14. travnja 2016.

Sklop aktivnosti "Djed i repa"


Priču "Djed i repa" možemo iskoristiti za razvijanje različitih kompetencija kao npr. matematičkih kompetencija i to:
  • uspoređivanje i nizanje predmeta s obzirom na duljinu, težinu ili veličinu
  • usvajanje načela brojanja (koliko?)
  • poticanje razumijevanja zbrajanja i oduzimanja i sl.

Prije pričanja priče poželjno je "zagrijati" djecu za temu koju želimo obraditi, a to ćemo najbolje odraditi kroz igru kao što je  npr. natjecateljska igra potezanja (djecu podijelimo u dvije grupe u kojima djeca stoje u koloni držeći se za struk. Vođe grupa primaju se za ruke i povlače jedni druge.). Također možete donijeti djeci  repe različitih veličina koje ćete djeci pokazati prije priče te razgovarati njihovom izgledu, vrsti, namjeni itd. Nakon priče, nastavite provoditi aktivnosti na temu pa repe možete rezati, ribati.....i na kraju, kako bi doživljaj bio potpun, ih naravno i kušati. Bilo bi idealno kada bi taj dan repa bila na jelovniku za ručak. 


Priču možemo iskoristiti i za aktivnosti upoznavanja djece sa različitim vrstama povrća koje možemo uzgajati i vrtu, kao npr. kod mlađe djece za poticanje kompetencija izražavanja na materinjskom jeziku ili usvajanje zdravih životnih navika. Mogućnosti su različite, a na vama je da ih iskoristite na najbolji mogući način.

Ukoliko nemate slikovnicu, aplikacije za čitanje priče možete preuzeti i OVDJE.  Postoji više verzija priče, ali vi priču možete prilagoditi uzrastu djece ili prema ciljevima koje želite postići ovom pričom i aktivnosti koje želite realizirati

sandrin kutak


Dramatizacija priče oduševit će djecu. Za dramatizaciju pripremite rekvizite za glavu:
  • Repu
  • Šešir za djeda
  • Maramu za baku
  • Mašnu za djevojčicu
  • Uši za psa, mačku i miša.
Ili možete aplikacije preuzeti OVDJE.



Tijek dramatizacije uz pričanje priče ili pjevanje pjesmice „Djed i repa“:

Dijete „repa“ sjedi na podu. Djed dolazi i prima ju za ruke pokušavajući ju iščupati, baka dolazi i prima djeda za struk onda dalje redom sve do miša. Na kraju kada djeca iščupaju repu, repa ustaje na noge, a svi ostali padaju na pod. 

Pošao djed u polje, da iščupa repu.
Povuci, potegni, povuci i potegni,
ali ne, iščupati je ne može.

Pozvao djed baku, da iščupaju repu.
Povuci, potegni, povuci i potegni,
ali ne, iščupati je ne mogu.

Pozvao djed i unuku, da iščupaju repu.
Povuci, potegni, povuci i potegni,
ali ne, iščupati je ne mogu.

Pozvao djed i Žuću, da iščupaju repu.
Povuci, potegni, povuci i potegni,
ali ne, iščupati je ne mogu.

Pozvao djed mačku, da iščupaju repu.
Povuci, potegni, povuci i potegni,
ali ne, iščupati je ne mogu.

Pozvao djed i miša, da iščupaju repu.
Povuci, potegni, povuci i potegni,
i.......iščupali su repu!


Djecu potaknite i na likovne aktivnosti npr. ilustraciju priče, crtanje repe olovkom ili kolažiranje i sl. Bojanke nisu poželjna aktivnost za djecu, ali ako su u vidu radnih listova, što znaći da imaju i obrazovni aspekt, onda ih slobodno ponudite djeci.

Isto tako možete izraditi i bingo sa likovima iz priče ili povrćem i sl., memory kartice te izrezati likove, zalijepiti ih na magnet ili čičak te ponuditi djeci da ih poredaju prema redoslijedu u priči.


Razvoj djece: Kako i zašto dijete postaje razmaženo

sandrin kutak
Pitanje kako odgajati djecu zaokupljalo je struku i roditelje veći dio dvadesetoga stoljeća. To isto pitanje zaokuplja nas još i danas budući da se neke od metoda koje su se u početku revolucije u pogledima na dijete i njegov razvoj (sredina 20. st.) pokazale neučinkovite. Činjenica je da je sve više djece razmaženo, a roditelji se čine nesposobni nositi sa takvom djecom ili ne vide ništa loše u tome.
Prije nego se počelo intenzivno razmišljati o tome i raspravljati o odgoju, očekivalo se da se dijete vidi, ali i ne čuje. Sada je dijete počelo odlučivati samo: kada će jesti, spavati i sl. Preko noći se prešlo od uzrečice "Šiba je izašla iz raja" (kada se smatralo da će se dijete razmaziti ako ga se pokoji put ne istuče) do straha da će bilo kakva kazna uništiti dijete.

