27. listopada 2025.

Eksperimment: Lava u bundevi



Cilj:
  • Promatrati što se događa kada se soda bikarbona pomiješa s octom.
  • Uočiti kemijsku reakciju koja stvara mjehuriće i pjenu (imitacija lave).
  • Povezati znanstveni pokus s jesenskom temom (bundeva).
  •  
Materijal:
  • Mala izdubljena bundeva
  • Soda bikarbona
  • Ocat (najbolje alkoholni, prozirni)
  • Boja za hranu (po želji – narančasta, crvena ili žuta)
  • Mala čašica ili posudica
  • Žlica
Postupak:
Izdubiti bundevi unutrašnjost i postaviti je na pladanj.
Unutar bundeve staviti čašicu ili posudicu.
U čašicu usuti 2–3 žlice sode bikarbone.
Dodati nekoliko kapi boje za hranu.
Polako uliti ocat u čašicu.
Promatrati što se događa kada se ocat i soda bikarbona spoje.
 
Opažanja:
  • Kada se dvije tvari spoje, počinje se stvarati pjena i mjehurići.
  • Pjena izlazi van iz bundeve i izgleda kao lava koja teče.
  • Djeca mogu promatrati, opisivati i komentirati promjene.
 
Objašnjenje:

Soda bikarbona (baza) i ocat (kiselina) reagiraju i stvaraju ugljični dioksid (CO₂).
Plin stvara mjehuriće i uzrokuje izlijevanje pjene – baš kao erupcija lave iz vulkana.
 
Očekivani ishodi učenja:
  • Djeca promatraju i prepoznaju promjenu tvari (nastajanje mjehurića i pjene).
  • Djeca razvijaju znatiželju i interes za znanstvene pokuse.
  • Djeca mogu opisati što su vidjela jednostavnim rečenicama.
  • Djeca povezuju eksperiment s prirodnim pojavama (npr. vulkanska erupcija).
Otkrijte još inspirativnih eksperimenata i aktivnosti — kliknite OVDJE.

Možda će Vas zanimati i Priča "Mala bundeva Bundolina"

26. listopada 2025.

Topla jesenska slikovnica: „Mala bundeva Bundolina” – priča koja uči djecu o emocijama i prihvaćanju

Priča  o maloj bundevi Bundolini koja je bila najmanja bundeva u polju
Na jednom velikom polju rasle su mnoge bundeve.

Bile su okrugle, narančaste i vesele.
Među njima je živjela najmanja bundeva — zvala se Bundolina.

Bundolina je svaki dan gledala kako njezine sestre rastu sve veće i veće.
Ona je ostala mala i tiha.
Šapnula je vjetru:
– “Ja sam najmanja… nitko me neće primijetiti.”

Vjetar ju je nježno pomilovao po listićima i tiho rekao:
– “Svaka bundeva ima svoje vrijeme i svoj razlog. Budi strpljiva.”

Ali Bundolina je i dalje bila tužna.
Kad su djeca dolazila na polje, svi su pokazivali na velike bundeve:
– “Pogledaj ovu ogromnu!”
– “Ova je savršena za lampion!”
Nitko nije pogledao Bundolinu.
U njezinom malom srdašcu rasla je tuga.

Jednog jutra, na polje je došla djevojčica Ema.
Nije gledala velike bundeve.
Zastala je kod Bundoline, čučnula i nasmiješila se:
– “Ti si savršena za mene. Male stvari stanu točno u male ruke.”

Ema ju je nježno ubrala i odnijela kući.
Stavila ju je na prozor, uz šarene listiće i svjećicu.
Bundolina je blistala! 

Shvatila je da nije važno biti najveća —
važno je biti voljena baš takva kakva jesi.

I od tog dana Bundolina se više nikada nije osjećala mala.
Osjećala se posebna. 

Emocionalni poticaji nakon čitanja:
  • Kako se Bundolina osjećala na početku priče?
  • Zašto je bila tužna?
  • Kako se osjećala kad ju je Ema odabrala?
  • Jesi li se ti nekad osjećao/la kao Bundolina?
  • Što te tada razveselilo?
Savršeno za jesenje dane u vrtiću, školi ili kod kuće. 
Kliknite “Kupi sada” i preuzmite svoj primjerak digitalne slikovnice odmah!
🛍️ Kupi sada – 2,00 €

Uz slikovnicu dolaze i prijedlozi aktivnosti za vrtić ili kućno okruženje: igre emocija, likovne aktivnosti, istraživanje pravih bundeva i razgovori koji potiču emocionalnu pismenost.

