvoj djeci odgajatelji mogu pomoći da im prodube osjećaj pripadnosti.



UTJECAJI NA RAZVOJ SOCIJALNE KOMPETENCIJE


ULOGA OBITELJI
Najvažniji utjeca na razvoj socijalizacije. Opće kompetencije djece, uključujući i ovu socijalnu kompetenciju, pospješuju se autoritativnim, a ne permisivnim roditeljskim odgojem.
  • AUTORITATIVNI ODGOJ
Kombinacija intenzivne skrbi i intenzivnog nadzora kao i dobre komunikacije i topline. Socijalno kompetentna i samostalna djeca potječu iz obitelji u kojima su iskusila i bliskost i rezerviranost, i ljubav i strogost.

ULOGA VRŠNJAKA
Predškolska djeca se osjećaju manje stresno u nepoznatim situacijama u nazočnosti nekog drugog djeteta, pa čak i njima nepoznatima, nego kad su sama.

ULOGA ODGOJITELJA
Kada se odgojiteljica posveti jednom djetetu umjesto da se obraća cijeloj grupi, lakše će potaknuti dijete na aktivno mišljenje pomoću neke problemske situacije i ponuditi prijedloge na topao poticajni način.




2. DJELOTVORNE STRATEGIJE KOJE POJAČAVAJU SOCIJALNU KOMPETENCIJU

  1. OTVORENA KOMUNIKACIJA S RODITELJIMA
  2. POŠTIVANJE DJEČJIH OSJEĆAJA
  3. USPOSTAVA AUTORITETA I POVJERENJA
  4. POZITIVNO ETIKETIRANJE DJEČJEG KARAKTERA
  5. UVAŽAVANJE INDIVIDUALNIH RAZLIKA
  6. POZIVANJE NA TEMELJNA PRAVA
  7. POJAČAVANJE PROSOCIJALNIH UMIJEĆA 
  8. OBRAĆANJE DJEČJEM ZDRAVOM RAZUMU
  9. POMOĆ U PREVLADAVANJU NEDAĆA




NENASILNO RJEŠAVANJE SUKOBA


Sukob je situacija u kojoj postoje suprotna zbivanja i tendencije, ponašanja i emocije.
KONSTRUKTIVANO  RJEŠAVANJE SUKOBA predstavlja aktivan odnos prema problemu, u kome će svaki sudionik voditi računa kako o svojim potrebama i željama, tako i o potrebama i željama druge strane. Socijalne vještine, odnosno naučeni oblici ponašanja, pridonose uspostavljanju uspješnijih odnosa s okruženjem i većem osobnom zadovoljstvu.


SOCIJALNE VJEŠTINE KOJE NASTOJIMO RAZVIJATI KOD DJECE:

  • slušanje
  • započinjanje i održavanje razgovora
  • postavljanje pitanja
  • zahvaljivanje i pohvaljivanje
  • predstavljanje sebe i drugih
  • davanje i slijeđenje uputa
  • ispričavanj
  • uvjeravanje
  • poznavanje i izražavanje tuđih osjećaja
  • traženje dozvole
  • dijeljenje, pomaganje, pregovaranje
  • samokontrola
  • izbjegavanje tučnjeva i sl.

Potrebno je što više poticati djecu na korištenje vještina i rješavanja vlastitih problema jer će djeca tako biti češće u prilici ovladavati vještinama za kreativno rješavanje sukoba. Cilj nije ukloniti sukob jer sukobi mogu poticati osobni rast i razvoj i učenje i promjene. Cilj je smanjenje broja sukoba i priprema djeteta za efikasnije i konstruktivno nošenje sa sukobima kad se oni pojave.

   
                                                                        
Literatura:

  1. Katz i McClellan: Poticanje razvoja dječje socijalne kompetencije
  2. Marina Ajduković i Nina Pečnik: Nenasilno rješavanje sukoba
  3. Josip Janković: Sukob ili suradnja

Tehnika kaširanja


Za pripremu smjese za kaširanje ne postoji jedinstven recept pa tako jedni koriste oštro brašno, a drugi glatko i sve to u različitim omjerima. Ljepilo za tapete se pokazalo kao dobro vezivo kao i drvofix (jedna do dvije žlice). Sve što smo izkaširali poželjno je nakon sušenja prelakirati npr. bezbojnim lakom u spreju, radi dugotrajnosti. Kada nudimo djeci aktivnost kaširanja onda to radimo u dvije etape. Prvo im ponudimo materijale koji su potrebni za stvaranje osnove za kaširanje, a zatim ostale materijale za kaširanje. Tehnika kaširanja nezaobilazna je kada govorimo o prostorno-materijalnom kontekstu kao što je izrada didaktike i ostalih sredstava za aktivnosti.