Smjernice o odgoju se mijenjaju svakih nekoliko godina jer se stručnjaci već desetljećima ne mogu složiti, pa se leti s pristupa na pristup - od autoritativnog do popustljivog odgoja što još više zbunjuje roditelje, ali i djecu. Takvim odgojem gubimo dosljednost, a sami znamo koliko je dosljednost važna. I tako izgubljeni roditelji sa stalnim osjećajem krivnje i dan danas se ne osjećaju slobodno reći djetetu što da čini. Pa je tako popustljivost postala zapovijed.

Pretjerana roditeljska briga, prezaštitnički stav i pretjerana popustljivost prema djetetu stvara neravnotežu u obitelji u kojoj je podjela vlasti neravnomjerna i to u korist djeteta pa se tako kao rezultat javlja razmaženost. Roditelji razmaženoga djeteta udovoljavaju svakom prohtjevu djeteta, a dijete polagano stječe uvjerenje da ono pokreće vanjski svijet.

Više je razloga zašto su roditelji skloni razmaziti djecu. Jedan od razloga je suvremeno viđenje djeteta, ali se zaboravlja da uz njihova prava idu i odgovornosti. Osjećaj krivnje zasigurno ima veliku ulogu u odgoju razmaženoga djeteta jer zbog pritisaka na poslu, građenja karijere, nedovoljno vremena da se sve obavi, roditelji osjećaju krivnju pa onda nude nadoknade jer žele vrijeme nadoknaditi stvarima ili djetetu popuštaju i udovoljavaju svakom njegovom prohtjevu.

Dvije su vrste odnosa roditelja i djeteta koje dovode do razmaženosti. U prvom roditelj djetetu postavlja manje zahtjeve od djetetovih mogućnosti (dugo ga smatra bebom) i time mu otežava odrastanje, a u drugom mu popušta pred svakim zahtjevom i željom tolerirajući neadekvatno djetetovo pnažanje. Djeca u takvim odnosima cendraju i plaču češće nego druga djeca.

Posljedice takvoga odnosa za dijete su jako štetne za dječji razvoj. Takvo dijete dugo ostaje nesamostalno, ne prihvaća ograničenja svoje dobi ili mogućnosti i postaje nesigurno, nespremno je suočavati se s problemima ili ne zna što i kada smije, odnosno ne smije, pa razmaženo dijete ima i otežanu socijalizaciju što uvelike utječe i na adaptaciju na vrtić ili školu.

Za kraj važno je zapamtiti da razmaženost nije u djetetu, već da je ona rezultat odgoja. Roditelji iz želje da naprave najbolje za dijete čine upravo suprotno jer, uz to što čine dijete nesamostalnim, čine ga nesigurnim i nesretnim, a nakon izvjesnog vremena ne mogu više kontrolirati dijete pa često neki roditelji i sami gube kontrolu nad sobom. I tu upadaju u začarani krug - krivnja se povećava pa umjesto da roditelji postave jasne granice još više popuštaju djetetu.

Literatura:
  1. Diane Ehrensaft: Razmaženo dijete
  2. Ljiljana Šarić i Ana Pleša: Razmaženost: Pomozimo im rasti, Stručna potpora odgojiteljima djece predškolske dobi

11. veljače 2016.

Valentinovo

Početak obilježavanja današnjega Valentinova potječe još iz vremena staroga Rima.
Danas je Valentinovo dan posvećen izražavanju ljubavi, bilo voljenoj osobi, dragom prijatelju, djetetu ili majci i ocu.

U vrtiću Valentinovo obilježavamo različitim aktivnostima na temu ljubavi – ljubavi prema prijatelju, roditeljima, braći ili sestrama, ljubimcima, te simbola ljubavi: srce i crvena boja. Na internetu možete pronaći podosta aktivnosti  vezanih za Valentinovo, a ja ću izdvojiti neke koje sam ja provela sa svojom djecom.

Poticaj za razgovor i aktivnosti može biti priča o ljubavi, pjesmica ili igrokaz kao što je igrokaz Neobičan par ili Zaljubljena žaba.