Besplatni radni listić i bojanka za printanje dostupni su OVDJE.

Možda će Vas zanimati i ova STEM aktivnost Eksperiment: Lava iz bundeve

Više ideja za aktivnosti na temu bundeva možete proći OVDJE.

24. listopada 2025.

🍎Story "The Apple That Didn’t Want to Fall"


Illustrations for the story "The AppleThat Didn't Want To Fall"

High in a tree, a little red apple was growing.
The apple was happy and liked her branch. Every morning, the sun touched her face.
The wind said, “It’s time to fall. Autumn is coming.”But the apple said, “No! I don’t want to fall. I like my tree. I see the orchard. I hear the birds.”
The leaves turned yellow.
Other apples fell down on the soft grass.
The little red apple stayed alone. A girl came to pick apples.
She sang to the apple, “Little apple, come down!”
But the apple said, “No!”
Rain fell. Wind blew.
Still, the apple held the branch.
“I won’t fall!” she said.
Then the sun came out.
“Little apple,” said the sun, “don’t be afraid. Falling is a new adventure.”
“But what if I break?” asked the apple.
“The ground is soft,” said the sun. “You will give a seed. A new tree will grow.”
The apple smiled.
She let go of the branch.
She fell down softly.
“It’s not scary at all!” she said.
Winter came. The apple rested on the earth.
In spring, a small tree grew from the seed.
New red apples grew on it.

✨ Moral of the story:
Sometimes change is scary.
But change can bring something new and beautiful.

You can also get an ESL set that includes a collection of beautifully designed digital illustrations that follow a warm and meaningful ESL story about a little apple that doesn’t want to fall from the tree + plus flashcards and a template for a memory game. The illustrations are simple, colorful, and perfectly suited for children ages 3 to 7 and beginners. Buying this set, you also receive a link for free downloading of the ESL activity plan and worksheet materials.




23. listopada 2025.

Pokretne igre za djecu 3. dio


Skači kao zeko

Cilj: Razvijanje koordinacije i ravnoteže.

Kako se igra
Djeca skaču kao zeko s jednog „gnijezda“ (krug od užeta ili obruča) do drugog. Možeš dodati prepreke (jastučiće, crte na podu) koje moraju preskočiti.

Varijacija: Odgojiteljica može reći različite životinje — pa se kreću kao one (npr. skakuću kao žaba, pužu kao gusjenica…)

Spora i brza životinja

Cilj: Razumijevanje brzine i pokreta.

Kako se igra: 
Odgojiteljica  govori:
„Kornjača!“ ➝ svi hodaju sporo.
„Zec!“ ➝ skaču brzo.
„Medvjed!“ ➝ teški koraci.

Varijacija: Djeca mogu sama smišljati životinje i pokrete.

Padobranska igra (s plahtom)

Cilj: Suradnja i timski rad.

Kako se igra:
 
Djeca stoje u krugu i drže veliku plahtu. Na znak je podižu i spuštaju, ubace laganu lopticu i pokušavaju je zadržati na plahti.

Varijacija: Ubaciti više loptica ili zadavati zadatke (npr. „Podignite visoko!“).

Tragovi po podu

Cilj: Razvijanje koordinacije i praćenje uputa.

Kako se igra: Na pod zalijepi oblike stopala i dlanova. Djeca ih prate i skaču, hodaju ili pužu po njima.

Varijacija: Dodaj boje ili brojeve pa poveži s učenjem.

Savjeti za izvođenje pokretnih igara:
  • Koristi kratke, jasne upute.
  • Uvijek osiguraj siguran prostor za kretanje.
  • Uključi glazbu, boje ili jednostavne rekvizite kako bi djeci bilo još zanimljivije.
  • Igre mogu trajati 5–15 minuta — idealno za kraće aktivnosti u vrtiću.

Više ideja za pokretne igre možeš pronaći OVDJE.

19. listopada 2025.

🍎 Priča za djecu: Jabuka koja nije htjela pasti

priča za djecu - jabuka koja nije htjela pasti
Visoko, visoko na jednoj grani, rasla je mala crvena jabuka.
Bila je sjajna, sretna i ponosna na svoje mjesto na stablu.

