Razvoj djece: Psihofizičke razvojne osobine djece prema dobi

Kao razvoj razumijemo slijed promjena u osobinama, sposobnostima i ponašanju djeteta poradi kojih se ono mijenja te postaje sve veće, spretnije, sposobnije, društvenije, prilagodljivije itd. Istraživači dječjeg razvoja upućuju nas koliko je važan redoslijed razvojnih stadija, ali i da svako dijete daje individualni pečat razdoblju. Više je razloga zbog kojih trebamo poznavati dječji razvoj, ali, najjednostavnije rečeno, najvažniji razlog zašto moramo poznavati karakteristike razvoja, redoslijed faza i značajke djeteta u svakoj fazi jest mogućnost stvaranja optimalnih uvjeta za razvoj u okolini djeteta.

DJECA U DOBI 12-18 MJESECI

SOCIJALNO PONAŠANJE
  • Emocionalna vezanost za jednu ili više osoba jaka je i značajna za dijete; traži pažnju
  • Prisutan je strah od odvajanja, stranih osoba i nepoznatog okruženja; pokazuje uznemirenost pri odvajanju od osobe koja se primarno brine za njega
  • Zadovoljstvo, radost, veselje izražava smijehom i skakanjem; aktivno pokazuje privrženost bliskoj osobi
  • Uživa u zajedničkom istraživanju predmeta kao temelju za uspostavljanje osdnosa s drugima
  • Pokazuje ljutnju usmjerenu na ljude ili predmete
  • Ljubomoru jasno izražava oko 18. mjeseca
  • Više se raduje osobama nego stvarima
  • Pokazjuje zamjetan interes za vršnjake (dodiruje ih, želi im se približiti)
  • Dobro razumije smisao radnji odraslog, njegove geste, djelomično i govor
  • Javlja se negativizam kao izraz ispitivanja granica samostalnosti

SAMOSTALNOST

  • Pridržava čašu dok pije
  • Pokušava samostalno jesti
  • Dobro žvače i može jesti većinu hrane
  • Samostalno sjedi u stolici
SPOZNAJA
  • Dominira praktično mišljenje vezano za radnju, dijete intenzivno istražuje okolinu
  • Načini detaljnijeg upoznavanja predmet: trganje, rastavljanje, sastavljanje, premještanje, okretanje, bacanje, hvatanje itd.
  • Dijete posebno privlače nova svojstva predmeta koja istražuje metodom pokušaja i pogrešaka
  • Ustrajava u traženju željene igračke
  • Sposobno je za svrhovite radnje, npr. koristi štap da bi dohvatio igračku
KOMUNIKACIJA
  • Razumije mnogo više riječi nego ih može izgovoriti
  • Govori tri dvosložne riječi sa značenjem (12 mjeseci)
  • Govori najmanje pet riječi sa 18 mjeseci
  • Daje imena predmetima (većina sa 18 mj., svi sa 21 mj.); prepoznaje i pronalazi određeni broj predmeta kada se imenuju
  • Pozorno sluša kratke stihove ako su praćeni pokretima ili slikama; sluša pjevanje
  • Prati vlastite radnje uzvicima
  • oponaša ritam govorenja i intonaciju
  • Razvijaju se geste koje služe za komunikaciju (pokazuje prstom, odmahuje glavom i sl.)
  • S pozornošću razgledava slikovnice, pokazujući prstom predmete
  • Sebe naziva imenom
  • Oponaša zvukove iz okoline (glasanje životinja, zvuk automobila i sl.)
MOTORIKA
  • Hoda pridržavajući se samo jednom rukom (12 mj.)
  • Stojeći se spušta kako bi uzelo igračku (12 mj.)
  • Penje se uz stepenice uz pomoć (12mj.)
  • Stavlja lončić u lončić, puni i prazni posude
  • Drži dvije kocke i uzima treću
  • Hoda samostalno (15 mjeseci u prosjeku)
  • Stavlja kocku jednu na drugu
  • Spontano šara (18 mj.), u početku olovkom pravi točkice, pa kraće crtice, a potom šara neprekinutom crtom
  • Nosi, gura i vuče predmete