Srca od slanoga tijesta


Izradite slano tijesto te ponudite djeci zajedno sa modlicama u obliku srca, da izrađuju kolačić. Svako dijete neka odvoji jedno srce koje ćete probušiti npr. sa slamčicom te ostaviti da se posuši. Nakon sušenja, djeca srce  oboje različitim bojama tako da svako srce – dijete ima barem jedan par. Provuče trakica kroz rupicu, zavežite i ogrlica je gotova. Ovako pripremljene ogrlice možete iskoristiti različite igre kao što su „Srce na srce“ i „Dan ljubavi“.

Igra „Srce na srce“

Djeca objese ogrlice oko vrata. Pustiti glazbu da djeca slobodno plešu. Kada se glazba zaustavi, djeca moraju pronaći srce ista boje  - svoj par te se primiti za ruke. Par koji je bio najbrži sada govori zašto voli svog prijatelja  i što mu se sviđa na njemu/njoj.


Igra „Dan ljubavi“

Igra se igra igračom kockom na koju ste zalijepili srca različitih boja. Sjednete s djecom u krug, a možete i ugasiti svjetla i upaliti svijeće kako bi stvorili ugodnu atmosferu. Bacite kocku, a djeca koja imaju srce boje kao na kocki, traže si para za ples. Kada su sva djeca pronašla svoj par, pustite laganu glazbu te potičete djecu na ples u dvoje. Igra je gotova kada sva djeca otplešu u paru ili dok traje dječji interes.

Učimo matematiku 




Umetaljka „Nađi srcu njegov par“




Slagarice „Spoji slomljena srca“

Kartice "srca" izradila sam od debljeg papira koje sam izrezala u kvadratiće 2,5 cm dužine i širine. na njih sam polijepila srca različitih boja od kolaža. Ovako pripremljene kartice iskoristila sam za igru "Ples srca". Djecu pozovemo da se okupe u krug sjedeći na stolicama. Djeca su izvlačila nasumce srce koje smo zalijepili pik trakom na prsa (na srce). Bacanjem kocke (sa srcima različitih boja umjesto brojeva) djeca jedne boje dobivene bacanjem kocke prvi put biraju para  - dijete koje ima boju srca koju je kocka odredila drugim bacanjem. Nakon što bi djeca formirala parove, pustila sam laganu muziku i potaknula ih na ples u paru. Ova se igra pokazala jako zabavna djeci.

Iste kartice možete iskoristiti i za  usvajanje matematičkih pojmova kao npr. u aktivnosti "Nastavi niz". Na kartonu iscrtajte polja - redove i kolone te započnite niz srca. Zadatak je nastaviti niz slažući kartice.





Plakat sa brojevima od 1 do 6 i džepićima od prozirne folije za umetanje kartica odlična je aktivnost za usvajanje načela brojanja.





Pečate u obliku srca napravila sam od wc rola te ih ponudila djeci zajedno sa crvenom temperom u plitkom tanjuriću. Djeca su prvo otiskivala srca slobodno po papiru od kojega smo kasnije napravili čestitke za Valentinovo, a kasnije sam im ponudila i radni list za učenje matematike "Otisni onoliko pečata koliko je zadano brojem".



Likovna aktivnost "U srcu te nosim"
Likovnoj aktivnosti predhodio je razgovor o ljubavi. Djeca su prvo narezala crveni papir u manje komadiće.  Nakon što su  narezala dovoljno komadića crvenog papira, ponudila sam im šablonu srca kako bi opcrtala srce (starija djeca mogu nacrtati srce i bez šablone) na bijelom papiru. Nakon toga su nacrtani oblik srca djeca oblijepila crvenim komadićima kolaž papira. Na kraju je ostalo samo nacrtati nekoga koga jako vole i nose ga u svom srcu.







6. veljače 2016.

Istražujemo magnetizam: igre magnetima

Što privlači magnet?


Ponudite djeci magnete i različite materijale koje magneti privlače i one koje ne privlače. Pustite ih da slobodno istražuju, a za bilježenje uočenog izradite plakate za bilježenje rezultata istraživanja privlači ili ne privlači. Djeca mogu označavati stavljajući oznake + ili -, ili karticama na koje ste učvrstili ponuđene materijale ili njihove slikovne prikaze.

Magnetni labirint

Od kartonske ploče ili neke druge nemaetalne ploče, izradite labirint sa stazom koja ima start i cilj. Cilj igre je dinosaura (ili neku drugu figuricu ili sl.) na koji ste zaljepili magnet ili metal odvesti na cilj - krajnju točku labirinta, povlačeći magnet s donje strane ploče. Kako bi djeci olakšali vođenje, zalijepite magnet na pluteni čep. 







Možda će vas zanimati i ovo: