Razvoj djece: Dijete i igra

Važnost igre na dječji razvoj

Igra je sastavni dio života svakog djeteta. Osim što donosi razonodu i pruža zadovoljstvo, igra također predstavlja i način kroz koji djeca uče o sebi, drugima i svijetu koji ih okružuje, stječu kompetenciju i stvaraju socijalne odnose. Za razliku od odraslih, djeca uče na nevjerovatno lak i zabavan način, igrajući se. Iz tog razloga izrazito je važno da svako dijete ima dovoljno vremena za igru, odnosno da igra bude dio svakodnevnih aktivnosti djeteta. Način na koji se dijete igra te s kime se igra mijenja se tijekom razvoja djeteta.

S obzirom na spoznajnu razinu i njezin razvoj, razlikujemo nekoliko vrsta igre:
  • Funkcionalna igra
  • Simbolička igra (igra pretvaranja)
  • Igra s pravilima
  • Konstruktivna igra
FUNKCIONALNA IGRA

Započinje u najranijoj fazi dječjeg razvoja. Dijete razvija neke svoje motoričke, manipulativne sposobnosti.Aktivnosti i gračke preporučene za djecu ove dobi su različite zvečke, gumene lopte, drvene ili plastične kutije za opipavanje, hvatanje, slušanje.

Funkcionalne igre dijele se na:
  • IGRE VLASTITIM TIJELOM (senzomotorne igre) - izvode se vlastitim tijelom, bez igračaka, ponavljanjem pokreta
  • IGRE S PREDMETIMA I MATERIJALIMA - dijete ispituje predmete ustima, istražije svojstva i mogućnosti materijala.
  • POKRETNE IGRE UZ KORIŠTENJE REKVIZITA - što su pokreti češći to je dijete spretnije, osjeća ugodu, vježba spretnost, stabilnost i koordinaciju pokreta.
  • IGRE GLASOVIMA I SLOGOVIMA RIJEČI - treniranje organa za govor, povezivanje riječi i predmeta
  • SIMBOLIČKA IGRA ili igra pretvaranja
Igra pretvaranja je najviše zastupljena u dobi do 4. ili 5. godine, nakon čega se sve češće javljaju igre s pravilima. No, ona je vrlo važna, jer kroz pretvaranje djeca uče kako se uživjeti u tuđu perspektivu, razvijaju vještine u rješavanju socijalnih problema i postaju kreativnija. U gotovo svim igrama pretvaranja mogu se prepoznati tri elementa: zaplet ili priča, uloge i različita pomagala.
Djeca u svojoj igri koriste predmete kao pomagala, npr. pretvaraju se da piju čaj iz šalica. Obično postoji neka priča, iako ona može biti jako jednostavna. Teme u igri često odražavaju ono što se događa u dječjim životima pa se igraju mame i tate, liječnika, škole i sl. Igre mogu preuzeti temu i iz neke bajke ili filma. U igri pretvaranja djeca isprobavaju puno različitih uloga. Neke uloge poput mame ili „tete“ proizlaze iz realnog života dok su neke iz bajki kao Superman, Batman, princeze. Ti junaci imaju moći i sposobnosti koje predstavljaju ono najbolje u ljudskoj prirodi. Vrlo je važno da roditelji imaju razumijevanja za ovakvu vrstu dječje igre i da ne pokušavaju uvjeriti dijete kako su neke stvari nemoguće ili pretjerane jer djeca kroz poistovjećivanje s junacima razvijaju osjećaj vlastite važnosti i moći.
Dobro je obratiti pažnju na sadržaj igre. Naime, djeca upravo kroz igru pretvaranja često izražavaju svoje osjećaje, poput straha ili ljutnje te kroz igru "pričaju" o svojim problemima, brigama i svojem viđenju svijeta oko sebe. Djeca u predškolskoj dobi često teško uspijevaju riječima opisati što sve osjećaju ili što im se dogodilo. Igra može biti dobar i lakši način da se izraze mnoge stvari. Iz dječje igre možemo puno naučiti o djeci.