DJECA U DOBI OD 18-24 MJESECI

SOCIJALNO PONAŠANJE

  • Dijete oponaša način na koji odrasli izražavaju emocije
  • Strah od odvajanja lagano opada i ne ispoljava se tako burno kao ranije; jača strah od mraka, čudovišta
  • Osjeća i pokazuje ljubomoru
  • Javlja se osjećaj za smiješno (zabavljaju ga grimase i neobični pokreti)
  • U interakciji s odraslima sve više unosi govorno sporazumijevanje
  • Povećava se interes za drugu djecu i vršnjake (druge katkad vidi kao prepreku za zadovoljavanje svojih potreba, počinje shvaćati da i drugi imaju prava i privilegije)
  • Povećava se sposobnost suradnje i zadovoljstvo u igri s vršnjacima, ali su česti i sukobi
  • Uživa u aktivnostima u manjoj skupini
  • Identificira se s djecom iste dobi ili spola
  • Često ispoljava agresivnost i proturječna emotivna stanja (tvrdoglavost i popustljivost)
  • Sve je svjesnije osjećaja drugih
  • Razvija elementarne predodžbe o sebi (razlikuje sebe od drugih, prepoznaje svoj lik u ogledalu, umjesto vlastitog imena počinje upotrebljavati zamjenicu "ja"
  • Negativizam koji se javio u prethodnom razdoblju se pojačava, da bi se u određenoj mjeri smanjio oko druge godine
SAMOSTALNOST
  • Samostalno se hrani žlicom uz malo posipanja
  • Drži malu čašu jednom rukom
  • Počinje upotrebljavati vilicu
  • Pokušava navuči pulover preko glave
  • Na bilo koji način daje do znanja da ne mokro
  • Kontrolira veliku nuždu
SPOZNAJA
  • Premda je praktično mišljenje još uvijek dominantni oblik mišljenja, počinje se javljati prijelaz vanjskih aktivnosti na mentalni plan, "mišljenje u glavi", pa dijete moće riješiti jednostavne praktične probleme bez isprobavanja
  • Dijete ima mentalnu sliku ne više samo za predmete oko sebe, nego i za aktivnost koju je mnogo puta ranije ponavljalo
  • Okreće se prema bliskoj osobi čije je ime izgovoreno
  • Svojstva predmeta shvaća prvenstveno kroz suprotnosti kao što su veliko-malo, toplo-hladno
  • Počinje razlikovati konkretan predmete od njegova simbola
  • Prepoznaje slike poznatih objekata i knjizi i pokazuje ih
  • Spominje predmete i izvan situacije u kojoj ih je vidjelo
KOMUNIKACIJA
  • Smisleno koristi jednostavne riječi
  • Govor djeteta stječe određenu nezavisnost o neposrednom zbivanju
  • Odaziva se na vlastito ime, koristi svoje ime i imena drugih
  • Pokazuje dijelove tijela kad ih netko imenuje
  • Javlja se prva rečenica od najmanje dvije riječi (sastoji se od imenica i glagola, praćena pokretom ili grimasom); kod neke normalno razvijene djece prva rečenica se javlja i poslije 2. godine
  • Izgovor riječi i rečenica nije cjelovit ( česta pojednostavljivanja i skraćivanja riječi), pa može bit nerazumljiv stranim osobama
  • U dječjim izrazima od dvije do tri riječi nema pomoćnog glagola ni slaganja u rodu, broju, padežu - tzv. "telegrafski govor " (mama papa auto)
  • Riječima traži jesti i piti ( do 30 mj. svi); općenito: koristi riječi da bi izrazilo svoje želje
  • Oponaša glasove životinja, zvukove prometnih sredstava
  • Imenuje dijelove tijela (21 mj.)
  • Koristi pridjeve (veliki, mali, vruće, mekano i sl.) i neke priloge
  • Sluša ritam recitacije, motorički izražava ritam (brojalice, ritmizirano govor); pokušava pjevati
  • Reagira ispravno na jednostavne upute i pitanja ("što je to", "tko je to", "čije" i sl.)
MOTORIKA
  • Hoda sigurnije, spušta ruke dok hoda
  • Pri hodu može obratiti pozornost na druge stvari
  • Može čučnuti bez pridržavanja
  • Dijete ove dobi izrazito je pokretljivo - sve dira, penje se
  • Samostalno šara
  • Gradi toranj od pet kocki
  • Nogom gura loptu, na zahtjev udara loptu nogom
  • Povlači okomitu crtu (većina sa 24 mj.)

