DJECA U DOBI 12-18 MJESECI
SOCIJALNO PONAŠANJE
- Emocionalna vezanost za jednu ili više osoba jaka je i značajna za dijete; traži pažnju
- Prisutan je strah od odvajanja, stranih osoba i nepoznatog okruženja; pokazuje uznemirenost pri odvajanju od osobe koja se primarno brine za njega
- Zadovoljstvo, radost, veselje izražava smijehom i skakanjem; aktivno pokazuje privrženost bliskoj osobi
- Uživa u zajedničkom istraživanju predmeta kao temelju za uspostavljanje osdnosa s drugima
- Pokazuje ljutnju usmjerenu na ljude ili predmete
- Ljubomoru jasno izražava oko 18. mjeseca
- Više se raduje osobama nego stvarima
- Pokazjuje zamjetan interes za vršnjake (dodiruje ih, želi im se približiti)
- Dobro razumije smisao radnji odraslog, njegove geste, djelomično i govor
- Javlja se negativizam kao izraz ispitivanja granica samostalnosti
SAMOSTALNOST
- Pridržava čašu dok pije
- Pokušava samostalno jesti
- Dobro žvače i može jesti većinu hrane
- Samostalno sjedi u stolici
- Dominira praktično mišljenje vezano za radnju, dijete intenzivno istražuje okolinu
- Načini detaljnijeg upoznavanja predmet: trganje, rastavljanje, sastavljanje, premještanje, okretanje, bacanje, hvatanje itd.
- Dijete posebno privlače nova svojstva predmeta koja istražuje metodom pokušaja i pogrešaka
- Ustrajava u traženju željene igračke
- Sposobno je za svrhovite radnje, npr. koristi štap da bi dohvatio igračku
- Razumije mnogo više riječi nego ih može izgovoriti
- Govori tri dvosložne riječi sa značenjem (12 mjeseci)
- Govori najmanje pet riječi sa 18 mjeseci
- Daje imena predmetima (većina sa 18 mj., svi sa 21 mj.); prepoznaje i pronalazi određeni broj predmeta kada se imenuju
- Pozorno sluša kratke stihove ako su praćeni pokretima ili slikama; sluša pjevanje
- Prati vlastite radnje uzvicima
- oponaša ritam govorenja i intonaciju
- Razvijaju se geste koje služe za komunikaciju (pokazuje prstom, odmahuje glavom i sl.)
- S pozornošću razgledava slikovnice, pokazujući prstom predmete
- Sebe naziva imenom
- Oponaša zvukove iz okoline (glasanje životinja, zvuk automobila i sl.)
- Hoda pridržavajući se samo jednom rukom (12 mj.)
- Stojeći se spušta kako bi uzelo igračku (12 mj.)
- Penje se uz stepenice uz pomoć (12mj.)
- Stavlja lončić u lončić, puni i prazni posude
- Drži dvije kocke i uzima treću
- Hoda samostalno (15 mjeseci u prosjeku)
- Stavlja kocku jednu na drugu
- Spontano šara (18 mj.), u početku olovkom pravi točkice, pa kraće crtice, a potom šara neprekinutom crtom
- Nosi, gura i vuče predmete
DJECA U DOBI OD 18-24 MJESECI
SOCIJALNO PONAŠANJE
- Dijete oponaša način na koji odrasli izražavaju emocije
- Strah od odvajanja lagano opada i ne ispoljava se tako burno kao ranije; jača strah od mraka, čudovišta
- Osjeća i pokazuje ljubomoru
- Javlja se osjećaj za smiješno (zabavljaju ga grimase i neobični pokreti)
- U interakciji s odraslima sve više unosi govorno sporazumijevanje
- Povećava se interes za drugu djecu i vršnjake (druge katkad vidi kao prepreku za zadovoljavanje svojih potreba, počinje shvaćati da i drugi imaju prava i privilegije)
- Povećava se sposobnost suradnje i zadovoljstvo u igri s vršnjacima, ali su česti i sukobi
- Uživa u aktivnostima u manjoj skupini
- Identificira se s djecom iste dobi ili spola
- Često ispoljava agresivnost i proturječna emotivna stanja (tvrdoglavost i popustljivost)
- Sve je svjesnije osjećaja drugih
- Razvija elementarne predodžbe o sebi (razlikuje sebe od drugih, prepoznaje svoj lik u ogledalu, umjesto vlastitog imena počinje upotrebljavati zamjenicu "ja"
- Negativizam koji se javio u prethodnom razdoblju se pojačava, da bi se u određenoj mjeri smanjio oko druge godine
- Samostalno se hrani žlicom uz malo posipanja
- Drži malu čašu jednom rukom
- Počinje upotrebljavati vilicu
- Pokušava navuči pulover preko glave
- Na bilo koji način daje do znanja da ne mokro