Svako jutro sunce bi je pomilovalo po obrazima, a vjetar bi joj tiho šaptao: „Vrijeme je, jabuko, da uskoro padneš. Dolazi jesen.“

Ali jabuka bi se namrštila i odgovorila:
„Ne, ne! Ja ne želim pasti! Na grani mi je lijepo. Vidim cijeli voćnjak, čujem ptice i pričam s lišćem.“

Dani su prolazili. Lišće je počelo žutjeti, a ostale su se jabuke već otkotrljale na meku travu ispod stabla. Mala crvena jabuka ostala je sama i tužno promatrala sestrice u travi.

Došao je i dan berbe i djevojčica je u košaru pokupila sve jabučice koje su se spustile na meku travu. Samo je mala tvrdoglava jabuka ostala visjeti sama.

Djevojčica zapjeva jabučici: „Oj jabuko, jabučice….“, ali tvrdoglava jabučica i dalje odbija pasti na zemlju.

Kiša ju je močila, vjetar nosio, a ona se i dalje držala grančice.

„Neću pasti!“, ljutito je govorila.

Tada je sunce provirilo kroz oblake i reklo:
“Draga jabuko, svatko jednom mora pasti. Tako počinje tvoja nova pustolovina.“

„Ali što ako se razbijem?“, upitala je uplašeno jabuka.

„Ne boj se. Zemlja će te dočekati meko. Ka padneš dat ćeš sjeme – iz njega će narasti novo stablo.“, odgovorilo je Sunce. Jabuka je malo razmislila… i osjetila toplotu u srcu.

Jabuka se nasmiješila i – otpustila grančicu.
Pala je tiho, na meku travu. Nije se razbila.

“Oh, pa uopće nije bilo strašno!” – rekla je veselo.

Zima je došla i jabuka je odmarala u zemlji.

Kad je došlo proljeće, iz njezinog sjemena niknula je mala grančica.
Nova jabuka je rođena!

I na njemu su se uskoro pojavile nove, sjajne, crvene jabuke.

I tako je jabuka shvatila da pad nije kraj, nego početak nečeg novog.


🌟 Pouka priče: Ponekad se bojimo promjena, ali svaka promjena donosi nešto novo i lijepo.

Predivna slikovnica za djecu o jednoj neobičnoj jabuci koja uči važnu životnu lekciju 
🌟 Dob: 3+ godine
📄 Format: PDF slikovnica za preuzimanje
💰 Cijena: 2,00 €
🛍️ Kupi sada – 2,00 €
Plaćanje i preuzimanje odvija se sigurno preko Gumroad platforme.
Prijedlog aktivnosti nakon pročitane priče možete pogledati OVDJE.

4. travnja 2022.

Aktivnosti na temu "Lav i miš"

Budući da je poruka basne da su i najmoćnijima u nevolji potrebni i oni najslabiji, naglasak ćemo staviti na aktivnosti kojima ćemo poticati socijalnu kompetenciju suradnje te usvajanju vrijednosti humanizma i tolerancije kroz prihvaćanje i poštivanje drugih bez obzira na njihove različitosti.

Basnu "Lav i miš" pročitajte OVDJE.

Aktivnost prije čitanja basne

Cilj: potaknuti znatiželju i predviđanje sadržaja.
Razgovor uz poticajna pitanja o osobinama i izgledu lava i miša korištenjem slikovnog materijala.

Prijedlozi pitanja:
  • Pogledaj sliku/naslov. Što misliš, o čemu će biti ova priča?
  • Kakve su razlike između lava i miša?
  • Tko je po tvom mišljenju jači - lav ili ili miš? Zašto?
  • Mogu li jaki i mali biti prijatelji?
  • Što misliš, što bi se moglo dogoditi lavu i mišu u ovoj priči?

Razgovor nakon pročitane basne

Cilj:
potaknuti razumijevanje, emocije i moralnu poruku
Razgovorom nakon aktivnosti slušanja, osim što potičemo razvoj dječjih kompetencija izražavanja na materinskom jeziku, pomažemo djeci da prerade emocije i osvijeste poruku koja se pričom želi prenijeti.

Prijedlozi pitanja:
  • Tko su bili glavni likovi u basni?
  • Što se dogodilo lavu?
  • Tko mu je pomogao?
  • Kako se lav ponašao prema mišu na početku? A na kraju?
  • Što je lav učinio?kako se ti osjećaš kad ti netko pomogne?
  • Jesi li ti nekad pomogao nekome tko je veći i stariji od tebe?
  • Što nam ova priča želi reći? (mali mogu biti važni, dobrota se vrača, treba pomagati drugima.....)