DJECA U DOBI OD 2-3 GODINE

SOCIJALNO PONAŠANJE
  • Dijete oponaša način na koji odrasli izražavaju emocije
  • Strah od odvajanja lagano opada i ne ispoljava se tako burno kao ranije; jača strah od mraka, čudovišta
  • Osjeća i pokazuje ljubomoru
  • Javlja se osjećaj za smiješno (zabavljaju ga grimase i neobični pokreti)
  • U interakciji s odraslima sve više unosi govorno sporazumijevanje
  • Povećava se interes za drugu djecu i vršnjake (druge katkad vidi kao prepreku za zadovoljavanje svojih potreba, počinje shvaćati da i drugi imaju prava i privilegije)
  • Povećava se sposobnost suradnje i zadovoljstvo u igri s vršnjacima, ali su česti i sukobi
  • Uživa u aktivnostima u manjoj skupini
  • Identificira se s djecom iste dobi ili spola
  • Često ispoljava agresivnost i proturječna emotivna stanja (tvrdoglavost i popustljivost)
  • Sve je svjesnije osjećaja drugih
  • Razvija elementarne predodžbe o sebi (razlikuje sebe od drugih, prepoznaje svoj lik u ogledalu, umjesto vlastitog imena počinje upotrebljavati zamjenicu "ja"
  • Negativizam koji se javio u predhodnom razdoblju se pojačava, da bi se u određenoj mjeri smanjio oko druge godine
SAMOSTALNOST
  • Može obristi ruke.
  • Samostalno se hrani žlicom (bez prosipanja).
  • Navlači čarapice, rukavice kapu.
  • Pokušava prati zube.
  • Skida hlače kad ide na wc.
  • Pere ruke.
  • Obavještava o potrebi vršenja nužde danju i noću.
  • Kontrolira slinjenje.
  • Upotrebljava vilicu.
  • Navlači cipele.
  • Pere ruke sapunom uz pomoć.
  • Vješa kaput na vješalicu odgovarajuće visine.
  • Otkopčava drukere na odjeći.
  • Pronalazi prednju stranu odjeće (uz pomoć).
SPOZNAJA
  • Umeće tri geometrijska lika u podložnu dasku.
  • Ima pojam broja „1“ (daj mi jedan).
  • Crta vertikalno liniju po uzorku.
  • Precrtava krug.
  • Na zahtjev pokazuje „malo“ i „veliko“.
  • Pronalazi dva skrivena predmeta.
  • Na zahtjev stavlja predmete „u“, „na“ i „ispod“.
  • Slaže pet kocaka u niz.
  • Sortira predmete po boji (dvije boje).
  • Na zahtjev pokazuje tri boje.

KOMUNIKACIJA
  • Imenuje dvije aktivnosti.
  • Odgovara na pitanje „Kako se zoveš?“.
  • Razumije „veliko“ i „malo“.
  • Upotrebljava rečenice sa tri riječi.
  • Povezuje dvije riječi da izrazi pripadnost predmeta („seka beba“).
  • Ponavlja dva broja.
  • Sebe oslovljava imenom.
  • Upotrebljava posvojne zamjenice (moj,meni).
  • Upotrebljava „ne“ i „nije“ u govoru.
  • Izgovara svoje ime i prezime.
  • Odgovara na pitanja „Gdje je…? I „Što radi?“.
  • Upotrebljava „je“ u rečenici.

MOTORIKA

  • Penje se preko prepreke.
  • Penje se stepenicama izmjeničnim korakom uz pridržavanje.
  • Poskakuje u mjestu obim rukama.
  • Otvara vrata kvakom.
  • Hoda na prstima ako mu se pokaže.
  • Hoda natraške.
  • Precrtava horizontalne i vertikalne linije.
  • Hvata loptu koja se kotrlja.
  • Valja komadić gline.
  • Gradi toranj od 5-6 kocaka.
  • Ispravno drži olovku.