- Kontrolira veliku nuždu
- Premda je praktično mišljenje još uvijek dominantni oblik mišljenja, počinje se javljati prijelaz vanjskih aktivnosti na mentalni plan, "mišljenje u glavi", pa dijete moće riješiti jednostavne praktične probleme bez isprobavanja
- Dijete ima mentalnu sliku ne više samo za predmete oko sebe, nego i za aktivnost koju je mnogo puta ranije ponavljalo
- Okreće se prema bliskoj osobi čije je ime izgovoreno
- Svojstva predmeta shvaća prvenstveno kroz suprotnosti kao što su veliko-malo, toplo-hladno
- Počinje razlikovati konkretan predmete od njegova simbola
- Prepoznaje slike poznatih objekata i knjizi i pokazuje ih
- Spominje predmete i izvan situacije u kojoj ih je vidjelo
- Smisleno koristi jednostavne riječi
- Govor djeteta stječe određenu nezavisnost o neposrednom zbivanju
- Odaziva se na vlastito ime, koristi svoje ime i imena drugih
- Pokazuje dijelove tijela kad ih netko imenuje
- Javlja se prva rečenica od najmanje dvije riječi (sastoji se od imenica i glagola, praćena pokretom ili grimasom); kod neke normalno razvijene djece prva rečenica se javlja i poslije 2. godine
- Izgovor riječi i rečenica nije cjelovit ( česta pojednostavljivanja i skraćivanja riječi), pa može bit nerazumljiv stranim osobama
- U dječjim izrazima od dvije do tri riječi nema pomoćnog glagola ni slaganja u rodu, broju, padežu - tzv. "telegrafski govor " (mama papa auto)
- Riječima traži jesti i piti ( do 30 mj. svi); općenito: koristi riječi da bi izrazilo svoje želje
- Oponaša glasove životinja, zvukove prometnih sredstava
- Imenuje dijelove tijela (21 mj.)
- Koristi pridjeve (veliki, mali, vruće, mekano i sl.) i neke priloge
- Sluša ritam recitacije, motorički izražava ritam (brojalice, ritmizirano govor); pokušava pjevati
- Reagira ispravno na jednostavne upute i pitanja ("što je to", "tko je to", "čije" i sl.)
- Hoda sigurnije, spušta ruke dok hoda
- Pri hodu može obratiti pozornost na druge stvari
- Može čučnuti bez pridržavanja
- Dijete ove dobi izrazito je pokretljivo - sve dira, penje se
- Samostalno šara
- Gradi toranj od pet kocki
- Nogom gura loptu, na zahtjev udara loptu nogom
- Povlači okomitu crtu (većina sa 24 mj.)
DJECA U DOBI OD 2-3 GODINE
SOCIJALNO PONAŠANJE
KOMUNIKACIJA
MOTORIKA
DJECA U DOBI OD 3-4 GODINE
SOCIJALNO PONAŠANJE
Hvata veliku loptu sa dvije ruke
Kratkotrajno stoji na jednoj nozi
Penje se izmjeničnim korakom bez pridržavanja
Trči pravilno 8-10 metara
Skače s obje noge s manjih visina
Poskakuje i galopira
Gradi toranj od 9 kocaka
Precrtava krug
Ubacuje 10 malih kocaka u posudu (30 sec.)
Reže škarama, ali ne po crti
DJECA U DOBI OD 4-5 GODINA
- Dijete oponaša način na koji odrasli izražavaju emocije
- Strah od odvajanja lagano opada i ne ispoljava se tako burno kao ranije; jača strah od mraka, čudovišta
- Osjeća i pokazuje ljubomoru
- Javlja se osjećaj za smiješno (zabavljaju ga grimase i neobični pokreti)
- U interakciji s odraslima sve više unosi govorno sporazumijevanje
- Povećava se interes za drugu djecu i vršnjake (druge katkad vidi kao prepreku za zadovoljavanje svojih potreba, počinje shvaćati da i drugi imaju prava i privilegije)
- Povećava se sposobnost suradnje i zadovoljstvo u igri s vršnjacima, ali su česti i sukobi
- Uživa u aktivnostima u manjoj skupini
- Identificira se s djecom iste dobi ili spola
- Često ispoljava agresivnost i proturječna emotivna stanja (tvrdoglavost i popustljivost)
- Sve je svjesnije osjećaja drugih
- Razvija elementarne predodžbe o sebi (razlikuje sebe od drugih, prepoznaje svoj lik u ogledalu, umjesto vlastitog imena počinje upotrebljavati zamjenicu "ja"
- Negativizam koji se javio u predhodnom razdoblju se pojačava, da bi se u određenoj mjeri smanjio oko druge godine
- Može obristi ruke.
- Samostalno se hrani žlicom (bez prosipanja).
- Navlači čarapice, rukavice kapu.
- Pokušava prati zube.