SMJESA ZA KAŠIRANJE 1.

Potrebno:

  • 1l hladne vode
  • 4 velike žlice brašna
  • 2 velike žlice drvofixa ili ljepila za tapete kao vezivi (nije potrebno)
  • Novinski papir ili neki drugi otpadni papir
  • kist

Postupak:

Umutimo brašno u vodu i stavimo kuhati. Kad dobijemo gustoću pudinga maknemo s vatre i ohladimo. Umiješamo vezivo. Masu nanosimo na prethodno izgrađene konstrukcije na koje lijepimo izrezane komadiće (veličine dječjeg dlana) papir. Potrebno je nanijeti barem dva sloja kako bi oblik poprimio čvstoću. Još jednom sve premazati. Nakon sušenja predmete možemo obojati te po želji izlakirati.



SMJESA ZA KAŠIRANJE 2.

Potrebno:

  • Drvofix
  • Voda
Postupak:

Pomiješati vodu i drvofix u omjeru 1:1. Ova smjesa je pogodnija za kaširanje stakla, ali možete ju koristiti i za kaširanje ostalih materijala.

Likovne aktivnosti bojom



Mnogobrojne dječje aktivnosti omogućuju djeci upoznavanje i utvrđivanje određenih boja. Poznavanje boja i rad s bojama osnova su za likovno izražavanje koje je iznimno važna stvaralačka aktivnost u predškolskoj dobi. Kroz takve aktivnosti dijete traga, otkriva,uobličuje i prenosi svoja iskustva i spoznaje. Pri likovnim aktivnostima djeci je potrebno osigurati dovoljno prostora u kojem će moći slobodno eksperimentirati bojom.

Kao što poznavanje boja nije samo po sebi cilj, tako ni u likovnom izražavanju djece nije bitan rezultat u vidu završne slike. Važniji je proces kroz koji dijete razvija likovnu radoznalost, estetsku osjetljivost, razvija maštu kao i sposobnost uporabe poznatih predmeta na nov način.

Materijali kojima se boja: 
  • drvene bojice
  • flomasteri
  • voštane boje
  • krede u boji
  • tuševi
  • tempere
  • kistovi
  • četkice
  • spužvice i dr.
Materijali koji se boje: 
  • papir
  • karton
  • platno
  • prirodnine
  • predmeti koje su djeca izradila i dr.

TEHNIKE BOJANJA

Prije samoga početka aktivnosti, važno je djetetu omogućiti slobodu. Djeca ne mogu uživati u likovnim aktivnostima bojeći se da će napraviti nered ili nešto zaprljati. Potrebno im je dati pregaču ili neku zaštitnu odjeću, a prostor za igru bojom treba zaštititi novinskim papirom ili plastičnim stolnjakom.


Neki od načina kako se djeca mogu igrati bojama:

1. Izrada otisaka

Jedna od djeci zanimljivih igara bojom. Kao materijal za izradu otisaka možemo koristiti polovice krumpira ili različitog tvrdog voća, karton, spužvice, prst, dlan i dr. Pri tom možemo izrezati različite oblike, a djetetu pustiti na maštu kako će te oblike kombinirati. Najjednostavnije likovno sredstvo pri izradi otisaka je tempera koju razrijedimo sa vrlo malo vode kao ne bi bila previše gusta.

2. Izrada pretisaka

Izrada pretisaka djeci je posebno zanimljiva jer nije moguće predvidjeti što će na kraju ispasti. Potreban je papir koji presavijemo na dvije jednake polovice, zatim ga otvorimo te uputimo dijete da boju nanosi samo na jednu polovicu papira. Kada dijete završi sa nanošenjem boje, preklopi papir sa drugom polovicom i lagano pritišće papir. Kada dijete razdvoji papir dobit će pretisak.