DJECA U DOBI OD 3-4 GODINE

SOCIJALNO PONAŠANJE
  • Pjeva i pleše uz muziku.
  • Pozdravlja poznate osobe bez upozorenja.
  • Sudjeluje u grupnim igrama vođenim od odraslog.
  • Odvaja se od majke bez većih problema.
  • Igra se igre građenja.
  • Traži odobrenje za igračku kojom se igra drugo dijete.
  • U stanju je čekati na red.
  • Često pruža otpor na zahtjev odraslih.
  • Ljubomorno je kad se pažnja poklanja drugoj djeci.
  • Pozitivno reagira na pohvalu i kaznu.
  • Može ga se verbalnim putem uvjeriti u nešto.
  • Želi svratiti pažnju na sebe „praveći se važan“.
  • Počinje razvijati osjećaj za urednost.
SAMOSTALNOST
  • Samostalno oblači veliki dio robe, ali ne pravilno (cipele na krivu nogu, pulover naopako).
  • Sam uzima vodu za piće iz slavine.
  • Pokušava vezati cipele, ali bez uspjeha.
  • Zakopčava dugmad uz vidnu kontrolu.
  • Navlači rukavice.
  • Iz malog vrča može uliti tekućinu u čaše.
  • Traži da ga se vodi na wc ili odlazi sam.
  • Kod jela se služi vilicom i žlicom.
  • Briše nos na upozorenje.
  • Pije na slamčicu.
  • Umiva se sam.
  • Obuva čizmice.
SPOZNAJA
  • Zna funkciju tri predmeta na slici (žlica, šalica ili sl.).
  • Na zahtjev pokazuje deset dijelova.
  • Slaže puzzle 3-4 dijela.
  • Gradi most od 3 kocke po uzoru.
  • Razlikuje lagane i teške predmete.
  • Zna što „leti“, „pliva“, „vozi“ prema slici.
  • Pokazuje kratke i dugačke predmete,
  • Prepoznaje 2-4 poznata zvuka.
  • Spaja predmete koji pripadaju jedan drugom.
  • Ima pojam broja „2“.
  • Razlikuje glasno i tiho.
  • Broji do deset oponašajći.
  • Precrtava serije linija ( V VVV ).
  • Imenuje na pitanje tri boje.
  • Nadopunjuje lik čovjeka ako nedostaje ruka ili noga.
KOMUNIKACIJA
  • Ponavlja tri broja.
  • Povezuje ime i spol.
  • Imenuje pet životinja.
  • Upotrebljava množinu.
  • Upotrebljava prijedloge: na, iza, ispod , ispred.
  • Pjeva jednostavnu pjesmicu.
  • Govori rečenicu sa četiri riječi.
  • Upotrebljava upitne zamjenice: tko, što, gdje.
  • Može mijenjati boju i intezitet glasa.
  • Spontano obavještava o proteklim događajima.
  • Sluša duže priče.
  • Vodi jednostavnu konverzaciju.
  • Navodi dvije suprotnosti (hladno-vruće, bruo-polagano)
  • Upotrebljava buduće vrijeme.
MOTORIKA
Hvata veliku loptu sa dvije ruke
Kratkotrajno stoji na jednoj nozi
Penje se izmjeničnim korakom bez pridržavanja
Trči pravilno 8-10 metara
Skače s obje noge s manjih visina
Poskakuje i galopira
Gradi toranj od 9 kocaka
Precrtava krug
Ubacuje 10 malih kocaka u posudu (30 sec.)
Reže škarama, ali ne po crti