- Skida hlače kad ide na wc.
- Pere ruke.
- Obavještava o potrebi vršenja nužde danju i noću.
- Kontrolira slinjenje.
- Upotrebljava vilicu.
- Navlači cipele.
- Pere ruke sapunom uz pomoć.
- Vješa kaput na vješalicu odgovarajuće visine.
- Otkopčava drukere na odjeći.
- Pronalazi prednju stranu odjeće (uz pomoć).
- Umeće tri geometrijska lika u podložnu dasku.
- Ima pojam broja „1“ (daj mi jedan).
- Crta vertikalno liniju po uzorku.
- Precrtava krug.
- Na zahtjev pokazuje „malo“ i „veliko“.
- Pronalazi dva skrivena predmeta.
- Na zahtjev stavlja predmete „u“, „na“ i „ispod“.
- Slaže pet kocaka u niz.
- Sortira predmete po boji (dvije boje).
- Na zahtjev pokazuje tri boje.
KOMUNIKACIJA
- Imenuje dvije aktivnosti.
- Odgovara na pitanje „Kako se zoveš?“.
- Razumije „veliko“ i „malo“.
- Upotrebljava rečenice sa tri riječi.
- Povezuje dvije riječi da izrazi pripadnost predmeta („seka beba“).
- Ponavlja dva broja.
- Sebe oslovljava imenom.
- Upotrebljava posvojne zamjenice (moj,meni).
- Upotrebljava „ne“ i „nije“ u govoru.
- Izgovara svoje ime i prezime.
- Odgovara na pitanja „Gdje je…? I „Što radi?“.
- Upotrebljava „je“ u rečenici.
MOTORIKA
- Penje se preko prepreke.
- Penje se stepenicama izmjeničnim korakom uz pridržavanje.
- Poskakuje u mjestu obim rukama.
- Otvara vrata kvakom.
- Hoda na prstima ako mu se pokaže.
- Hoda natraške.
- Precrtava horizontalne i vertikalne linije.
- Hvata loptu koja se kotrlja.
- Valja komadić gline.
- Gradi toranj od 5-6 kocaka.
- Ispravno drži olovku.
DJECA U DOBI OD 3-4 GODINE
SOCIJALNO PONAŠANJE
- Pjeva i pleše uz muziku.
- Pozdravlja poznate osobe bez upozorenja.
- Sudjeluje u grupnim igrama vođenim od odraslog.
- Odvaja se od majke bez većih problema.
- Igra se igre građenja.
- Traži odobrenje za igračku kojom se igra drugo dijete.
- U stanju je čekati na red.
- Često pruža otpor na zahtjev odraslih.
- Ljubomorno je kad se pažnja poklanja drugoj djeci.
- Pozitivno reagira na pohvalu i kaznu.
- Može ga se verbalnim putem uvjeriti u nešto.
- Želi svratiti pažnju na sebe „praveći se važan“.
- Počinje razvijati osjećaj za urednost.
- Samostalno oblači veliki dio robe, ali ne pravilno (cipele na krivu nogu, pulover naopako).
- Sam uzima vodu za piće iz slavine.
- Pokušava vezati cipele, ali bez uspjeha.
- Zakopčava dugmad uz vidnu kontrolu.
- Navlači rukavice.
- Iz malog vrča može uliti tekućinu u čaše.
- Traži da ga se vodi na wc ili odlazi sam.
- Kod jela se služi vilicom i žlicom.
- Briše nos na upozorenje.
- Pije na slamčicu.
- Umiva se sam.
- Obuva čizmice.
- Zna funkciju tri predmeta na slici (žlica, šalica ili sl.).
- Na zahtjev pokazuje deset dijelova.
- Slaže puzzle 3-4 dijela.
- Gradi most od 3 kocke po uzoru.
- Razlikuje lagane i teške predmete.
- Zna što „leti“, „pliva“, „vozi“ prema slici.
- Pokazuje kratke i dugačke predmete,
- Prepoznaje 2-4 poznata zvuka.
- Spaja predmete koji pripadaju jedan drugom.
- Ima pojam broja „2“.
- Razlikuje glasno i tiho.
- Broji do deset oponašajći.
- Precrtava serije linija ( V VVV ).
- Imenuje na pitanje tri boje.
- Nadopunjuje lik čovjeka ako nedostaje ruka ili noga.
- Ponavlja tri broja.
- Povezuje ime i spol.
- Imenuje pet životinja.
- Upotrebljava množinu.
- Upotrebljava prijedloge: na, iza, ispod , ispred.
- Pjeva jednostavnu pjesmicu.
- Govori rečenicu sa četiri riječi.
- Upotrebljava upitne zamjenice: tko, što, gdje.
- Može mijenjati boju i intezitet glasa.
- Spontano obavještava o proteklim događajima.
- Sluša duže priče.