3. Slikanje kotačima

Posebno zanimljiva aktivnost dječacima jer je sredstvo kojim se slika automobil ili neka drug igračka sa kotačima. Temperu razrijedimo s vodom u plitkoj posudi. Dijete zatim umače kotačiće automobila u boju i njima slika po papriu. Raznobojni tragovi koje automobil ostavlja, djeci predstavlja veliko veselje.

4. Slikanje kuglicom

Slikanje kuglicom je također vrlo nepredvidiva igra budući da se kuglica slobodno kotrlja po papiru. Potrebno je temperu malo razrijediti s vodom u plitkoj posudici, npr. pvc tanjuriću. Dijete kuglicu umače u boju, a zatim je kotrlja po papiru. Ako se radi s više boja, vrlo je efektno, jer na mjestima gdje kuglica prelazi preko traga druge boje nastaje neka treća.

5. Puhanje boje

Puhati boju možemo slamčicom ili izravno. Pri tome je potrebno temperu razrijediti s vodom da bude tekuća. Tamnije nijanse su bolje, jer se i u tom razrijeđenom obliku dobro vide na papiru. Pomoću slamčice kapne se boja na pipir, a zatim se puhanjem kroz slamčicu tu kapljicu usmjerava po papiru, po želji. Ukolio se radi s više boja, te se boje miješaju i u malim „potočićima“ se stvaraju nove boje.

6. Slikanje mjehurićima sapunice

U plitkoj posudi razmutimo temperu s tekućinom za pranje suđa. Djeci damo slamčice te ih uputimo da napušu punu zdjelicu mjehurića. Kada mjehurići prijeđu preko ruba posudice, papir prinesemo mjehurićima i pritisnemo dlanom. Ponovimo sve dok cijeli list papira ne bude prekriven mjehurićima. Kada se oosuši, možemo ponoviti postupak nekom drugom bojom.

7. Slikanje drvenim štapićima

Drvenim štapićima nije moguće oslikati veće površine. Međutim, izvrsni su za različite efekte. Razrijeđenu temperu malom žličicom kapnemo na papir, a zatim drvenim štapićem kapljicu boje razvlačimo po papiru u različitim smjerovima.

8. Slikanje pastom za brijanje

Prednost slikanja pastom za brijanje je u tome što pasta za brijanje daje temperi posebnu glatkoću pa je moguće stvarati jako lijepe slike. U posudicu zamiješamo temperu sa pastom za brijanje i na papir tu smjesu nanosimo u debljem ili tanjem namazu. Kod debljeg namaza dobije se lijepa struktura, koja se nakon sušenja može zaštiti lakom za kosu. U radu s malom djecom može se koristiti šlag sa jestivim bojama.

9. Slikanje češljem

Češalj nanosim ravno u boju ili boju nanesemo na papir pa onda češljem prelazimo preko boje i ostavljamo tragove.

10. Slikanje prskanjem

Za slikanje prskanjem koristimo četkicu npr. staru četkicu za zube ili bilo koja druga četkica tvrđih dlačica. Četkicu umačemo u boju koju smo razrijedili sa malo vode te prskamo boju po papiru

11. Slikanje razlijevanjem boje

Koristimo temperu koju smo razrijedili vodom kako bi bila tekuća. Kapnemo boju na papir, a zatim papr naginjemo u različitim smjerovima kako bi se boja razlijevala. Različite se boje stapaju, što daje prelijepe nijanse.

12. Slikanje vrpcom

Prilikom slikanja vrpcom, moguće je koristiti vrpce različitih materijala i debljina. Vrpce izrežemo na duljinu 10 – 15 cm, temperu razrijedimo, a dijete zatim uputimo da umače vrpcu u boju te ju vuče po papiru.

Kako napraviti maketu šume

Obogaćujći dječju igru različitim sredsvtima koje su djeca sama napravila, naravno uz vašu pomoć, potičete djecu na složenije igre u kojima djeca usvajaju nova znanja i ponavljaju već usvojena. Osim toga, činjenica da su nešto stvorila i napravila, u djeci stvara osjećaj zadovoljstva i samopouzdanja pa tako djeca grade pozitivnu sliku o sebi.