DJECA U DOBI OD 4-5 GODINA

SOCIJALNO PONAŠANJE
  • Radije je u društvu s djecom nego sa odraslima
  • Voli izvoditi neke aktivnosti pred drugima (recitira, pjeva, pleše)
  • Sprema igračke
  • Traži pomoć u različitim situacijama
  • Javlja se imaginarni strah (vuk, vještica itd.)
  • Ispričava se kad pogriješi, bez upozorenja
  • Pristojno se ponaša na javnim mjestima
  • Traži dopuštenje da upotrebljava tuđe predmete
SAMOSTALNOST
  • Razlikuje prednju i stražnju stranu odjeće
  • Sprema igračke na upozorenje
  • Kopča manju dugmad uz vidnu kontrolu
  • Pere zube
  • Sam odlazi na wc
  • Samostalno briše nos
  • Zna postaviti stol za jelo
  • Navečer se sam svlači
  • Sam se oblači
  • Sudjeluje pri kupanju
  • Pokušava se sam počešljati
  • Sastavlja puzzle od 12 dijelova
  • Gradi piramidu ili most od 10 kocaka
  • Broji od 1 do 20
SPOZNAJA
  • Zna što se radi danju, a što noću
  • Dodaje određen broj predmeta na zahtjev (1-5)
  • Po funkciji definira jedan poznati predmet (auto, lopta)
  • Crta lik čovjeka (glava, trup, noge, ruke)
  • Zna objasniti što radimo očima ili uhom
  • Imenuje 6-8 boja
  • Zna čemu služe knjige
KOMUNIKACIJA
  • Recitira kraće pjesmice
  • Vrlo često postavlja pitanje „zašto“ i „kako“
  • Upotrebljava u pravilu rečenice od pet riječi
  • Upotrebljava prošlost u govoru
  • Traži da mu se čita
  • Priča duže priče u kojima se isprepliću stvarnost i mašta

MOTORIKA
  • Poskakuje na jednoj nozi
  • Penje se i silazi po stepenicama bez pridržavanja izmjeničnim korakom
  • Hoda postavljajući nogu ispred noge (peta i prsti)
  • Galopira
  • Hoda po gredi širine 20 cm izmjeničnim korakom
  • Skače natraške
  • Trči mijenjajući smjer
  • Precrtava križ
  • Škarama reže po crti
  • Samostalno se njiše na ljuljački
  • Izrezuje i lijepi jednostavne likove

DJECA U DOBI OD 5-6 GODINA

SOCIJALNO PONAŠANJE

  • Izraženo učenje izražavanja emocija na društveno prihvatljiv način
  • Dijete slobodno priznaje svoj neuspjeh pred drugima (sa 6 god. vrlo osjetljivo na kritiku te tada razvija mehanizme kojima izbjegava neuspjeh)
  • Vrlo je razvijena empatija i simpatija
  • Rastu strahovi od strašnih slučaja, bolesti, mraka i imaginarnih bića, nepoznatih osoba, duhova, lopova koji se skrivaju ispod kreveta sl.
  • Dolazi do porasta stvarnih strahova: od ozljeđivanja, pada, pasa
  • Reagira ljutnjom najčešće zbog odbacivanja njegovih zamisli, vrijeđanje ponosa, a tipične manifestacije ljutnje su sve rjeđe direktna agresija, ali su prisutni podsmjehivanje, psovanje, hvalisanje i ruganje
SPOZNAJA
  • Uz pravilno pokazivanje broji 4-12 predmeta
  • Veliki skok u shvaćanju vremena
  • Pokazuje interes za sat
  • Razlikuje osnovne boje
  • Usvaja prostorne relacije desno-lijevo
  • Hotimična pažnja je kratkotrajna
  • Rado razgledava knjige duže vrijeme, traži da mu se čita
KOMUNIKACIJA
  • Recitira kraće pjesmice
  • Vrlo često postavlja pitanje „zašto“ i „kako“
  • Upotrebljava u pravilu rečenice od pet riječi
  • Upotrebljava prošlost u govoru
  • Traži da mu se čita
  • Priča duže priče u kojima se isprepliću stvarnost i mašta
MOTORIKA
  • Hoda po uskoj dasci
  • Uspješno silazi ljestvama
  • Oblači se ne gledajući što radi
  • Sigurno rukuje olovkom
  • Sklono izvrtanju slova (zrcalno pisanje)
  • izrezuje jednostavne oblike škarama
  • Boji unutar linija
  • ispravno maže ljepilo i lijepi




Nema komentara:

Objavi komentar