- Vodi jednostavnu konverzaciju.
- Navodi dvije suprotnosti (hladno-vruće, bruo-polagano)
- Upotrebljava buduće vrijeme.
Hvata veliku loptu sa dvije ruke
Kratkotrajno stoji na jednoj nozi
Penje se izmjeničnim korakom bez pridržavanja
Trči pravilno 8-10 metara
Skače s obje noge s manjih visina
Poskakuje i galopira
Gradi toranj od 9 kocaka
Precrtava krug
Ubacuje 10 malih kocaka u posudu (30 sec.)
Reže škarama, ali ne po crti
DJECA U DOBI OD 4-5 GODINA
SOCIJALNO PONAŠANJE
- Radije je u društvu s djecom nego sa odraslima
- Voli izvoditi neke aktivnosti pred drugima (recitira, pjeva, pleše)
- Sprema igračke
- Traži pomoć u različitim situacijama
- Javlja se imaginarni strah (vuk, vještica itd.)
- Ispričava se kad pogriješi, bez upozorenja
- Pristojno se ponaša na javnim mjestima
- Traži dopuštenje da upotrebljava tuđe predmete
- Razlikuje prednju i stražnju stranu odjeće
- Sprema igračke na upozorenje
- Kopča manju dugmad uz vidnu kontrolu
- Pere zube
- Sam odlazi na wc
- Samostalno briše nos
- Zna postaviti stol za jelo
- Navečer se sam svlači
- Sam se oblači
- Sudjeluje pri kupanju
- Pokušava se sam počešljati
- Sastavlja puzzle od 12 dijelova
- Gradi piramidu ili most od 10 kocaka
- Broji od 1 do 20
- Zna što se radi danju, a što noću
- Dodaje određen broj predmeta na zahtjev (1-5)
- Po funkciji definira jedan poznati predmet (auto, lopta)
- Crta lik čovjeka (glava, trup, noge, ruke)
- Zna objasniti što radimo očima ili uhom
- Imenuje 6-8 boja
- Zna čemu služe knjige
- Recitira kraće pjesmice
- Vrlo često postavlja pitanje „zašto“ i „kako“
- Upotrebljava u pravilu rečenice od pet riječi
- Upotrebljava prošlost u govoru
- Traži da mu se čita
- Priča duže priče u kojima se isprepliću stvarnost i mašta
MOTORIKA
- Poskakuje na jednoj nozi
- Penje se i silazi po stepenicama bez pridržavanja izmjeničnim korakom
- Hoda postavljajući nogu ispred noge (peta i prsti)
- Galopira
- Hoda po gredi širine 20 cm izmjeničnim korakom
- Skače natraške
- Trči mijenjajući smjer
- Precrtava križ
- Škarama reže po crti
- Samostalno se njiše na ljuljački
- Izrezuje i lijepi jednostavne likove
DJECA U DOBI OD 5-6 GODINA
SOCIJALNO PONAŠANJE
- Izraženo učenje izražavanja emocija na društveno prihvatljiv način
- Dijete slobodno priznaje svoj neuspjeh pred drugima (sa 6 god. vrlo osjetljivo na kritiku te tada razvija mehanizme kojima izbjegava neuspjeh)
- Vrlo je razvijena empatija i simpatija
- Rastu strahovi od strašnih slučaja, bolesti, mraka i imaginarnih bića, nepoznatih osoba, duhova, lopova koji se skrivaju ispod kreveta sl.
- Dolazi do porasta stvarnih strahova: od ozljeđivanja, pada, pasa
- Reagira ljutnjom najčešće zbog odbacivanja njegovih zamisli, vrijeđanje ponosa, a tipične manifestacije ljutnje su sve rjeđe direktna agresija, ali su prisutni podsmjehivanje, psovanje, hvalisanje i ruganje
- Uz pravilno pokazivanje broji 4-12 predmeta
- Veliki skok u shvaćanju vremena
- Pokazuje interes za sat
- Razlikuje osnovne boje
- Usvaja prostorne relacije desno-lijevo
- Hotimična pažnja je kratkotrajna
- Rado razgledava knjige duže vrijeme, traži da mu se čita
- Recitira kraće pjesmice
- Vrlo često postavlja pitanje „zašto“ i „kako“
- Upotrebljava u pravilu rečenice od pet riječi
- Upotrebljava prošlost u govoru
- Traži da mu se čita
- Priča duže priče u kojima se isprepliću stvarnost i mašta
- Hoda po uskoj dasci
- Uspješno silazi ljestvama
- Oblači se ne gledajući što radi
- Sigurno rukuje olovkom
- Sklono izvrtanju slova (zrcalno pisanje)
- izrezuje jednostavne oblike škarama
- Boji unutar linija
- ispravno maže ljepilo i lijepi

Nema komentara:
Objavi komentar