IGRE S PRAVILIMA

Nakon pete godine djeca sve češće pokazuju interes za sudjelovanje u različitim igrama s pravilima. Tu spadaju igre s unaprijed poznatim pravilima i ograničenjima u kojima postoji unaprijed određeni cilj. Primjer takve igre su igre poput skrivača, graničara te društvene igre poput čovječe ne ljuti se ili memorija. Ovaj oblik igre česta je zabava i za djecu i za odrasle.
Djeca kroz ovakve igre uče da su u životu nužna i neka pravila, uče kako ih poštivati, kako se nositi s uspjehom, ali i neuspjehom. Igra s pravilima nije nužno natjecateljska, nego se može učiniti i kooperativnom, pri čemu se djecu uči timskom uspjehu i naporu, pomaganju i dijeljenju s drugima. Kooperativne igre, npr. što duže dodavanje lopte tako da lopta samo jednom udari o zemlju između igrača, uče djecu koja se boje neuspjeha koliko je važno ustrajati te ih uče da je uspjeh dio timskog procesa.
U kasnijem djetinjstvu djeca počinju birati sve složenije igre, poput igara kartama, fantazija, no neka će djeca zamijeniti interes za takve igre s razgovorom ili sportom.


KONSTRUKTIVNA IGRA

Ulaskom u predškolsku dob počinje se javljati konstruktivna igra koja opstaje i kroz ranu školsku dob. U ovom tipu igre djeca koriste različite predmete i barataju s njima u namjeri da od njih nešto stvore.

Tu spadaju igre poput gradnje kula od kocaka, rezanje i lijepljenje slika, izrada figurica od plastelina. Iako je konstruktivna igra često individualna, u njoj mogu sudjelovati i roditelji. Djeca uživaju u zajedničkim aktivnostima s roditeljima i s radošću će prihvatiti njihov angažman. Preporuča se da roditelji u igri slijede ritam djeteta i riječima poprate sadržaj takve igre ("O, slažemo toranj.") te da izbjegavaju preuzimanje potpune inicijative u igri. Izrazito je važno da roditelji podržavaju spontanu igru djeteta pohvalama te da dozvole djetetovoj mašti da se razigra.


ULOGA IGRE U RAZVOJU DJECE

Igra je najpogodniji poligon za razvoj i iskušavanje najraznovrsniji psihičkih procesa i ljudskih osobina. Igra pruža veliki stupanj slobode djetetu, ono spontano evocira nešto što se stvarno dogodilo u interakciji s odraslima i to nije samo jednostavno ponavljanje nego slobodna rekonstrukcija u skladu s njegovim aktualnim htijenjima. U igri se odražava stupanj dječjeg aktualnog razvoja, ali je istovremeno i područje zone idućeg razvoja za mnoge psihičke funkcije.
Za igru je karakteristično izostavljanje cilja - svoje ciljeve i svoj smisao ima u samoj sebi. Kroz igru se dijete okušava i u onim aktivnostima i procesima kojima još nije u potpunosti doraslo.

PREPORUČENE KNJIGE I SLIKOVNICE:

  1. Renata Rade: Malo dijete i prostor
  2. Edita Slunjski: Kad djeca pišu, broje, računaju....- Neobične igre običnim materijalima
  3. Edita Slunjski: Kad djeca istražuju.....- Neobične igre obićnim materijalima
  4. Bunčić, Ivković, Janković i Penava: Igrom do sebe
  5. Velika knjiga igara, Profil
  6. Marian Diamond i Janet Hopson: Čarobno drveće uma
  7. Mira Čudina Obradović: Igrom do čitanja
  8. Mirjana Duran: Dijete i igra
  9. Suzane Stocklin-Meier: oblikujemo papir i učimo kroz igru
  10. A. Ivanković: Pokretne igre
  11. Josipa Franjić Radulović: Šareni dan – Igre s pjevanjem i pjevanje uz igru
  12. Grupa autora: Dijete u formi, Mozaik knjiga
  13. John B. Thomson: Zdravo djetinjstvo
  14. Snježana Nenadić: Odgoj u jaslicama

Nema komentara:

Objavi komentar