Ukoliko želi dodatno potivcato razvoj empatije, razumijevanje odnosa i poruke priče, evo prijedloga aktivnosti kojima možete nastaviti razgovor:
  • Razgovor o prijateljstvu: Tko je tvoj prijatelj? Kako mu možeš pomoći?
  • Igra “Što bi ti učinio?” – postavi situacije (“Lav je uhvatio miša… Što bi ti učinio?”).
  • Emocionalne kartice: pokazuj sličice emocija (strah, sreća, iznenađenje...) i neka djeca pokažu kako se lav i miš osjećaju u pojedinim dijelovima priče.

POKRETNA IGRA: SPAŠAVANJE LAVA

Djeca se u paru kao lav i miš pokušavaju osloboditi iz mreže, labirinta napravljenog od traka gume (može poslužiti i vuna, špaga i sl.) koje ostala djeca u parovima drže zategnute u različitim visinama. Lav i miš se moraju cijelo vrijeme držati za ruke. Ovom smo aktivnošću kod djece poticali tjelesni, emocionalni i socijalni razvoj i to: razvoj krupne motorike, spretnost, ravnotežu, koordinaciju strpljenje, pažnju, suradnju itd.

POKRETNA IGRA: MI IDEMO LOVITI LAVOVE

Opis igre pronađite OVDJE.

Ovom ćete pokretom kod djece izazvati smijeh i veselje što će djecu poticati na ponavljanja kojima će na posredan način, uz igru vježbati tečnost govora te  izgovora glasova i riječi.

STVARALAČKA AKTIVNOST IZRADE DVOGLEDA ZA TRAŽENJE LAVOVA

Za ovu aktivnost potrebni su vam papirnati tuljci, vruče ljepilo, špagica. Za ukrašavanje možete koristiti slikarsku tehniku temperama ili kolašem, ili ukražavanje flomasterima i sl.

Postupak izrade dvogleda:
Dva tuljca jednake duljine spojite jednim izrezanim dijelom tuljca debljine cca 1 cm na način da ga spljoštite, te zalijepite uzdužno kako bi spojili dva tuljca koji će postati pomični, odnosno moći će se skupiti i raširiti.


IGRA PREPOZNAVANJA PO GLASU "RIKANJE U POMOĆ"

Jedno dijete koje predstavlja miša, okrenuto leđima ili ima povez na očima, pogađa koje je dijete lav prema njegovu glasu – rikanju. 


USPAVANI LAVOVI

Lavovi, djeca, spavaju na podu. Miš, jedno dijete, ih pokušava probuditi - potaknuti da se pomaknu nasmijavajući ih i šetajući od jednog do drugog i sl. Tko se probudi, odnosno pomakne ili počne smijati, pridružuje se mišu i zajedno pokušavaju probuditi ostale lavove. Igra traje sve dok ne ostane samo jedan lav koji pobjeđuje u igri i on sada preuzima ulogu miša i igra se otpočetka.

LIKOVNE AKTIVNOSTI
Cilj: poticati razvj fine motorike i kreativnosti.

Lav - slikanje kolažem
Potrebno: podloga za lijepljenje natur boje, žuti, narančasti (preporuka oslikani papiri kombinacijom narančaste i žute tempere ) i sivi kolaž, crni flomaster.

Lavova griva – djeca lijepe trakice papira, vunu ili listiće oko kruga (lavlje glave).

Miš iz otiska prsta – otisnu prstić sivom bojom, dodaju repić i uši.

Mreža – crtanje linija špagom umočenom u boju.

Zajednička slika – jedno dijete crta lava, drugo miša; razgovaraju kako da budu “zajedno”.


Basnu "Lavi i miš" pročitajte OVDJE.

16. listopada 2021.

Priča o patuljku slikaru

Priča o patuljku slikaru može poslužiti kao motivacija za likovne aktivnosti bojama. Prije čitanja priče pripremite boje, kistove i posudice s vodom, a ako je aktivnost s lišćem, i lišće jesenjih boja. Priču pričajte koristeći se pokretima opisanim u zagradama.


Bio jednom jedan patuljak koji je živio u velikoj šumi. Patuljak je imao narančastu kapicu, žuto odijelo opasano velikim crnim remenom , narančaste hlačice i duboke crne čizmice.