Izradite maketu šume i potaknite djecu na učenje o životinjama u šumi ili promjenama u prirodi u različitim godišnjim dobima. Mogućnosti su različite, a ja ću vam predložiti neke ideje za izradu makete.

aktivnosti za djecu, maketa šume


Potrebno:

  • veći i deblji karton za podlogu
  • papirnati tuljci od papirnatih ručnika ili wc papira, a možete ih i sami napraviti od debljeg papira - za deblo 
  • smjesa za kaširanje i novinski papir
  • pištolj za  vruče ljepilo
  • deblji papir za krošnju stabala na koji ćete posipati izmrvljeno lišće ili
  • male grančice za grane stabala koje ćete zalijepiti vručim ljepilom ili
  • novinski papir - zafrkati i modelirati grane stabala te ih lijepiti na tuljac
  • žuta, smeđa, narančasta, crvena i zelena tempera i kistovi

    Postupak:                                                                                                                    Na podlogu zalijepiti tuljce, te iskaširati cijelu maketu. Obojati maketu smeđom bojom.    
                                                                                                                                                                                                                                                                                    Krošnje stabala možete napraviti na nekoliko načina:
    1. Izrezati oblik krošnje od tanjeg kartona, a lišće sitno izmrviti. Nanijeti smjesu za kaširanje na uzorak te posipavati izmrvljeno lišće po njemu. Kada se osuši možete ponuti djeci da ga dodatno obojaju bojama jeseni ovisno koliko se dobro lišće primilo za podlogu. Tuljce zarezati na dvije strane te umetnuti krošnju koju možete fiksirati vručim ljepilom. Šuma je gotova.
    2. Nakupiti u šetnji ili dvorištu sitnih dijelova grančica te od njih izraditi krošnju stabala lijepeči ih vručim ljepilom na tuljce. Grane mogu ostati gole ili im možete dodati i lišće koje ste sakupili ili izradili od kolaž papira itd.
    3. Grane možete napraviti tako da novinski papir zafrčete i muošite u kašir smjesu. Kada se osuši grane lijepiti na debla od tuljca te ih obojati. I ovdje se možete nastaviti igrati dodavanjem lišća po želji.

"Zrno u kućicu" - izradite sredstvo za učenje brojanja


Iako nam se možda čini da je brojanje jednostavno, ono je složena aktivnost koja uključuje čitav niz načela koje dijete usvaja postepeno, još od najranije dobi. Ako želikte više znati o usvajanu sustava matematičkih pojmova pročitajte Kako djeca usvajaju matematičke pojmove.
Kako bismo pomogli djetetu da što lakše usvoji načela brojanjapotrebno je  osigurati atmosferu i bogato okruženje u kojemu ćemo djetetu dati na raspolaganje različite didaktičke materijale i sredstva za učenje i usvajanje matematičkih pojmova i brojanja.
Jedno takvo sredstvo je i igra "Zrno u kućicu". Osim što će ovom igrom djeca usvajati načela brojanja, isovremeno če vježbati i hvat za pravilno držanje olovke (tzv. pincentni hvat), a s druge strane nećete potrožiti gotovo ništa osim malo vašeg vremena.



Potrebno:

  • karton veličine  cca. 40X40 cm
  • ljepilo
  • plastični čepovi
  • zrna kukuruza ili dr.
  • crni mareker

Na karton zaljepiti pvc čepove u nekoliko redova. Na početku svakoga reda zalijepiti veliki čep. U preostale čepove u redu napisati brojeve po redu ili nasumićno, te ispod svakoga čepa nacrtati onoliko točkica koliko prikazuje broj  kako bi djeca koja ne razlikuju brojeve mogla prebrojati točkice te povezati broj sa svojom znamenkom. U velike čepove umetnuti sjemenke i učenje matematike može početi. Zadatak je lak: u kućice (čepove) staviti onoliko zrna koliko je zadano brojem, odnosno koliko je točkica.

Napomena!

Ako potaknete dijete da svaku pojedinu sjemenku prihvača "pincentnim hvatom" (palac, kažiprst i srednji prst) ono će usvajati  hvat za pravilno držanje olovke te ga na taj način pripremiti  za početno pisanje.

16. siječnja 2016.

Poklapalica slova




Potrebno:


Na kartonsku ploču zalijepiti fotografije. Ispod sličica iscrtati krugove pomoću čepova abecede te napisati željeni pojam ili možete za stariju i napredniju djecu koja prepoznaju slova ostaviti prazna polja. I to je to, zabavno učenje slova  može početi!