Patuljak je svaki dan išao u šetnju od svog stabla, ispod kojeg je bila njegova kućica, do drugog kraja šume. U šetnju bi ponio torbu preko ramena, a unutra bi stavio bočice boja: crvenu, plavu i žutu, te kist. Patuljak je uživao u svom tom divnom lišću što je raslo na drveću, a divio se i lišću što je raslo na zemlji. Igrao se s lišćem i dao mu divne boje koje bi počele razgovarati među sobom.
Mali patuljak našao je žuti list i upitao ga:
"Bi li se htio igrati samnom?"
"Hoću! Hoću!", veselo usklikne mali list.
"Ako se hoćeš igrati samnom, prvo moraš smočiti noge u lokvi vode (umočiti kist u vodu), obrisati noge (ocijediti kist o rub staklenke) pa se možemo igrati! (umočiti kist u boju i plesati njime po zraku)".
Patuljak je plesao sa žutim listom sve dok se nije umorio. Otkrio je u šumi puno lišća koje se htjelo igrati. I tako bi se patuljak igrao i igrao....sve dok se ne bi umorio.

Hajde, idemo se i mi sada kao mali patuljak igrati....

NEPOZNATI AUTOR

22. ožujka 2021.

ESL TEACHING: "The Body Parts"


Let’s learn body parts in a fun and easy way! This activity is perfect for preschoolers and young learners. With simple words, colorful pictures, and songs, children can learn and remember body parts while playing. Learning English can be fun!

There are lots of ideas on the web for teaching children about the human body. I chose some of them that I found appropriate also for ESL students.

We started learning by introducing the parts of the body: head, shoulders, knees, toes, eyes, ears, mouth, and nose. Depending on the age or level of the students you are teaching, start with three or four words per class.

Ideas for flashcard games while teaching the parts of the body:

  • Simon Says
When you say "Simon says touch your head" students need to touch their head. But when you say "Touch your head", without "Simon", they must not touch their head. If they do they are out of the game. Repeat the game with all the body parts you have introduced.
  • What’s Missing?
Place four familiar cards face up in a row. Ask your children to close their eyes. Now, they can open their eyes and guess which one is missing. Turn that card face up again and add one more card to the pile. Ask your students to close their eyes again and turn two cards over. Gradually add few cards more, depending on how many you have introduced at the time, and turn more cards for students to guess what's missing.
  • Touch the Ball
You will need one ball per pair of students sitting on the floor and facing each other. The ball is on the floor between them. You give them instructions to touch a certain part of the body e.g. "Touch your head/knees/head...." After some time, you will tell them to touch the ball. The student who picks the ball first is the winner. Now, only the winners play the game. Divide them into pairs again and repeat the game as instructed. Play the game until there is just one pair of students left. The winner is the last student picking the ball first.
  • Pass The Card
The students and the teacher sit in a circle. The teacher starts by passing a picture card to the student on his right, saying, “This is a cat.” The student takes the card and passes it to the next student, saying, “This is a cat.” The card is passed around the circle. When the card returns to the teacher, the teacher puts that card aside and introduces a new picture card in the same manner. When the students have learned a few picture cards, the teacher has a few options:
a) wait until a card has reached the halfway mark, then introduce a second card going in the same direction;
b) introduce cards at the same time going in opposite directions,
c) send 3-4 cards around the circle in the same direction with little pause between each. Tip: Four cards are probably the maximum number of cards to work with at one time.

For more flashcard games, check  Simple ideas for introducing language using flashcards.

For the "Follow-up"
activity, you can ask children to draw their body or their face using this template






Or you can use this idea for the activity "The Teeth in My Mouth" with styrofoam and colored paper
Instead of using styrofoam, you can also use white beans.



Sing the "Head, Shoulders, Knees and Toes" song



While the song plays, you do all the action and encourage your students to do the same. Repeat the song, singing it a little bit faster, then faster, and faster. Until you can not sing it faster. Students will love it and ask you to sing it more.

If you have already sung "Head, Shoulders, Knees and Toes," you can sing the "Open Close" song


Sing the "Hockey Pockey" song for level 2 (more body parts)


"All about me" chantThis is a great chant for ESL students to learn. It's very easy to learn when you add appropriate TPR (e.g. ten little fingers - wiggle with your fingers; ten little toes - wiggle or touch your toes, etc.).

All about me

Ten little fingers
Ten little toes,
two little ears
and one little nose.


Two little eyes,
shining so bright.
Two little lips,
to kiss you good night!


We also did some "Skeleton" crafts after introducing words: skull, skeleton, bone, brain, lungs, and exploring the human skeleton through different media.









I created the "Human digestion" labyrinth to help my students understand how food travels through the body.



Looking for more creative ESL teaching ideas? Check this out and get inspired! ESL TEACHING IDEAS